Cambridge DacMagic - מדיגיטלי לצליל אנלוגי

ליאור קורן ונמר לוי
06-02-2009 16:00

ה- DacMagic של קיימברידג' מתיימר לשפר את איכות הצליל של נגנים ניידים, מחשבים וסטרימרים, הוא כולל כניסת USB ומגוון יציאות, בדקנו האם אכן ישנו קסם בצליל?


עולם האודיו משתנה, בצד נגני הדיסקים או כתחליף להם, צצים חדשות לבקרים מחשבים, סטרימרים ונגנים דיגיטליים מסוגים שונים ומשונים.

ללא ספק, שימוש במחשב כמקור מוזיקה פותח אפשרויות חדשות ונוחות תפעול ברמה שלא הוכרה קודם כמו למשל היכולת לאחסן את כל מאגר תקליטורי המוזיקה על כונן קשיח יחיד ולהגיע אל כל דיסק מוזיקה במספר לחיצות כפתור, כל זאת עם הצגת מידע ועטיפת הדיסק על המסך.

אבל, מה יעשה אודיפיל או כל אדם אחר שמבקש לקבל איכות אודיו טובה יותר בהשוואה לכרטיס הקול הממוצע (במקרה הטוב) שקיים במחשב? הוא יחפש ממיר DAC או כרטיס קול חיצוני, בתקווה שזה ישפר את הקול בחדר.

לאלו שעדיין אינם מכירים את משמעות המושג DAC, זהו רכיב שמקבל את האות הדיגיטלי שיוצא מהכונן (דיסקים / קשיח) וממיר אותו לאות אנלוגי שמגיע אל המגבר ומשם עובר לרמקולים.

חברת Cambridge Audio האנגלית, אינה מתעלמת ממגמה זו ומשיקה את ה- DacMagic, על פי הצהרתם, מכשיר זה נועד לשפר את איכות הקול של שלל מכשירים (שפורטו לעיל) וגם להחליף את יחידות ה- DAC בנגני דיסקים (CD או DVD).


חיבורים וגם פילטרים

ה- DacMagic כולל שלוש כניסות דיגיטליות, כניסות אחת ושתיים כוללות אפשרות חיבור דרך מחבר קואקסיאלית או אופטית, הכניסה השלישית מתבצעת דרך מחבר USB.

הכבל היחידי שמצורף בערכה הינו כבל USB, האם זהו סימן / אות מצד היצרן כהמלצה לשימוש מועדף?...

מבחר היציאות כולל יציאות אודיו אנלוגיות RCA, זוג XLR Balanced.
בנוסף לאלו, ישנן שתי יציאות דיגיטליות נוספות (אופטית וקואקסיאלית) לחיבור אל מכשירי הקלטה דיגיטליים או לשימוש אחר (האות שיוצא דרכן אינו עובר עיבוד ע"י המכשיר).



מכשיר זה מפענח רק אותות LPCM סטריאו, אך ניתן להעביר דרכו גם אות דיגיטלי בפורמט Dolby Digital / DTS כך שניתן לחבר לאחת מהכניסות נגן DVD, להוציא אות סטריאו אל מגבר סטריאו ובמקביל גם להעביר אל רסיבר (דרך היציאות הדיגיטליות) פסקול סראונד של סרטי DVD.

חזית המכשיר בגימור אלומיניום, כוללת שלושה לחצנים: הראשון משמש להדלקה וכיבוי, השני למעבר בין הכניסות והשלישי לבחירת שלושה סוגי פילטר שונים וגם להפיכת פאזה.
מהנדסי קיימברידג' הטמיעו בו שלוש טופולוגיות שונות של פילטר, כל אחד מהם מבצע עיבוד שונה על הצליל, החברה מצהירה כי מדובר בענין של טעם אישי וכל משתמש מוזמן לבחור במצב שנשמע לו הכי טוב (או שמתאים לסוג מוזיקה ספציפי).
ההבדלים בין שלושת הפילטרים מתבטאים באיזן גבוהים או בס שונה במקצת, עבור קטעי הבדיקה בחרנו בפילטר Steep שנשמע לאוזנינו המוצלח ביותר עם הקטעים הנבחרים.

מימין ללחצן בחירת הפילטרים, מצויות חמש נוריות המציגות את איכות האות הנכנס (בין 32kHz ועד 96kHz LPCM). ה- DacMagic מבצע Upsmapling לכל אות שעובר דרכו לאיכות 192kHz / 24bit.

כמיטב המסורת הנהוגה בתחום אודיו Hi-End, כל נורות החזית מבליחות באור "כחלסגלגל" שמשתלב היטב עם החזות הכסופה.

המכשיר צנוע במידותיו, מלבד הצבה קלאסית שלו על המזנון באופן מאוזן, מגיע באריזת הקרטון גם בסיס שעשוי גומי בצבע שחור אשר מאפשר להניח את ה-DacMagic בצורה אנכית (לחיסכון במקום).


הבדיקה

ה- DacMagic נבחן מול נגן CD מדגם Original CD-2008 MKII (דגם משנת 2006 שעלה כ- 1000$ בארה"ב).

כמו כן, בדקנו את יכולותיו בחיבור אל מחשב נייד מתוצרת Fujitsu Siemens וגם אל סטרימר מדגם Nowcom 3500, בדקנו את איכות הצליל בחיבור דיגיטלי למכשירים השונים (כשאז ה- DacMagic אחראי על המרת אות האודיו) וגם בהשוואה ליציאות האנלוגיות המובנות במכשירים השונים.



האזנה

לאחר האזנה למוזיקה מסוגים שונים, בחרנו בשלושה קטעים מהדיסק BRANDED של Isaac Hayes, אלו הם קטעים שמשלבים שירה ווקלית (בקולו העמוק של Hayes) עם בס דומיננטי, תוף רגל, פריטת צלילי גיטרה ומגוון של כלי נגינה נוספים.

פתחנו בהאזנה לדיסק דרך נגן הדיסקים, לשם קבלת בסיס להשוואה.

לאחר שמיעת המקור, חיברנו את היציאה הדיגיטלית של ה- CD-2008 אל ה-DAC, כעת נגן הדיסקים משמש כטרנספורט בלבד, האות יוצא דרך כבל דיגיטלי קואקסיאלי ואת ההמרה לאנלוג מבצע ה- DAC Magic.

ההתחלה לא היתה מזהירה: קולו של אייזק הפך לעמום יותר, הבס קצר ופחות נמוך, התקבל דגש יתר על תדרי המיד-בס והקול (הכל) הפך להיות פחות אוורירי ויותר דחוס.

בביתו של נמר ישנה פינה ליד הדלת, שם ניתן לחוש גל עומד (כאשר הסטאפ המקורי ניגן), בחיבור ל- DAC, הגל הפך למוחשי פחות, כמו נחתך משהו בתדר הנמוך.

מחשב נייד

בשלב הבא, בצענו שכפול מדוייק (RIP) של קטעי הבדיקה (אל פורמט WAV בלתי מכווץ) אל כונן קשיח של מחשב נייד, ה- DAC Magic חובר אל יציאת ה- USB.
לאחר החיבור, בוצע זיהוי חדש של חומרה במחשב ומערכת ההפעלה (Win XP Pro) התקינה את הדרייברים הנדרשים באופן אוטומטי, ללא צורך בדיסק התקנה או תוכנת עזר אחרת.
יש לבדוק בהגדרות הקול ב-"לוח הבקרה" כי "C-Media USB Headphone Set" מוגדר כיחידת האודיו הפעילה, אחרת לא יצא אות אודיו אל ה- DAC.

הפעם, נשמע קולו של אייזק צלול בתוספת תחושה מוחשית יותר של הקול כשהוא צף בחלל החדר, ההפרדה בין קולו וצלילי הגיטרה שמנגנת איתו דואט השתפרה באופן מוחשי וגם האויר, שהיה דחוס קודם, הפך פחות סמיך.

בקטע הבדיקה השני, ברגע בו נכנסים כלי מוזיקה נוספים אל משוואת השיר, הצליל נשמע פתוח יותר, הדחיסות בתדרי המיד ירדה והכל נשמע אוורירי בהשוואה, כלי ההקשה מצטרפים וקולם יוצא עתה אל חלל החדר.
ללא ספק, התוצאה בחיבור למחשב היתה טובה לאין שיעור בהשוואה לחיבור אל נגן הדיסקים.

לאחר מכן, בדקנו את איכות הצליל דרך כרטיס הקול הפנימי של המחשב (כרטיס קול מתוצרת Realtek):
קול הזמר איבד עומק והפך שטוח יותר – כבר לא מרחף בחלל, הפסנתר, לעומתו, קיבל הדגשה ונע קדימה, לחזית.
הבס, הפך נפוח ופחות הדוק, התוצאה הכללית נשמעת באופן רך ופחות דינמי, הבס מהדהד יותר בחדר והפרזנטציה הכללית מוצגת בצורה שטוחה יחסית.

חזרה אל יציאת ה- USB, והאות שעובר כעת דרך ה- DAC Magic מביא לדינמיות שמתפרצת החוצה, הבס מורגש, תוף הרגל חודר את האויר, הגיטרה חיה יותר בהשוואה ובימת הצליל (Soundstage) גדולה ועמוקה בהשוואה ליציאה האנלוגית של המחשב.


סטרימר


קטעי הבדיקה מועתקים כעת אל הדיסק הקשיח בסטרימר, היציאה הדיגיטלית קואקסיאלית מחוברת בכבל אל ה- Cambridge ולחיצה על Play.
הצלילים בוקעים לחדר, רקע השיר שחור ושקט, אנו מקבלים הצגה מהנה ודינמית של המוזיקה.

מעבר אל היציאות האנלוגיות של ה- Nowcom (חיבור ישיר אל קדם המגבר במערכת אודיו), קולו של אייזק מאבד פוקוס ומתפזר יותר על  השטח בין שני הרמקולים, הוא מקבל הדגשה מסויימת שנשמעת מעט מלאכותית.
נמר, שיושב כעת על הספה בצד, אומר שהצליל נשמע בחיבור האנלוגי של  הסטרימר נשמע מרשים יותר, אבל כשאנו מתחלפים במקומותינו והוא מתיישב ב- Sweet Spot, מתגלה התמונה האמיתית: הבמה צרה וסגורה יותר בהשוואה לחיבור דרך ה- DAC Magic, כאשר מצטרפים כלים נוספים לחגיגה, מורגשת "בומיות" והדהוד בס שלא נשמע מקודם, הצגת המוזיקה היא כעת בומבסטית ומנופחת, הרבה פחות מדויקת.

חזרה ל- Magic, הפעם הצליל שיוצא מהסטרימר הופך דינמי, גיטרה בס ותוף רגל מודגשים ובה במידה הדוקים יותר, הבימה התרחבה וההפרדה השתפרה.

גם כאן, שימוש בממיר של קיימברידג', שיפר את התוצאה בהשוואה לחיבור אנלוגי של הסטרימר.

עתה, לשם סגירת מעגל, אנו מנתקים את ה- Magic וחוזרים להאזין לדיסק המקורי על נגן התקליטורים (שימוש ב- DAC הפנימי שלו).
הצליל הופך למעודן (Refined) ומסודר יותר, קולו של אייזק קטן במידת מה וגם נשמע פחות דרמטי, איזון התדרים שטוח, אין תדר מסוים שמודגש יותר מהאחרים.

ללא ספק, אופי הצגת הצליל ב- CD פחות דינמי ודרמטי מאשר דרך ה- DAC.

התוצאה הטובה ביותר התקבלה בחיבור דיגיטלי (שימוש ב- DAC Magic) לסטרימר.

נמר, תאר את הצליל של נגן הדיסקים כנכון ומאוזן, אבל גם רגוע, הסכמנו כי התוצאה דרך ה- DacMagic הינה דרמטית בהשוואה, מערבת במוזיקה, יוצרת חוויה ופחות משעממת.

לסיכום, זה טבעו של ה- Cambridge DacMagic: הוא מאפשר הפרדת צלילים טובה, עם בימת צליל רחבה, היסוד שבלט לטובה במוזיקה הוא הדינמיות של הצליל, כאשר ניכר על קיימברידג' כי בחרו בהצגה חיה ותוססת של המוזיקה ולכן נבחר להחמיא להם על כך. 

מחיר: 2,590 ש"ח
שירות ואחריות: אלגזי

קישור: דף מכשיר באתר יצרן
מפרט טכני

D/A Converters: Dual Wolfson WM8740 24bit DACs
Digital filter: Texas Instruments TMS 320VC5501 DSP upsampling to 24bit 192kHz
Analogue filter: 2-Pole Dual Differential Bessel Double Virtual Earth Balanced
Frequency Response: 20Hz to 20kHz (±0.1dB) - steep filter disabled
THD @ 1Khz 0dBFs: <0.001% 24bit
THD @ 1kHz -10dBFs: <0.001%
THD @ 20kHz 0dBFs: <0.002%
Signal to Noise Ratio: -112dBr
Total correlated jitter: <130pS
Crosstalk @ 1kHz: < -100dB
Crosstalk @ 20kHz: < -90dB
Output Impedance: <50ohms
Output level (unbalanced): 2.1V rms
Output level (balanced): 4.2V rms (2.1V per phase)
Digital input word widths supported: 16-24bit (16 bit for USB)
Digital input sampling frequencies supported: 32kHz, 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz
Audio output up-sampling: Fixed 24bit 192kHz
Dimensions (H x W x D): 52 x 215 x 191mm
Weight: 1.2kg

מעבר לתגובות בפורום