פיוניר VSX-LX51 – רסיבר קולנוע ביתי במבחן

אלי כרמי
06-10-2008 01:11

ה- LX51 הינו הבן הצעיר בקו הרסיברים היוקרתי של פיוניר, מוכן לכל פורמט אודיו או וידאו שקיים כיום ומספק חווית קולנוע ביתי קסומה בסלון.



ה- LX51 הינו הבן הצעיר בסדרת רסיברי קולנוע ביתי הבכירה, סדרת ה- LX של פיוניר, מצויד בהתאם בכל הפורמטים הקיימים בשוק וגם בתקן THX Select2 Plus (מה שמוסיף מן הסתם למחירו) ומספק חוויה קסומה בסלון.

הרסיבר מעוצב בצורה ריבועית עם קווים ישרים ונקיים, הגימור השחור משדר אלגנטיות אופנתית. בחזית המכשיר נמצאת תצוגה ברורה כאשר הנתון החשוב תמיד מוצג בגדול וקריא גם מרחוק. בחלקו התחתון הבוררים וכפתורי שליטה, כמו גם כניסות לחיבור מהיר של אביזרים, כאשר רוב הכניסות נמצאות מאחור.

אור כחול שמאיר בחזית, מוסיף טאצ' יוקרתי ומהווה יותר מרמיזה על כניסה לעידן הבלוריי - הקרן הכחולה, אליו מוכן ה- LX51 בכל רמ"ח איבריו.

חיבורים

בחזית נמצאים כניסות USB (עבור Disk On Key), דיגיטאלית אופטית, אות סטריאו, קומפוזיט וגם חיבור למיקרופון הכיול.

מאחור ניתן למצוא מגוון כניסות הכוללות ביו השאר 11 כניסות וידאו (שלוש 1.3 HDMI, שלושה חיבורי קומפוננט, 5 קומפוזיט) , 6 כניסות אודיו דיגיטליות (2 אופטיות, 4 קואקסיאליות). כמו כן ניתן למצוא 7.1 כניסות וגם 7.1 ערוצים Pre Out, כך שהוא מוכן כנראה לכל פורמט אודיו עתידי שיגיע בשנים הקרובות.


שלט רחוק

בהתאמה לרוח המודרנית ששורה על פיוניר בדגמי הפלזמות היוקרתיות, גם השלט מגיע בעיצוב צר (4.5 ס"מ) וארוך (24 ס"מ) בשחור בגימור פלסטי שמרגיש מוצק ונראה איכותי עם לחצן שליטה מרכזי בגימור מתכתי מוברש, כאשר רק שבעה לחצנים עיקריים כוללים תאורה כחלחלה ועם כיתוב מעל הלחצנים שקצת קשה לקריאה. שלט זה, שולט רק על מכשירי פיוניר ואינו משמש כשלט אוניברסאלי עבור מכשירים מתוצרת חברות אחרות.
 


וידאו

המכשיר מסוגל לבצע המרות וידיאו כולל UPSCALING עד רמת 1080P וכמובן להציג אותם דרך יציאת HDMI. בין הפרמטרים השונים, ניתן לשלוט על בהירות, ניגודיות, יחס מסך, רזולוציה ועוד, מניסיונות שערכתי, אני אישית מעדיף לחבר את מקורות הוידיאו שברשותי ישירות למסך לקבלת איכות טובה יותר, אבל מי שמעדיף להשתמש ברסיבר גם כממתג אותות הוידיאו שלו, זו אפשרות מעשית היות ורמת ההמרה היא סבירה בהחלט אם כי לא ברמה של מכשירים מקצועיים.

אודיו

כיול
למכשיר יכולת כיול אוטומטית שכוללת הגדרות הרמקולים, כמו גם כיול אקוסטי (MCACC) להגדרות האיזון הטונלי. חיבור מהיר של המיקרופון ומשחק צלילים בינו לרמקולים אורך מספר דקות עד שהעסק מוכן. אח"כ, ניתן להיכנס להגדרות ולשנות אותם בצורה ידנית במקרה הצורך.

קולנוע ביתי

דיסקי DVD

ריקוד עיוור
בריקוד "משחק ההדים" מתוך מחול הפגיונות מביא הרסיבר הרגשה נהדרת של פיזור צליל בחלל,הרמקולים נעלמים ויש תחושה אמיתית של המופע כשאני במרכזו. אבנים שנזרקות עוברות בחלל מסביבי ונשמעות ברור וחד, כך גם הפעמונים על ראש הרקדנית. התופים נשמעים ברור בחלל והרושם הכללי אמיתי וממלא את החלל בכל טווח התדרים כולל באס מלא. בדו-קרב החרבות לאחר מכן, בין הרקדנית העיוורת ומפקד המחוז, אפשר לשמוע את שקשוק החרבות בצורה ברורה בדגש קל על הטונים הגבוהים, מה שמעצים את התחושה.

מטריקס
במטריקס הראשון והטוב, הקטע שכולל הכי הרבה אקשן הוא הפריצה לשחרור מורפיוס משביו.
המון כדורים עוברים סביבי, אך למרות זאת אפשר לשמוע כל דריכת נשק כמו גם נפילות תרמילים על הרצפה בצורה ברורה
מאוד ומודגשת. הדגש הקל של הרסיבר בצלילים הגבוהים, מעצים גם כאן את התחושה. במשך כל הזמן הזה המוזיקה ברקע חזקה וברורה ושוב עם באס מלא ומרשים: במילה אחת - כיף.

פורמטי אודיו באבחנה גבוהה - סרטי Blu-ray

דולבי TRUE HD
I Am Legend
אלוף משנה רוברט נוויל - וויל סמיט מחפש אחר כלבו האהוב שנכנס למקום אסור ולוחש בחלל הבניין "אני חייב ללכת, סאם" ההד מתפשט, תלת מימדי בחדר, טיפות מים בחלל מוסיפות לאפקט האימה בצורה ריאליסטית. הצליל מופק בחדר במעטפת סביב הצופה ומעביר לצופה את אוירת המתח והחרדה בצורה אמינה מאוד.



שעת שיא 3 בפסקול DTS Master Audio
המוסיקה הקצבית והמהירה, ערבה לאוזן ואינה מתנגשת עם האפקטים שצצים, צלולים מכל עבר בסצינת המרדף במונית, ברחובות פריז.
הקולות הרבים - נפילות אופנועים, מנועי הרכבים, דלתות נפתחות ונטרקות, התנגשויות, הכל צלול, ברור לאוזן אך מבלי להיות חד ומתכתי. ה- LX51 מפגין כאן אופי צליל פתוח שמדגיש כל אפקט והתרחשות בתמונה, אך ללא שמץ מתכתיות שעלול להופיע לעיתים בצליל.

גם הסרט "ג'ון רמבו" (DTS-HD) הפגין עוצמה דרך הפיוניר, בשילוב פירוט ותלת מימדיות בחדר, מה ששואב את הצופה אל תוך התרחשות המלחמה, עם שריקות חיצים ופיצוצי מוקשים בכל עבר.

המוסיקה במחזמר Hairspray זורמת באופן קצבי, עם תיפופי רגלי הרקדנים וכלי מוסיקה ברקע. קולות הזמרים פתוחים וצלולים, אם כי, לטעמי, יכלו לקבל עוד נפח מסויים בתדרי המיד.
 
כאשר סרט הבלורי מתחיל לנגן, מורגש באופן מוחשי כי רסיבר זה רוכש עבור הצופה כרטיס במקום טוב בשורות הראשונות ודואג שהוא לא יפספס אפילו פרט יחיד בפסקול הסרט. 
 
שידורי טלוויזיה

כיום, כאשר מסכים גדולים ומערכות מרובות רמקולים מתחילות להופיע בבתים רבים, זה ממש מתבקש להפוך את שידורי סטריאו שמגיעים דרך הוט או יס לאפקט היקפי דרך הרסיבר.
בעזרת תמיכה בהמרות האודיו המתקדמות שנהוגות היום כדוגמת Dolby Pro Logic II, DTS Neo 6 ותקן THX ניתן לקבל ממנו אפקט שמע רב ערוצי גם משידורי טלוויזיה סטריאופונים. כל אחד יכול לבחור לעצמו את סוג ההמרה שהתאימה לטעם שלו, אני אישית אהבתי את NEURAL THX. גם כאן ההדגשה הקלה בצלילים הגבוהים והעברת הדיבור בשלושת הרמקולים הקדמיים עם באס מרשים, עושים עבודה נהדרת בהעברת צליל רב ערוצי ובקבלת אפקטים מרשימים בחלל הסלון.




מוזיקה רב ערוצית

The Dance
את שמיעת המוזיקה אני מתחיל ב DVD שמוקלט ב Dolby Digital 5.1, זהו המופע The Dance של Fleeetewood Mac - הינה להקת אמצע הדרך אמריקאית קלאסית.
הקטע הראשון, The Chain, מתחיל עם ריבוי פעמונים ומצילות שמסתובבות אצלי בחלל הסלון עם קהל מריע מאחור ותוף באס מקדימה – קסם אמיתי. גיטרה באס וגיטרה מובילה צורמנית מצטרפות כאשר הגיטרה המובילה נשמעת מעט רזה, גם שהלהקה מתחילה לשיר הם נשמעים קצת רזים ורחוקים מול כל הפעמונים ובאס מסביבי. הרושם הכללי עדיין קסום עם דינמיות טובה אך יש הרגשה של חוסר עומק בשירה.

קפיצה לרצועה 20, תחילת אקט הסיום של המופע, עם השיר Tusk. מחיאות הכפיים נשמעות היטב עם דגש על הרמקולים האחוריים, תיפוף נמוך מתחיל שנותן עומק באס יפה ואז הסולן מתחיל לשיר. קול חם מעולם לא היה ל- Lindsey Buckingham, אומנם הוא נשמע ברור, אבל שוב הוא קצת רזה. גיטרה באס שמגיעה נשמעת היטב כשהיא מגוונת את השיר, בהמשך האקורדיון בשיר נשמע חלש, אבל אני מכיר את ה DVD הזה וכך זה מוקלט. Lindsey ממשיך לצעוק ולעשות קולות מוזרים ואז זורמים לבמה עשרות נגנים בתופים וכלי נשיפה שיצורים הרבה המולה, פשוט חוויה. אומנם יופי של דינמיות אך כלי הנשיפה נשמעים קצת רזים.

Unplugged
מקלאסיקה אמריקאית לקלאסיקה נוספת Eric Clapton Unplugged. ה DVD הזה גם מוקלט ב Dolby Digital 5.1 ועבר עיבוד אולפני רציני ונותן איכות שמע טובה מאוד. השיר Layla, רצועה מספר 8, מתחילה בפריטת גיטרה שנשמעת מקדימת הסלון וכאשר הקהל מזהה את השיר אפשר לשמוע אותו בכל החלל ואני מרגיש חלק ממנו. שאר הלהקה מצטרפת בניגון וניתן להבחין בכל כלי וכלי, כאשר Eric Clapton מתחיל לשיר הוא נשמע ברור וצלול אם כי מעט רזה. בפזמון ניתן לשמוע מאחור את זמרות הלווי אך הן נשמעות עמומות במקצת.   


מוזיקת סטריאו

עבורי, מוזיקת סטריאו זה רק שני רמקולים והרסיבר עובר למצב Pure Direct עם כמה שפחות אלקטרוניקה במסלול הצליל.

    
עד סוף הקיץ
מתוך דיסק גרסאות הכיסוי הראשון של דני ליטני אני בוחר בשיר 2 - "עד סוף הקיץ". השיר מספק באס מכובד כבר בפתיחה והרסיבר מעביר את המסר ברור ומדויק וללא בעיות. גם בהמשך השיר, מספק ה- LX51 הפרדת צלילים טובה וניתן לזהות את כל הכלים. הקול של דני, צרוד כמו תמיד, יוצא ברור במרכז הבמה, אם כי מעט רזה. בהמשך זמרות הלווי נשמעות ברור וכך הסקסופון לא צורם ונעים באוזן. מה שחסר לי קצת זה יותר עומק בבמה ויכולות למקם את הכלים במרחב.

אטליז
הדיסק הבא גם ישראלי להקת אטליז ששרה באנגלית ועושה לנו הרבה כבוד בחו"ל, שיר 1 הוא Bolsheviks. השיר מתחיל עם פסנתר מלטף שנשמע ממש מולי ולאחר כמה שניות מצטרפת בחוזקה גיטרה צרודה עם תיפוף חזק, כאן מראה הפיוניר כי אין לו שום בעיה להעביר את הדינמיות הזאת לרמקולים. לאחר מספר שניות נוספות אפשר לשמוע בברור גיטרה אקוסטית והמוזיקה נרגעת ואז הסולנית מתחילה לשיר עם קול ברור וצלול מאוד, אם כי קצת מרוחק ממני כלפי שאר הכלים. גם כאן חסר קצת עומק והבמה, עם גודל סאונד מעט קטן.


סיכום

אין ספק, כאשר האור מואפל בחדר והחלל הופך לקולנוע ביתי, פיוניר VSX-LX51 מספק חוויה עם צליל שעוטף מכל הכיוונים בצורה מרשימה שגורמת לצופה לחוש כי הוא מצוי בתוך הסצינה. רמת הפרוט נהדרת וממלאת את חלל החדר בבאס נמוך ומרשים שנוטה לצד המלא, גם אם לא פאנצ'י.

במוזיקה רב ערוצית הרסיבר ממשיך את הכיוון של צליל שעוטף מכל הכיוונים עם פרוט מוצלח אם כי תחום המיד מרגיש קצת רזה. למרות זאת חווית השמיעה מספקת ומוצלחת.

במוזיקה דו ערוצית הרסיבר מראה שלא חסר לו כוח ודינמיות גם בקטעים קשים וממשיך לספק פירוט נהדר. אך בהשוואה למגברי סטריאו ששמעתי הוא מספק במה יחסית קטנה ותמונת הסטריאו לא ממש מושלמת – נו טוב, זה אינו מגבר סטריאו יעודי.

ה- LX51 הינו רסיבר קולנוע ביתי אשר מבצע עבודה נהדרת, בעזרת הדגשה קלה של הצלילים הגבוהים, הוא מעביר חוויה קסומה מהסרט אל תוך הסלון.
הוא תומך בפורמטים החדשים של אודיו HD ומסוגל להמיר בצורה טובה וידאו ואודיו, אם כי להשגת המרת וידאו גבוהה יש לפנות כנראה לרסיברים יקרים אף יותר או מעבדי וידאו יעודיים. למרות שהוא קצת פחות מאוזן במוזיקה (בעיקר בסטריאו), עבור קולנוע ביתי (עבורו הוא נוצר), ה- LX51 מהווה בהחלט פתרון מוצלח.


ציונים
סאונד בקולנוע ביתי: 4.5
המרת אודיו סטריאופוני לרב ערוצי: 4.5
סאונד מוזיקה רב ערוצי: 4
סאונד דו ערוצי: 3.5
המרת אות וידאו: 4
ציון כללי:

יתרונות: סאונד מצוין בשמע רב ערוצי, כיול אקוסטי מוצלח, תמיכה בכל פורמט קולנוע ביתי קיים, שליטה טובה ברמקולים.

חסרונות:  מוזיקה - צליל מעט רזה במיד, המרת וידאו סבירה.

מחיר: 8,430 ש"ח
אחריות ושירות: ט.ר.


נתונים

הספק 150 וואט לערוץ
ערוצי הגברה: 7
פורמטי סראונד:
Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic II, Dolby Pro Logic IIx, Dolby True HD, DTS, DTS-ES, DTS 96/24, DTS Neo: 6, DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution, DTS-Express, WMA 9 Pro, Neural-THX Surround
המרת וידאו עד רמת 1080P

מימדים: רוחב 420 מ"מ גובה 173 מ"מ עומק 433 מ"מ
משקל: כ-13.5 ק"ג
צריכת חשמל מקסימאלית: 410 וואט

קישור: נתוני המכשיר באתר היבואן ט.ר.


הציוד שחובר לרסיבר

מסך פלזמה פנסוניק PHD 8 בגודל 42''
ממיר YES MAX
נגן DVD של פיוניר 393
סטרימר פופקורן A110
נגן CD של Micromega מסדרת SE

רמקולים קדמיים Acoustic Zen Adagio, סנטר Boston VR10, אחוריים Mirage RX  
סאב ''Energy 12
חלל ההשמעה הינו במימדים 3 מ'  על 3.5 מ' - פתוח בצד אחד, כאשר לרסיבר לא היתה בעיה למלא אותו ולשלוט ברמקולים הקדמיים שלי שאינם נחשבים קלים לדחיפה.

צילומים: ליאור קורן

מעבר לתגובות בפורום