מבחן למגבר משולב T+A PA2500R

נמר לוי
27-11-2021 23:24

נמר לוי לוקח את המגבר המשולב החדש של T+A לסיבוב דאווין בסלון ביתו. האם הצליחו לשמר או לשפר את מה שהכיר מהעבר או שמה דפקו שם משהו בדרך? הכנסו וגלו.

בעבר מגברים משולבים היו פשרה תקציבית. אין כסף לרכוש מגבר וקדמגבר בנפרד ולא רק בגלל המחיר של הרכיבים המופרדים עצמם, אם כי העובדה שהוא גורר באופן אוטומטי הוצאות נוספות. כבל חשמל נוסף, כבל אות בניהם וכמובן, לחובבי המהדרין הוא יסדר הוצאה של עוד מדף ואביזרי שיכוך.

אבל משהו קרה בשנים האחרונות. מגברים משולבים טובים יותר מצאו דרכם לכדור הארץ. כמה טובים? המודרנים שבניהם, מהזן המשובח, טובים יותר או לא פחות טובים מכל סט מופרד ישן. נכון, זו אמירה בעייתית שהרי יבוא איזה ״מתוקי״ שיניח לי מול הפרצוף על המסך איזה סט יקר כזה, עם יכולות פנומינליות בליגה אחרת, אבל היה חשוב לי לשחרר גם איזה משפט פרובוקטיבי בשביל הדיון שאחרי. ככה פחות משעמם.

T+A נוסדה אי שם בגרמניה, בשנת 1978. וגם היא, כמו כל החברות, נולדה מכיוון שאותו מהנדס / מתכנן / מקים רצה את המוצר המושלם. אחרי שלא מצא מההיצע שהיה בשוק (נו בחייאת!), החליט לעשות את זה בעצמו. במקרה הזה מדובר בחמישה אנשים שהצליחו סוף סוף לשחרר משפט אחד אמיתי שהצליח לשכנע אותי שהם נחושים להיות מקוריים. ובאתר שלהם כתוב:

״אנחנו לא בונים מוצרים המוניים, אנחנו בונים אוצרות אקוסטיים, אנחנו בונים דפיקות לב, עור ברווז והתלהבות״ או במילים אחרות: ״שמעו חבר׳ה, אנחנו הולכים לבנות מוצר יקר, ואנחנו מוכרחים לפנות לרגש שלכם, בשביל שתבינו שאנחנו לא רוצים רק את הכסף שלכם, אנחנו ממש, אבל ממש רוצים שתהנו מההשקעה הזו.״

TA
זה מאוד פשוט. בשביל לא לייצר מוצרים המוניים צריך סך הכל להזריק למוצר תג מחיר מפחיד. אבל במקרה הזה, מכיוון שאני מכיר את היצרן הזה שנים רבות, תג המחיר נולד מתוך השקעה אדירה במוצר. השאלה היא האם הקולקציה החדשה הזו שווה באמת את מחירה? יאללה, בואו נתחיל לעשות למוצר ״ברדק״ ונראה אם יעמוד בזה.

נמקד עניינים

נתחיל דווקא באפשרויות של ה-PA2500R. הוא יודע לעבוד כמגבר משולב, מגבר הספק וכקדמגבר. זה אומר שניתן ממש לנתק את המעגלים הלא רלוונטים לכל אחת מהאופציות. כלומר: כשהוא משמש כקדמגבר מעגל ההגברה מתנתק לחלוטין (לא קיים), כשהוא משמש כמגבר הספק מעגל הקדם מגבר מתנתק (כמו בסוגריים מקודם). זהו פיצ׳ר חשוב מאוד, משום שהוא מנקה את כל מה שלא צריך בכל אחת מהאופציות. ואנחנו יודעים היטב שמה שלא צריך, רק מפריע לתוצאה.

מעגל נוסף שניתן לניתוק הוא מעגל הגברת האוזניות. שוב - אודיופיליה דתית לחלוטין. אבל חכו, יש גם אנטי אודיופיליה באותו מכשיר בדיוק. כמה אנטי? בפסקה ״בנימה אישית״ הרחבתי על העניין.

למגבר הזה יש שליטה על בס וגבוהים (רחמנן ליצלן!!!). לא לגעת! זה דראעק! בדקתי את זה כבר. זה החיזבאללה של הצליל. ואם אתם צריכים לגעת בזה בשביל לאזן את המערכת שלכם, לכו למראה ותחשבו טוב טוב איפה פישלתם בבניה. ועוד אופציה נוספת, נוראית לטעמי (בדרגת חמאס) והיא ה-loudness הידוע לשימצה. זה כאילו שאת האופציות שלו תיכנן גם אודיופיל דתי וגם ילד בן 16 שהשתחרר מהצבא ורוצה אופציה ברמת קומבינה בשביל לתקן את הסאונד של המערכת הבסיסית שלו. עשו טובה לעצמכם, שחררו מהקלבסה שלכם את האופציות הללו. מה שמכונה אצל כמה ״פיצ׳ר״, מוגדר אצלי כ״באג״. (חכו, בסוף הכתבה אני אחזור על העניין הזה עם פחות פילטרים). איכות הבניה הוא אחד הפרמטרים החשובים במגברים בקליבר הזה. שהרי מי שישלם עליו, ירצה לגעת במוצר שבנוי כמו טנק. והאמת, לא חושב שיש בכלל מה להרחיב בעניין. ומדוע? מאוד פשוט. זה מגבר משולב גרמני, גדול, לא זול במיוחד. ברור שהוא יהיה בנוי מעולה והרכיבים יהיו מהזן המוקפד. אז כן, הוא בנוי וואו ומורכב וואו.

עם המגבר, כיאה למוצר מוקפד, תקבלו מסמך חתום על ידי ביקורת האיכות שמדווח שבדקו כל חלק וחלק במגבר על אמת. ביננו? לא חייבים לבדוק בשביל לחתום, אבל במקרה של הגרמנים בשילוב המותג הזה, אני מאמין לכל חתימה שלהם.

T+A 
למגבר עוד טונות של אפשרויות שאותן ניתן לבחור בעזרת בורר העוצמה. אבל שמעו, אני לא הולך לעבור על כל האופציות. רוצים לדעת עוד? תורידו PDF בעצמכם.

נמשיך? נמשיך!

מאחור תמצאו ארבע כניסות לרמקולים הניתנות למיתוג. אבל זכרו, זה לא באמת ארבעה מגברים נפרדים. אז אם תחברו ארבעה רמקולים, זה יתבטא בפיחות זרם לכל אחד מהם. אז אם אתם חושקים בעבודת B-Amp טהורה, צאו מזה. זה לא הפתרון. אז מה בכל זאת היתרון? חיבור ארבעה רמקולים לשני איזורים. למרות שלא יהיה ניתן לנגן בכל איזור תוכן אחר, זה עדיין אחלה.

T+A
איכות הבניה

טוב נו. זה לא מגבר מבית עלום שם. שם היצרן מחייב והוא גם מבין את זה. איכות הבניה היא גרמנית גרמנית. או כמו שנהוג לומר בגרמניה ״בנוי פצצה של חבל על הזמן״. וזה ניכר בכמה פרמטרים פשוטים. אחד מהם הוא איכות כפתורי הלחיצה וכן, יצא לי ללחוץ על כמה כפתורים במגברים שהרגיש לי שנרכשו משדרות הר ציון אצל ״אבנר מציאות אביזרי חשמל״, התחושה בסיבוב בורר העוצמה וכמובן, איכות ההרכבה בכלל. זה מגבר מוקפד מאוד.

חפרתי לכם נכון? בעיה שלכם. מישהו אי שם מזמן קבע שהסטנדרט בסקירות זה להעביר לקוראים גם מידע שהוא לא ת'כלס. אז הנה, זה המחיר.

T+A

יאללה מוסיקה!!!

 

Ben Webster stormy weather

הז׳נאר הזה, במיוחד כשמדובר בהקלטה בהופעה חיה, עם מקליט טוב, שיודע בדיוק מה הוא רוצה לחשוף, המגבר צריך להיות סופר שקוף, סופר מדויק וסופר מאוזן בשביל להעביר לנו את התחושה של המקום בו היצירה מוקלטת. במקרה הזה, גם אם מדובר בפעלולי אולפן וההקלטה כלל לא היתה בהופעה, התחושה היא כל כך טבעית, כל כך ״שם״ שזה פשוט מהמם. הפסנתר נשמע נכון. הן בגודל והן במרקם הטונאלי. קל מאוד להבין שמדובר במוצר סופר איכותי. זה מתבטא בסקסופון שהאוויר הבוקע ממנו נשמע היטב. הוא מצליח להעביר דינמיקה באופן מרשים. כמה מרשים? מרשים יותר ממה שחשבתי שיצליח. הבס מצוין. מגובש מאוד, מוגדר מאוד ומדויק בצורה יוצאת דופן. מורגש שיש פה שליטה מעולה על הרמקול. וכשיש שליטה וכוח, והכוח הוא איכותי ולא סתם גולמי, זה פשוט מהפנט. אז כן, התוצאה יוצאת מגדר הרגיל.

  

 Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti

במוסיקה קלאסית אני מחפש יותר את האוויר בין הכלים. שהרי מתוך טונה וחצי של כלי נגינה, אני רוצה להצליח לבודד תחום מאוד מסוים של כלים ולקבל אותם כאילו הוקלטו רק הם. על מנת להשיג תוצאה כזו הדרישה היא שיתרחשו כמה דברים. ראשית שקיפות ורזולוציה, לאחר מכן שקט ודינמיקה (יש שקט, יש יותר דינמיקה - קטע כזה) וכמובן, איזון מושלם. אז אין מושלם אבל יש משהו שנמצא בסביבה הזו. המגבר הזה בדיוק שם. הוא מצליח ליצר פתיח דינמי בטירוף, מדויק מאוד, נפתח ועוצר בזמן וצליל הדעיכה כשמפסיקים לנגן מורגש היטב ומגלה שהמגבר הזה סופר שקט. הוא מצליח ליצר זמן מרשים של צליל דעיכה או מה שמכונה בשפה המקצועית Decay והוא בהחלט מספיק ממושך בשביל שממש אתפעל. אני מרגיש שהמגבר הזה אינו רק חזק אם כי חזק ומעודן מאוד. זה שילוב מקסים במיוחד לאור העובדה שמדובר במגבר מאוד, אבל מאוד מפורט. 


אין לי ספק שיעבור מוסיקת רוק בציון גבוה. אחרי הכל הוא עשה תזמורת סימפונית בסטנדרט מעולה. אבל בכל זאת, מבחן, חייב לדווח על הכל. אז כן, הקטע הזה מאתגר מאוד. לא בגלל כמות הכלים שהיא באמת מינימלית ביחס לתזמורת, אם כי בגלל אופי הנגינה ודרישות ההאזנה למוסיקה מהסוג הזה. רוק כזה שומעים חזק, והמגבר צריך לציית להנחיה הזו. המגבר הזה צייתן, אבל הוא לא מציית לבקשות שלי, הוא מציית למה שההקלטה ביקשה ממנו להשמיע לי. ואם תשאלו אותי (למרות שלא שאלתם), ככה מגבר צריך להתנהג. בס חזק ונוכח, שירה שיוצאת בקלות מבעד לגיטרה החשמלית האלימה, התופים המוכים ובכלל, האנרגיה שמאחור. זה מגבר חזק, חזק מאוד שיודע לשלוט היטב. במוסיקה כזו, ששומעים בווליום שהוא מעבר ל-״ששששש, התינוקת ישנה״, לרזרבות יש משמעות אדירה!

הערה: אין מה לעשות, מגבר יקר, מבית טוב, לא נוטה לפשל. במיוחד לאור העובדה שהוא מחובר למערכת מוקפדת. המגבר הזה מציג משהו מרגש בצליל. ולא, זה לא צליל חם - זה פשוט צליל נכון. השקיפות הזו והאויר הזה בין הכלים פשוט ממכר. ואם נודה על האמת, המשולבים של היום מצליחים להתנהג כמעט כמו אחיהם הגדולים המופרדים. כמובן שבהפרדה תקבלו עוד קצת. אבל בסופו של דבר, אני מכיר מעט מאוד אנשים שמגבר משולב ברמה הזו, לא יצליח לספק אותם.

 

Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I


ומכאן לחלק האחרון ואולי המאתגר ביותר. קולות אדם. כאן המגבר מוכרח להצטיין. ואם לא, אני מצלם את עצמי רוקד צעד תימני עם תלבושת מסורתית וצועק בקול שאני לא מבין כלום באודיו. קטעים איתי הא? הרי לא אעז לצאת בהצהרה כזו אם לא בדקתי מבעוד מועד. אז בדקתי ואז אזרתי אומץ והצהרתי.

את פברוטי מכירים? ברור שכן! ומי שלא, שיתבייש לו!!!

אז לצערינו הוא הלך לעולמו לפני שנים. אבל המגבר הזה מבטיח להחיות אותו מחדש. ואיך זה בדיוק מתרחש? מאוד פשוט. בזכות היכולת שלו ליצר במה סופר משכנעת, סופר מפוקסת, סופר מסודרת וגדולה, פברוטי הגיע אלי לסלון, שר ולא לקח שקל.

ג'ואן סאת‘רלנד אגב, שגם אותה מוכרחים להכיר, גם היתה בחדר באותו שיר, ממש על ידו. אוי כמה שהיא טובה וכמה שהיא טובה מבעד למגבר הזה. הצליל מדויק, משובח מאוד, מאוזן ובלי שום תיבולים שאמורים להפוך את הצליל לחמים כזה, מלטף - הוא מלטף כי הוא הוקלט כך ולא בגלל שהמגבר החליט לעשות לי שטיקים בשביל להתחבב עלי.

אבל מה שבאמת אהבתי הוא את האיזון והפרופורציות בין התזמורת מאחור לזמרים בפרונט (יעני בקדימה). כמובן שזה לא המגבר הראשון שעושה את זה כל כך טוב. אבל צריך להזכיר את העובדה שהוא מסוגל לזה, ואפילו בקלות.

בנימה אישית

יש רק מרכיב אחד שמותר לו להתחנף למאזין בצליל חם, מלטף, נעים או המילה שמשום מה, לצערי, הפכה להיות נרדפת לבולשיט הזה - מוסיקליות (אין קשר בין מוסיקליות לנעים, אבל וואלה, נזרום). המרכיב המדובר זו ההקלטה. היא מחליטה מה אני אשמע והמגבר אמור פשוט להעביר את מה שהוקלט. וזה לעניות דעתי הצליל הנכון - נטרלי ככל שניתן. עם הנסיון מרגישים מיד איזה מגבר מתערב ואיזה מגבר הוא רק השליח של המסר, שמוסר את הסיפור כפי שנכתב, בלי לתת עיצה או לעדן את המסר. ואת זה אגב, לפני עשור וחצי, היה ניתן לרכוש אבל במחירים אחרים ממה שאנחנו מכירים היום. אני משער שמגבר כזה, 15 שנה אחורה, היה עולה לפחות כפול (במעמד השקלי של אז). ואני תמיד מזכיר את זה לקוראים. מה שמצליחים לעשות היום במחירים שפויים, זה משהו שבעבר היה אפשר רק לחלום עליו.

T+A

אבל בכל זאת אני רוצה לחלק כמה כאפות למגבר הזה.

קודם כל מה הקטע הזה של אקולייזר? אתם לא מתביישים? בניתם מגבר פגז, בשביל מה להזריק לו מניפולציות כאלה? זה בערך כמו להיכנס עם כריך בייקון לבית כנסת, ביום כיפור, בתפילת סליחות ולדחוף אותו לפה של החזן.
ואתם הרוכשים הפוטנציאלים, עשו לי טובה, אם אתם משתמשים באופציה הזו, ויש לכם את המספר טלפון שלי בזיכרון שלכם, תמחקו אותו!


אה. תמחקו אותו גם אם אתם משתמשים ב-loudness. גם את האופציה המביכה הזו תמצאו בו.

לא נגעתם? מצוין! אתם תשמעו את אחד המגברים המשולבים היותר טובים שמסתובבים פה. וכמובן, שמרו על קשר איתי.


נקודות ציון

התאמה לרמקולים

מדובר במגבר נטרלי לחלוטין. לא מדגיש, לא מחסיר. מאוזן מאוד. יחד עם זאת הוא מאוד שקוף ועלול בקלות לחשוף מגרעות ברמקולים המשודכים אליו. אי לכך, ברוב הפעמים, אולי ברוב המוחלט של הפעמים, אם הוא לא יתאים, הבעיה היא ברמקולים או בטעם נוראי. מבחינת יכולת הנעה הוא ישלוט על כל רמקול בעל נתונים שפויים.

פיצ׳רים

מה שיש לו (כבר כיסחתי אותו על זה) זה גרוע. אבל בגדול זה מגבר סטריאו מסורתי. בלי ממיר, בלי סטרימינג ובלי קישקושים. רמקול ימין רמקול שמאל והרבה מאוד איכות.

שלט רחוק

הוא שולט מרחוק. אין בו שום דבר מיוחד מעבר לזה שהוא עשוי מתכת (כבר לא מתרגשים מזה) כבד (גם הפך לסטנדרט) ויכול לשלוט על כל מוצרי החברה (גם סטנדרט). מה לא סטנדרט? הוא אשכרה קולט מרחוק. בדרך כלל במוצרי היי אנד, השלט הרחוק רק מזכיר לך שאתה צריך לקום וללחוץ על המכשיר עצמו.

T+A

סיכום

האמת היא שהמוצרים המודרנים, כמעט כולם אבל לא כולם, בטווח המחיר המדובר (כתוב בסוף) לא יכולים להיות רעים. השנים האחרונות חשפו אותי לימבה מגברים פשוט מצוינים. ואם נודה על האמת, אני גם דואג לקחת כאלה מראש. אתם יודעים, יקרים כאלה, נחשבים. אבל גם אם נרד למטה לכדור הארץ, למגברים המוגדרים ״דגמי כניסה״, ישנו שיפור דרמטי בין מה שמסתובב היום בשוק ביחס למה שהיה בעבר הלא ממש רחוק. למשל, עשור אחורה, הייתי יכול להצביע על מגברים טובים, בינוניים ולא טובים. היו גם כמה זוועות בדרך. היום קטגוריית הזוועה נעלמה לחלוטין מהאופק ונישארנו רק עם מגברים טובים, טובים מאוד ומצויינים. ממש ככה!

אבל בין כולם יש את הבולטים במיוחד. המגברים הללו שעושים משהו אחר. וההקבלה שלי היא למים. כשמחממים מים הם נותרים מים, רק חמים יותר. אני חושב שהמטרה של כולם זה להביא אותם לרתיחה, ואז מתקבל משהו אחר, בדיוק המשהו הזה שהופך את התוצאה למשהו אחר - אדים! המגבר הזה, שהוא לא יקר כל כך ממבט של האודיופיל ה״כבד״ֿ, הוא בין אותם מגברים שאשכרה מצליחים להתקרב לטמפרטורות הללו וכמעט, אבל כמעט להפוך את זה לאדים. מה חסר? כנראה את המגבר והקדמגבר או איזה מודל אחד למעלה. את זה נבחן בפעם הבאה.

בסופו של מבחן אפשר להגיד בביטחון שהמגבר הזה הוא מגבר אדיר. היכולת שלו להניע רמקולים היא פשוט פנומינלית. הוא מאוזן, מפורט, מהיר ושקוף כמו זכוכית אחרי נקוי יסודי. הבס שלו מעולה, השליטה והנקיון שלו ברמת הביצוע הזו שמור לרוב לסטים מופרדים (מגבר וקדמגבר) והנה, מגבר משולב שעושה את זה היטב.

שורה תחתונה: תקראו, נראה לי התלהבתי מספיק…

מחיר: 39,990 ש״ח
אחריות: 3 שנים
יבואן: ברנד אודיו

 

מעבר לתגובות בפורום