בשירות הוד מלכותה: רמקולים מוניטורים - B&W 805S

רוי לינדנפלד
19-01-2009 03:02

סדרת 800 היוקרתית של B&W כוללת את זוג המוניטורים מדגם 805S, רוי כותב ביקורת המעלה לדיון את נושא היופי, החלקת קמטים ואפילו דבש.


הקדמה


B&W איננה עוד חברת רמקולים. B&W גם איננה עוד חברת רמקולים בריטית. B&W, לפחות תודעתית (טוב, בתודעה שלי), שייכת לעולם.

B&W איננה אצולה בריטית או פיש אנד צ'יפס, שבהם רק בריטים אוהבים להתעסק ומבינים על מה המהומה. B&W היא הג'יימס בונד, הביטלס והיגואר של בריטניה. B&W היא אחת החברות היחידות שאני מכיר הממוצבות גבוה גם בקרב אודיופילים וגם בקרב מי שאינם אודיופילים וזה דבר נדיר. מי שאינם אודיופילים אך יודעים להמנע ממותגי מדבקה יקנו מחברות מיינסטרים כמו "פלוק – אודיו", "קוויפש" או "פאראדייס" ויהיו בטוחים שהם בטופ.

לעומת זאת, האודיופיל המורעל המצוי לא ינחר אפילו בבוז לכיוון של משהו פחות מרמקולים מתוצרת ידו האישית של הברון וון-דר-פאנצרפליץ בהזמנה אישית עם חתימה.

ועם זאת, על B&W יש קונצנזוס. בתור אודיופיל מתחיל היה לי ברור ש- B&W זה "הכי טוב". למרבה ההפתעה, זהו אחד הדברים שהשתנו הכי פחות במעבר הקווים מסתם חובב היי-פיי לאודיופיל, לפחות מלקרוא בנושא ולשמוע אנשים מדברים.

מדובר בחברת רמקולים מאוד מוערכת, ולא בכדי; החברה ותיקה בתחום, מקצועית ואחת הגדולות ביותר בעולם במובנים של מכירות אם לא הגדולה ביותר. לחברה יש היסטוריה של רמקולים לאולפנים, חסויות מאנשי מוזיקה (פיטר גבריאל מככב כרגע), וינטג' מבוקש (תבדקו באיביי או אודיוגון) ופאסון של מקצוענות נטו. לא מדובר באיזה בית מלאכה קטן שמייצר רמקול בניסוי וטעיה; מדובר בחברה היי טקית עמוסת משאבים אשר מסוגלת לפתח ולבנות רמקולים תוך שימוש בהון האנושי הטוב ביותר ובצורה המקצועית ביותר (תכנון באמצעות מחשב, אבי טיפוס מרובים, חדרי מדידות, רכיבים מייצור עצמי וכו').

הציפיות שלי, כפי שניתן להבין, היו לפיכך גבוהות מאוד כאשר נחת כאן לא סתם רמקול של B&W, אלא ה- 805S, המוניטור של סדרת ה- 800 ולפיכך המוניטור הגבוה ביותר והממש לא זול של החברה. האם גם נענו הציפיות? מיד נברר.   

 
מבט ראשון

בדיקה מקרוב של הרמקולים מגלה מוניטורים מרשימים למראה ולמגע. הם כבדים, 12 ק"ג לרמקול והגימור שלהם מצוין. מעל התיבה המרכזית ישנו בית טוויטר נפרד לחלוטין, שמביא לתלונה היחידה שלי על הגימור, והיא כי בית הטוויטר אינו מחוזק היטב לתיבה. אני מניח שיש לזה היגיון תכנוני כלשהו, אבל העניין הזה מועד לפורענות. זהירות – מכה לא מאוד חזקה ובית הטוויטר יעבור רילוקציה. כמו כן, הרמקול מצויד בשני גרילים נפרדים, האחד מיועד לתיבה והשני לבית הטוויטר. הגריל של בית הטוויטר הינו רשת מתכת קטנה ומסיבית הצמודה אליו באופן מגנטי; נחמד מאוד.

הדרייבר העיקרי של הרמקול הינו מיד-באס בקוטר 6.5 אינץ' מקוולאר צהוב האופייני לרמקולים רבים מתוצרת B&W. הטרמינלים איכותיים מאוד (נראים כמו טרמינלים של WBT, וייתכן שהם אכן מתוצרתם), בתצורה כפולה, ומגושרים ע"י כבלים קצרים ומסיביים למגע במקום ע"י מגשרי מתכת פשוטים כמקובל. כמו כן הרמקולים מצוידים בפתחי באס פורט קדמיים גדולים.

הרמקולים "חתיכיים" ומרשימים מאוד. העיצוב מאוד "Sleek", אוירודינמי ולא שגרתי. שכן בלתי אודיופילי בעליל שנכנס לכאן (ושאני לעיתים מתזז בלעזור לי לסחוב רמקולים) התרשם מאוד. הוא אמר שהם ממש מזכירים לו... נו, את הקונכיות הענקיות האלו... שהוא קרא עליהן בבלייזר? שם זה היה? אלה שעולות כמו בית, נו, אלה של בי אנד דבליו? כן, כן, מאוד מזכירים אותם! איזו קלאסה. זוכרים מה כתבתי על קונצנזוס?
לכן הייתי אומר שמבחינת WAF המצב סביר הודות לגודלם הסביר של הרמקולים (אשתי די אהבה את העיצוב הבלתי קופסתי), אבל מבחינת הרושם שהם מותירים על פשוטי העם (ואפילו על אודיופילים אחרים) – דוז פואה.



על הבדיקה

הרמקולים בילו אצלי שבועיים, והשתמשתי בהם כמעט בלעדית וברצף באופן יומיומי. הציוד כלל את המגבר האישי שלי (דיגיטלי Class T של אקווה אודיו המכונה "לוויתן") עם נגן הדיסקים (דגם 72 של ארקאם), לחילופין הוכנסו לבדיקה גם מגבר מנורות מדגם X-T100 של מיוזיקל פידליטי עם ספק כוח חיצוני מסוג Triple-X, ונגן דיסקים מדגם X-Ray V3 של אותה חברה שסופקו ע"י היבואן (שמות דגם דרמטיים או מה?).

הרמקולים בילו די והותר עם כל אחד מהסטאפים, תוך הקפדה לשמוע את אותן יצירות מוזיקליות על שניהם.

חלל הבדיקה הינו בגודל של כ- 60 מ"ר עם תיקרה של 3 מ' והאקוסטיקה בו טובה. שניתי אותו קצת מבחינה עיצובית, ולכן הרמקולים זזו גם כן. כעת הם מצויים 1.2 מ' מהקיר האחורי ו- 2.2 מ' מנקודת ההאזנה.   


נו, אז איך הם נשמעים, דאמיט?

אוקיי, מספיק עם השטויות. עוברים להאזין. וכבר בפתח הדברים אבהיר ואומר: ה- 805 הם רמקולים מרשימים ומהנים בנקודות רבות, ועם זאת בנקודות אחרות אני מאוכזב מהם. ולמה? כי הציפיות שלי מהמוניטור העליון של B&W היו שונות. אבל נתחיל בהתחלה.

נעלמים במרחב

התחלתי עם רחמנינוב, בסימפוניות הראשונה עד השלישית. וואו. הרמקולים פרשו מולי במה רחבה מאוד, נוכחת, עם תחושת משקל. לא זכור לי שקיבלתי כזו תחושה של אולם קונצרטים מזוג מוניטורים, לפחות לא אצלי בבית. התזמורת ניגנה בעוז והרגישה גדולה ומלאת חיים. הסאונד היה מאסיבי, מלא. הרמקולים ביצעו גם "טריק היעלמות" בצורה מושלמת והותירו אותי לבד עם התזמורת בלי לתת את התחושה שהצליל נובע מהם במישרין.


עם זאת, לאורך זמן, גיליתי שהרמקול מחסיר פרטים. לדוגמה, קבוצה ספציפית של כלי מיתר מהירים (נמוכים למדי) בקטע הרביעי בסימפוניה הראשונה, שאני רגיל לשמוע מאוד ממורכזים ודומיננטיים התגלו כמחוקים ומעורפלים למדי. המאסה שאני רגיל לקבל במרכז התגלתה כדלילה. כל מה שהיה מסביבם המשיך להתנגן בעוז, אבל חלק מהמרכז היה חסר.

הבמה נתנה תחושה כאילו שני צידיה קרובים אל המאזין יותר מאשר המרכז וגם יותר מלאים בצליל. מרכז הבמה נותר עמום ומעורפל במקצת, קצת חסר פוקוס. כל עוד התזמורת מנגנת באופן אחיד התחושה הינה של אולם קונצרטים, אולם כשקבוצת כלים יוצאת לקטע באופן מובחן מהשאר, לא מתקבל הפוקוס לו אני מצפה. הדברים נכונים עבור כלים מתחום הביניים בעיקר. כלים המנגנים גבוה (כינורות) דווקא נשמעו מפורטים כיאות. בחמישית של מאהלר הדברים חזרו על עצמם; הרבה בשר, במה גדולה מאוד, עד לחלקים שמורגשים בהם חוסר פוקוס ועמימות.

למה? אז אספר לכם למה.
לרמקול, לפחות אצלי בחדר, היה כנראה "בור" בטווח תדרים כלשהו במיד-ריינג'. כשרמקול איננו מציג עקומת היענות תדר שטוחה, פירוש הדבר שישנם תדרים המושמעים חזק יותר ואחרים חזק פחות, בהינתן אותה עוצמת הגברה לתדרים השונים. אף רמקול איננו שטוח לחלוטין ובוודאי שלא בחדר שאינו "מת" מבחינה אקוסטית (וגם מוזיקה Live לא), אבל יש כאלו שבבירור מכוונים לשם יותר מאחרים. ה- S805 אינו אחד מאלה. מדובר ברמקול ממשפחת הרמקולים המנגנים "יפה", בעלי טונאליות מובחנת ואופיינית להם, ובמוזיקה קלאסית הטונאליות שלו עבדה עבור חלקים מסוימים אך לא התאימה לאחרים.


אלה פיצג'רלד, דבש

הטונאליות הזו התאימה לי יותר בסגנונות עמוסים פחות. לדוגמה, אלה פיצג'רלד נשמעה ב- S805 ממש נפלא. קולה נשמע נעים, חסר מאמץ לחלוטין, היא פשוט "נשמה". מאידך, היא גם קצת התפזרה במרחב שבין הרמקולים. הפוקוס לא היה מספיק דחוס לטעמי. כאן זה כבר עניין של טעם, באשר להאם אתם יותר חובבי פוקוס או פיזור רחב יותר. הטונאליות, בכל אופן, גרמה לה להישמע באמת טוב, אולם מהיכרותי עם קולה מרמקולים רבים, ברור לי שנעימות זו בקולה באה על חשבון מנעד קולי שאמור להיות רחב יותר.

גם מפורטיסהד נהניתי סה"כ. בת' גיבונס, באלבום ההופעה החיה בניו יורק נשמעה מעולה. מדובר בהקלטה מעט בעייתית, קצת עוקצנית ומלוכלכת. קולה של גיבונס צורם בקטעים מסוימים על רמקולים רבים, אולם משקף יכולות ווקאליות מרשימות (נסו את השיר השלישי, All mine). לכן, מדובר בהקלטה המהווה מלכוד מסוים – לכלוך ויכולות ווקאליות יחד. הפחתה של אחד עלולה גם להפחית את השני. על ה- S805 היה פחות לכלוך, ואכן המנעד הווקאלי של גיבונס סבל במקצת. עם זאת, התוצאה הייתה דווקא מהנה, ובדומה לפיצג'רלד, גם גיבונס "נשמה" בצורה חסרת מאמץ. גם כאן הטונאליות התאימה היטב, מחקה לכלוכים והחליקה קמטים. המחיר בטונאליות קולה של גיבונס להפתעתי דווקא לא היה גדול, והתוצאה סה"כ הייתה משביעת רצון. 

ומפורטיסהד לפורטיס, האזנתי גם להוצאה המחודשת של "פלונטר" של רמי פורטיס. השיר הראשון, "דבש", הינו שיר מהיר, דינאמי, אכזרי, אך גם עם הרבה תחושת מרחב. הביצוע (לא של פורטיס, של הרמקולים) היה טוב מאוד במובנים של בשרניות, במה גדולה ובאס שהיו מצוינים. תחושה של הופעה חיה, בדומה לביצועים במוזיקה הקלאסית. אבל שוב, פורטיס עצמו התערפל לי בין הרמקולים ושמעתי אותו מעומעם ומחוק יותר משאני רגיל.


הרמקולים בחלל הבדיקה
סיכום

ה- B&W הוא ממשפחת הרמקולים ה"יפים". הוא מרשים, פורש במה רחבה מאוד, נעלם בחדר, מצליח לתת תחושה של אולם קונצרטים ויש לו באס מהטובים ששמעתי ברמקולים בגודלו. הצליל שלו גם מאוד "Effortless" ונינוח, "מחליק קמטים" בהקלטות בעייתיות ונעים באוזן.

מאידך הוא פחות מאוזן, יש לו "בור" שהורגש בחלל האזנה שלי בתחום המיד ריינג', הפוקוס של מרכז הבמה לוקה בחסר ופשוט חסרים פרטים, במיוחד במוזיקה סימפונית עמוסה, שם הוא נוטה לעמימות. כל האמור נכון הן לביצועי הרמקולים עם הציוד שלי והן עם הציוד של מיוזיקל פידליטי.
נראה כי הגברת המנורות של מיוזיקל פידליטי התאימה לרמקולים מעט יותר והעצימה את תכונותיו החיוביות במקצת, אבל בהחלט לא הפכה את הרמקול למאוזן לגמרי ולא עזרה לתכונותיו הבעייתיות. 


הרמקול כאמור מרשים וקל ליפול בקסמו. הוא ממשיך להיות מרשים גם לאורך זמן ואינו מציק אף פעם. אבל הרושם הזה מסתיר גם חסרונות שבמחיר ובמיצוב הזה קשה היה לי לקבל. התחושה שלי היא שאופי זה אינו מקרי וכי מהנדסי B&W יודעים מה הם עושים: במקרה הזה, מטרתם הייתה להרשים בתכונות מפתח על חשבון תכונות אחרות בכדי להתבלט מעל רמקולים מוניטורים אחרים. 

מחיר: 14,900 ש"ח
שירות ואחריות: טופ אודיו


תודה לגבי (Web) ולאביעד שבאו להאזין ולחוות דעתם.
מעבר לתגובות בפורום