רמקולים מוראל Octave Signature החדשים

נמר לוי
30-01-2009 03:30

דגם Morel Octave Signature מהווה שילוב של רמקולים מוניטורים עם יחידת סאב נוספת היוצרים יחדיו רמקול רצפתי, לקחנו את היצירה החדשה לסבב בדיקות מול הגברות שונות.


דגל ישראל מתנופף מעלה בכבוד רב כאשר מדברים על Morel.
מוראל נוסדה בשנת 75 על ידי מאיר מרדכי (מוראל – "מרדכי אלקטרוניקס") והיא זכתה בלא מעט כבוד בעולם – החל בעובדה שסדרה אחת מעולם האודיו לרכב של מוראל שודכה למכונית הספורט האקזוטית פגאני ועד לזכיה האחרונה של רמקול העל החדש Fat Lady (שנחשף לראשונה בארץ בתערוכת DIGITOWN) בפרס החדשנות מטעם CES SHOW על תכנון ועיצוב בתחום האודיו.

הדגם שאותו אסקור הפעם משמש אותי לאחרונה כנקודת יחוס עבור הקלטות ומאסטרינג שאני מבצע באולפן שברשותי, לאחר סיום תהליך הקלטה אני פוקד את חדר ההדגמה של מוראל בכדי לקבל נקודת השוואה לאיכות המיקס, זאת על מערכת סטריאו שאני מכיר וסומך על איכותה.

את האוקטב הכרתי לראשונה במבחן רמקולים מדפים שערכתי בעבר, נקודת החולשה של דגם זה נבעה מהעובדה שהוא לא היה קל להנעה ודרש מגבר של 100 וואט מינימום על מנת להניע אותו בכל סגנונות המוסיקה.
האוקטב התגלה כרמקול מוניטור מעולה אך לצערי בזמנו הפרמטר הזה הקשה עלי לתת לו את הניצחון.

בחודשים האחרונים, הציגה חברת מוראל גרסה נוספת לאוקטב העונה לשם Octave Signature.
בסיגניצ'ר החדש בוצעו שיפורים משמעותיים לעומת האוקטב 5.2 המוכר.
חשוב לציין כי לא מדובר בדגם מחליף לאוקטב אלא בהרחבה של קולקצית הרמקולים הקיימת.

הערה: האוקטב סיגניצ'ר אינו מתאים לעבודה בתצורת Octwin (שני אוקטב אחד מעל השני) לכן, עבור שילוב זה, קיים האוקטב בגרסה הרגילה, בשילוב עם הסטנד המתאים.

תכנון משופר

קרטון האריזה נפתח, בתוכו שני הרמקולים עטופים בבד כותנה שחור. בשנים האחרונות נראה כי כיסוי בד לרמקולים הפך להיות סטנדרט בחברות רבות, הענין נחמד ואף והופך את הליך ההתקנה לטקסי משהו.
בנוסף, נחבאים שני גרילים עגולים (אחד לכל רמקול) עבור יחידת המיד-בס.

תיבת הסיגניצ'ר עשויה MDF, יחידות הטוויטר המחוברת מעליו הינה יחידה עצמאית לחלוטין והיא נמצאת בתוך תיבה משלה. בחלקו האחורי שני פורטים משולשים בפינות התחתונות ובמרכז חלקו האחורי הטרמינלים המוכספים בתצורת SINGLE WIRE.
וופר המיד-בס עשוי מפולי פרופילן, והטויטר סופט דום טויטר בציפוי ידני כמו כל הטוויטרים מהסדרה הגבוהה בתוספת ציפוי ACUFLEX.



רכיבי הטוויטר ומיד בס עברו שיפורים בגרסה החדשה ברכיבי המגנט, מעגל הקרוס-אובר (מפלג התדרים) תוכנן מחדש בהתאמה עבור השינויים שנערכו ביחידות.
מוראל מספרים כי השיפור במערכת המגנטית מתבטא בחלק של הפיריט (חומר המגנט) שכעת מחזיק עוצמת שטף מגנטית גבוהה יותר, מה שהופך את שליטת המגנט על הסליל ועל תנועת הוופר לאפקטיבית יותר מבעבר. יחידה הזו הינה היברידית העשויה משני חומרי מגנוט, האחד הוא הפיריט והשני הוא הנאודימיום.

בטוויטר, מהות השיפור הינה הפחתת החזרים מהצד האחורי של הדום (הכיפה) התורמת ליצירת צליל חלק ונקי יותר מבעבר אך יחד מבלי לשנות את גוון הצליל המוכר של מורל.

נצילות נוחה יותר

בהשוואה לדגם הקודם, השיפורים החדשים מביאים את נצילות הרמקול (Sensitivity) לרמה נוחה וערך גבוה יותר ( 86dB לעומת 83 dB בדגם האוקטב הרגיל) מה שיעזור "לסחוט" יותר ווליום מהמגבר המשודך אליו.

תיבת הרמקול בס עשוי MDF איכותי. בתחתית הרמקול נוספה פלטת מתכת על מנת ליצור מרכז כובד נמוך שמוסיף ליציבות התיבה מעל הקרקע. בחלקה התחתון נמצאים ארבעה ספייקים מוברגים שמשמשים לצורך בידוד התיבה מהרצפה.

יחידת הרמקול התחתונה (נפרדת) הינה יחידת הסאב, בתיבה נמצאים שני וופרים בקוטר 9 אינטש במבנה איזוברי, ללא יחידות קרוס (מפצל תדרים).

מגבר חיצוני לסאב - Signature AMP 250


חיתוך התדר המומלץ אל הסאבים מתבצע במגבר חיצוני מדגם הרמוני 250 מתוצרת מוראל והוא למעשה מגבר אינטגרייטד מונו הפועל בתצורת Class D ומספק 250 וואט ב-4 אוהם.

מגבר הסאב משולב קרוס אובר ומאפשר לשלוט על נקודת חיתוך התדר ותיאום פאזה עם יחידות הרמקול שישובות ממעל (בדומה לתכונות שנמצאות בסאבוופרים אקטיביים, אך כאן יחידת השליטה הינה חיצונית ומאפשרת כיוון אופטימלי ממקום הישיבה של המאזין).



עיצוב הסט הוא מודרני הייטקי שמוסיף הרבה שיק לבית, בצילומים ניתן לראות את ההשתקפויות הרבות שנובעות מהגימור המבריק ואפילו נוצץ.
על פניו נראה רמקול זה גבוה, צר ולא כל כך יציב אך משקל יחידות אוקטב סיגניצ'ר בשילוב יחידת הבס התחתונה מביאים את המגדל (הלא ממש גבוה) ליציבות מספקת לחלוטין.

תנאי הבדיקה

במבחן זה אשדך את ה- Morel Octave Signature אל שלוש הגברות שונות.

הראשונה היא ההגברה והאלקטרוניקה הקבועה שלי שמורכבת ממגבר הספק Audio Analogue  מסדרת Maestro דגם Duecento 200 וואט לכל צד, קדם המגבר המשמש אותי לכתבה זו הוא ה-Densen מדגם Beat 200,  נגן דיגיטלי מבית  Original  2008 mk 2 ומקור אנלוגי Nottingham  דגם  ACE Space Deck שאליו משודך ראש מבית ORTOFON דגם KONTRAPUNKT. הראש מוגבר על ידי פונו סטייג' GRAHAM SLEE דגם GRAM AMP 3 FANFARE. האלקטרוניקה מחוברת על ידי כבלים לרמקולים מבית SIGNATURE XLO וכבלי RCA של חברת acousticzen מסדרת WOW.

בנוסף אשתמש במגבר משולב שגם הוא של חברת Audio Analogue מדגם PUCCINI SETTANTA
שמספק 70 וואט לכל צד. המגבר המשולב ישודך לאותו נגן דיגיטלי ואנלוגי שמשמש אותי בסטאפ היקר יותר בשילוב עם אותם כבלים.

אחרון חביב הוא ה- Solo Mini של החברה האנגלית Arcam. מדובר במגבר משולב CD  (לא נעשה שימוש ב-CD המובנה במהלך כתבה זו) שמייצר 25 וואט לערוץ. גם כאן הכבלים והמקורות זהים לשני המגברים הקודמים.

את האוקטב סיגניצ'ר אבחן בסלון ממוצע ברוחב 4.5 מ' ואורך 4 מ' פתוח למטבח ופינת אוכל, גובה התקרה 2.9 מ'.

ויוה לה מוסיקה

VIVALDI – MAGNIFICAT בהוצאה של ERATO בתקליט מונח על צלחת הפטיפון.

ללא כל התראה מוקדמת, פורצת היצירה בקול עז. להקה קולית אדירה ומלאת נשמה שמורכבת מגברים ונשים מכל גווני קשת האוקטבות שרה באטיות את המגניפיקט באדג'יו המצמררת. הפתיחה נשמעת מעולה. כלי קשת מצטרפים ליצירה והצליל נשמע טבעי וחלק. זמרת הסולו ממורכזת בחלל בין הרמקולים באופן מדויק.

יצירה מדהימה זו מתגברת בפתאומיות ומאטה באותה דרך. המגבר האימתני שברשותי אינו מרגיש מאוים מהאוקטב אשר לכאורה אמור להיות תובעני.

ווקאלי ב-70 וואט
האזנה לאותה יצירה בבדיקה עם ה- PUCCINI SETTANTA שמייצר 70 וואט בריאים לחלוטין מספרת לי כי גם כאן הרמקול שובר את המיתוס שמבהיל את רוב חובבי הנתונים הטכניים.
70 וואט מחזיקים אותו ללא בעיה כלל. לא חסרה שליטה במיד-בס והדינמיקה קיימת בשפע. כמובן שעם המגבר החזק היה לרמקול יותר "אוויר" אך עדיין איני חש בחוסר שמצדיק מגבר אימתני.

ווקאלי ב-25 וואט
אני ממשיך עם מגבר נוסף משולב CD שמייצר 25 וואט צנועים וחביבים.
במקרה הזה, חשתי כי עשרים וחמישה הוואטים מחזיקים שלט מחאה המבקש לשחרר מאימתו של זה!
אכן, 25 וואט לא מהווים ממש להיט בשביל האוקטב החדש, זו אינה העוצמה המומלצת לרמקול הזה ובוודאי שלא בסגנון מוסיקה תובעני מסוג זה.


שילוב הסאב

בתחום הנמוך, מגבר ההרמוני שולט ביחידות הבס באופן מוחלט, לא ניתן לחוש ב"בור" בינו לבין האוקטב וזה מפתיע במיוחד היות ונסיוני מלמד כי קשה לשלב סאבוופר ורמקולים מדפיים באופן מאוזן. במקרה הזה התאמת היחידות הינה מושלמת. הבס מהיר עמוק ומדויק.

משהו משלנו


ילדותי השניה
אני ממשיך עם משהו משלנו שלטעמי מוקלט מצוין, משהו שהוא הכי משלנו ואולי הכי ישראלי שיש.  בחרתי את מתי כספי בשירו של המנוח אהוד מנור. למתי כספי ישנו קול מיוחד. הוא עמוק מאוד ומדויק בצורה מרשימה בהחלט. לא מעט רמקולים מתקשים להישאר מאוזנים לחלוטין בשיר הזה. קולו נוגע בתחום הנמוך האמצעי והגבוה באופן שמכריח את הרמקול להישאר מאוזן טונאלית. אורגן פותח את השיר בצלילי שיר ערש עדינים ורכים, הצליל נשמע חם ומתוק, הרמקול הזה ממלא את סלון ביתי ללא בעיה כלל. קולו של מתי כספי עומד להיחשף ואני בריכוז מוחלט ובעיניים עצומות לרווחה ממתין למשמע אוזני.


התוצאה –  נפלאה! הרמקול הזה מוציא צליל פשוט מקסים. הוא משוויץ בחמימותו המדויקת ולא חס על פרטים. הוא מגלה בס עמוק וגדול. אמר חבר טוב שלי משפט שבכל פעם שאני שומע בס כזה אני נזכר בו.
"בס צריך להגיע אלייך כמו עשן סמיך. בעדינות ורכות – ללטף ולהעלם" וכך הוא הבס הזה. רך, מלטף ונעלם כלא היה.

יחד עם מגבר ה-70 וואט התוצאה לא פחות מרשימה. המיד נשאר מתוק וחם אך האיזון הטונאלי השתנה מעט לרעה. כאן בא לידי ביטוי היתרון במגבר משולב קרוס אובר של יחידת הבס הפסיבית. כמה שניות של משחק עם בוררי התדר והעוצמה, הרמקול מתייצב טונאלית והתוצאה הופכת לטובה מאוד.

המגבר השלישי שהביע מחאה ביצירה הקודמת בהפגנה נוגעת ללב הצליח להניע את האוקטב בצורה סבירה אך לא מעבר. אני מחליט להניח לו לנפשו ולהתרכז בו בכתבה ספציפית עם רמקול שמתאים לעוצמה שהוא מספק.

200 גרם של חצוצרה

חצוצרה עלולה להוות כלי נגינה מעט בעייתי. במערכת הלא נכונה היא מסוגלת לגרום למאזין לחץ בלתי מוסבר ועצבים שיכולים לגרום לאדישים שבינינו לגלות חוסר מנוחה מובהק.
כאן, חשובה מאוד הדינמיקה המהירות והאיזון אך לא פחות חשובה החוויה.

SATCHMO PLAYS KING OLIVER הוא שם התקליט ששוקל 200 גרם מכובדים ומוקלט ומופק על ידי הלייבל AUDIO FIDELITY. זוהי הקלטה מרשימה שמצליחה להביא את הלהקה הביתה.

השיר הנבחר פותח את האוסף עם הזמר והנגן הדגול LOUIS ARMSTRONG (הידוע גם בכינוי סצ'מו). בפעם הראשונה ששמעתי את קולו הייתי בן כמה שנים בודדות, הייתי בטוח שנתקע לו משהו בגרון והוא צריך להשתעל ולהוציא את זה כבר החוצה! אבל זה לא עזר. קולו נשאר כפי שהוא וכך גם קסמו. כיום ARMSTRONG תפס בליבי מקום מיוחד מאוד, מה שמשתקף גם באוסף המוסיקלי.


אז איך נשמע? הרמקול הזה כפי שברור בשני הקטעים הקודמים הוא רמקול מעולה. בהקלטה הזו ובמיקום הנכון הצליח ליצר במה מסודרת וברורה, איזון טונלי ורוגע חצוצרתי מרשים במיוחד. תכונה בולטת נוספת שהתגלתה ביצירה הזו היא מהירות. הרמקול הצליח להעביר את הרעידות הקטנות של החצוצרה. דינמיקה מרשימה בהחלט. הצליל שהרמקול הזה מפיק הוא צליל גדול מאוד והזמר נשמע בהתאם.

עם ה-70 וואט חשתי כי התוצאה עדיין מרשימה אך הפרזנטציה קטנה יותר (לא בהרבה). וגם כאן הייתי צריך לשנות את נקודות החיתוך במגבר משולב הקרוס של מוראל לנקודה זהה לזו שכיוונתי בשירו של מתי כספי.

אלקטרוני חצוף
נמשיך במשהו מהתקופה האחרונה. אלקטרוני מועדוני חצוף ונטול "אודיופיליה" בעליל. אחד כזה שיוכיח לי כמה "כח" הסט הזה מסוגל לספק. R.I.O.  היום מחזיק בלהיטי המועדונים והמסיבות המדוברים ביותר. ג'מייקני עם מבטא כבד, סלנג מקומי ואנרגיה שיכולה לגרום למנצח והפסנתרן הדגול דניאל ברנבויים להניף ידיים באוויר ולחוש קלאבר מחוספס או לפחות צעיר בכמה עשרות שנים.


להבדיל ממוסיקת האוס מועדונים מוכרת (לי לפחות) R.I.O. מכניס למגרש המוסיקלי שלו גם כלים טבעיים כגון גיטרה אקוסטית בקצב רגאי מהיר. Shine on הוא שם הלהיט ובלי קשר אני ממליץ לכם לשמוע משהו בסגנון לפחות פעם ביום. זה יעלה לכם חיוך ואולי אפילו יגרום לכם לשרוף קלוריה אחת או שתיים (רחמנה לצלן). קשה לי לכתוב את זה אבל גם כאן הוא טוב, אך מרגיעה אותי העובדה שעם ה-70 וואט הוא פחות הסתדר אך עדיין לא נרשם לו שלילי בתעודה.

עם מגבר חזק וכוחני הוא ייקח אתכם למרכז רחבת הריקודים במועדון התל אביבי האכזרי ביותר, עם המגבר הממוצע הוא ייקח אתכם לדאנס בר שבו תוכלו לזוז קצת ולדבר, עם מגברים חלשים נטולי הגנות (עד 40 וואט) הוא ייקח אתכם לטכנאי הקרוב לביתם.



לסיכום

ה- Octave Signature מהווה שיפור מובהק של רמקול אוקטב 5.2 המוכר. הוא טוב, מאוזן ואיכותי יותר. זהו רמקול שנשמע "יקר". היה לי קשה להפיל אותו בסגנונות המוסיקה עליהם נבחן.

זוג הרמקולים שהו בסלון ביתי במשך שבועיים ימים בהם השתדלתי להתעלל בהם עד גבול הסכסוך ביני לבין חברת מוראל. היחידה הקטנה הזו מגלה חוסן "וואטי" מרשים במיוחד, היא מגלה מהירות ואנרגיה מרשימה וצליל נעים ואיכותי.

יחידת הבס הנפרדת הצליחה גם כן להרשים אותי לא פעם, הבס יורד נמוך ו"נכון", הוא עמוק ומדויק. המגבר התואם משולב הקרוס השולט על יחידות הבס הוא חלק בלתי נפרד מהתוצאה המרשימה, כיוון שקיימת התאמה בין המוניטור ליחידת הבס קל מאוד לאזן אותם ביחד.
ניתן לקחת את המגבר למקום הישיבה (בתנאי שהכבלים ארוכים מספיק) ולכוון אותו באופן האופטימלי.

איכות הבניה של חברת מוראל משובחת, גם במבט מפוקס למהדרין בראיה 6:6 כשלי לא הצלחתי למצוא פשלות בגימור.

בתחילת הכתבה חששתי לשדך לו מגבר 70 וואט אך שמחתי לגלות כי הסיגניצ'ר אינו מאיים על מגברים כאלו כלל, לא נרשמה התחממות שיוצאת מגדר הנורמל במגבר בעל וואטים ממוצעים. מגבר ה-25 וואט של ארקם כמובן התחמם מעט מעל הנורמל ולכן אני מסיק מסקנה כי מעל 50 וואט בריאים הרמקול הזה מתחיל לשיר באופן משביע רצון בהחלט.

את המוראל סיגנצ'ר אני מצרף למשפחה הסאונד הניטרלית עם נטייה קלה למשפחה החמה. הוא יודע לתקוף כשצריך אבל עושה זאת בטוב טעם. הוא יודע להישמע מעודן אך לא לשעמם ולהרדים.
הסט הזה - כפי שהוא, מציב סטנדרט חדש בטווח מחיר זה. למחירו אני מכתיר אותו לאחד הטובים שקיימים.

מחיר
זוג אוקטב סיגניצ'ר – 6,000 ₪
שני סאבים + מגבר = 8,000 ₪

את הרמקולים ניתן להשיג בצבעים – פיאנו שחור, לבן אדום, איבוני. ניתן לשלב יחידה עליונה בצבע אחד ויחידת בס בצבע שונה.

שדרוג: ניתן לשדרג את האוקטב 5.2 לאוקטב סיגניצ'ר במפעל החברה בנס ציונה (השירות כרוך בתשלום).

אחריות 3 שנים.

קישור: אתר החברה

קישור: מפרט טכני באתר החברה


מחיר חו"ל 4,000$.

צילומים: ליאור קורן

מעבר לתגובות בפורום