הרמן קרדון AVR 255 - הקו החדש

ליאור קורן
31-10-2008 08:00

דגם AVR 255 הוא רסיבר שכולל תמיכה בכל הפורמטים של הדור החדש בקולנוע הביתי, המפרט מכובד, האם גם הביצועים בפועל מרשימים? בדקנו.


הקפיצה הגדולה של תחום הרסיברים לקולנוע ביתי התרחשה במחצית השניה שנות ה-90 במאה הקודמת, אז הוכנסו לראשונה טכנולוגיות אודיו חדשות כמו דולבי דיגיטל ו- DTS שהביאו לסלון צליל היקפי אמיתי של 5.1 רמקולים.

בשנה האחרונה, מתרחשת קפיצה טכנולוגית נוספת: לראשונה מזה שנים, מוכנסים לשימוש פורמטי אודיו חדשים שמבטיחים קפיצה אמיתית באיכות הקול.
גם בתחום הוידאו מקבלים הרסיברים תוספת מעבדים שמתיימרת לבצע שדרוג של אותות הוידאו שעוברים דרך הרסיבר אל הטלוויזיה.


בעת הנוכחית, הקו התחתון, ממנו מתחילים דגמי רסיברים לכלול את החידושים האחרונים עומד על כ- 4,000 ₪.

על הקו הזה, עומד הרסיבר אותו נסקור בכתבה זו: Harman Kardon AVR 255


The Look

ממבט ראשון, מפגין ה- AVR 255 חזות מודרנית ומעודכנת ביחס לדורות האחרונים שיצאו את מפעלי החברה.


החזית חלקה לגמרי, כאשר החלק העליון בצבע שחור מבריק ובתוכו צג המידע באותיות פלורוסנטיות תכלכלות, החלק התחתון של הרסיבר בגימור כסוף / אפור מוברש.
בצד ימין מצויה חוגת הווליום בטבעת שחורה בולטת אשר צידה הפנימי מואר לבן, בצד שמאל קיצוני, כמשקל נגדה, מצויה תאורת חיווי הפעלה קשתית מוארת לבן גם היא.

לחצני השליטה הקדמיים מצויים בפס האמצעי בין החלק האפור והשחור ואינם נראים למרחק, כך שחזית הרסיבר נראית כמקשה חלקה ונקיה, עם תאורת הווליום שנדמית כחצי סהר לבן מזוית מקום הישיבה.

גם השלט מצטרף למגמה ומפגין חזות צעירה וספורטיבית בעיצובו.



חיבורים

מאחור, נגלה מגוון חיבורים שיספיק לכל חובב קולנוע ביתי ממוצע, מעבר לכניסות אודיו / וידאו אנלוגיות רגילות, נמצא שתי כניסות אודיו אופטיות, שלוש קואקסיאליות, 3 כניסות HDMI ויציאה אחת, 7.1 יציאות Pre Out במקרה ותרצו לשדרג את ההגברה ו- 7.1 כניסות לחיבור אל נגנים רב ערוציים עתידיים.
כמיטב המסורת של הרמן קרדון, מחברי הרמקולים הרבים, מגיעים בצבעים שונים, מה שמקל על ההבחנה בין היציאות השונות, ניתן גם לחבר את כבלי הרמקולים דרך כניסת בננה.



כיול EzSet/EQ

תפריט הכיול יפייפה לעין, חיבור המיקרופון לרסיבר והחתחלת התהליך.
הרסיבר מכייל פרמטרים כגון עוצמת רמקולים, חיתוך קרוסאובר, מרחק מנקודת הישיבה של המאזין, מספר הרמקולים הקיים בפועל ומצבי סאב.
במהלך הכיול, לפי ההודעות המתחלפות על המסך, אנו למדים כי הכיול כולל גם איזון איקוולייזר, אך בסיום התהליך, ניתן לשלוט על טרבל ובס בלבד.



תפריטים ותפעול

ה- AVR 255 חורג מתצורת התפעול המקובלת ברוב הרסיברים, במקום חוגה שמעבירה בין הכניסות השונות וכפתור יחיד לכניסה את התפריט, כולל שלט הרסיבר לחצני גישה ישירה אל כל הפונקציות העיקריות.
 
התפריטים, הם ללא ספק מהיפים ביותר שראינו ברסיברים בשנים האחרונות עם גרפיקה עדינה ומעוצבת, בצבעי לבן / כחול / בורדו, סוף סוף מרגישים כי מדובר במכשיר שמיועד לתחום הבידור הביתי ולא במכונה ממוחשבת עם תפריטים שנראים כאילו יועדו למתכנתים.

גישה ישירה
לוקח מעט זמן על מנת להתרגל לגישה התפעולית השונה, לכל פונקציה עיקרית ישנו תפריט הנפתח בלחיצת כפתור, למשל, לחיצה על לחצן Surround Modes בשלט, גוללת על המסך את האפשרויות השונות, עם תתי תפריטים מתאימים.

חשוב לציין כי שימוש במסך טלוויזיה (פלזמה או LCD) כאשר התפריטים מוצגים על המסך, מקל מאוד על התפעול, ניווט דרך תצוגת המכשיר בלבד, אינו נוח באותה המידה.
הגמישות בתפעול החיבורים מאחור הינה מקסימלית: תפריט המקורות (מכשירים המחוברים לרסיבר), מראה מידע מלא ומאפשר, על מסך יחיד להתאים לשייך אליה את חיבורי האודיו / וידאו הרצויים ולקבוע באיזה איכות ומצבי אודיו יעבוד המקור ולאיזה איכות וידאו יומר האות הנכנס.



מבחן האזנה

קולנוע


Dolby True HD
Across The Universe הוא סרט שמהווה חזרה נוסטלגית לעבר עבור מעריצי להקת החיפושיות, זהו אחד מהסרטים שמצדיקים השקעה במערכת קולנוע ביתי איכותית ולא בגלל אפקטים מפוצצים או יריות קולניות, אלא בגלל המוסיקה שכיף לשמוע באיכות גבוהה.

Dr Robert נכנס לחדר, חבוש כובע בוקרים, שפם גדול ומשקפי שמש כחלחלים, הוא מתחיל לשיר I am The Walrus, הקול מסתבר כקולו של בונו שזועק בחדר, הבסים נכנסים לפעולה בתדר נמוך והשיר נבנה ונפרש בחדר עם קולות המאמינים / מעריצים תומכים מסביב, זה מרגיש ככבוד לארח את בונו בחדר ההאזנה הפרטי שלנו. ממש לקראת הסוף, השיר נוסק לגבהים והבס הופך למעט עמוס מדי, ואז הכל נרגע לפתע, כשהנוף משתנה והאוטובוס עוצר על גדת אגם נוסטלגי.

שיר הנושא Across The Universe מתרחש ברכבת התחתית, קול הסולן מקדימה בעוד הגיטרה יוצאת מצד שמאל, כמחווה לסטריאו הישן של פעם ואז פעמונים יוצאים אל חלל החדר, השירה נמשכת עם קולות החריקות והשקשוק המוכרים לכל מי שנסע אי פעם ברכבת התחתית.

שעת שיא 3 - פסקול DTS Master Audio

אחת הסצינות הטובות בסרט היא קרב יריות ומכות שמתנהל בבית חולים, היא מהנה מאוד באופן הריאלי בה היא נשמעת, עם צלילי זכוכית מתנפצת, נפץ יריות, צעקות וחבטות המכות, אקשן במיטבו.

בסצינת הסיום שמתרחשת בגבהי מגדל אייפל, האקשן מקבל גיבוי מהרמקולים האחוריים בדמות קולות כלי נשיפה וצלילי כינור מקפיצים, מותאמים למתרחש על המסך, בתוספת אפקט רוח מודגש מכל הצדדים.


Jumper – פסקול DTS Master Audio

לא תמיד צריך פיצוצים או מנגניות בכדי להבין את יכולת הפורמטים החדשים, סצינת הפתיחה מדגימה את היכולת של הפורמט, זאת בעזרת פסקול מוקפד היטב.

קולו של הגיבור פותח את הסרט כשהוא נשמע מעט אל תוך החדר, בעודו עומד על הספינקס במצריים, המוסיקה ברקע ולפתע קולות תופים המגיחים מאחורי הצופה, מתחברים אל מוסיקה מקדימה.
סצינת בית ספר, שיחה במסדרון עם רעשי רקע מסביב, הצלצול פורץ מצד ימין של החדר.
יוצאים החוצה, רעשי אוטובוסים, מכוניות חולפות ומוסיקה מהרחוב, אדון Jumper מעניק מתנה לאהובת ליבו, דיאלוג בינהם, מגיח החבר הרע, גוזל את המתנה -  כדור בדולח, כל אותו זמן רחשי הסביבה מקיפים אותנו, הכדור נזרק אל נהר שלג, נוחת עם ומסתובב על הקרח בצליל חריקה מצד שמאל של החדר.
צעידה על הקרח, צליל עדין של מוסיקת מתח צף בחלל החדר, צלילי התבקעות קרח ובס עמום נשמע מהמעמקים, קריסה והגיבור בתוך המים.
האפקטים מהווים חלק גמור מהעלילה, מעצימים אותה.



The Corrs Unplugged, דולבי דיגיטל

השיר הראשון נפתח במחיאות כפיים רועמות מכל עבר.

הכינורות עוטפים, התוף עמוק , קולה של השולנית נשמע יבש מעט, כולל מעט "היס" (HISS), אקורדיון עדין מצד ימין, צלילי פריטת גיטרה מדוייקים ומפורטים ללא עוקצנות.
כלי נשיפה מלאים בצליל שיוצא מהרמקול הקדמי ושמאלי אחורי.
בשיר השני, פתיחה עם קולות מקלות התופים וכינורות עוטפים את החדר כשקול הסולנית מלפנים, פתיחה טובה להדגמת היקף סראונד. ה- AVR 255 מבצע עבודה היקפית טובה.
הגיטרה מפורטת מבלי להיות עוקצנית בביצוע מהנה, אקורדיון מגיח לפרקים מרמקול ימין אחורי.
ההרמן מדגים בדיסק זה איזון ופירוט בהחלט עבודה טובה מ"קול" הבחינות, חוץ מקול הזמרת שנשמע שטוח מעט. הבס נשמע עמוק, מעט נפוח בגוון טבעי - מרגישים את תוף הרגל.

גלדיאטור – פסקול DTS

מוסיקת הפתיחה ערבה לאוזן, הפסקול נשמע מעט שטוח בהשוואה לפורמטים החדשים, אם כי מאוזן למדי, קולות החיטה ברוח מגיעים מהרמקולים הקדמיים, אך קול הזמרת המקונן צף בחלל.

דהרות הסוסים עוצמתיות בפתיחה, מרגישים את רקיעות הפרסות באדמת הבוץ.
הכנות לקרב, קולות כלי הנשק ומסיקת כינורות משתלבת היטב עם הפעילות. שחרור החיצים בקקפוניה של אקשן, התנגשות כדורי האש בעצים, התפוצצות מעט צורמת בצלילה, צליל מלא ובס מודגש, אבל לא מנופח מדי.



שידורי טלוויזיה

בסרט אולטרא ויולט מצבי Dolby Prologic II ו- DTS NEO:6 עושים עבודה טובה בתרגום אות סטריאו אל אפקט היקפי, כל אחד בדרכו שלו עם צליל דינמי ומוסיקה שמקיפה את החדר.

מצב Logic 7 Movie מדגיש מאוד את הרמקולים האחוריים, לוקח את הצליל הצידה, עם אפקט פחות הרמוני בחדר.
מצב דולבי Virtual Speaker Ref יוצר אפקט סראונד משני רמקולים, לא מחליף חמישה רמקולים אבל עם אפקט שמתפזר בחדר, רחב יותר מסטריאו רגיל.

סטריאו

להבדיל משאר דגמי רסיברים, ה- AVR 255 אינו כולל מצב Direct בו מתבצע כיבוי של מעגלים שונים ומעגל תצוגת המידע.

למען האמת, אינני יודע אם מדובר כאן בחיסרון אמיתי, משום שמהאזנה בעבר לרסיברים רבים בעלי מעגל Direct, עדיין לא נתקלתי בכזה שביצועי הסטריאו שלו משתווים לאלו של מגבר סטריאו טוב.

בפועל, האזנה להרמן מלמדת על הפרדה טובה, אם כי הצליל אינו יוצא רחוק מעבר לרמקולים, הבמה קטנה יותר. הצליל מפורט ונקי למדי.


קולם של הזמרים ברור בשיר Love Wars של להקת Womack & Womack

Change שרים בס קפיצי, מתוח ודינמי, אם כי מעט עוקצני בגבוהים עם מעט היס מתלווה.

על ליפא העגלון שרים גידי גוב ואלון אולארצ'יק, קולם מעט שטוח והשיר חסר מעט משקל, אם כי הבס קצבי.
המצילות מעט חריפות. כלי הנשיפה מפורט ומהיר.

בשיר הבא הגיטרה מנסרת אל תוך החדר, כאן קולו של גידי נשמע עגול הרבה יותר, ניכר שמדובר בהקלטה שונה.
הדואט עם מיקה קרני מגלה קולות מפורטים של הגיטרות וגם החלילים נעימים לאוזן.


בסיכום הסטריאו, ניתן לומר כי הרסיבר נוטה להדגיש מעט הקלטות בהירות.

עיבוד וידאו

רסיבר זה כולל מעבד וידאו מתוצרת פרודג'ה, ניתן לקבוע לכל כניסה וכניסה את איכות ה- UPSCALE הרצויה, כולל למצב 1080/24p.
ניתן לבחור גם מצבי תמונה שונים ("ספורט, טבע, סרט") או מצב Custom עם אפשרות שליטה על פרמטרים כמו ניגודיות, בהירות ועוד.
הפעלה של המעבד, מכניסה גרעיניות מסויימת לתמונה, אם כי ניתן לשלוט גם על פרמטרים כמו הסרת רעש ומצבי עיבוד שונים.

בחיבור לממיר טלוויזיה דרך כבל S-Video והשוואה לחיבור ישיר אל המסך, התוצאות היו דומות למדי, המעבד של ההרמן מאפשר שינויים בעיבוד, מה שמאפשר לשלוט על חלקות התמונה והסרת רעשים.

בכל מקרה, היכולת בתחום זה נראית דומה מאוד ליכולות רסיברים שעלו ועולים עדיין כ- 9,000 ₪

הערה: כאשר חיברתי במקביל מקורות וידאו שעובדים ב- PAL/50HZ (למשל ממיר טלוויזיה HD) וב -NTSC / 60HZ (סטרימר שמכוון על אות 1080p/60Hz), התגלו קפיצות בוידאו גם כאשר הרסיבר ביצע Pass Through, לאחר שיטוט ברשת, מסתבר כי יש לבצע מעבר בין מצב PAL ומצב NTSC בצורה ידנית (שזה אומר כיבוי הרסיבר והדלקתו מחדש תוך כדי לחיצה על הלחצן המתאים).
חברת הרמן קרדון הוציאה עדכון תוכנה לרסיבר שפותר את הבעיה ומעביר בצורה אוטומטית בין המצבים (ניתן לשדרג את התוכנה דרך מחבר RS232).


סיכום

דגם זה מראה כי הרמן קרדון השכילה ללמוד מספר לקחים מהעבר והצליחה ליצור מוצר שמשלב בתוכו יכולות עיבוד אודיו ווידאו מכובדות, עם תמיכה בפורמטים החשובים שעומדים לההפך כסטנדרט בקולנוע הביתי.
הוא מוכן בצורה מלאה לדור ה- Blu-ray, ומרשים גם בהתמודדות עם דור ה- DVD הותיק והפיכת קול סטריאו דו ערוצי לאפקטים היקפיים. 


ה- AVR 255 מהווה חבילה אטרקטיבית, תרתי משמע.

ציונים (סולם 1-5)
סאונד בקולנוע ביתי: 4.5
המרת אודיו סטריאופוני לרב ערוצי: 4.5
סאונד מוזיקה רב ערוצי: 4.5
סאונד דו ערוצי: 3.5
המרת אות וידאו: 4.0
ציון כללי:

מחיר מחירון: 3,990 ש"ח
אחריות: ניופאן

נתונים

הספק: 50/8ohms וואט לערוץ בשבעה ערוצים, 60/8ohms וואט לערוץ בשני ערוצים.
ערוצי הגברה: 7
פורמטי סראונד:
Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Pro Logic II, Dolby Pro Logic IIx, Dolby True HD, DTS, DTS-ES, DTS 96/24, DTS Neo: 6, DTS-HD Master Audio, Logic 7
המרת וידאו של Faroudjaעד רמת 1080P

מימדים: רוחב 440 מ"מ גובה 151 מ"מ עומק 351 מ"מ
משקל: כ-13.6 ק"ג
צריכת חשמל מקסימאלית: 390 וואט

מפרט באתר יצרן: נתונים טכניים

סרטי בלוריי בכתבה הינם באדיבות ספריית Kino

מערכת הבדיקה

רמקולים קדמיים: Totem Hawk / Acoustic Zen Adagio
סראונד: AR 206
סנטר: Gale gold monitor

מעבר לתגובות בפורום