האח הגדול – מי אשם בהשמנה של עינב?

ליאור קורן
08-12-2008 02:01

האם באמת שפרה ועינב אכן שמנות או רק נראות כך בטלויזיה - מדוע אנשים רזים הופכים לשמנים מעל גבי מסך LCD או פלזמה ?


הפרק של אתמול לווה בדרמה – בזמן בו עינב ושפרה הפגינו את ביצוע השיר שלהן, צפו בהן, דרך מסך LCD גדול, שאר דיירי הוילה.
עינב ושפרה הפכו לשמנות על מסך ה- LCD בסלון הוילה, מה שהביא לטרוניות מצד המתמודדים, במיוחד אבא יוסי בובליל שלא אהב מה שראה.

מדוע זה קורה במסכי פלזמה ו- LCD והאם חייבים להראות שמנים דרכם ?


על מנת להרגיע את המעורבים בפרשה, נספר כי ההשמנה על המסך לא נגרמה רק בגלל תזונה עודפת, יש לכך גם סיבות טכניות שאינן תלויות בעינב או שפרה דווקא.

אדון בובליל, כנראה לא היה מודע לעובדה כי במספר לחיצות בודדות על שלט הטלויזיה, יכל היה לגרום להצרת עינב בשתי מידות לפחות והדרמה הגדולה היתה נחסכת.

הבעיה

חוסר התאמה בין פורמט השידור בארץ לתצורת הטלוויזיות הדקות:


שיטת הצילום והשידור בארץ מיועדת במקור עבור טלויזיות עם יחס שטח מסך 4:3 (ה- CRT הישנות), כלומר, על כל 4 ס"מ לרוחב המסך, ישנם 3 לגובה.

טלויזיות פלזמה ו- LCD מגיעות ביחס מסך שונה – 16:9, כאן, על כל 16 ס"מ לרוחב, ישנם רק 9 לגובה.

זה נראה מצויין בסרטי קולנוע שמצולמים במקור במסך רחב, אך מתאים הרבה פחות לפורמט השידור הישראלי.

הפיתרון

ישנן שלוש דרכים עיקריות לצפיה בשידור הישראלי, אל מצבי הצפיה השונים, מגיעים דרך תפריט "יחס תמונה" - מכונה באנגלית Aspect או ARC.

צפיה במצב 16:9

במצב זה, המסך מותח את התמונה בצורה ליניארית, כלומר מתיחה שווה לאורך כל רוחב המסך.

יתרון: התמונה מוצגת על שטח כל המסך.
חסרון: כל מה שמוצג בתמונה, נמתח לרוחב, זו הסיבה לכך שבני אדם מוצגים כשמנים יותר בהשוואה לחיים האמיתיים (זה מה שקרה על המסך בוילה).


צפיה במצב 4:3

כאן, המסך מציג את התמונה בדיוק כפי ששודרה במקור, כתוצאה מכך, נותר שטח רב בלתי מנוצל בשני צידי התמונה.השטח הבלתי מנוצל, מוצג כפס שחור, בדגמים רבים של טלויזיות, ניתן לשנות את צבע הפסים הצידים משחור למספר גוונים שונים של אפור.

יתרון: התמונה מוצגת ביחס השידור המקורי, ללא עיוות.
חסרון: הצופה מפסיד שטח מסך בלתי מנוצל, כמו כן,  במסכי פלזמה, מצב 4:3 פחות מומלץ בגלל תופעת הצריבה שעלולה להשאיר על הצג חותם בדמות הפסים עקב צפיה ממושכת במצב זה.

מתיחה בלתי לינארית

יצרני טלויזיות רבים, השכילו לפתח פיתרון המאפשר למתוח ולפרוש תמונת 4:3 על מסך 16:9 בצורה חכמה.
אחד הפתרונות המקובלים, הינו להשאיר את מרכז התמונה ביחס התמונה המקורי ולמתוח רק את שולי התמונה הצידים. בפועל, רוב הפעילות החשובה  בה מתמקד הצופה, נמצאת במרכז התמונה וכך, בשיטה זו, התוכן החשוב נשאר ללא עיוות ורק צידי התמונה, נמתחים בצורה בלתי טבעית.

דוגמא:



יצרנים אחרים, בוחרים לבצע הגדלה של כל התמונה (Zoom), לחתוך מעט מהשוליים העליונים והתחתונים וכך לצמצם את העיוות בשוליים.

יתרון: התמונה המקורית מוצגת על כל שטח מסך הטלויזיה, עם עיוות קטן יחסית ובד"כ רק בצדדים.
חסרון: עדיין משאיר עיוות מסויים בתמונה, התופעה בולטת בעיקר בסצינות בהם המצלמה נעה מצד לצד בצורה אופקית (ברגע שעצם מסויים עובר ממרכז המסך אל אחד הצדדים, דמותו נמתחת).

כיצד אני בוחר במצב מתיחה חכמה?

כל יצרן LCD או פלזמה מעניק שם יחודי למנגנון המתיחה החכמה בדגמים מתוצרתו.
מצב זה, מופיע בתפריט מצבי תמונה (התפריט מכונה ARC או Aspect Ratio), יש למצוא ולבחור במצב המתאים בתפריט, להלן רשימת השמות השונים, עפ"י מדגם מייצג של מותגים נפוצים:  

היטאצ'י: Panoramic
טושיבה: Super Live 1
סוני: Smart
סמסונג: Wide Zoom
פיליפס: Super Zoom
פיוניר: Wide
פנסוניק: Just
Hisense: מצב Panorama
LG – מצב Zoom2,בחלק מהדגמים מכונה Spectacle.


שידורי 16:9

טלויזיות LCD או פלזמה נועדו במקור עבור צפיה בשידורי 16:9 ויראו במיטבן בסוג שידור זה.
מבחר השידורים ביחס מסך זה הינו מצומצם למדי בישראל: חברת YES נוהגת לשדר חלק מהסרטים בערוצי הסרטים בפורמט מסך רחב 16:9.
כמו כן, שתי החברות (YES ו- HOT) משדרות את ערוצי ה- HD ביחס מסך 16:9, הרזולוציה הגבוהה ויחס המסך שהינו טבעי עבור הטלויזיות החדשות, מוציאים מהן סוף סוף את הפוטנציאל האמיתי שהיה חבוי עד עתה.


מעבר לתגובות בפורום