רסיבר קולנוע ביתי: דנון AVR-1909

אלי כרמי
16-01-2009 02:26

הדנון 1909 מגיע עם אופי צליל מובהק, מודגש ובעל בס מלא, הרסיבר כולל גם ווליום דינמי המתגבר על בעיית הפרסומות בטלויזיה ויכולות אחרות מבית Audessy, האם הצליח ה- 1909 להרשים אותנו?


הרסיבר מדגם Denon AVR-1909 הוא הדגם הכניסה בסדרה שמגיע עם תמיכה בפורמטי Blu-ray החדשים, מתחתיו נמצא דגם 1709 (חסר תמיכת אודיו HD) ומעליו 2309 שמקבל כניסת HDMI נוספת והגברה חזקה יותר.

המכשיר שהתקבל לסיקור היה בגוון נירוסטה, חלקו הקדמי של הרסיבר, עוצב בקווים מעוגלים עם בוררי כניסות ועוצמת ווליום מעוגלים, העיצוב הכללי משדר הרגשה ש- 1909 מפוסל בסלע ומקרין עוצמה עצורה.
תצוגת המידע גדולה במימדיה, ממוקמת במרכז החזית, האותיות מפיעות בצבע לבן על גבי רקע שחור, מה שמעביר לצופה רושם מודרני ומרשים.


חיבורים

בחזית אפשר למצוא "חיבורים מהירים" עבור אות אודיו סטריאו, וידאו קומפוזיט, חיבור למיקרופון הכיול ויציאה לאוזניות.


מאחור, שם נמצא את רוב החיבורים, ניתן לראות בין השאר את כניסות וידאו (שלושה חיבורי HDMI 1.3 ושלוש כניסות קומפוננט), כניסות אודיו דיגיטליות (שתים אופטיות ושתיים קואקסיאליות). המכשיר מוכן לתמיכה גם בפורמטים עתידיים עם 7.1 כניסות, אבל מי שירצה לחבר אותו אל מגבר הספק חיצוני (פרה אאוט), ימצא כי אין כאן את היציאות המתאימות.

שלט רחוק

גם השלט מגיע בעיצוב מיוחד עם מספר לחצנים קטן וצפוף פחות מהמקובל, לחצני השליטה על עוצמת השמע גדולים ונוחים לשימוש אך לחצני גישה ישירה (ספרות) ולחצנים נוספים נמצאים בחלקו האחורי-תחתון של השלט, יש צורך לפתוח מכסה בכדי להגיע אליהם. הרעיון חכם למדי, היות ועבור שימוש יום יומי לא נפנה ללחצנים אלו, אך כאשר רוצים לבצע פעולת שליטה מורכבת יותר בעזרת השלט (למשל, לגשת את תפריטי הכיול) זה פחות נוח.

יש לזכור כי שלט רחוק זה הינו מסוג אוניברסאלי שמסוגל לשלוט, בעזרת קודים מתאימים, גם על מכשירים אחרים, כך שהמשתמש עלול עלול להזדקק גם ללחצנים שנמצאים בצד השלט האחורי, לדוגמא, עבור פעולת בחירת שיר מסוים בנגן.



וידיאו

בדומה למקובל ברמת מחירים דומה של רסיבר מודרני, גם דגם 1909 ממתג אות הוידיאו ומאפשר המרות וידיאו דרך יציאת ה HDMI שלו ו- UPSCALING דרך HDMI עד לרמת 1080P. כמכשיר ברמת הכניסה הוא מבצע זאת ברמה סבירה עם הרכיב של Faroudja DCDi, אני - באופן אישי מעדיף לחבר את מקורות הוידיאו שלי ישירות למסך לקבלת איכות טובה יותר.


אודיו

כיול

על מנת לחסוך עבורנו את הטרחה שבהגדרה ידנית של חמישה או שבעה רמקולים בתוספת סאב וופר, אנו מקבלים כאן יכולת כיול אוטומטית מבית AUDESSY, יש לבצע חיבור מיקרופון ולהפעיל את פעולת המדידה, רצוי בשישה מיקומים שונים של נקודות האזנה.  לאחר הפעלת המנגנון ומספר דקות של רעשים בחדר, הרמקולים מוגדרים.
הכיול מאפשר להגיע לתוצאה טובה, אבל במקרה שלי זה התבקש שינוי ידני של עוצמת השמע בסאב, גם לאחר סיום פעולת הכיול האוטומטי.



ווליום דינמי - לוחם בפרסומות

לאחר הכיול מערכת AUDESSY מאפשרת - בין שאר יכולותיה, גם שמירה על רמת קול אחידה (
Audyssey Dynamic Volume) וכך, בזמן הפרסומות, עוצמת הקול שמשמיע הרסיבר, נשמרת ברמה אחידה עם שאר התכנים ולא מקפיצה את חברי הבית.
בנוסף, כולל ה- 1909 את
Audyssey Dynamic EQ: המערכת שומרת על איזון טונלי זהה, גם כאשר עוצמת הווליום משתנה (לדוגמא, הבס שומר על אחידות גם עם ירידת הווליום), שתי הפונקציות החדשות התבררו כיעילות בפועל והוספתן לרסיבר בתקציב זה התבררה כברוכה.

קולנוע ביתי


DTS ריקוד עיוור
בריקוד "משחק הכדים" מתוך מחול הפגיונות, הציג הרסיבר תמונת צליל מרשימה כאשר אבנים שנזרקות עוברות בחלל נשמעות ברור כולל השריקה החרישית בזמן מעופן, ניתן היה להרגיש הדהוד ברור בחדר בכל פגיעה שלהן  בתוף.
הפעמונים על ראש הרקדנית נשמעים חרישית בזמן שהיא מזיזה את ראשה, התופים נשמעים ברור ועם נפח שמספק מתח לאווירה. בעת דו-קרב החרבות לאחר מכן (בין הרקדנית העיוורת ומפקד המחוז) אפשר לשמוע את שקשוק החרבות בצורה אמיתית, ללא כל הדגשה מיותרת כשהרושם הוא מדויק, נקי ומרשים.


DTS מחלק 13
בקרב שמתרחש ליד האוטובוס ניתן לשמוע ברור את שריקת הרוח וקולות המאבק, כמו גם את המוזיקה רק כשהיא מתגברת, לאחר מכן בעת שצלף יורה מרחוק , גם קול הירייה נשמע כך - מרוחק כמו שצריך שאז שריקת הכדור נשמעת קצת חלשה, אך הפגיעה נשמעת היטב. הרשום הכללי אמיתי, למרות חוסר מסוים בפרוט.
    
Dolby Digital מטרקיס
במטריקס הראשון בקטע הפריצה לשחרור מורפיוס משביו. ניתן לשמוע ברור את המוזיקה הקצבית עם באס שמן וברור, בתוך המוזיקה נרגיש את שריקות הכדורים מסביב, כמו גם נפילת תרמילים. הרושם הכללי טוב, למרות שרוב ההתרחשות מורגשות יותר בחלקו הקדמי של הסלון.

פורמטי Blu-ray
 
Dolby TrueHD / DTS Master Audio

גם כאן, שמר הדנון 1909 על אופיו הבסיסי, עם צליל שמנמן למשמע, היה צורך בכיוון נוסף על מנת שהבס שיוצא מהרמקולים הקדמיים בשילוב הבס לא ישמע נפוח ובומבסטי מדי.
ג'ון רמבו נהנה מעזרה של ה- 1909 שהעניק נופך דרמטי לעלילה, לפיצוצים והיריות המרובות בסרט.
 
המרדפים בסרט אינדיאנה ג'ונס האחרון, לוו בשאגות מנוע מהמהם, צליל מכות ובכלל, הסתבר כי האופי בטונים הנמוכים הולם היטב סרטי פעולה ומכות.

גם מנוע מכוניתו המהירה של האיש האחרון ב-"אני אגדה" נשמע מודגש למדי, לעיתים על חשבון צלילות הדיאלוגים (נכון יותר יהיה לכנות אותם "מונולוגים"), צלילי טיפות המים בבנין החשוך, בעוד וויל סמיט' מחפש את כלבו האהוב סם היו מודגשים פחות מהזכור, אולם כאשר הנגועים פוצחים במרדף מהיר, נעור הרסיבר לחיים ומביא את האקשן לחדר.

הדנון המסוקר, נבחן עם רמקולים קשים למדי לדחיפה, אולם הוא התמודד איתם בכבוד, בנוסף, ניתן היה לרתום את זוג הרמקולים שאינם מנוצלים (כאשר משתמשים בחמישה רמקולים ולא שבעה) כהגברת Bi-Amp נוספת אל הרמקולים הקדמיים.
 
 
 
שידורי טלוויזיה

עם יכולות מערכת ה- AUDESSY לשמירת עוצמת קול שווה גם בזמן מעבר לתכנים / ערוצים אחרים, כמו גם ותמיכה בפורמטי אודיו של Dolby Pro Logic II,  Neo:6 שמספקות אפקט שמע רב ערוצי גם משידורי טלוויזיה סטריאופוניים, יהיה זה רק הגיוני  להשתמש ברסיבר זה עבור צפיה והאזנה לטלוויזיה.
הרסיבר של דנון מהנה עם יכולת הצגת סאונד מרשימה שמספקת חוויה צפייה, עם שמיעת הדיאלוגים בקדמת החלל, אפקטים בכל החלל ומוזיקת אווירה ברקע.


מוזיקה רב ערוצית

The Dance
את פרק המוזיקה, אני מתחיל בכותר DVD שמוקלט ב- Dolby Digital 5.1, זהו המופע The Dance של Fleeetewood Mac, זוהי להקת אמצע הדרך אמריקאית קלאסית.
הקטע הראשון, The Chain, מתחיל עם תוף באס מקדימה שנשמע פונצ'י וברור וכן ריבוי פעמונים ומצילות שמסתובבות אצלי בחלל הסלון, עם קהל מריע שנשמע חלש למדי מאחור. גיטרה באס וגיטרה מובילה צורמנית מצטרפות ומטבלות את המוזיקה, אך הן נשמעות קצת פחות מודגש מתוף הבאס. כשהלהקה מתחילה לשיר והתיפוף מתגבר המגבר מראה שלא חסרה לו דינמיות והרושם הכללי טוב עם הדגשה על תחום המיד הנמוך.

Unplugged
ה Unplugged של Eric Clapton נחשב כבר לקלאסיקה, ה- DVD מוקלט ב- Dolby Digital 5.1 ועבר עיבוד אולפני שמספק איכות שמע טובה מאוד.
רצועה מספר 8, השיר Layla, מתחיל בפריטת גיטרה שנשמעת ברור מקדימת הסלון, הקהל מזהה את השיר ואפשר לשמוע אותו ממש כאן, לידי. כאשר שאר הלהקה מצטרפת הפרוט המדויק מאפשר להבחין בכל כלי וכלי וגם כאשר Eric Clapton מתחיל לשיר הוא נשמע ברור וצלול אך קצת מרוחק. בפזמון ניתן לשמוע את זמרות הלווי באופן ברור ומדויק.   

חריף
DVD של Red Hot Chili Peppers בהופעה חיה ב- Slane Castle, פסקול בפורמט DTS.
רצועה מספר 18 - השיר Under the Bridge מתחיל עם גיטרה מובילה שנשמעת עם צליל מלא אם קצת מרוחק, הקהל מזהה במהרה את השיר ומריע, שומעים אותו ברור, בכל מרחב הסלון בשילוב שריקות מקדימה ואחור. כשהסולן מתחיל לשיר הוא נשמע ברור אך מעט מרוחק, הקהל נרגע קצת ושר עם הסלון ברקע כאשר מידי פעם נשמעות באופן ברור צעקות ושריקות מהקהל, ממש לידי. כאשר שאר חברי הלהקה מצטרפים הם נשמעים ברור אך קצת מרוחק, אבל עושה רושם שכך זה הוקלט במקור.


מוזיקת סטריאו
עבורי, מוזיקת סטריאו היא שילוב של רק שני רמקולים, הרסיבר עובר למצב Pure Direct עם כמה שפחות אלקטרוניקה בעניין.
    
עד סוף הקיץ
שיר מספר 2  מתוך דיסק גרסאות הכיסוי הראשון של דני ליטני.
השיר מתחיל עם פסנתר ובאס שנשמעים ברור ועמוק עם הדגשה בתחום המיד הנמוך. כאשר דני מתחיל לשיר, קולו נשמע עמוק וגדול במרכז אם כי נעט מרוחק, הכלים נשמעים ברור אך קשה לי למקם אותם בחלל. בהמשך, זמרות הליווי נשמעות באופן חלש קמעה, אך סולו הסקסופון נשמע היטב בזמן שהוא מתבל את השיר.


אטליז
מתוך הדיסק של להקת אטליז הישראלית ששרה באנגלית אני בוחר בשיר מספר 1 שהוא Bolsheviks.
פסנתר מלטף מתחיל לנגן ונשמע היטב במרכז הבמה מולי, לאחר מספר שניות גיטרה צרודה מצטרפת ביחד עם תיפוף חזק והרסיבר מעביר את הדינמיות הזאת ללא בעיה עם דגש בתחום המיד הנמוך, כזה שאופייני לרסיבר.
לאחר כמה שניות נוספות, גיטרה אקוסטית מתחילה לנגן וקל לשמוע אותה בברור, המוזיקה קצת נחלשת והסולנית מתחילה לשיר - ברורה וצלולה אך קשה לי למקם אותה במרכז הבמה.



סיכום

הרסיבר החדש של דנון מדגם  AVR-1909 מציג סאונד גדול ומרשים בקולנוע ביתי, תוך שהוא עושה זאת עם הדגשת תדרי המיד הנמוך, חובבי צליל "שמנמן" ומודגש באס ירגשו איתו נוח נוח.
במוזיקה רב ערוצית כמו גם בסטריאו הדגשת המיד הנמוך עלולה לפגום אמנם באיזון הטונלי ומפריעה לעיתים לקבל פירוט נכון בטונים הגבוהים, אך הרושם הכללי שמתקבל הוא מרשים ובומבסטי.


כמוצר כניסה עם יכולת תמיכה בפורמטי אודיו וגם ווידאו החדשים של HD, עם שליטה מרסנת על עוצמת הקול בפרסומות בטלוויזיה ואופי צליל גדול עם מיד נמוך מודגש ומרשים, דגם ה- 1909 מצליח להעביר חווית קולנוע ביתי. הוא עלול להיות פחות קוסם עבור מי שמחפש יותר איזון ופרוט, אך תחום הקולנוע הביתי מדבר על חוויה - ואת זה מבצע הרסיבר של דנון בצורה מרשימה.

ציונים (1-5)

צליל בקולנוע ביתי: 4.5
המרת אודיו לרב ערוצי: 4.5
מוזיקה רב ערוצית: 3.5
צליל דו ערוצי: 3.5
המרת אות וידאו: 4
כללי:

יתרונות: צליל גדול, מיד נמוך מרשים, כיול אקוסטי של AUDESSY הכולל איזון ווליום דינמי ומערכת איזון טונלי בהתאמה לווליום.

חסרונות: איזון טונלי מוטה כלפי התדרים הנמוכים, אין יציאות Pre Out.

מחיר: 3,990 ש"ח

אחריות: ניופאן

נתונים

הספק 90 וואט לערוץ
ערוצי הגברה: 7
המרת וידאו עד רמת 1080P
תומך פורמטי אודיו HD כגון Dolby TrueHD, DTS Master Audio


מימדים: רוחב 434 מ"מ גובה 171 מ"מ עומק 377 מ"מ
משקל: כ-11.5 ק"ג

קישור: מפרט באתר יצרן


מערכת הבדיקה

מסך פנסוניק PHD 8 בגודל 42''
ממיר YES MAX
נגן DVD 393 של פיוניר
נגן CD של Micromega מסדרת SE
נגן וידאו Popcorn A110
רמקולים קדמיים Acoustic Zen Adagio, סנטר Boston VR10, אחוריים Mirage RX  
סאב ''Energy 12
חלל ההשמעה בגודל 3 מ' על 3.5 מ', פתוח בצידו האחד למטבח.
מעבר לתגובות בפורום