YBA 201 - מגבר משולב ונגן CD במבחן

נמר לוי
26-12-2008 03:26

הצמד של YBA כולל מגבר סטריאו YA 201 ונגן תקליטורי מוזיקה YC 201, העיצוב בסגנון הייטק והצליל... על הצליל יספר נמר.


קשה להתעלם מהקווים הנקיים והעיצוב המודרני בסגנון הייטק של הצמד הנבחן, את המגבר המשולב מניחים על המדף, מעליו מתלבש נגן הדיסקים - כמו כפפה: זהו סט 201 Y מסדרת Design של חברת YBA

YBA הינה יצרנית מוצרי אודיו אשר הוקמה בשנת 1981 בצרפת. שלושת האותיות YBA יוצרות את ראשי התיבות של שם בעל החברה YVES BERNARD ANDRE.

סדרת Y הינה הסדרה ההתחלתית של יצרנית זו, חברת YBA טוענת כי המטרה בסדרה זו הינה ליצר מוצר מעוצב אשר נותן תמורה מיוחדת למחירו.
את הסדרה הזו יצרו YBA בשיתוף פעולה עם יצרנית הרמקולים הצרפתית Focal JMLab, לטענתם, סט זה מותאם באופן אופטימטלי עבור הרמקולים של פוקל.
לא בחנתי אותם בשילוב עם פוקל ולכן לא אוכל לאושש או לסתור טענה זו.

מוצרי YBA אינם זקוקים לתוספת ספייקים, רגליות או פלטות מיוחדות וזאת מפני שכבר במהלך הבניה נוספו למכשיר משככים בצורת 3 רגליים ופלטת אלומיניום שאמורה למנוע מגנטיות.

מידע בכחול

צגי המידע שנמצאים בחזיתם של המגבר והמקור הדיגיטלי דולקים בתאורת LED כחולה, ניתן לשלוט על עוצמת ההארה עד כדי מצב כבוי. הצג נוח ומכיל בתוכו את כל המידע הדרוש. בכל לחיצה על השלט יובהר הצג הדיגיטלי ויעומעם בתום הפעולה. יש לציין כי האפקט הזה נותן לוק מאוד אלגנטי ויחד עם זאת מאוד הייטקי למוצר.

איכות הבניה עושה רושם מצויין, גימור באלומיניום מוברש מחמיא מאוד למוצר. כיוון ששני המכשירים אמורים לעמוד האחד על השני, לא נמצא פתחי אוורור בחלק העליון, אך לאחר מספר שעות האזנה לא חשתי התחממות יוצאת דופן. המתכת נשארה חמימה למגע.

בחלקו האחורי של ה- YC 201 CDP ניתן לראות יציאות ה-RCA, יציאה דיגיטלית קואקסיאלית, חיבור לינק RS232 ו-TRIGGER IN בחיבור 3.5 מ"מ (עבור ישומי בית חכם). חיבור החשמל הוא אותו כבל הקומקום המוכר.

בחלקו האחורי של המגבר המשולב – YA 201, ניתן לראות את יציאות הרמקולים, עשויות פלסטיק איכותי ומרגישות מסיביות למדי, מספר חיבורי RCA מיועד לשישה מקורות שונים, גם כאן, אגף הבית החכם לא הוזנח והוא כולל חיבור לינק RS232, ו-3 חיבורי TRIGGER ל-CD, AUX ו- IN.
גם כאן, חיבור החשמל מגיע בתצורת כבל קומקום ניתק.

המבחן יערך על רמקולים מתוצרת אופרה Grand Mezza עליהם כתבנו בעבר במסגרת מבחן הרמקולים הרצפתיים הגדול.

חימום בבלו נוט

מתחילים עם אבישי כהן בהופעה בבלו נוט קטע 7 שמתחיל עם גיטרה בס מרשימה שנשמעת בגודל טבעי אך מעט חסרת משקל,  הצליל נע על הצד הרזה אך מדויק ומהיר במיוחד. התופים נשמעים חדים מדויקים ומהירים, ניתן לשמוע את ההרמוניות של המצילות המוכות בבירור אך הצליל מעט בהיר. מורגש כי מדובר בסט אלקטרוניקה מפורט מהמשפחה הכמעט אנליטית אך עדיין לא ברמה המוגזמת שחודרת כמו סכין יפנית לעור התוף. אבוב מצטרף ליצירה, תחושת הבמה מעולה - יש עומק רב והצליל יוצא מגבולות הרמקולים. האימג' ברור מה שמעיד על הפרדת סטריאו טובה. מבחינת דינמיקה לא ממש התלהבתי אך לא הרגשתי מחסור בדינמיקה, הסט לא הרגיש מספיק תוקפני ביצירה הזו והייתי מצפה לעוד קצת רזולוציה בתחום הנמוך.

חבל שאת לא כאן

נמשיך עם Pink Floyd בשיר הממכר Wish You Were Here.
בתחילת היצירה שומעים אפקט של מעבר בין תחנות רדיו, אז מגיע אפקט התקליט החרוש ומבעדו פורץ צליל גיטרה שנשמע מפורט ובעל משקל. הקצב נכנס ושוב אני חש כי חסר לי קצת כח בנמוכים, כמו תוף הרגל נשמע רחוק מידי לעומת שאר הצלילים.

קשה לי להפיל את האשמה על הרמקול מפני שבמבחן הרמקולים הרצפתיים, רמקול זה לא גילה בעיה של תדרים נמוכים רזים גם בקטעים לא קלים. למרות זאת בתחום המיד המגבר הזה סופר מפתיע: המיד נשמע גדול ומלא משקל. קולו של הזמר מלא נוכחות ועוצמה ויחד עם זאת נשמע טבעי ונטול צבע. ניתן לחוש כי מדובר בסט מאוד ניטרלי ומדויק. השליטה ברמקול מעולה ולא חשתי שהמגבר נסוג גם שהשיר מגלה את כל הכלים שבו.


קלאסי מלכותי

BRAMS SIMPHONY NO.4 – FRITZ REINER -  ROYAL PHILHRMONIC ORCHESTRA היא ללא ספק אחת מהיצירות שעושות לי משהו בלב שקשה להסביר, זו יצירה רומנטית ומלאת רגש.  
היצירה נפתחת בכינורות שנשמעים שוב- רזים מעט אך הפרדת הצליל השאירה אותי כמעט המום. ניתן לספור את הכינורות ובנוסף למקם אותם במדויק במרחב הבמה. תמונת הסטריאו פשוט מעוררת כבוד. כלי הנשיפה נשמעים גם במיטבם והמגבר מגלה שליטה מעולה על הרמקול, עם איזון טונאלי מרשים. בתחום הגבוה המגבר אינו ממש מרחם ומגלה מעט בהירות ביצירה הזו אך עדיין לא כזו שגרמה לי להנמיך, יש לציין כי מדובר ביצירה שמוקלטת נהדר.
תחום האמצע נשמע מלא, אנרגטי ומפורט מאוד, בשיא היצירה (לקראת סופה) מגלה היא את כל הכלים וכאן התחושה כמעט מושלמת, אם הבס היה עובר למיקום קדמי יותר, הצליל היה מקבל ציון "וואו".

את אותו מגבר שידכתי לרמקולים האישיים שלי ועברתי על מספר יצירות קלאסיות, רוק ומעט אלקטרוני מודרני.

הרמקול האישי שלי קשה משמעותית לדחיפה בהשוואה לגרנד מאזה. נצילותו עומדת אומנם על הערך של 91db, אך העכבה נעה בין 4 ל-3.2 אוהם אכזריים בשילוב של שתי יחידות בקוטר 8 אינטש (בס), יחידת 6.5 אינטש מיד וטויטר ריבון תאב זרם.  הוא הצליח להוציא צליל מהרמקול אך לא כזה שהייתי מסוגל לחיות איתו, לעומת זאת לא נשכח כי מדובר במגבר בעל נתון של 100 וואט עם אספקת זרם לא ממש מרשימה, אך גם בעוצמות שמעוררות את זעם השכנים, נלחם ה- YA 201 בעוז במפלצת. אכן, השליטה לא הייתה בשיאה אך לעומת מגברים אחרים שאחסנו בתוכם 100 וואטים והתהדרו בזרם מכריע סוסים, הרגיש מגבר זה בטוח לא פחות ולעיתים אף יותר.


סיכום

מדובר בסט מרשים למחירו וללא ספק אחד המרשימים למראה, אופי הצליל טבעי וניטרלי ויחד עם זאת מעט רזה בתחום הנמוך. גם ברמקולים גדולים כשלי לא חשתי שיפור בבס. לחובבי האלקטרוני וחובבי הצליל השמן לא הייתי ממליץ על הסט הזה אך לחובבי הצליל הטבעי והמדויק הסט הזה אמור להתאים.
במוסיקה קלאסית הוא הרשים מאוד באיכות הפרדת הצליל ובתמונת סטריאו משגעת ומרשימה במיוחד, בקטעים מתפרצים הוא מרגיש יחסית נוח אך לא ממש פרארי או בוגאטי.

אופי הצליל של הסט הנבחן נע על גבול הבהיר, בכל יצירה עברה בי המחשבה שאוטוטו נעבר קו גבול הבהירות, אך מיד הגיעה אנחת הרגעה של "אוקי – אנחנו עדיין מתחת לגבול". כאשר מתרגלים לזה אין שום סיבה לחשוש.

יתרון מובהק של הסט מצוי גם בפרקטיקה: אין צורך להרחיק אותו מכלל החפצים בבית, יען כי יתיך אותם למצב צבירה נוזלי, ניתן למקמו גם בתוך ארונית הטלוויזיה הנפוצה (שלרוב הורגת את הבמה ואת כל מה שסביבה), אפשר ואף רצוי להניח את המכשירים האחד מעל השני, אז מתקבל לוק מרשים במיוחד ובונוס של חיסכון במקום.


מבחינת כניסות, המגבר מפנק בשש כניסות RCA, כך שקשה להאמין כי תצליחו לאכלס את כולן ולהתקע עם מכשיר שאינו מחובר - מלבד הפטיפון שדורש מגבר פונו. אם היה נכלל בו גם מגבר פונו היה מדובר בלהיט נוח מאוד.

ניתן לבחור את הסט בגימור אלומניום שחור מוברש או כסוף מוברש, השחור, לטעמי, יפה יותר ואלגנטי יותר למרות שאני איש של גימור כסף.
העיצוב, הצליל, הפרקטיקה ואיכות הבניההופכים את הצמד של YBA למוצר טוב מאוד ששווה להאזין לו.

YC 201, נגן תקליטורים – 7490 ₪
YA 201, מגבר משולב – 7490 ₪

אחריות ושירות – ארמה אודיו

קישור: מפרט טכני באתר יצרן
מעבר לתגובות בפורום