נרטב לי הטלפון הסלולרי - מה עושים?

אלי כרמי
23-12-2008 01:46

נרטב לי הטלפון! אל ייאוש, יש סיכוי סביר להציל אותו: המדריך הבסיסי לייבוש גאדג'טים וטיפול בבעית רטיבות.

הטלפון הנייד, בדומה לכל גאדג'ט או מכשיר חשמלי אחר לא ממש מסתדר עם מים, גם אם יש בידנו כתב אחריות, רוב הסיכויים שהוא אינו מכסה כלל בעיות ותקלות שנגרמו מרטיבות.

אז מה קורה אם חס וחלילה, הטלפון האהוב שלנו נרטב והפסיק לפעול? אין צורך לזרוק את המכשיר לפח, יש עדיין סיכוי סביר לפתרון הבעיה בעזרת שימוש בחום ומעט כישרון בפרוק והרכבה.
כך, נוכל לגרום לו לחזור לפעולה.

לפני הכל – אמנם לרוב, תנאי האחריות של המכשיר אינם מכסים נזק מרטיבות, אך מומלץ לבדוק לברר את תנאי החוזה,  אולי בכל זאת ביטוח המכשיר מכסה זאת (גם ביטוח דירה ותכולתה יכול לכלול סעיף שעוזר במקרה הזה).

חשוב לציין שאין לראות בכתבה המלצה לנסות פעולה זו או לפרק מכשירים – כל המבצע עושה זאת על אחריותו.
אם אין לכם "ידיים טובות" או חוש טכני, יש לפנות (בהקדם) למעבדה שתעשה זאת עבורכם.


הסוללה

פעולה ראשונה בה רצוי לנקוב היא כיבוי המכשיר, לאחר מכן יש להוציא את סוללות המכשיר.
חשמל ומים אינו מהווה שילוב מוצלח ועוד פחות מוצלח כאשר המכשיר ממשיך לקבל זרם חשמלי לאחר חדירת המים, לכן חשוב לפרק ולהוציא את סוללת המכשיר.
בטלפונים סלולאריים, פעולה זו פשוטה למדי, כך גם במכשירים אחרים (כמו נגני MP3) שמגיעים עם סוללות שניתנות להחלפה.
בכל מקרה, מומלץ לבצע פעולה זו באופן מיידי (לאחר הרטבות המכשיר) גם אם אתם מתכוונים לקחת את המכשיר אל חברת הסלולר או למעבדה פרטית / טכנאי.

במקרים מסוימים, הוצאת הסוללה מחייבת פירוק מורכב של המכשיר, מה שעלול לפגוע בתנאי האחריות, יש לקחת זאת לשיקולכם.

במקרים הללו, אולי תזדקקו למברג יעודי, שימו לב כי שימוש במברג אחר עלול להרוס את ראש הבורג. שימו לב גם אל תפסים מפלסטיק שיש להזיזם ולא לשוברם חלילה, כך שכאן כבר נדרשת זהירות.  
חשוב מאוד לשים לב בעת הפרוק מה פרקנו ומהיכן, איזה בורג יצא מאיזה שקע ואילו חיבורים חשמליים ניתקנו– לא להתעצל ולרשום את הפעולות. 


שטיפה במים

השלב הזה עלול להראות לכם מוזר, אבל הוא חשוב. אם לדוגמא, המכשיר שלכם נרטב במי ים מלוחים או מי בריכה שכוללים כלור, למרבה ההפתעה, כאן מומלץ לשטוף אותו במי ברז. המלח במי בים, כמו גם הכלור (וחומרים אחרים) במי הבריכה, אינם בריאים לאלקטרוניקה של החמוד שלכם.
לא להגזים, שטיפה קצרה מתחת לברז מספיקה כאן  -  להזכירכם, מים ואלקטרוניקה לא עובדים טוב יחדיו.

פירוק
 
בשלב, זה יש לפרק את המכשיר בעזרת מברג מתאים, היצרניות משתמשות בברגים הכוללים ראשים לא סטנדרטים.
יש להמשיך ולהקפיד בשמירת כל החלקים ובנוסף, לזכור את סדר הפירוק בכדי שנדע כיצד להרכיב בחזרה.
אין צורך בפירוק מלא של המכשיר, המטרה כאן הינה לייבש את המים מהמכשיר, כך שמספיק לקבל גישה מספקת לחלקים הפנימיים.
יש להסיר, כמובן, גם את כרטיס הסים.

ניקוי


יש לספוג את המים בעזרת מקלות צמר גפן. ניתן לדחוף ולסובב את המקלות בעדינות וזהירות לצורך ניקוי, לשים לב כי לא נשארים סיבי צמר גפן.
כאשר אתם מגיעים אל איזור הרמקול, אין ללחוץ על ממברנת הרמקול, הוא רגישה ועלולה לתעקם. עדיף להשאיר אזור מסוים בטלפון רטוב קמעה מאשר לגרום לנזק – רכיב יבש אך מקולקל או שבור אינו שווה מאומה.

לא לשכוח להוציא את כרטיס הסים

יבוש
 
במהלך הניקוי, כמו גם בזמן הייבוש, מאוד לא מומלץ להשתמש במפזרי חום או מכשירים ליבוש שער – החום הגבוה והמרוכז שלהם עלול לגרום נזק למכשיר בייחוד עם המים.
הדרך העדיפה לייבוש סופי הינה הנחת המכשיר (כולל כל החלקים שפורקו) מתחת לנורת 60 וואט (לא יותר) למשך לילה, ללכת לישון ולחלום חלומות יבשים.

הרכבה

לאחר שהמכשיר התייבש, כל שנשאר הוא להרכיב את כל החלקים בחזרה, גם כאן, נדרשת זהירות וכעת תוכלו להעזר בתיעוד שבצעתם בזמן הפירוק.
השלב הסופי בהרכבה, הינו הכנסת הסוללה למקומה.
כעת, כשהמכשיר מורכב ומחובר לסוללה/ות, זה הזמן להפעילו, אולי זה יפתיע אתכם, אך רוב הסיכויים הם שטלפון או הנגן יחזרו לתפקד.

כאמור, מדריך זה הינו בגדר עזרה ראשונה, חשוב לדעת כי אם אין חוש טכני בסיסי, מומלץ לפנות לשרות מעבדה או המפעיל הסלולרי לצורך התיקון.
כמובן, הטיפ הטוב ביותר יהיה לשמור היטב ולא להגיע למצב בו נרטב המכשיר ופוסק לתפקד, אם המכשיר יקר ללבכם, כדאי לבדוק האם ניתן להכלילו בביטוח הדירה והתכולה הרחבה.

מעבר לתגובות בפורום