מערכת קולנוע ביתי משולבת Blu-ray - פנסוניק SC-BT100

ליאור קורן
14-11-2008 04:00

מערכת SC-BT100 משלבת נגן Blu-ray עם חמישה רמקולים, סאבוופר, חיבור אלחוטי לרמקולים אחוריים, תחנת עגינה ל- iPod וכרטיסי זיכרון SD, כיצד כל זה מתפקד בסלון הביתי?


מערכות משולבות של קולנוע ביתי, מהוות את הפתרון הקל והפשוט יותר עבור צרכנים רבים: במקום לשבור את הראש, לחפש נגן, רסיבר וחמישה רמקולים וסאבוופר ולנסות להתאים בינהם, ניתן לקבל חבילה אחת שכוללת מכשיר משולב וחמישה רמקולים תואמים (בתוספת סאבוופר).

המערכת החדשה של פנסוניק משתייכת לזן המשולב, היא מגיעה מעודכנת עם הקו הטכנולוגי האחרון מה שאומר תמיכה ב- Blu-ray ושאר חיבורים למכשירים עכשויים - עליהם נעמוד בהמשך.

נתחיל בעיצוב שהינו סולידי למדי, הצבע שחור פנסוניק, כזה שאינו בולט למרחקים, החזית המבריקה של הנגן-רסיבר חפה מכפתורים מיותרים והמראה השטוח של הרמקולים משתלב היטב עם אופנת מסכי הטלוויזיה הדקים (LCD או פלזמה).

החיבורים מאחור, כוללים יציאת HDMI, יציאות וידאו קומפוננט וקומפוזיט, כניסת אודיו RCA, גם דיגיטלית אופטית וחיבור לאנטנת רדיו FM.
בצד שמאל לחיבורים, נמצא מאוורר קטן אשר קולו נשמע ממרחק קצר ובצד השני מצוי סלוט המיועד למשדר עבור יחידת הרמקולים האחורית.

שלט רחוק של המערכת מזכיר במבנהו את שלטי הפלזמות מבית פנסוניק, אם כי תוספת הלחצנים בשלט הופכת את כל העסק לצפוף למדי.

התקנה


ההתקנה פשוטה למדי, כל רמקול מגיע עם מעמד אינטגרלי ואינו דורש קיבוע לקיר על מנת להפעילו, ניתן להציב את הרמקולים הקדמיים על המזנון בסלון או לתלות אותם על הקיר במגוון דרכים, את האחוריים ניתן להציב על סטנדים גבוהים או לתלות גם אותם על הקיר.

הרמקולים הקדמיים והאחוריים זהים בצורתם החיצונית, אבל הבדלי המשקל (הקדמיים כבדים בהשוואה) מעידים על אלמנטים שונים בתוך הרמקול.

מי שחווה אי פעם בעברו התקנת מערכת קולנוע ביתי המחוברת לחמישה רמקולים, יודע עד כמה מתסכלת עשויה להיות פעולת חיבור הכבלים, במקרה הזה, הענין פשוט בהרבה, כל רמקול מקבל כבל משלו עם תקע בצבע יעודי המתחבר אל הרסיבר מאחור.



השוס הגדול הוא חידוש בדמות חיבור אלחוטי אל הרמקולים האחוריים, אין צורך למתוח כבלים שחוצים את חלל הסלון או לבצע הכנה מיוחדת בקיר עבורם.
עם המערכת, מגיע מקלט אלחוטי, יש להניח אותו לצד הקיר האחורי, לחברו אל נקודת חשמל וממנו למתוח כבלים אל צמד הרמקולים האחורי, כך שהתקשורת בין הרסיבר לרמקולים האחוריים מתנהלת דרך האויר.

ניתן להוסיף יחידה אלחוטית נוספת ושני רמקולים ולהפוך את המערכת למצב 7.1 רמקולים.


התקנה

להבדיל מהרסיברים המודרניים, כאן אין כיול אוטומטי של הרמקולים, נכנסים למסך גרפי המדמה את החדר, ניתן לקבוע ווליום לכל רמקול ודיליי. את הבדיקה מבצעים באמצעות השמעת טון רעש לבן.


האזנה

מתחילים בפורמט עם הקרן הכחולה – Blu-ray:

אגדות הג'אז – פסקול Dolby Digital True HD
דייב מתיו שר, רמקול הסנטר מעביר את נימת קולו הייחודית, הגיטרה מפורטת, הבס מודגש מעט.
סהרה – Dolby True HD
במרדף האחרון, שמוביל אל סצינת סיום הסרט, נמלטים גיבורינו מהמסוק של הגנרל הרשע שרוצה להתעשר כל כך על חשבון הסביבה והשבטים המקומיים, קולות הירי נשמעים בבירור, היריות נפוצות לכל עבר, הדיבורים נבלעים ברעש ההתרחשות, המוסיקה מתפזרת בחלל החדר, הפיצוצים מחרישי אוזניים.

ספיידרמן 3 - פסקול DTS HD Master audio
ספיידרמן מתעופף באויר, קולות התנגשות בחפצים בהם הוא נתקל מודגשים בתדרים הגבוהים, המוסיקה מסביב נבלעת אל תוך ההתרחשות המתגלגלת בשמיים.
הרצפה מתמוטטת וסטייסי הצורחת מבהילה את הצופים בחדר.

DVD גלדיאטור – פסקול DTS

הצלילים הגבוהים מודגשים למדי מה שהופך את שריקות החיצים לבולטות, חבטות החרבות גם כן מודגשות וחשים את חיכוך המתכת במתכת , ה- BT1000 מצליחה ליצור מעטפת צליל בחדר.
לקראת סוף הקטע, נעימת הכינורות נשמעת לרוחב החדר מקדימה, אך אין לה משקל מספק, בקטע העוקב בסרט (לאחר סיום הקרב), אנו צופים במסע ילדי הקיסר בכרכרה, קולות המסע (חריקות, גלגלים) נשמעים משכנעים מסביב.

DVD – הופעת The Corrs – דולבי דיגיטל
מחיאות כפיים בפתיחה נשמעות בגוון מלאכותי למדי, השיר הראשון מתחיל ותוף הרגל בולט מדי והמצילות עוקצניות למשמע.

שיר שני, כינור מתנגן מרמקול שמאלי אחורי, קול הסולנית בולט מקדימה, מלווה במעט "היס" (ש שורקת) אבל בסה"כ הקול נעים לאוזן והגיטרה לצידו מפורטת.
כ- 30 שניות מרגע הכנסת הדיסק ועד לתחילת ניגון על המסך

תקליטורי מוסיקה

הכנסת דיסק מוסיקה CD, רשימת הטרקים מוצגת על המסך כולל זמן של כל אחד מהם וקו זמן למעלה מציג את ההתקדמות בשיר.
איכות המוסיקה בהחלט סבירה כשמדובר בגודל הרמקולים, הגבוהים מודגשים מעט עוקצניים, Forget Me Nots של Patrice Rushen בהירות ההקלטה מודגשת כאן.

בואנה ויסטה Social Club נשמע הרבה יותר מאוזן, מצליח ליצור תמונת סטריאו טובה יותר וגיטרה מפורטת עם קולות הזמרים מודגשים ומיד בס שנותן תחושת קצב.

איכות קול כללית

נתוני ההגברה של ה- SC-BT100 מצביעים על ערך כולל מרשים של 1250 וואט, אולם אלו מוצגים ברמה גבוהה יחסית של רעש לאות (10% THD), בפועל, התדרים הגבוהים מודגשים למדי ויכלו להיות מעודנים ועגולים יותר.
יחידת הסאב אמורה למלא את חלל החדר בתדרים הנמוכים ועושה זאת בהצלחה, אם כי לעיתים בהדגשת יתר, מצאתי את מצב ה- Bass Boost כדומיננטי מדי בהדגשת הבס ולכן רצוי לבטל אותו.

שליטה על מאפייני הצליל מתבצעת דרך בחירה במספר מצבי איקוולייזר, אין בנמצא כפתורי בס או טרבל, כך שמצב Flat הוא הקרוב ביותר למצב מאוזן.

iPod - ניגון וצפיה

תמיכה ב- iPod – ה- SCBT100 תומכת במגוון דגמי אייפוד כגון Nano, Classic, Mini ו- Touch.
יש להניח את הנגן בסלוט היעודי בקדמת המכשיר, תפריט ה- iPod מופיע על מרקע הטלוויזיה ומאפשר לבחור ב- Playlists, למצוא שירים על פי פרמטרים שונים ולשלוט על הכל דרך שלט המערכת.
מלבד שירים, ניתן גם לצפות בתמונות המאוכסנות על ה- iPod, בנוסף, ניתן גם לצפות בתמונות וסרטים דרך הנגן הנייד, זאת במצב Simple שמאפשר שליטה ישירות מהאייפוד (ללא תפריט על המסך).


המערכת, תומכת גם בכרטיסי SD / SDHC, ניתן להציג קבצי תמונות JPEG (כולל פעולות פשוטות של סיבוב וזום ומצגת תמונות) ולנגן קבצי וידאו AVCHD שצולמו במצלמות וידאו באבחנה גבוהה.


Viera Link

מערכת המבחן נבדקה בצירוף מסך פלזמה פנסוניק תואם (דגם 42PY800), מה שהיווה הזדמנות לבדוק את אופציית HDMI LINK המאפשרת לשלוט על מכשירים שמחוברים דרך כבל HDMI (כדוגמאת מערכת זו) על ידי שלט הטלוויזיה.

מעבר למצב Viera Link, מאפשר לבחור על אילו רמקולים ישלוט השלט – רמקולי הטלוויזיה או המערכת, מלבד זאת, איזור השליטה המרכזי בשלט (ארבעת החיצים וכפתורים נלווים) מאפשר לשלוט על המערכת.
בהפעלת הסרט מופיע חלון גרפי קטן על צג הטלוויזיה שמסביר בצורה פשוטה על אופן הפעולה בשלט, בעזרת אימון קל, ניתן, בעזרת תכונה זו, לוותר על שלט המערכת היעודי.

תכונות Blu-ray ואיכות תמונה


איכות התמונה מצויינת, עם פירוט מצויין וצבעים חיים, הנגן תומך בכל פורמטי הוידאו החדשים כמו 1080/24p, יציאת ה- HDMI הינה בתקן HDMI 1.3, מה שאומר תמיכה באיכות צבע מקסימלית - Deep Colour.

הדבר נכון גם לגבי סרטי DVD שהוצגו בצורה טובה מאוד על מסך Full HD.

גם סרטי DivX מתנגנים בהצלחה, כך שהמשתמש הממוצע מקבל כיסוי נרחב למדי של אפשרויות ניגון מדיית הוידאו בבית.


המכשיר המשולב, יכול לשמש גם כנגן Blu-ray נפרד דרך חיבור HDMI, אבל אז, מסתבר כי אות האודיו עובר באיכות סטריאו בלבד (כנראה תוכנן לחיבור לטלוויזיה בלבד).
כדאי לשים לב כי בזמן שחיבור ה- HDMI מוגדר להעביר גם קול, המערכת עוברת למוד של דולבי דיגיטל בלבד דרך הרמקולים המשולבים, זאת ללא קשר לפורמט המנוגן – כולם מומרים ל- DD, לכן, רצוי לבחור במצב Off (בו HDMI אינו מעביר את אות האודיו החוצה) על מנת להנות ממלא פוטנציאל המערכת.


ה- SC-BT100 מציעה תמיכה באופציית Bonus View – פרופיל BD 1.1 – Live שפירושו אפשרות ניגון PIP כאשר יש ערוץ דוקומנטרי נוסף על הדיסק, אבל ללא יכולת הורדת תוכן מהאינטרנט (אין חיבור רשת). חלק מדיסקי ה- BD שמגיעים עם חומר נוסף Virtual Package, דורשים להעביר את תוכנו לכרטיס זיכרון SD.

הנגן שקיבלנו לבדיקה תומך ZONE 2 בלבד ב- DVD ו- איזור B בסרטי Blu-ray, למרות שבמקרה הצורך, דיסק NTSC (ממצלמת וידאו לדוגמא), יכול להיות מנוגן כ- PAL60 עבור טלוויזיות שאינן מולטי סיסטם.


סיכום

עד לא מזמן, במחירה של מערכת Panasonic SC-BT100, ניתן היה לרכוש נגן בלוריי בודד בלבד (ללא הגברה או רמקולים).

ההרכב המשולב של פנסוניק, מציע התפשרות מסויימת על איכות הקול (במיוחד בטונים הגבוהים) בתמורה להתקנה אסתטית בסלון - סביר להניח שה- Panasonic SC-BT100 תקבל רישיון הצבה בסלון בקלות יתר, זאת בהשוואה למערכות עם רמקולים בגודל פיזי גדול.

יתרון נוסף הוא איכות תמונה מצויינת בנגן ה- Blu-ray המשולב, כך שאם ברשותכם מסך חדש מסוג LCD או פלזמה, תוכלו להנות ממלוא פוטנציאל המסך.
גם חסידי חברת Apple לא קופחו כאן וזכו לתמיכה טובה בנגן ה- iPod הצמוד, כמו גם צלמי הוידאו החובבים שרכשו את המילה האחרונה של מצלמות וידאו HD וחפצים לצפות במעשה ידיהם, היישר מתוך המצלמה.

כך שבשורה התחתונה, אם אין בידכם הסבלנות לכתת רגליים בניסיון למצוא חמישה רמקולים, סאב וופר, רסיבר ונגן Blu-ray ואת הזמן בהתאמה נכונה של כל הרכיבים, כך שישמעו בצורה האופטימלית, פיתרון בדמות SC-BT100 יקל מאוד על חייכם.

ציון:


מחיר: 7,200 ש"ח
אחריות: יורוקום פנסוניק

בעד: איכות תמונה, נגן Blu-ray, חיבור אלחוטי לרמקולים אחוריים, תחנת עגינה מובנית עבור iPod, כניסה לכרטיס זיכרון SD.
נגד: אין כניסת USB, פשרה מסויימת בצליל לעומת רמקולים בגודל מלא.

קישור: מפרט מערכת באתר יצרן

מעבר לתגובות בפורום