סמסונג אומניה - ביקורת על טלפון חכם

ליאור קורן
05-02-2009 01:30

אומניה של סמסונג מגיע במעטפת נוצצת של תכונות והופך למחשב קטן בדרכים, האם מדובר בטלפון חכם מושלם?

הטלפון הכסוף מונח על השולחן הקטן שלפני, הוא מטלטל ביחד עם שקשוק הקרון על הפסים, אין ספק, זהו הצעצוע החדיש ביותר שנמצא הבוקר על הרכבת.

כשהוא מונח ליד העיתון בצירוף ולצידו גם עט הסטיילוס, נראה הסמסונג אומניה ככלי עזר המנהלים האולטימטיבי.

המראה כסוף, החזית כוללת את המסך (3.2 אינטש) בחזית מבריקה ושלושה לחצנים בלבד (האמצעי מבניהם הינו רב שימושי),

בשנתיים האחרונות, כשנושא השיחה הינו טלפונים חכמים (סמארטפונים), עולה תמיד הביטוי iPhone Killer, נדמה כי כל דגם חדש שיוצא אל הקהל, מוכתר כמועמד הבא לחסל את "ההוא של אפל".

ובכן, מחסל או לא, האומניה מגיע עם ארסנל תחמושת חזק בדמות מפרט חומרה שרירי ומגוון תוכנות וישומים המותקנים עליו.

אבל, למרות כל זאת, בשני פרמטרים, לא יכול להתמודד האומניה מול אייפון: הראשון הוא רגישות המסך, יש להפעיל לחץ מורגש על מנת שהפעולה תיקלט ע"י המסך, מי שייחל לזריזות ממשק וחלקות תנועה גרפית עלול להתאכזב.
בנוסף, גם תכונת מולטי טאצ' אינה קיימת והידיעה על הפטנט אותו סגרה אפל מרחיקה יכולת זו עוד יותר מטלפונים רבים.

לא בכדי נמצא בצידו של האומניה עט סטיילוס קשור בחוט שמתברר כמתאים יותר לשימוש יומיומי, זאת בהשוואה לאצבע אדם.
ממשק Win המקורי בוודאי שאינו מתאים לשליטה בעזרת אצבע ואופי תגובות המסך אינו מעודד להשתמש בה גם בממשק שפיתחה סמסונג. חבל רק שאין מקום אחסון פנימי לעט זה.



ממשק

רבות נכתב על ניסיונות היצרנים השונים לתכנן וליצור ממשקים שיחפו על מגרעות ממשק המשתמש המקורי של מיקרוסופט וגם האומניה אינו יוצא דופן בכך.
אל צד שמאל של המסך הראשי הוצמד פס ווידג'טים (Widgets) שכולל קיצורי דרך אל אפליקציות או משימות שימושיות, ניתן לגרור כל אחד מהקיצורים הללו אל שולחן העבודה וליצור שולחן עבודה אישי.

הדואליות על פיה מתנהל האומניה מתמקדת בשתי פינות מנוגדות במסך: בפינה ימנית תחתונה נמצא קיצור דרך אל תפריט ממשק סמסונג הראשי ואילו מולה, בפינה השמאלית עליונה נמצא תפריט התחל הקלאסי של Windows.

עם ממשק כמו של Windows Mobile, בחרו סמסונג (בדומה ליצרנים אחרים) להשתלט על העניינים: לחיצה על "תפריט ראשי" מובילה אל תפריט אייקונים צבעוניים, גדולים יותר מאלו שעיצבה מיקרוסופט במקור, חלקם מובילים לישומי Windows מקוריים, אחרים לתוכניות חיצוניות אותן הטמיעה סמסונג במכשיר (כגון נגן מדיה).
הממשק אינו סקסי כמו זה המצוי במכשירי חברת HTC האחרונים, אבל הוא נעים לעין וענייני.
הוא מהווה למעשה ממשק "אח גדול" למערכת ההפעלה של האח הקטן לבית סמסונג, דגם ה- F480, שם נדמה כי העניינים זורמים בקצב מהיר יותר בהשוואה ל- Omnia i900.

יתרונו של ממשק סמסונג בא לידי ביטוי למשל בעת שימוש במכשיר כטלפון, כאשר נמצא על אותו המסך מספר מקשי קיצור לפעולות נפוצות.
כאשר נצרכים להקליד על מקשי מקלדת QWERTY (עבור פעולות כגון שליחת SMS), נמצא אותה קטנה למדי עבור הקלדה באצבע גם במצב מסך רוחבי ( Landscape), גם כאן יהיה עדיף השימוש בעט סטיילוס שמתנדנד לו מראש המכשיר.
מלבד אצבע או עט, מספק האומניה אפשרות שליטה נוספת, זאת בעזרת הפיכת לחצן השליטה האמצעי למשטח שליטה עבור הסמן על המסך, מה שמתאים לסיטואציות מסויימות.

עתיר תכונות

אומניה i900 מתאים מאוד לשימוש של אנשי עסקים שמבקשים להיות מקושרים במייל (Push Mail) ולערוך מסמכי וורד, אקסל וגם פאוור פוינט, מלבד תכונות משרד נייד, הטלפון מספק יכולות מולטימדיה מקיפות כגון ניגון קבצי וידאו מסוג DivX / MP4 ואודיו מסוג MP3 / WMA, מאחור נמצא עדשת מצלמה שמרשימה בביצועיה עם יכולת עם בחירה במספר סצינות כגון צילום נוף, זיהוי פנים וכו', הפוקוס אוטומטי וביחד עם רזולוציה מקסימלית של 5 מגה פיקסל מביא לתמונות חדות. הפלאש מספק באופן יחסי לטלפונים סלולריים ואפילו "שורף" לעיתים תמונות שצולמו מטווח קצר.

בזמן נסיעה בדרכים, מקלט ה- GPS מסייע בניווט, ניתן להעזר גם ברדיו שהדגים איכות טובה לאורך ורוחב כבישי גוש דן.
מסך המכשיר גדול (3.2 אינטש) והגרפיקה מספקת לעין (רזולוציה של 240X400 פיקסלים), אבל הוא אינו חסיד גדול של השמש הישראלית.

הפתעה נעימה נוספת מספקת הסוללה (1440mAh) שמספיקה ליום עבודה מלא גדוש גלישה באינטרנט, שיחות עם אוזנית Bluetooth והפעלת ישומים שונים. שימוש קליל יותר יאריך את חיי הסוללה אל עבר יומיים או אף שלושה.

צלילה לתוך תפריטי המכשיר, מגלה כל מיני פטנטים קטנים וחבויים, למשל ניתן להפעיל "מצב הפוגה" אשר משתיק את הטלפון (חוץ מצלצול שעון מעורר) כאשר מניחים אותו עם הפנים כלפי מטה, כמו כן, חיישן פנימי מסובב את תצוגת המסך לאורך או לרוחב על פי מצב הטלפון.


סיכום

סמסונג הטמיעה מעבד חזק יחסית (624Mhz), אולם עדיין ניכרת לעיתים תחושה של תגובה מושהית קמעה, ניכר כי המתכננים עשו ככל שביכולתם על מנת להתגבר על התכונות הגנטיות הפחות מרשימות של האמא בגרסה 6.1 מבית מיקרוסופט.
.

מלבד ניסיונות ההסוואה, אומניה כולל חבילה עשירה של תכונות ויישומים, כמו גם מגוון צורות תקשורת כגון WIFI, BT.
האומניה מתנהג לחלוטין כמחשב נייד זעיר, בעל מערכת הפעלה "מיקרו שולחנית" (כאמור, גרסת Windows Mobile 6.1 האחרונה).

מדובר באחד הבנים היותר נוצצים שנולדו בתחום הסלולר בשנים האחרונות ומי שזכה להכיר את האב ויודע למה לצפות, ישמח למראה היכולות והכישורים החדשים.

מחירים

סלקום: 109 ש"ח כפול 36 תשלומים (3,924 ש"ח).
פלאפון: 109.9 ש"ח כפול 36 תשלומים (3,956.4 ש"ח).
אורנג': 119 ש"ח כפול 36 תשלומים (4284 ש"ח).
מעבר לתגובות בפורום