רמקולים ישראלים במבחן - אולטימוס Ovation האדום

נמר לוי
20-12-2008 00:00

רמקול מתוצרת ישראלית מהווה תופעה נדירה, על אחת כמה וכמה כשהוא מכוון אל תחום ה- Hi-End. בדקנו את אב הטיפוס של Ultimus Audio.



דגם אב הטיפוס של חברת Ultimus Audio הינו רמקול מוניטור גדול, צבוע אדום פרארי שצורח "הסתכלו עלי" במבנה פריזמתי מרהיב.

אולטימוס אודיו הינה יצרנית רמקולים ישראלית, שאיפתו של בעל החברה (עוז קול) מכוונת גבוה: לייצר את הרמקול הטוב ביותר למחירו.

על הטכניקה


מוניטור Ovation זה מתהדר ביחידת מיד-בס בקוטר 7 אינטש של חברת Skaaning המיוצרת על פי דרישות שהוזמנו עבור הרמקול הספציפי הזה.
יחידת הטוויטר הדינמי המורכבת ברמקול היא ה- Supreme של חברת Morel הישראלית, בקוטר 1.25 אינטש.

תיבת הרמקול מורכבת במבנה פריזמתי אסימטרי, על פי דברי מתכנן הרמקול, תפקידה הוא לסלק גלים עומדים ועל ידי כך להפחית רזוננס בתוך התיבה.
ענין ידוע הוא כי מבנה התיבה וחוזקה מהווים גורם מכריע על איכות הצליל, תיבת רמקול זה בנויה מדפנות בעובי משתנה של 38 ועד ל-70 מ"מ.

תכנון התיבה התבצע בתוכנת AutoCAD, תהליך הייצור מתבצע בעזרת חיתוך במכונת CNC.
גימור הצביעה הוא High Gloss Piano finish ועל פי הדגם שהגיע אלי, הוא נראה מרשים במיוחד.

הרמקול של Ultimus Audio כולל מאפיין יחודי: יחידת מפצל התדרים (קרוס אובר) הינה חיצונית, עוז מספר כי המטרה הינה לצמצם השראות חשמליות ורזוננס וגם מותיר אפשרות לשידרוגים עתידיים.

הקרוסאובר מוקם חיצונית לתיבה גם בגלל גודלם הפיזי של החלקים שתפסו נפח לא קטן וגם כי מדובר באבטיפוס שבו נערכו לא מעט שינויים ושיפורים ומיקום חיצוני של הקרוס איפשר ליצרן "לשפר" במהירות ובקלילות.

המפרט הטכני אכן מרשים והאמינו לי שגם המראה לא מאכזב, אך בעבר נתקלתי בלא מעט רמקולים המתהדרים ביחידות משובחות אך בפועל משהו התפקשש שם.
במקרה הזה, הציפיות שלי מהרמקול גבוהות מאוד.


טסט ראשון

אני מתחיל במוסיקה קלאסית מבית דבוז'אק העולם החדש.


כלי הנשיפה פותחים את היצירה ומיד אני חש כי מדובר ברמקול בעל אופי פתוח ומפורט להפליא, אופי המיד טבעי ושקוף, הצליל מפורט אך רגוע ושליו. ניתן למקם את הכלים במרחב הבמה באופן ברור, עומק הבמה מרשים במיוחד והבס מדויק ובעל רזולוציה מפילה לסתות.
התיבה אינה מורגשת כלל והמיד מזכיר לי אופי של רמקול אלקטרוסטטי. הטוויטר, לעומת זאת, הינו מהיר וחי, הרמקול מפורט מאוד ובעל יכולת הפרדה מרשימה בהחלט.

בחנתי לא מעט מוניטורים בתקופה האחרונה ומשום מה תמיד פחדתי מהיצירה הזו. הרמקול הזה אכן מצליח להעביר את החוויה של רמקול רצפתי איכותי כאשר זה נוגע למוסיקה קלאסית לא קלילה. זהו פרמטר חשוב מאוד עבורי כאשר אני בוחן רמקול וזאת משום שאני באופן אישי מאזין למוסיקה יחסית תובענית וקשה.

נא לסובב את ההגה חזק

אני ממשיך במבחן עם מוסיקה עכשוית, מבין שלל הדיסקים בוחר ב- Nelly Furtado - Say It Righ, זהו שיר MTV אשר מוקלט באיכות נהדרת.


הקטע מתחיל במכות בס בנוסח ראפ. הרמקול הזה יודע לבעוט, הבס הדוק ועמוק במיוחד, זהו כנראה ההבדל בין יחידת 7 אינטש ליחידת ה-6.5 אינטש היותר נפוצה במוניטורים. ככל שהיחידה קטנה יותר כך היא מתקשה להעביר בס אלקטרוני מסונטז עמוק.
בתחום המיד מורגש כי הסינתיסייזר נמצא מעט מאחור אך הוא נשמע מלא ובעל "גוף".
קולה המעט צווחני של פורטגו נשטף מהרמקול ברוגע ובחן, הטוויטר אינו מציק באוזן והרמקול מאוזן להפליא.
הרמקול מרגיש מהיר ודינמי לחלוטין.

תלחץ על הברקסים

ממשיך עם ג'אז מרגיע Pat Metheny & Brad Mehldau-Metheny Mehldau-Ahmid

מתחיל עם גיטרה ופסנתר, בכלל בסאונד של מטיני יש משהו מיוחד, אי אפשר להתבלבל ולחשוב שמשהו אחר מנגן שם - כמו הוא המציא את הסאונד הזה, בזכותו התחלתי לשמוע ג'אז - קטע זה היה בין הראשונים ששמעתי עוד בתחילת דרכי ה"אודיופילית".

קל מאוד להרגיש כי הפסנתר נשמע בגודלו הטבעי, לא חם מידי ולא קר, הוא נשמע פשוט כמו פסנתר. המיד שקוף ומלא אנרגיה מקרו דינמיקה מרשימה למדי. זה מתבטא כמובן ברחשי האצבעות הנעות על צוואר הגיטרה ובפריטת האצבעות על המיתר. כמו כן התיבה של הפסנתר קיימת וניתן להרגיש את נקישות הקלידים. הצליל עשיר והרמוני.

הגיטרה, בדומה לפסנתר, נשמעת בגודל הנכון מפורטת ונעימה להאזנה. בלא מעט רמקולים מוניטורים שבחנתי גיליתי  שהסאונד של מטיני לעיתים מקשה על היחידה להישאר דינמית , כאן לא חשתי נסיגה דינמית מצד היחידה ואף התרשמתי ממש לטובה מאופן הפרדת הצלילים ומהפוקוס של הרמקול.
גם ביצירה הזו אני חש כי מדובר במוניטור עוצמתי כמו רצפתי אך עדיין לא רצפתי של ממש, הבס בפסנתר יורד נמוך מאוד, הוא מצליח להעלם בחלל בלי בעיה. עומק הבמה בקטע הזה אינו מרשים במיוחד אך מספק בהחלט.


סיכום טופס הבחינה

מדובר ברמקול בעל אופי רגוע ונעים להאזנה, האלקטרוניקה אליו הוא שודך כוללת מגבר הספק של חברת AUDIO ANALOGUE מסדרת מאסטרו שהוא בעצם מוצר הדגל של החברה, קדם מגבר DENSEN 200, מקור דיגיטלי ORIGINAL 2008 ומקור אנלוגי בצורת פטיפון של נוטינגהם.
בנוסף, נבחן הרמקול על מגבר הייברידי משולב של חברת יוניסון ריסרצ' יוניקו סקונדו 100 וואט (לעומת 200 וואט במגבר ההספק).

מסתבר כי מדובר ברמקול מפונק שדורש אלקטרוניקה איכותית מאוד על מנת למצות את הפוטנציאל, הוא נהנה מיתרון הכוח במגבר החזק יותר, מה שהתבטא בפרמטרים של פירוט ודינמיקה בצליל; כאשר אולטימוס מקבל את מה שהוא דורש הוא מקסים את המאזין.

זוג הרמקולים התגוררו אצלי בבית קרוב לשבועים ימים, במהלכם האזנתי להמון סגנונות מוסיקה, ואף "התעללתי" בהם לא מעט.

בדומה לדגמי רמקולים אחרים, גם כאן נוכל למצוא חולשות:


החולשה הראשונה היא הזוית השיווקית: עדיין לא מדובר בחברה מוכרת, אך כיון שנעשית עליו כתבה בזה הרגע אז מן הסתם נעלמת אי ההכרה, לכן זוהי אינה חולשה כבר יותר...


דרך צלחה

נאפס שוב את מונה החולשות (מפני שאת הקודמת פתרנו כבר):

כאשר מנוגנת מוסיקה אלקטרונית בסגנון טיאסטו או פול אורקנפולד, האולטימוס לא עושה עימה חסד, לא נמצא כאן את ה"מריחה" הקטנה בנמוכים ואת הבומיות וה"צבע" שדרושים לחוויה האלקטרונית. נכון – זה מאוד "אודיופילי" אך עלול לאכזב את החובב האלקטרוני המצוי.


החולשה השניה מצביעה על כך שרמקול זה מצוי היכן שהוא באמצע. הוא ממש לא מנגן כמו מוניטור עדין ורכרוכי אך גם הוא אינו ממש רצפתי באופיו. חולשה זו מהווה גם יתרון לאלה שמעוניינים ברמקול מוניטורי אשר הינו קרבי במראה ובטווח התדרים אך אינם מעוניינים בסאונד "טנקיסטי" ריצפתי וגם יתרון לאלה שמעוניינים ברמקול חזק אך החדר אינו מוכן לקבל ריצפתי אימתני.

מעט הפריעה לי העובדה שלרמקול ישנו קרוס חיצוני המצריך השקעה בכבל מהרמקול לקרוס ובכבל נוסף מהקרוס למגבר. הייתי מעדיף שהקרוס ימצא בתוך התיבה.

מיקום הרמקול בחלל היה קל מאוד, מבחינתי המיקום האולטימטיבי הוא כאשר הוא ממוקם במקביל לקיר האחורי, שם קיבלתי את הבמה הכי עמוקה ותמונת הסטריאו הייתה הברורה ביותר, הטיה פנימה פחות מחמיאה לו וגורמת לצליל מעט להתערבל. ניסיתי זאת בסלון וגם בחדר השינה והמסקנות זהות.

את המבחן הזה אני מסיים עם חיוך רחב, זאת מפני שמדובר ברמקול ישראלי צבר אשר בנוי היטב ועונה לקריטריוני האזנה אודיופילים.
נראה כי השחקן החדש שנכנס למגרש של הגדולים, אכן יודע לשחק.

אחריות ושירות – אולטימוס אודיו.
מחיר – 30,000 ₪
מעבר לתגובות בפורום