LCD בגדול: Samsung LA52 A650

ליאור קורן
10-10-2008 03:05

52 אינטשים של מסך, בתוספת החלקת תנועה וציפוי חיצוני לשיפור השחור, האם כל אלו יתרמו לאיכות תמונה בדגם 52A650 של סמסונג?



בתחילה, השליטים היחידים בקטגורית מסכי טלוויזיה גדולים, היו אלו שנוצרו בטכנולוגיית פלזמה בלבד, בעוד מסכי LCD מוגבלים לגדלים קטנים בלבד.
בהדרגה, הלכו וגדלו פאנלי מסכי ה- LCD, החסרונות שליוו את התפתחות טכנולוגיית ה- LCD, כגון מריחות, זויות צפיה מוגבלות, ניגודיות נמוכה ועיבוד וידאו גרוע, הפכו לבולטים ביתר שאת במסכים הגדולים.

כעת, אנו נמצאים בשלב בו טכנולוגית ה- LCD הינה בשלה יחסית, ללא ספק, המבחן אותו נבצע למסך הגדול של סמסונג, יעמוד באור השאלה, האם הצליחה החברה ליצור מסך LCD גדול אשר ירשים בביצועיו, בצורה הדומה למסכי LCD חדשניים ואיכותיים במידות הקטנות יותר.

דגם LA52A650 משתייך למסכי סדרה 6 הבכירה של סמסונג - סדרת AMBER.




עיצוב - אדום על שחור

העיצוב החדש אליו עברה סמסונג בסדרות האחרונות, משלב מסגרת שחורה בגימור מבריק, עם סיום אדום המוטבע בתוך שכבת הצבע המותזת, עם אפקט דומה לגימור מכוניות בצבע מטאל.
עם קצה שקוף למסגרת, מצליח דגם LA52A650 להקרין רושם נעים ואלגנטי לעין עם נגיעות עגלגלות ששוברות את הריבועיות שאופיינית למסכים הדקים והמלבניים.


פתח הרמקולים במסך פונה לכיוון מטה, כך שאינו מפריע בעין לעיצוב המסגרת בחזית.

שלט רחוק

השלט מגיע בגימור מבריק, תואם למסך בעיצובו, נעים להחזקה ביד, אם כי דורש תקופת הסתגלות מסויימת לסידור הלחצנים - לחצני פעולות נפוצות, כגון שינוי מצבי מתיחת תמונה או מעבר בין הכניסות השונות, מרוחקים האחד מהשני.
 

 
חיבורי וידאו / אודיו

מאחור, נמצאים שלושה חיבור HDMI, כמו גם שתי כניסות קומפוננט, כניסת מחשב VGA (עם כניסת אודיו יעודית) ושאר קומפוזיט, חיבורי אודיו סטריאופונים וכניסת אנטנה אנלוגית RF.
לידן, אך במיקום על צד המסך, נמצא כניסת HDMI רביעית, S-Video, קומפוזיט, אודיו RCA ויציאת אוזניות.
חיבור נוסף שנמצא בצד, נקרא Wiselink, זהו למעשה חיבור USB 2.0 המיועד לחיבור עבור מצלמות או נגני מוסיקה ניידים ומאפשר להציג תמונות (Jpeg) על המסך ולנגן קבצי מוסיקה.


כיול מסך / תפריטים

תפריט הכיול מספק שליטה על פרמטרים רבים, מעבר לרגילים נמצא כאן גם Black Adjust ו- Dynamic Contrast, שניהם מספקים אפשרויות להגברת הניגודיות, על חשבון קטן של פירוט בקטעים הכהים ביותר.
בנוסף, ישנה שליטה על Gamma, איזון לבן, טווח הצבעים, כמו גם פרמטרים שונים בעיבוד תמונה האחראים על הסרת רעש וגרעינית, ומנגנון החלקת תנועה חדשני מסוג 100Hz.
בתהליך הכיול מתגלה, כי על מנת להגיע לרמות שחור טובות, יש צורך בלוותר על חלק קטן מהפרטים בעמודות השחור הקיצונית ביותר.
פרמטר HDMI Black Level - בחירה במצב Low מגבירה את הניגודיות בתמונה, אבל מטשטשת את הגבולות בין הגוונים הכהים וגורמת להסתרת חלק מהפרטים.
גם עם פרמטר ניגודיות דינמית לא מומלץ להגזים יותר מדי, שמה תהפך התמונה לגרעינית ובעלת מראה מעובד כאשר מסתכלים עליה ממרחק שני מטר וקצת.

בסופו של דבר, מצאתי את מצב Movie ביחד עם כיול של מספר פרמטרים נוספים, כשילוב שהביא את התוצאה הטובה ביותר.


ניגודיות ועומק שחור

הסמסונג 52A650 משתמשת במספר שיטות שונות בכדי לשפר את רמות הניגודיות ואיכות השחור, מלבד היכולות הטבעיות של פנל המסך ושימוש בשליטה על תאורת המסך האחורית, נמצא בשימוש כאן ציפוי חיצוני מבריק שמהווה פילטר הבולע אור מסנן ותורם לרמות השחור, מזכיר בפעולתו את אלו הקיימים במסכי פלזמה, אך בדומה להתנהגות בני הדודים הרחוקים, גם כאן השחור מגיע במחיר מסויים של השתקפויות מקורות אור הבוהקים אל מול המסך.
בנוסף, ישנם מספר מנגנונים המשתמשים בחישובים ואלגוריתמים שונים על מנת לבצע שיפור ניגודיות דינמי.


כל אלו מביאים לתוצאה מרשימה ביחס למסכי LCD, עדיין לא מדובר ברמת שחור של פיוניר למשל היקרה יותר, אבל בהחלט מזכיר שחור של פלזמות אחרות. ההישג מכובד יותר כאשר לוקחים בחשבון כי גודל הפנל עומד על 52".
הורדה של רמת התאורה האחורית לערך 2 מביאה לתוצאה מרשימה אף יותר עם שחור משכנע, בסרטים בפורמט רחב 2.35:1, כאשר הסצינה בהירה ואישון העין של הצופה נסגר, נדמה כי שני הפסים (עליון ותחתון) הינם בצבע שחור מלא, אבל מצב זה מתאים רק לצפיה בחושך ואינו פרקטי לצפיה באור שאז התמונה חשוכה מדי.

לאחר הגברת התאורה האחורית, הפסים העליונים תחתונים, הופכים לבהירים יותר בצבעם בהשוואה למסגרת השחורה, אבל מצד שני, אינם נושאים את הדוק האפרפר המעצבן שמצוי במספר מסכי LCD זולים בד"כ.

סרטי High Definition
 
ראשית, מתחילים במבחן לחיצת היד של ג'יימס בונד עם הגיבור הרשע, במפגשם בקזינו רויאל, המבחן עובר בציון טוב למדי, השחור בחליפה אמין ביחס לפרטים האחרים בחדר, אם כי חסר עוד טיפ טיפה פירוט בבגד.
 
I am Legend
בסצינת הפתיחה (מרדף והציד) של הסרט, מצליחה הסמסונג להעביר באופן מדוייק את חווית ניו יורק הנטושה בגווני שקיעה - זהבהב אדמדם, עם פירוט מצויין וחדות שמבליטה כל צמח ועשב הבוקעים מתוך האספלט הסדוק בעיר המפחידה.


הסרט זודיאק
גם כאן, נראה כאילו נתפר הסרט אל מידות המסך הנבדק, עם צבעים חמים לעין, פירוט מצויין, המגלה כל פרט בבגד או כל שערה סוררת בתסרוקות השחקנים.

 

הסרט שודר באיכות מצויינת בערוץ ה- HD, שימו לב לשקיפות החולצה של בלש המשטרה, החושפת גופיה או בגד מגן כלשהוא.



סצינה מהסרט There will be blood מציבה אתגר של תמונה המשלבת תנאי תאורה מנוגדים - אור דמדומים, חושך וצללים על רקע אש בוערת.
ה- LA52A650 מצליחה לשלב בין הניגודים ולהציגם יחדיו, מבלי להעלים יותר מדי פרטים בחלקים החשוכים.



מנגנון 100Hz Motion Plus כולל 3 רמות פעולה המשפיעות על החלקת התנועה ברמות שונות.
ללא ספק, השפעת המנגנון מביאה לתוצאה שמחליקה כל תנועה על המסך; אשתי, שתחיה, טוענת שבמצב 100Hz, הכל נראה לה כמו צילום של תוכניות ריאלטי, כמו הכל משודר בצילום חי מהשטח, היא עדיין לא החליטה אם אוהבת את זה או לא.

בכל מקרה, אני מעדיף את המצאותה של טכנולוגיה זו במסך, עם בחירה מתי להפעיל אותה ומתי לא על פני העדרותה ממנו.

שידורי טלוויזיה

התמודדות של מסך LCD בגודל 52 אינטש ורזולוציית 1080p עם שידורי SD איננה משימה פשוטה: בגודל ורזולוציה שכזו, כל פגם בשידור בולט למרחקים ולכן מנגנון עיבוד התמונה של המסך צריך לעבוד קשה על מנת לעגל ולטשטש את הבעיות.

סמסונג נוקטת גישה מעניינת עבור מתיחת תמונת 4:3 אל מסך ה- 16:9 ומספקת שני מצבי זום.
במצב Wide Zoom נעשית הגדלה של התמונה עם מתיחה לרוחב, כך שהיא ממלאת את כל שטח המסך, בשיטה זו, מאבדים חלק מהשוליים העליונים והתחתונים, מה שעלול לחתוך לעיתים את התרגום שנמצא בחלק התמונה התחתון.
לשם כך, ניתן, בעזרת לחצני החיצים בשלט, להזיז את התמונה בכיוון אנכי מעלה – מטה ולהעלות את התרגום למעלה. בשיטה זו, אין עיוותים בחלקים הצדדים של התמונה, כפי שקורה לעיתים במנגנוני מתיחת תמונה במסכים אחרים.
המצב השני של ZOOM מגדיל פשוט את התמונה, עם הפסדים מכל הצדדים אך אפשרות להזיז את המסך לארבעה כיוונים בעזרת השלט.


Kill Bill 2

התוצאה הטובה ביותר התקבלה דרך חיבור HDMI בממיר HD של יס, התמונה חלקה וחדה יותר, שימוש במנגנון 100Hz עזר לתמונה.

כשאיכות המקור מגיעה ברמה סבירה יד טובה, גם מסך LCD "52 יכול להפיק חוויה מהנה, עם עומק תמונה טוב וצבעים נעימים לעין, רק רכות מסויימת מפרידה מל שידור HD, הסדרה "שארק", למשל, משודרת בפורמט 16:9, בהחלט ראויה לצפיה מעל גבי מסך זה ומספקת חויה טובה.

הסרט "הנידונים למוות" רוכב על גל תוכניות "השרדות" ו"מתעד" את מעללי חבורת רוצחים שהושארו לגורלם על אי בודד, עד שהחזק מבינהם יחסל את השאר ויצעד לניצחון. הסרט, אמנם לא משודר ב- 16:9 אלא ב- 4:3 ועקב כך מאלץ את הסמסונג, מעבר לעיבוד התמונה גם למתוח אותה כמו שצריך, נראה גם הוא טוב למדי על המסך ומצליח להעביר חוויה צבעונית אל הצופה..




אם בוחנים מקרוב את התמונה, ניתן למצוא מדי פעם בעיות בזמן שילוב קוי תמונת interlaced שמגיעים בשידור PAL הישראלי, הפספוסים הקטנים בעת DEINTERLACING, מופיעים למשל בקו השיניים הלבן של דמויות מדברות או במקומות כמו פקק בקבוק קוקה קולה כפי שמופיע בדוגמא משמאל.

זכורני כי במפגש עבר עם חן הראל, מנהל מותג טלוויזיות סמסונג, השווה חן את מסכי Full HD הקודמים לארטיק טעים שרכשנו זה עתה: הרצון להנות מהטעם הוא חזק, אך בשלב זה נוכל רק לקבל נגיסה קטנה - משאר הארטיק נוכל להנות רק כשיגיעו שידורי HD לשימוש המוני.
מסכי סמסונג מהסדרה החדשה, עברו שלב זה ומאפשרים להנות גם משידור רגיל: כשאיכות השידור מגיעה לרמה סבירה או טובה, גם מסך LCD "52 יכול להפיק חוויה מהנה, עם עומק תמונה וצבעים נעימים לעין, רק רכות מסויימת מפרידה מל שידור HD.

הטוב בשני העולמות - בגדול

סמסונג הצליחה לדחוס בדגם זה, כמות גדולה מאוד של טכנולוגיות עדכניות, הכוללות מנגנוני עיבוד וידאו, החלקת תנועה וניגודיות דינמית, כמו כן, ציידה החברה את המסך בציפוי קדמי מבריק, אשר תורם גם הוא לאיכות השחור ואפקט הניגודיות לעין.

למרות שהתאורה האחורית הינה מסוג פלורוסנט מסורתי (ולא טכנולוגיית LED החדשה), מצליח דגם LA52A650 להרשים באופן יחסי ברמת השחור, עם אפקט שדומה יותר לזה של פלזמות מאשר למסכי LCD זולים יותר.

משתמשי מחשבי מדיה סנטר (HTPC), ישמחו לשמוע על מצב Just Scan שמתאים לחיבור מחשב (NR) ובכלל מומלץ גם לחיבור ממיר ה- HD.

בסיכומו של דבר, אין ספק שהאפקט הגדול ביותר אותם מציגים 52 האינטשים של סמסונג, מגיע בשידורי אבחנה גבוהה, שם החדות והפרטים ברזולוציית 1080p בשילוב רמת שחור טובה מביאים לחוויה של קולנוע ביתי בסלון.
ועד שנגיע אל הקולנוע המושלם (כאשר שידורי HD או סרטי Blu-ray יהפכו לסטנדרט), נבלה גם שעות לא מועטות עם שידורי טלוויזיה SD, גם איתם, ידע להתמודד דגם זה, כשהוא מצליח למנוע לרוב סבל מיותר מהצופה...


עד לפני חודשים לא רבים, מחירו של הדגם הקודם (M81), הסתובב סביב הסכום של 30,000 ש"ח, דגם 52A650 שמחליף אותו, נמכר כיום במחיר זול בהרבה, תוך שהוא מהווה שיפור ביחס לקודמו, מה שהופך את העסקה לכדאית הרבה יותר בהשוואה.

אם מסך LCD בגודל 50 ומעלה נמצא ברשימת הקניות שלכם, בדקו את הסמסונג מסדרה 6 , הוא מהווה בהחלט מתמודד ראוי.


מחיר מומלץ לצרכן: 22,500 ש"ח
אחריות 3 שנים: מיניליין - סמליין

בעד: עומק שחור, החלקת תנועה, איכות שידורי HD, עיצוב, תמורה למחיר

נגד: אין חיבורי סקארט, גרעיניות בהגברת פרמטר ניגודיות דינמית

ציון:


מפרט טכני


גודל: 52"
רזולוציה: 1920X1080  פיקסלים
ניגודיות דינמית: 50,000:1
מהירות תגובה: 4ms
בהירות: 500cd/m
החלקת תנועה 100Hz: כולל

PIP: כולל
זוית צפיה: 178º/178º
חיבורים: 4 כניסות HDMI 1.3 , שתי כניסות וידאו קומפוננט S-Video,, קומפוזיט, כניסת מחשב VGA + RCA קול, כניסת אנטנה RF, יציאת קומפוזיט + אודיו + אוזניות
מידות (כולל סטנד בס"מ): ג-86.6, ר-127.6, ע-32.6.
משקל כולל סטנד 34.8 ק"ג
מעבר לתגובות בפורום