מסכי טלוויזיה במיתון - האמנם?

ליאור קורן
17-10-2008 04:00

לקנות או לא לקנות? שאלה זו רלוונטית היום יותר מאשר אי פעם, כיצד משפיע המשבר הכלכלי על תחום מסכי פלזמה ו- LCD והאם זה טוב עבורנו - הצרכנים?


שנת 2008 החלה עם חיוך גדול על הפנים של כל מי שמעורב בתעשייה, המגמה חיובית התאפיינה בכמות גדולה מאוד של טלוויזיות שמסתובבות בדרכים:

גוף המחקר DisplaySearch מצא כי כמות משלוחי טלוויזיות בארה"ב קפצה בשנה האחרונה ב- 28%, זהו הגידול הניכר ביותר בכמות מאז החל DisplaySearch למדוד תחום זה בשנת 2004, משלוחי טלוויזיות LCD גדלו ב- 52% ומשלוחי פלזמה גדלו ב- 34%, כאשר היצרן המוביל בכמות המשלוחים הינו חברת סמסונג ארה"ב, אשר היתה אחראית על 19% מכלל המשלוחים (נכון לרבעון השני של שנת 2008).

אבל, בקצה השני של הסקאלה, או יותר נכון לקרוא לו הראשון - בקו ההתחלה של יצור טלוויזיות, אלו הם מפעלי הפנלים, מדווחים על בעיות כתוצאה מכושר היצור האדיר:

מיתון בייצור

מפעל פנלי מסכי LCD של LG מדווח על ירידה חדה ברווחים ברבעון השלישי ל- 2008 ברמה של 8% ביחס לרבעון השני ופחות 2% מהרבעון השלישי של 2007.
המפעל מייצר כמויות הענק של פנלים: ברבעון השלישי של 2008, שלחה החברה 3.67 מיליון מטר רבוע של פנלים למסכי LCD, עליה של 12% בתוצרת, כאשר רובה (51%) מיועד לטלוויזיות, 22% עבור מסכי מחשב, 22% עבור מחשבים ניידים ו- 5% עבור שימושים נוספים.

אז התפוקה עלתה, כמו גם כמות הסחורות שיצאה את המפעל, אך המחיר הממוצע למטר מרובע של שטח מסך ירד ב- 22% וזאת בהשוואה לרבעון שבא לפניו !

הירידה במחירים גרמה לצניחה ברווחים.

כתוצאה מכך, החליטה הנהלת LG Display לצמצם את כמויות יצור הפאנלים, זאת החל מחודש יולי.

גם מפעל הפנלים של סמסונג מדווח על "התאמת כוח היצור" בכמות של 5% כלפי מטה באוגוסט, זאת במטרה לאזן את היצור אל מול הביקוש.
שאר יצרניות פנלי LCD כמו Au Optronics ו- Chi Mei גם החלו בהורדת כוח היצור כבר בחודש יולי.

ירידה זו בכמויות היצור עשויה לבלום במשהו את ירידות המחירים.

סימנים נוספים למיתון: חברת Lite-On החליטה לדחות תחילת יצור של כונני  Blu-ray 6X עבור מחשבים.
תחילת היצור היתה אמורה להיות ברבעון השלישי של 2008, אך החברה החליטה לדחותה לחודש נובמבר, זאת עקב דרישה נמוכה מצד הצרכנים ועקב כך הזמנות חלשות מצד מותגי המחשבים.

גם מפעלי האלקטרוניקה בטיוואן מדווחים על מציאות לא פשוטה: המפעלים מייצרים רכיבים חשמליים עבור עולם ה- LCD, כגון ספקי כח.
Novatek הטיוואנית מדווחת על ירידה צפויה במכירות של כ- 10%-20% בעיקר בתחום אספקת רכיבים לטלוויזיות, חברות שמייצרות רכיבים עבור גאדג'טים אחרים (כגון מחשבי כף יד ו- GPS) מדווחות על יציבות רבה יותר כרגע.

כיצד כל אלו משפיעים על המכירות לציבור?

אין ספק, השילוב של דרישה חלשה מצד הלקוחות עם רצון להמעיט בבזבוז כסף עבור חיסכון לימים קשים ביחד עם מלאים גדולים אצל היצרנים יגרום לירידת מחירים גדולה, יש אנליסטים החוששים כי היא תהיה במידה חסרת תקדים.

הצפי בארה"ב הוא כי הירידה הגדולה תתחיל במכירות Black Friday  -  היום לאחר חג ההודיה ותמשך לאורך כל השנה שאחרי.
שיעור הירידות ישתנה בהתאם לגודל המסך: תחזיות מדברות על ירידות מחירים במסכי LCD 32 מרמה של 600$-700$ (ארה"ב) לרמה נמוכה של אפילו 350$.
מסכים בגודל 42" ירדו כנראה אל מתחת ל- 1000$.

איזה גדלים יהיו הפופולריים ביותר בתקופת המשבר? כנראה שדגמי LCD "32 ימשיכו להוביל במכירות, מסיבות של מחיר נמוך והתאמה לצרכים שונים בבית.

לעומת כל הגורמים השליליים שסקרנו עד עכשיו, ישנו גורם חשוב שיעזור דווקא בחיזוק המכירות: זהו החוק האמריקאי שמחייב מעבר של כל תחנות השידור בארה"ב לשיטת שידור דיגיטלית, דבר זה יחייב החלפת טלוויזיה או רכישת ממיר / קונברטר עבור טלוויזיות ישנות בעלות חיבור אנלוגי בלבד (אנטנת RF).
לא בטוח שמחירים זולים לבדים יהוו פיתוי מספיק גדול לאנשים שאיבדו ממון רב וערך הבית שלהם ירד פלאים.

אופטימיות זהירה

אז המצב אפרורי והאופק אפל אבל היצרנים מנסים להקרין אופטימיות ולהאיר עם קרני שמש זוהרות:
סוני, למשל מדווחת על עמידה ביעד השנתי של משלוח 17 מיליון יחידות של מסכי טלוויזיה מסוג LCD, זאת למרות האירועים הכלכליים האחרונים.
מנהל חטיבת "מסכים שטוחים" בסוני, מעריך כי השוק העולמי של טלוויזיות LCD יגדל ב- 25% נוספים עד לשנת 2010, אז ישלחו כ- 150 מיליון יחידות ברחבי העולם וכי השוק האסייתי יעקוף את האירופאי ויהפוך לשוק הגדול בעולם בתחום מסכי טלוויזיה LCD.

בנוסף, סקר שנערך ע"י PriceGrabber (אתר השוואת מחירים בריטי) קובע כי 73% מהנשאלים שאין ברשותם מסכי HDTV מתכננים לרכוש מסך LCD או פלזמה HD בשנה הקרבה.

מה זה אומר לגבינו, הצרכנים?

בראיה עולמית, מחסני החברות מלאים במסכים, הרצון למכור גדול מאוד, לצרכנים אין כרגע כיסים מלאים, מה שמצריך מאמץ גדול יותר על מנת למכור ודוחף בפועל אל פעולות שיווקיות אגרסיביות והורדות מחירים.

מצב זה מכניס לקוחות רבים לקונפליקט: מצד אחד, מופעל עליהם לחץ שיווקי עז והצעות מפתות לדילים זולים, אך גם כוחות השוק כלכלי ואי הוודאות, מקשים עליהם לקבל החלטה ולבצע רכישה בפועל.
 
במובן הזה, הדין שחל על הצרכן הישראלי, אינו שונה במהותו על זה האמריקאי / אנגלי, בדיוק כמו שטלטלות השווקים הפיננסיים לא נעצרו בארה"ב או במדינה אחרת והגיעו אל כל מקום בעולם כמעט.

ללא ספק, התקופה הקרובה תהיה טובה יותר עבור הצרכנים, אלו שבכיסם נותר עוד מספיק כסף, או אלו שמבקשים להנות מרגעי חסד צבעוניים אל מול מסך LCD או פלזמה נוצץ, כשהכל מסביב אפור וקודר.

מעבר לתגובות בפורום