CES 2009, סיכום היום - וידאו, חידושים ומגמות

ליאור קורן
09-01-2009 01:58

מספר מגמות מובילות כיום בעולם מסכי הטלויזיה: תלת מימד, הזרמת וידאו אלחוטית והחלקת תנועה, גם מסכי ה- OLED מתחילים להרים ראשם, סיכום היום הראשון ב- CES 2009.

סיבוב של יום שלם בביתן הוידאו חשף את המגמות המובילות בעולם הוידאו, חלקן הגדול הופיע כבר בתצוגות של השנים האחרונות, אך קודם השנה באופן בולט יותר.

חיסכון באנרגיה

מספר יצרנים הציבו צגי מידע אשר מראים את כמות צריכת החשמל בזמן אמת, לפי הנתונים שהוצגו בתערוכה, נראה כי צריכת החשמל של טלויזיות פלזמה ו- LCD דומה למדי ונעה בין 200 וואט ל- 300 וואט לצגים בגדלי 42" – 50", המגמה הינה להוריד את הצריכה אל כיוון ה- 200 וואט וכך, כמובן, לבוא לעזרת הסביבה.

תלת מימד

3D, אחרי ש-HD הפך לסטנדרט בסיסי במסכי טלויזיה, הצעד הבא הוא תלת מימד, פנסוניק הדגימה טכנולוגיה זו על המסך הגדול פלזמה 103", שאר היצרנים הדגימו זאת על מסכים בגודל צנוע יותר, או בעזרת מקרנים קדמיים.

חלוקת משקפי 3D בכניסה להדגמה

לאחר הדגמה של 12 דקות בביתן פנסוניק, המסקנה הינה ש-3D יכול להיות נחמד עד מרשים מאוד, קטעי הסרטים שהוצגו היו מהנים לצפיה, אך השוס הגדול, לפחות לטעמי, היה טקס פתיחת האולימפיאדה בסין שהיה מרשים ביותר, עם עומק מוחשי ותחושת תלת מימד ראליסטית בתוך האצטדיון הענק.
ובכלל, ספורט נראה מצויין בתלת מימד, במיוחד כאשר המצלמה ניצבת על קו המגרש (כדורגל או כדורסל) ומלווה את השחקנים במרוצתם, כאשר כדור נבעט לעבר הצופה, אי אפשר שלא להסיט את הראש באופן אינסטינקטיבי.

טכנולוגיית ה- 3D הנוכחית, עדיין מחייבת שימוש במשקפיים מיוחדים, אך ההדגמה לימדה אותי כי תופעות העבר של בחילות או תמונה כפולה נעלמו מהלקסיקון.

סמסונג וגם LG הציגו מסכי טלויזיה 3D שאינם מחייבים משקפיים, אך במחיר של רזולוציה נמוכה יחסית וזויות צפיה צרות, כך שהדרך לתלת מימד שאינו דורש אביזר חיצוני עוד ארוכה למדי.

כך זה נראה ללא משקפיים

החלקת תנועה

סוני, סמסונג, טושיבה ו- LG, הציגו מסכים הכוללים מנגנון החלקת תנועה 240Hz, ההבדל בין 240Hz ל- 120Hz (בגלל רשת החשמל בארה"ב, מדובר על כפולות של 60Hz ולא 50Hz כנהוג בישראל) אינו דרמטי כמו ההבדל בין 120Hz ל- 60Hz, אך הוא קיים.




דק, יותר דק

כל דגמי היוקרה (LCD או פלזמה) מגיעים השנה בעובי דק שנע בין סנטימטרים בודדים ועד לפחות מסנטימטר אחד, הגזרה הדקה מחלחלת גם לדגמים הזולים יותר, אך עדיין לא נראה שיפור משמעותי בשטח בדגמי הכניסה והביניים.


שחור וניגודיות


היצרנים ממשיכים לשפר את איכות השחור בטלויזיה ורובם הציגו מסכים שמשתמשים בנורות LED לתאורה האחורית.

אך עדיין, רמת השחור המוחשית ביותר שהוצגה, היתה זו של מסכי ה- OLED.

סמסונג הציגה מספר מסכים בגודל 14 אינטש ומסך טלויזיה OLED בגודל 31 אינטש, התמונה היתה חדה להפליא, עם צבעים עזים מהחיים ושחור עמוק כפחם, אמנם, תנאי התאורה בתערוכה מקשים על הערכת טיב השחור בתמונה, אך גם באור, בלט ההבדל לטובת ה- OLED



OLED

סוני ו- LG הציגו מסכי OLED, כאשר סוני מצליחה לחדש בהציגה צגי Oled גמישים (צמיד למשל), אך הרושם שנוצר הוא כי עדיין לא נשבר מחסום הגודל והמחיר שיאפשר לטכנולוגית ה- OLED להחליף בזמן הקרוב את מסכי ה- LCD ופלזמה.



שליטה בעזרת תנועות יד

המוצג המעניין ביותר בתחום זה היה של היטאצ'י אשר הציגו טלויזיה נשלטת "מחוות", מצלמה שמופנית לעבר הצופה, מתרגמת את תנועות ידיו לפקודות שליטה, נכון לעכשיו, ניתן לבצע רק מטלות בסיסיות כגון שינוי הווליום והעברת תחנות, אך הקונספט נראה מעניין.




שיפור רזולוציה

היצרן שהתמקד בעיקר בתחום זה היה טושיבה, החברה הציגה מסכים הכוללים את תכונת Resolution +, כמו גם מחשב נייד ונגן DVD אשר מסוגל לשפר רזולוציה של סרטי DVD.

מבחינה מקרוב, נראה כי מעבדי ה- Cell, בהם משתמשת החברה, לא ממש ממציאים מידע חדש בתמונה, אלא מחדדים אותה באופן ניכר, עם תופעות לוואי מינימליות של חידוד  (שמופיעות בד"כ), כך שבמציאות, מתקבלת תמונה חדה יותר שנותנת אשליה שקרובה יותר ל- HD בהשוואה למקור.

אחד מדגמי טושיבה – מסך LCD בגודל 56", מגיע אף ברזולוצית 4K - משמע 3840X2160 פיקסלים ומבצע Upscale של סרטי Full HD.



הזרמת HD אלחוטית

סוני, פנסוניק, טושיבה ו- LG הציגו פתרונות הזרמת HD בצורה אלחוטית, הצורך להזרים את הוידאו באופן אלחוטי אל המסך עלה ככל שעובי המסך צומצם: כאשר עוביו של מסך טלויזיה אינו עולה על ס"מ אחד, לא ניתן להשתמש בחיבורי וידאו רגילים ויש להפריד את תיבת החיבורים מגוף המסך.




טלויזיה משולבת אינטרנט

כמעט כל היצרנים הציגו גרסה משלהם לחיבור אינטרנט, פנסוניק הציגו את שירות Cast, סמסונג הדגימו שימוש בשירות המוזיקה פנדורה (שחסום כיום לישראלים) וגם טושיבה ו- LG הציגו גרסאות משלהן.

גילוי נאות: הכותב היה אורח חברת יורוקום פנסוניק.

מעבר לתגובות בפורום