ימאהה RX-V863 - קולנוע ביתי מאוזן

אלי כרמי
06-11-2008 06:55

הרסיבר החדש של ימאהה - RX-V863 ממוקם במרכז סקאלת המחירים ומציע תמיכה בפורמטים החדשים לקולנוע ביתי וצליל מאוזן גם בסטריאו.

 
דגם RX-V863 ממוקם במקום טוב באמצע, בסדרה העדכנית של ימאהה (מעליו שוכנים הדגמים הבכירים 1800 / 3800).
הרסיבר מעוצב בקווים פשוטים ומקנה הרגשה של כוח עצור עם תצוגה גדולה וכתומה בחלק הקדמי העליון.
נקודה זו מודגשת עם בורר עוצמה גדול, ארבעה לחצני "סצינה" וכפתורי שליטה נוספים בחלקו הקדמי התחתון, יחד עם כניסות חשופות לחיבור מהיר של אביזרים.


חיבורים

בחזית נמצאים כניסות לחיבור מהיר: דיגיטלית אופטית, חיבור RCA סטריאו, וידאו קומפוזיט, כמו גם חיבור  S-Videoוגם חיבור למיקרופון הכיול.


כמו בכל רסיבר, גם כאן רוב החיבורים נמצאים בחלק האחורי, בין השאר נמצא כניסות וידאו (שלוש כניסות HDMI עבור מסכי LCD או פלזמה, שלוש כניסות קומפוננט) , כניסות אודיו דיגיטליות (2 אופטיות, 4 קואקסיאליות).
המכשיר מגיע מוכן לתמיכה בפורמטים עתידיים עם 7.1 כניסות וגם 7.1 יציאות עבור קדם מגבר.




שלט רחוק

השלט אומנם אינו כולל תאורת מקשים, אך כולל תצוגה של המכשיר הפעיל כמו גם חלוקה נוחה של לחצנים בצבעים שונים שמקלים על השימוש.  

כמו בחזית המכשיר גם בשלט יש 4 כפתורי "סצינה" כל אחד מהם מייצג מצב האזנה אחר, לדוגמא מצב DVD מעביר את המכשיר לכניסה הרצויה וגם את מצב האודיו הרצוי. השלט גם יכול לשמש כשלט אוניברסאלי, בעזרת קודים מתאימים ניתן לתכנתו לשליטה גם על מכשירים אחרים.


 
וידיאו

כמכשיר שאמור להיות ממתג אות הוידיאו שלנו הוא מאפשר המרות וידיאו אל יציאת ה- HDMI, ברמת UPSCALING עד לאיכות 1080p. חשוב להבין שהוא לא מתיימר לבצע זאת ברמה של מכשירים מקצועיים וזו הסיבה אני אישית מעדיף לחבר את מקורות הוידיאו שלי ישירות למסך לקבלת איכות טובה יותר.


אודיו


כיול

בכדי לחסוך לנו תהליך מייגע ולא יעיל של הגדרות רמקולים באופן ידני, מספק ה- RXV863 יכולת כיול אוטומטית.
לאחר חיבור מיקרופון, הפעלת המנגנון והמתנה בת מספר דקות בליווי קולות ורעשים בחדר, חמשת הרמקולים והסאב וופר מוגדרים. ניתן להכנס אח"כ להגדרות ידניות ולשנותן במקרה הצורך.

האזנה - Blu-ray

דולבי TRUE HD
I Am Legend

וויל סמיט, אלוף משנה רוברט נוויל, נכנס אחר כלבו האהוב למקום אפל ונשימות שלו נשמעות ברורות מקדמה עם הד בחלל ויוצרות מתח באוויר, קול צווחה שנשמע ממש חזק מימין החדר יכול ממש להקפיץ את מי שלא מכיר את הקטע. המכשיר מצליח להעביר כאן את אווירת המתח בצורה נכונה ללא הדגשה מיוחדת של תחום תדרים ספציפי.

Celine Dion

סלין דיון לוקחת אותנו לבילוי לילה ב- לאס ווגאס. בקטע הדואט עם פרנק סינטרה הקהל נשמע באופן מוחשי מסביב וכך גם בכינורות כאשר התיפוף, הקלידים והבאס ברורים מקדימה והקול של סלין ופרנק, במרכז הבמה, נעימים מאוד וצלולים עם יופי של מיד גבוה, זה לא מפתיע לשמוע את הקהל מריע בסוף הקטע כשמחיאות הכפיים עוטפות את הצופה.

DTS Master Audio
שעת שיא 3

בסצינת המרדף במונית, ברחובות פריז, המוזיקה ברורה וניתן לשמוע היטב את התיפוף המהיר, את המצילות כמו גם את כלי הנשימה. כך גם הדיבור נשמע ברור וגם מהאפקטים הרבים שיש הסצנה  נפילות אופנועים, דלתות נפתחות ונטרקות, התנגשויות, נשמעים ברור ומדויק אם כי ישנה יותר הדגשה קלה על קידמת הבמה.



קולנוע ביתי ב- DVD

DTS - ריקוד עיוור

בריקוד "משחק ההדים" מתוך מחול הפגיונות, הציג הרסיבר תמונת צליל מופרטת ומאוזנת של אבנים נזרקות ועוברות בחלל בצליל ברור, כולל השריקה החרישית בזמן מעופן.
 הפעמונים על ראש הרקדנית נשמעים טבעי ובגדול הנכון, התופים נשמעים ברור עם באס פנצי והדוק. בדוקרב החרבות לאחר מכן, בין הרקדנית העיוורת ומפקד המחוז, אפשר לשמוע את שקשוק החרבות בצורה אמיתית ולא כל הדגשה מיותרת.  הרושם הוא מדויק נקי, אך במת הצליל קטנה יחסית.

DTS - מחלק 13
בקרב ליד האוטובוס ניתן לשמוע באופן ברור את המוזיקה עם הכינורות והתיפוף שיוצרים אווירת מתח, כמו גם את שריקת הרוח מסביב ואת קולות המאבק ממש במרכז. לאחר מכן, כאשר צלף יורה מרחוק גם אפקט הירייה נשמע כך – מרוחק, ואז שריקת הכדור והפגיעה נשמעים חזק וממש קרוב.
הרושם הכללי ריאליסטי, אך מומלץ להגביר את עוצמת השמע על מנת לקבל תחושה מרשימה יותר.

    
Dolby Digital - מטריקס
במטריקס הראשון וטוב בקטע עם הכי הרבה אקשן הוא רגע הפריצה בשחרור מורפיוס, הרסיבר מציג תמונת צליל מפורטת ומאוזנת. ניתן לשמוע ברור את המוזיקה הקצבית עם נגינת באס שמן וברור, בתוך כך חשים את שריקות הכדורים מסביב וגם נפילת כל תרמיל. הרושם הכללי טוב, למרות שרוב ההתרחשות מורגשות יותר בחלקו הקדמי של הסלון.

שידורי טלוויזיה
עם תמיכה בהמרות אודיו של  Dolby Pro Logic II,  Neo 6שקיימות ברסיבר זה של ימאהה, יהיה זה הגיוני להשתמש בו גם עבור צפיה והאזנה לשדורי טלוויזיה, כך ניתן לקבל אפקט שמע רב ערוצי גם משידורי טלוויזיה סטריאופוניים.
גם כאן האיזון הטונלי והפרדת הצלילים מספקים לנו חוויה צפייה. כאשר יש מוזיקת אווירה ברקע היא נשמעת ברור, אך לא על חשבון הדיבור ואפקטים של הסרט או הסדרה.

מוזיקה רב ערוצית

The Dance
את שמיעת המוזיקה אני מתחיל ב- DVD שמוקלט ב- Dolby Digital 5.1, המופע The Dance של Fleetwood Mac , שהינה להקת אמצע הדרך אמריקאית קלאסית.
רצועה 20, תחילת אקט הסיום של המופע, עם השיר Tusk. מחיאות הכפיים נשמעות היטב עם דגש על הרמקולים הקדמיים, תיפוף נמוך מתחיל שנותן באס מלא ופנצ'י. הסולן מתחיל לשיר והוא נשמע ברור, טבעי ונכון, בהמשך הקטע, גם גיטרה באס נשמעת היטב עם נפח טוב כשהיא מגוונת את השיר. הסולן ממשיך לצעוק ולעשות קולות מוזרים ואז זורמים לבמה עשרות נגנים בתופים וכלי נשיפה אשר יוצרים המולה רבה שאינה פוגמת בפירוט, אך במת הצליל פחות מרשימה ממה שהקטע אמור להעביר.

Unplugged
ה- Unplugged של Eric Clapton שנחשב לקלאסיקה, DVD זה מוקלט ב- Dolby Digital 5.1, עבר עיבוד אולפני רצני ונותן איכות שמע טובה מאוד.
רצועה מספר 8, השיר Layla, מתחיל בפריטת גיטרה שנשמעת ברור מקידמת הסלון וכאשר הקהל מזהה את השיר אפשר לשמוע אותו אך הוא מודגש יותר בחלקו הקדימי של הסלון ואני מרגיש קצת מרוחק מהבמה. כאשר שאר הלהקה מצטרפת הפרוט המדויק מאפשר להבחין בכל כלי וכלי וגם כאשרEric Clapton מתחיל לשיר הוא נשמע ברור וצלול בגדול הנכון. בפזמון ניתן לשמוע את זמרות הלווי בברור ומדויק.   

חריף
DVD  של Red Hot Chili Peppers בהופעה חיה ב- Slane Castle, בחרתי בפסקול DTS.
רצועה מספר 18 Under the Bridge מתחילה לנגן וקהל נשמע ברקע מסביבי, כאשר הגיטרה המובילה מתחילה לנגן היא נשמעת ברור עם צליל מלאה. הקהל מזהה על ההתחלה את השיר ומריע, שומעים אותו ברור בכל החדר עם שריקות מקדימה ומאחור. כשהסולן מתחיל לשיר הוא נשמע ברור וצלול - ממש מולי הקהל נרגע קצת ושר עם הסלון ברקע כאשר מידי פעם נשמעות ברור צעקות ושריקות מהקהל ואני מרגיש ממש כחלק מהקהל.
כאשר שאר הלהקה מצטרפת היא נשמעת ברור אך קצת מרוחק, אבל כאן ניכר שהאשם בהקלטה ולא ברסיבר.




מוזיקת סטריאו

עבורי, מוזיקת סטריאו אמורה להשמע דרך שני רמקולים בלבד, ה- YAMAHA עובר למצב Pure Direct עם כמה שפחות אלקטרוניקה בעניין.
    
עד סוף הקיץ
שיר מספר 2  מתוך הדיסק גרסאות הכיסוי הראשון של דני ליטני. השיר מתחיל עם פסנתר ובאס שנשמעים ברור ועמוק.
ואם מדברים על עמוק, אזי בהמשך הקול של דני ליטני נשמע עמוק וגדול ממש כאן ממול, קל למקם את הכלים כך התיפוף ממרכז הבמה והגיטרה משמאל. בהמשך זמרות הליווי נשמעות ברור וסולו הסקסופון נשמע היטב בזמן שהוא מתבל את השיר. יופי של איזון ופירוט עבור רסיבר קלנוע ביתי.

אטליז
מתוך הדיסק של להקת אטליז הישראלית ששרה ואנגלית וזוכה לחשיפה יפה בחו"ל אני בוחר בשיר מספר 1 שהוא Bolsheviks.
פסנתר מלטף מתחיל לנגן שנשמע היטב במרכז הבמה מולי ולאחר כמה שניות גיטרה צרודה מצטרפת יחד עם תיפוף חזק והרסיבר אוכל את הדינמיות הזו ומעביר לי את התחושה ללא כל בעיה.
הכל נשמע נכון ובמקום, חולפות שניות נוספות וגיטרה אקוסטית מתחילה לנגן וקל לשמוע אותה בברור. המוזיקה קצת נחלשת  והסלונית מתחילה לשיר והיא ברורה וצלולה וקל לי למקם אותה במרכז הבמה. האיזון והפרוט והבמה של הרסיבר עושים כאן עבודה טובה ומפתיעה עבור רסיבר קולנוע ביתי.

סיכום

בפסקולי קולנוע ביתי, ה- RXV-863 מפגין איזון טונלי ופירוט נהדר, הרסיבר הזה עושה עבודה טובה ומעביר את פס קול במלואו לחלל הסלון. מצד שני במת הצליל הינה קטנה יחסית ולא מספקת אפקט שעוטף את המאזין לגמרי.

במוזיקה רב ערוצית היכולת של הרסיבר לספק צליל מאוזן ואמיתי מאפשרת לשמוע את הזמרים והכלים בגודל אמיתי ונכון, אך מומלץ להגביר את עוצמת השמע בכדי לקבל תחושה מרשימה יותר.

במוזיקה דו ערוצית, לרסיבר ישנה יכולת איזון עם פירוט שמאפשר לקבל במת צלילי שבה קל לנו למקם את הזמרים והכלים בחלל, זוהי יכולת מפתיעה לטובה עבור רסיבר קולנוע ביתי.

עם תמיכה בפורמטי האודיו החדשים ויכולת המרת וידאו סבירה, ה- RX-V863 מוכן כבר לעתיד של HD, כמו גם להווה של הקולנוע הביתי.
עם איזון טונלי ופרוט נהדר לא נפספס איתו שום צליל, מאידך במת הצליל שלו לא תמיד עוטפת מסביב. אם נוסיף לכך את היכולת המפתיעה לטובה באודיו דו ערוצי, נקבל פתרון מאוזן לקולנוע ביתי וסטריאו.

ציונים (1-5)
סאונד בקולנוע ביתי 4
המרת אודיו לרב ערוצי 3.5
סאונד מוזיקה רב ערוצי 4
סאונד דו ערוצי 4.5
המרת אות וידאו 4

ציון כללי:


יתרונות: איזון ופרוט נהדרים, במת צליל בסטריאו.

חסרונות: במת צליל קטנה לעיתים בסרטים, המרת וידאו סבירה.

מחיר: 6,490 ₪

אחריות: SG

נתונים
הספק 105 וואט לערוץ
ערוצי הגברה: 7
המרת וידאו עד רמת 1080p

מימדים: רוחב 435 מ"מ גובה 171 מ"מ עומק 393 מ"מ
משקל: כ- 11.9 ק"ג

מערכת הבדיקה

מסך פלזמה פנסוניק PHD 8 בגודל 42''
ממיר YES MAX
נגן DVD של פיוניר 393
נגן CD של Micromega מסדרת SE
נגן וידאו - סטרימר popcorn A110
רמקולים קדמיים Acoustic Zen Adagio, סנטר Boston VR10, אחוריים Mirage RX  
סאב ''Energy 12
חלל ההשמעה בגודל 3מ' על 3.5מ' פתוח בצידו האחד.

מעבר לתגובות בפורום