מקרן קול Polk Magnifi MAX במבחן

תמיר עיואן
02-12-2021 00:00

תמיר קיבל לידיו את ה-Magnifi MAX של פולק אודיו. מה היו מסקנותיו?

לעיתים אנו נוטים לשכוח שלמקרן קול יש מספר יתרונות על פני פריסה מסורתית של רמקולי קולנוע ביתי בחלל מרכזי כגון סלון: הוא נוטה לתפוס פחות מקום, קל יותר להתקנה וכמובן משתלב בקלות רבה יותר במרחב ואסתטי. בין אם תרצו מקרן קול שתומך בדולבי אטמוס או כזה שפשוט תרצו לצמד אליו את הסלולרי שלכם, תמצאו דגם שיתאים לכם. עם זאת, לא כל מקרני הקול זהים, וחלקם מספקים חווית האזנה טובה יותר מאחרים. אם אתם נוהגים לצפות מספר שעות ביום בטלוויזיה או נוהגים להקשיב למוסיקת רקע באמצעותה, תוכלו לשדרג את החוויה בקלות רבה ובהתקנה פשוטה.

פולק אודיו (Polk Audio)

המדובר ביצרן אמריקאי שמתמחה בציוד אודיו לרכב ולבית. החברה נוסדה בשנת 1972 על ידי שלושה סטודנטים שנפגשו באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור. מקור השם הוא במייסד Matthew Polk. בהמשך החברה נרכשה על ידי סאונד יוניטד, הבעלים של מגוון מותגים כגון דנון, מרנץ, B&W ואחרים. בארצות הברית היא ממותגת כשומרת על יחס עלות-תועלת גבוה.

Polk Magnifi MAX

מדובר במקרן קול מסוג 3.1 בעיצוב אלגנטי צר וארוך עם קצוות מעוגלים, בשילוב עם סאב וופר. העיצוב הזה מאפשר לו לשבת בניחותה מתחת לכל טלויזיה רחבת מימדים ללא כל בעית ניראות. מידותיו של מקרן הקול הן 109 ס"מ רוחב על 5 גובה על 10 ס"מ עומק. 

מה באריזה

- מקרן קול

- סאב וופר

- 3 כבלי חשמל מסוג "שמיניה"

- שנאי למקרן קול

- כבל HDMI

- כבל אופטי

- כבל AUX אנלוגי

- שלט רחוק כולל סוללות

- מדריך למשתמש

- מתאם לתליית מקרן הקול על הקיר

מהבחינה הזו, מגיע ליצרן מילה טובה: הוא לא רק איפשר מגוון חיבורים ממקרן הקול לטלויזיה, אלא גם סיפק את כל הכבלים הנדרשים לכך.

תכולת האריזה – היצרן מספק את כל סוגי החיבוריםתכולת האריזה – היצרן מספק את כל סוגי החיבורים

איכות בניה

גם הסאב של ה- MagniFi MAX עשוי פלסטיק וכולל ארבע רגליות עם בסיס גומי. הדרייבר שלו ממוקם בתחתיתו, כלומר הוא "יורה" לרצפה. מידותיו 37 גובה, 29 רוחב על 35 ס"מ עומק. 

מבחנת איכות בנייה, היא ראויה. מקרן הקול והסאב אמנם עשויים ברובם מפלסטיק, אולם המבנה שלהם נראה מוצק ועמיד. כיסויי הבד שלו הדוקים, ולכן לא סביר שיקרעו בקלות. למרות זאת, בד עלול ללכוד אבק לאורך זמן. כיסוי הבד שבחלקו הקידמי והעליון, כולל גם "טבעת" מוזהבת סביב ערוץ הסנטר. בצדדיו תמצאו פתחי באס רפלקס פסיביים.

פתחי באס בצידי המוצרפתחי באס בצידי המוצר

התקנה וחיבורים

החיבורים נמצאים בגבם של מקרן הקול והסאב. במקרן הקול החיבורים כוללים:

- חיבור לשנאי החיצוני

- לחצן צימוד

- חיבור USB-A

- חיבור LAN קווי

- חיבור אנלוגי מסוג 3.5 מ"מ

- חיבור אופטי

- חיבור HDMI לטלויזיה תומך ARC

- 3 כניסות HDMI IN למקורות כגון סטרימר, נגן בלוריי או קונסולת משחק.

חיבור מקרן הקול לטלוויזיה אפשרי ב-HDMI, אופטי, אנלוגי ובלוטות'חיבור מקרן הקול לטלוויזיה אפשרי ב-HDMI, אופטי, אנלוגי ובלוטות'

מכיוון שכניסות ה- HDMI כוללות תמיכה בפרוטוקול CEC (Consumer Electronic Control), ניתן לשלוט על עוצמת הסאונד במקרן הקול, באמצעות שלט הטלויזיה.

הפורמטים בהם מקרן קול זה תומך הם אלו הבסיסיים והפופולריים ביותר:

- Dolby digital

- DTS

כלומר, מקרן קול זה אינו תומך בפורמטים המתקדמים כגון אטמוס Dolby Digital Plus, DTS:X, DTSMA או Dolby True HD.

מבחינת Passthrough, הוא יעביר קצבים של 4K בתדר מקסימלי של 60 הרץ, וגם סיגנל HDR.

מקרני קול פונים בדרך כלל לקהל הלקוחות המחפשים פתרון פשוט ונוח לחווית סאונד בטלוויזיה שבסלון. לכן מצאתי את ה- MagniFi MAX כנוח להתקנה ואינטואיטיבי לשימוש. 

ה-MagniFi MAX מסוגל להתחבר לטלוויזיה במספר דרכים: HDMI, אופטי חיבור AUX מסוג 3.5 מ"מ או בלוטות'. מכאן שהוא מתאים לשימוש גם בטלויזיות פחות חדישות, שאינן כוללות רק HDMI ARC, וכך נעזרות בחיבור האופטי לשם העברת הסאונד.

החיבור בין מקרן הקול לסאב וופר מבוצע אלחוטית.החיבור בין מקרן הקול לסאב וופר מבוצע אלחוטית

ההתקנה פשוטה עד כדי כך שגם לא נדרש להתקין אפליקציה בסלולרי כדי להגדיר את המוצר או לשלוט בו, מהסיבה שהוא פשוט נעדר אפליקציה. ההתקנה מסתיימת בחיבור לשקע. תפריט הגדרות שנדרש בתפעול. הכל מאד בסיסי ולעניין.

דרייברים והגברה

מתחת לגריל מקרן הקול נמצא שלושה וופרים אליפסיים בקוטר 1 אינטש, ושני טויטרים בקוטר 0.75 אינטש, שמונעים באמצעות מגבר בהספק של 180 וואט. 

הסאב כולל דרייבר מקוטר 8 אינטש שיורה כלפי הרצפה, ומוזן במגבר נפרד בהספק של 160 וואט.

תקשורת

מקרן קול זה תומך בפרוטוקולי התקשורת הבאים:

- בלוטות'

- Wifi

- כרומקאסט

הוא אינו תומך ב- AIRPLAY.

ממשק

התצוגה של מקרן הקול מורכבת מתאורה בעלת אורות בגוונים שונים, שבאמצעותם מתקבל חיווי. לדוגמא: הגברת עוצמת השמע תלווה בהדלקת יותר נורות לד בקידמת מקרן הקול, מעבר בין פורמטי אודיו כגון DTS אם Dolby Digital תשנה את צבע אחת מנורות הלד.

תצוגה ייחודית של פולק אודיו לחיווי שינוים בהגדרות מקרן הקולתצוגה ייחודית של פולק אודיו לחיווי שינוים בהגדרות מקרן הקול

השליטה בו ישירות ממקרן הקול מתבצעת באמצעות הלחצנים שממוקמים בחלקו העליון, כגון הדלקה וכיבוי, מעבר בין מקורות HDMI, השתקתו, וכן שינוי עוצמת הסאונד הכולל ושינוי פרטני של עוצמת הדיבור – על כך בהמשך.

שלט רחוק

שמחתי לראות שבניגוד לאחרים שמאפשרים שליטה רק באמצעות הסמרטפון, פולק אודיו בוחרת לספק ללקוחותיה שלט רחוק ועוד כזה שנוח מאד לשימוש. השלט מרגיש נעים לאחיזה על היד, כולל לחיצים גדולים ומרווחים, ובליטות ושקעים על מנת לזהות את הלחצן המתאים גם ללא מבט בשלט.

השלט רחוק והמיתלים לעיגון מקרן הקול על הקירהשלט רחוק והמתלים לעיגון מקרן הקול על הקיר

אפליקציה

למקרן קול זה אין אפליקציה תומכת. כל ההגדרות יבוצעו ישירות במקרן הקול או באמצעות השלט רחוק.

סייען קולי

בניגוד למתחרים, פולק אודיו בוחרת שלא להטמיע סייענים קוליים כדוגמת אלקסה אוGoogle Assistant במוצר.

הגדרות סאונד

פולק אודיו בחרה בתכונה ייחודית שלא ראיתי עד כה במקרני הקול של המתחרים: למקרן הקול יש שני בקרי עוצמה:

- עוצמת שמע של תדרי הדיבור באמצעות טכנולוגית VoiceAdjust

- עוצמת שמע כללית

באופן זה, אנשים מבוגרים ששמיעתם בתדרי הדיבור נפגעה, או אלו שמעוניינים לעקוב בקלות רבה יותר אחר שיחה בטלוויזיה, יוכלו מעתה להגביר רק את תדרי הדיבור. 

מצבי הסאונד המובנים במוצר כוללים:

- מצב מוסיקה שמספק סאונד מאוזן וחלק יותר עם באסים שנועדו לשחזר את הצליל הטבעי, ללא אפקט סראונד

- מצב סרט כולל התאמה אקוסטית לסרטים ולצפייה בתוכניות טלוויזיה, כולל אפקט מרחבי ושיפור איכות השמע של דיאלוגים

- מצב לילה, מפחית את עוצמות הבאסים מהסאב וופר, תוך הדגשת איכות השמע של דיאלוגים גם בהאזנה בעוצמת ווליום נמוכה

- מצב ספורט, משפר הסאונד של דיאלוגים שפופולריים באירועי ספורט

חווית שמע

בחרתי בקטע הפתיחה של הסרט המצויר Cars משנת 2006 של אולפני דיסני. הסצינה הזו זכורה לי היטב, כיוון שעימה הייתי מעיר בכל בוקר את בני כשהיה זאטוט. המילים "מנצח אחד, 40 מפסידים. אני אוכל מפסידים לארוחת בוקר" זכורות לו עד היום. ואז מגיעה הדפיקה בדלת "הי ספידי, אתה מוכן?"

ה- Magnifi MAX מגיש את זה בדיוק כפי שציפיתי: קולות דיבור ברורים גם בעוצמת שמע נמוכה, הלימה אימתנית על הדלת, ובין לבין סאונד מחריש אוזניים של מנועי המירוץ. מבחינתי זה לחלוטין עומד בציפיות.

עברתי לסרט Easy A משנת 2010 שמדגים מה עלול לקרות כשאת משקרת לחברה הכי טובה שלך, ובמיוחד כאשר חוזרים על שיר אחד מספר רב של פעמים. רמז – מתמכרים אליו. השיר Pocket full of Sunshine של Natasha Bedingfield נשמע מאוזן וברור גם בעוצמה גבוהה יחסית. עם זאת לעיתים היה נדמה שהצלילים הגבוהים היו דומיננטים יתר על המידה, ושניתן היה להעשיר את קולות המיד.

מבחינת שמע, ה- Magnifi MAX מספק איכות דיאלוג ברורה ונעימה להאזנה, גם ללא צורך לכוון את עוצמת השמע של הדיאלוגים בטכנולוגיית VoiceAdjust. הסאבוופר משתלט על סלון במידות 6 על 4 מטרים בקלות וממלא את התדרים הנמוכים ללא קושי. עם זאת, כדאי שנתאם ציפיות: למרות שהוא מספק תדרים אלה, אין המדובר בסאב ייעודי של מערכת קולנוע ביתי עם באסים הדוקים ותמחור בהתאם. 

החלטתי לסיים בסצינת הדיבור בלחישות גבעת חלפון המודרנית, הסרט "לשחרר את שולי" בכיכובם של שלישיית מה קשור, שמבוסס על מערכון מתוך הסדרה "עם סגולה". הסרט הביא כמליון צופים לקולנוע ולכן הפך לישראלי הרביעי שנצפה בישראל. במרכז העלילה 3 תימנים מזדקנים עם כל הסטריאוטיפים שמתלווים לכך. בקטע שצפיתי, אחד האחים מבקש ממכשף מקומי "להפסיק לעשן. יודע מה, לרדת לחמש סיגריות ביום. יודע מה? להפסיק לאונן. גם לרדת לחמש ביום". למרות שהוא מדבר בקול נמוך יחסית, ניתן היה להבין כל מילה בבירור. בעזרת טכנולוגיית VoiceAdjust הצלחתי להעצים זאת עוד יותר. 

לסיכום נושא הסאונד אציין שעל מנת לעמוד על הערך המוסף של ה-Magnifi MAX לשמע בנוי בטלוויזיה, שילבתי אותו עם שתי טלויזיות משני יצרנים שונים: סמסונג Q70 ו-LG QNED. בשתיהן הערך המוסף שבתוספת מקרן הקול היה משמעותי ביותר. עם הפעלת ה-Magnifi MAX, התחלף מיידית הסאונד הרזה יחסית שבוקע ממסך טלוויזיה דקיקה, בבמה משמעותית ומלאת צלילים עשירים. ההבדלים באו לידי ביטוי בעיקר בעת צפיה בשידורי טלוויזיה, בהם הדיאלוגים והדיבור נפוצים יותר. גם במוסיקה מתקבל ערך מוסף על פני רמקולי הטלוויזיה. 

מקרן קול

סיכום

ה-Magnifi MAX עשוי להוות אופציה מוצלחת למי שמחפש מקרן קול בעל פרופיל צר, שמסוגל להתחבר במגוון דרכים לטלוויזיות חדישות וותיקות כאחד ומספק תמיכה בפורמטים הפופולריים ביותר: Dolby Digital ו-DTS. קיימים כמובן בשוק גם אחרים שתומכים באטמוס ו- DTS:X, אולם עלותם של אלו תהיה בהתאם. התוספת של טכנולוגיית VoiceAdjust מספקת ל-Magnifi MAX ערך מוסף למי שמבקש להדגיש את הדיאלוג, בשל ירידה בשמיעה או לשם ריכוז בנאמר. תוספת השלט רחוק מתאימה למי שלא מעוניין לשלוט במוצר באמצעות אפליקציה. לסיכום, במידה ותרצו לשפר את איכות הסאונד מהטלוויזיה, באמצעות פיתרון מעוצב ואלגנטי ובמחיר נוח, כדאי לקחת את ה-Magnifi MAX בחשבון.

יבואן: סיריוס

מחיר: 3,990 ש"ח