מתאם USB אל HDMI לחיבור מחשב לטלוויזיה

ליאור קורן
23-10-2008 07:04

ביקורת: Grand HD Cinema של Grandtec מוסיף יציאת HDMI דרך USB למחשבים שחסרים חיבור זה ויכול להוות פיתרון למחשבים ניידים, כיצד הוא מתפקד בפועל?

בשנים האחרונות, הפך חיבור HDMI לחיבור הסטנדרטי במסכי פלזמה ו- LCD, לעומת זאת, הרוב המוחלט של מחשבים ניידים, מגיע עם יציאת VGA בלבד או יציאת S-Video שאיננה רלוונטית עבור סוג מסכים זה (אינה מעבירה רזולוציות גבוהות).


Grand HD Cinema מגיע על מנת לפתור בעיה נפוצה זו, הוא מתאים גם למחשבים שולחניים, אולם ברבים מהם מצוי כבר כרטיס מסך שכולל יציאת DVI במקביל ל- VGA, מה שמייתר פיתרון חיצוני שכזה.

המתאם מגיע בחבילה פשוטה למדי, הכוללת דיסק התקנה, כבל USB מהמחשב אל המכשיר ואת המתאם עצמו.
בולט בחסרונו כבל HDMI וחבל שכך.

המתאם עשוי פלסטיק שחור בגימור פיאנו מבריק במימדים של רוחב 55 מ"מ על אורך 100 מ"מ ומשקל קליל.
צידו האחד כולל כניסת USB מהמחשב, בצידו האחר נמצאת יציאת ה- HDMI, בצד העליון, מצויה נורית הפעלה ירוקה שמהבהבת בזמן העברת המידע למסך.

הפעלה ראשונה דורשת התקנת דרייבר הוידאו, אח"כ את דרייבר האודיו שמחייב RESTART ב- Win XP.
לאחר חיבור המתאם למקומו, מתבקשת הפעלה מחדש נוספת.



חיבור אל מסך טלוויזיה - LCD או פלזמה

בחיבור לטלוויזיה, ניתן לבחור בין הכפלת שולחן העבודה של המחשב אל הטלוויזיה – Mirror או הארכה שלו (Extend).

וידאו על מערכת הפעלה Win XP עובד רק במצב Extended ולא במצב Mirror, כמו כן, יכולת ניגון קבצי הסרטים תלויה בתצורת החומרה של המחשב ואינה קשורה למתאם.

בחיבור אל מסך טלוויזיה הכולל כניסת HDMI, מתאפשרות שלוש רזולוציות: 640X480, 720X480 ו- 1280X720 פיקסלים, כמו כן, ניתן לבחור בשתי רמות צבע: 16 ו- 32 ביט.

כאן מתגלה מגבלה מסוימת: הרזולוציה המקסימלית הינה 720p, אך במציאות, אין בנמצא מסכי טלוויזיה שמגיעים ברזולוצית 1280X720: מסכי LCD באיכות HD Ready מגיעים ברזולוציית 1366X768 ואילו מסכי פלזמה מגיעים עם נתון של 1024X768.
שוני זה – בין האות המשודר לבין נתוני המסך, מחייב את הטלוויזיה לבצע התאמה, מה שמוריד במידה מסוימת מחדות התמונה. זה יותר קריטי עבור שימושים שכוללים טקסט (עיבוד תמלילים או גלישה באתרי אינטרנט) ופחות עבור צפיה בסרטים.

ה- HD Cinema נבדק בחיבור עם מסך פלזמה פנסוניק בגודל 42" מדגם  PV80 שמוגדר כ-HD Ready, התוצאה היתה טובה מאוד בסרטים, מה שהפך למעשה את המחשב הנייד לנגן סרטי HD.
חיבור מחשב לטלוויזיה
מה עדיף, חיבור VGA או DVI ומה זה Native Rate
מידע נוסף: חיבור מחשב

היצרן מצהיר כי ביצע בדיקות תאימות מול ההתקן של נגני מדיה כגון Windows Media Player 11, Power DVD 7, RealPlayer 11, בדיקה בפועל הראתה ניגון ללא בעיות דרך מדיה פלייר 11, גם נגן VLC עבד בצורה תקינה ברוב המקרים, למעט שתי קריסות (מתוך 20 ניסיונות) ובעיה בהעברת אות האודיו במספר קבצי WMV.

קבצי MKV ברזולוציית 720p, נוגנו בהצלחה (מה שתלוי כמובן, גם בחומרת המחשב), ללא בעיות מיוחדות (דרך נגן VLC).
תצורת המחשב הנייד אליו חובר המתאם, כללה מעבד T7500 ומעבד גרפי בסיסי למדי מדגם Intel X3100. תצורה זו נפוצה למדי בקרב מחשבים ניידים רבים ומאפשרת להריץ בהצלחה קבצי וידאו באיכות 720p, ניתן לנגן גם סרטי 1080p (תלוי בפורמט ואיכות הקובץ) אבל המתאם יוריד את הרזולוציה ל- 720p.

קבצי הדגמה של מיקרוסופט בפורמט WMV ורזולוציה של 1440X1080 פיקסלים נראו טוב מאוד על מסך הטלוויזיה, כמו גם קבצים בפורמטים אחרים כגון AVI או MOV, נראה שהמתאם מעביר בצורה נאמנה את איכות התמונה אותה מוציא המחשב.

במקרה של מסך ה- PV80, התצוגה היתה חדה דיה גם עבור עבודה על מסמכי טקסט או גלישה באינטרנט.

אודיו ב- HDMI

אחד מהיתרונות אותם מביא המתאם המסוקר, הינו העברת אות האודיו דרך חיבור ה- USB אל כניסת ה- HDMI במסך.
בצפיה דרך נגן Media Player 11, עבר האודיו בצורה חלקה, בניגון דרך VLC, בחלק מקבצי WMV לא נשמע קול.
דרייבר האודיו המצורף, מאפשר לשלוט על פרמטרים שונים בקול וכולל בנוסף גם איקוולייזר.
 
חיבור אל כניסת DVI

חיבור DVI נמצא בשימוש עיקרי במסכי מחשב.
כאשר מחברים את ה- אל מסך בעל כניסת DVI, (בעזרת כבל HDMI אל DVI), הגרנד HD סינמה מאפשר הפעם רזולוציה גבוהה יותר של 1680X1050 עבור מסכים רחבים ו- 1600X1200 עבור מסכים "רגילים" (ביחס 5:4).

כמו כן, בחיבור דרך DVI קיים מגוון רחב יותר של רזולוציות, כולל1366X768  או 1360x768, הענין תמוה למדי לאור העובדה שרזולוציות אלו נמצאות בשימוש דווקא במסכי טלוויזיה ולא מסכי מחשב.
ברזולוציית המקסימום אותה בדקתי על מסך רחב (1680X1050) נצפו הפרעות בתמונה, כנראה שרוחב הפס גבולי עבור המתאם, רזולוציית המקסימום שעבדה באופן חלק היתה 1440X900.

סיכום

מדובר על רעיון חיובי בהחלט שיכול לשמש כפיתרון עבור בעלי מחשבים ניידים בעיקר, אבל המימוש בינוני בפועל, להבדיל מכרטיסי מסך מודרניים, הגרנד HD סינמה אינו כולל האצת וידאו בחומרה ומוגבל גם במגוון רזולוציות הוידאו.


ציון:
מחיר: 659 ₪
אחריות: USBID

בעד: מוסיף יציאת HDMI למחשב, מעביר אודיו על אותו החיבור.
נגד: חיבור לטלוויזיה מוגבל ל- 720p, אינו כולל מאיץ וידאו בחומרה.

נתונים נוספים

מידות: אורך – 100 מ"מ, רוחב: 55 מ"מ, גובה" 33 מ"מ

תומך במחשב מק הכוללים חומרת אינטל כגון MacBook ו- AIR
אספקת זרם דרך המחשב, ללא כבל חשמל חיצוני
תואם XP, ויסטה, Mac OS

מעבר לתגובות בפורום