סקירת בכורה לסאב וופר מדגם Arendal 1723v2

איציק ירקוני
11-11-2021 08:17

איציק ירקוני פוגש סאב חדש. האם יצא מאוהב או מאוכזב? כנסו וגלו.

היום בסקירה נערוך הכרות ראשונה עם מותג נורווגי המתמחה בבנייה, תכנון וייצור רמקולים לתחום הסטריאו והאודיו הרב ערוצי שזוכה להערכה רבה באירופה ובארה"ב. חובבי אודיו רבים בתחום האודיו והשמע הרב ערוצי בארצנו ייחלו להגעתו לארץ הקודש ואני מבין אותם - אכן מדובר במותג דיי ייחודי בנוף האודיו, המציג רף חדש בפיתוח והנדסת מוצר על כל פרטיו. אז זהו חברים, הרגע הזה הגיע, המותג הנפלא הזה כבר כאן בייבוא רשמי מסודר על מבחר דגמיו.

חברת Arendal Sound מתמחה בתחום הרמקולים וסאב וופרים מוקפדים. כסקירת בכורה בישראל למותג בחרתי בסאבוופר העומד בקצה העליון שמציגה החברה שיתאים לרוכשים רבים בשמע הרב ערוצי וגם בדו ערוצי, הדגם הנבחר הוא ה-Arendal 1723v2 בעל תיבה מאסיבית פתוחה העשויה HDF, בעלת זוג וופרים אקטיביים בקוטר של 13.8 אינצ' הממוקמות כל אחת בצד התיבה. היחידות הללו משודכות להגברה ייחודית שפיתחה החברה (נרחיב בהמשך) המספקת 1200 Watt rms בטכנולוגית Avalanche 1200IQ.

מי אתם Arendal Sound?

ארנדל סאונד הינה חברה נורווגית מקורית הממוקמת בעיר ארנדל שבנורווגיה שנוסדה בשנת 2012 ע"י Jan Ove Iassesen שכבר מגיל 15 ראה וחשב על רעיון וחזון לבנות מוצר מושלם ירוק, כך שזה לא מקרי. שנים של חשיבה פיתוח ומחקר והקשבה ללקוחות הובילו בסופו של דבר לתכנון פיתוח הנדסי והשקעה במותג המבוסס על עקרונות הנדסיים אקוסטיים מוצקים באיכות בניה וגימור מהשורה הראשונה המוצגת ברמה אסטטית גבוהה במיוחד. הייחודיות הזאת מתבססת על אלמנטים נורווגים מסורתיים והיסטוריים של ארנדל סאונד המבוססים על אומנות מוצקה המשלבת איכות גימור בסטנדרטים הנמצאים במוצרי יוקרה, וזה בדיוק מה שעומד בראש סדר העדיפויות של מייסד החברה Jan Ove Iassesen - מוצר יוקרתי מושלם ברמת תמחור השווה לכל כיס במכירה בשיווק ישיר לצרכן.

ליין מוצרי החברה מציג שלוש סדרות, בראשם סדרת הדגל הנקראת 1723, מתחתיה 1723s, וסדרת הכניסה הנקראת 1961. סדרות 1723 ו-1723s מבוססים בדיוק על אותו רעיון ואותם סוגי אלמנטים רק שהם מגיעים בגדלי אלמנטים שונים. הסדרות כוללות: רמקולים ריצפתיים, רמקולים מדפיים, רמקולי סנטר, רמקולי סראונד קוואד פולארי וכמובן סאב וופרים פתוחים וסגורים בגדלים שונים המתוכננים בקפידה לשמע דו ערוצי ורב ערוצי, את הסדרות הללו ניתן לקבל בארבעה גוונים שונים מרשימים במיוחד. שחור מבריק, שחור חצי מבריק, לבן מבריק ולבן חצי מבריק.

חוברת ההפעלה

עיצוב נקי מרשים ויוקרתי

Arendel 1723v2 מבית ארנדל מתוכנן בנורווגיה ומיוצר בסין, הוא בעל מראה מלבני גדול ומרשים במיוחד המשדר איכות נוכחות יוקרה ונוכחות.

מידות: גובה 71.2 ס"מ רוחב 50 ס"מ עומק 60.9 ס"מ. משקל 60.1 ק"ג הסאב העומד למבחן מגיע ברמת גימור Black Gloss באיכות גימור מהגבוהות שפגשתי עד היום (וזוג גרילים עגולים ממוגנטים) ניתן לרכוש את הסאבוופר בשלושה גימורים נוספים שכפי שציינתי לעיל.

ה-1723V2 בעל זוג וופרים אקטיביים בקוטר של 13.8 אינצ' כל אחד, המשודכים להגברה ייחודית פרי פיתוח החברה הנקראת Avalanche 1200IQ מגבר המבוסס על חשיבה IQ. את המונח הזה נפגוש לעיתים רחוקות באודיו, במיוחד בסאבוופר המשלב ביצועים וטכנולוגיה חדשנית שלא היו נגישים קודם, הכוללים חיישנים מרובים מכניסות ליציאות כדי לשמור על דינאמיקה והגנה מלאה על הדרייברים בעזרת בקר עוצמתי MCU אשר שולט וקורא את כל הנתונים העוברים דרך זרימת האות, מה שאמור להבטיח שהאות לא תהיה מושפעת ממקור המתח המקורי שלו לפלט הסאבוופר השומר על טמפרטורת עבודה מאוזנת.

יחידת ההגברה מספקת 1200 Watt rms כאשר תחום היענות התדרים נע בין Frequency Response 17Hz-200Hz +/-3dB.

בחלקו האחורי של הסאב נפגוש את לוח ההגברה של הסאב, כאשר הלוח עצמו עשוי מאלומיניום, שם נפגוש צג אפשרויות תפעול ואת בורר אפשרויות שליטה רבות שאותם נוכל ליישם ביתר קלות (דרך אפליקציית המוצר). כניסת טריגר 12v מיני פלאג 3.5 מ"מ, כניסת USB לחיבור למחשב המאפשר עדכוני גרסה (בוצעו במהלך הסקירה), מתג הדלקה וחיבור למקור מתח חשמלי, זוג כניסות RCA וזוג יציאות RCA, זוג כניסות XLR וזוג יציאות XLR. הכניסות הללו מאפשרות חיבור לשני מקורות במקביל. זה אומר שניתן לחבר במקביל שני מקורות כמו חיבור לרסיבר, וחיבור נוסף למגבר סטריאו משולב הכולל יציאה לסאבוופר. אופציה זו ממותגת אוטומטית ברגע שהכניסה מזהה את המקור, מה שמוביל אותנו ליהנות משני העולמות במקביל. בתחתית הסאב פורט מלבני Slot Port ברוחב 40 ס"מ על 4 ס"מ. Arendal 1723v2 הוא מסוג המוצרים הבנוי "ירוק" ברכיבים סופר איכותיים עם רמת עיצוב תכנון וגימור מהשורה הראשונה ללא שום חומר העשוי מפלסטיק, כך גם לוגו החברה המוצמד בחזית הסאב עשוי מאלומיניום.

יחידת ההגברהיחידת ההגברה

אפליקציית שליטה

ה-Arendel 1723v2 כולל משדר בלוטות' הנשלט ע"י אפליקציה יפה למראה וסופר נוחה לתפעול, אשר ניתן להשתמש בה מכל מכשיר סלולארי או טאבלט. את כל הפעולות הללו ניתן לבצע מהיישום עצמו, הפינוק הזה לא ייחודי לסאב זה ולאט לאט הופך לסטנדרט, והוא מאפשר לכם לשבת במקום ההאזנה ולכייל את הסאב לטעמכם בדיוק ובקלות. חוץ משלל אפשרויות השליטה המוכרים לנו מאפליקציות אחרות, אפליקציית ארנדל מספקת עבורנו שליטה של עד 8 סאב וופרים המחוברים במקביל. אפשרות זאת מקנה לנו יכולת שליטה תמרון ואיזון בין יחידות הסאבים וזאת במידה ונרכוש יותר מסאב אחד של החברה. אפשרות נוספת שהלהיבה אותי היא התאמת יציאת Gain מהרסיבר לכניסת הסאבוופר, משמע שנוכל להתאים את עוצמת האות Vrms מיציאת הרסיבר בתאום מושלם לכניסה בסאבוופר, מה שיאפשר לנו תאום מושלם בין הרסיבר לסאב. אני יכול לספר לכם שזו האפליקציה המרשימה והחכמה ביותר שפגשתי עד היום.

מבט צד ללא גריל

שמע רב ערוצי

כהרגלי התחלתי עם קטע הפתיחה של הסרט "קוואנטום של נחמה" - הסרט ה-22 בסדרת ג'יימס בונד, אשר מדגים לנו מצבור של אלמנטים מאתגרים: מנועים של מכוניות עצבניות (לא חשמליות), יריות, התנגשויות, פיצוצים וחריקות צמיגים, כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה היוצרת אווירת מלחמה שמרביתם מתנקזים בסופו של דבר לסאב, אך נתמקד בצליל הירי שמגיח מכל עבר מהקדמיים והאחוריים, אבל את עיקר מימד האימפקט תקבלו מהסאב. למרות גודלו של ה- 1723v2 וזוג האלמנטים בקוטר 13.8 אינצ' הוא מסוג הסאבים שאינם יוצרים אפקט "בומי" אגרסיבי מעצבן, הוא פשוט נמצא בחלל האזנה כל הזמן ומשתלב היטב עם זוג הקדמיים הבריאים שברשותי המוגדרים ב-Large ברסיבר, מה שמציג לנו סאב עם יכולת שילוב מופלאה וזה גם בזכות יחידת ההגברה הטמונה בו בהספק של 1200w RMS, המציגה יכולת שליטה מרשימה על זוג יחידות הוופרים. ה-1723v2 הוא מסוג הסאבים הנותנים תחושה של נוכחות טבעית נכונה המלווה אותך לאורך כל הסרט בצורה נכונה ומדויקת בדיוק כפי שסאבוופר איכותי אמור לפעול, ואיך זה מתבטא? תפקידו של הסאב אינו מיועד רק לבעוט בכם בכל ירייה וירייה אלא להיות זמין ומוכן כדי להכיל בדיוק ובזמן עוד שלל אלמנטים המתרחשים באותו פרק זמן ללא סרחים המלווים בתדרים עמומים. התחושות הללו המשיכו ללוות אותי בעוד עשרות קטעים שבחנתי. כך גם בסרט "מקס פיין" בקטע היריות הדינאמי במרתף העמוס בשלל אלמנטים מאתגרים, גם כאן ה-1723v2 הציג יכולת שליטה סופר מרשימה במיוחד במעבר בירי הקליעים המהיר, תזוזה מהירה, ועצירה מוחלטת, ושוב תזוזה מהירה ועצירה מוחלטת, ההתנהגות הזאת הציגה בפני סאבוופר מרשים ביותר.

במעבר חד נעבור לפורמט דולבי אטמוס, בסט אפ של 6.1.4 ערוצים בסרט דיי מאתגר לבחינת מערכת שמע רב ערוצית, הסרט "מקס הזועם" הסרט הזה עתיר אנרגיה ודינאמיקה המלווים בשלל אלמנטים מאתגרים המגיחים לכל עבר, צפיתי לשמוע את הסרט הזה עם הארנדל 1723v2 כדי להבין האם הוא יוכל להכיל את מצבור האנרגיות המטורפות המלוות לאורך כל הסרט, הסאב הזה עמד במבחן ובגאון, הוא הפתיע אותי כל פעם מחדש, הוא פשוט נוכח. הוא לא נכנע, הוא מכיל היטב את שלל האירועים, במהירות דיוק ופירוט. מה שהופך אותו לעוד יותר טוב זו עובדה שהבאס שלו כל כך נכון, כל כך מדויק ומפורט עם יכולת אימפקט שנטעה בי תחושת ״איכות במיטבה״.

התחושות הללו המשיכו ללוות אותי גם בסרט "משימה בלתי אפשרית 6" בקטע מרדף המסוקים בפרק זמן של 17 דקות הממחישות היטב את יכולותיו של פורמט דולבי אטמוס כשהוא במיטבו, אני מכוון לזה לכל מי שבאמת חווה מבין ויודע להעריך את יכולות הפורמט במלאו. אני יכול לספר לכם שצפיתי בקטע הזה עשרות פעמים עם ובלי רמקולי אטמוס מה שמוביל אותי לקביעה חד משמעית, פורמט דולבי אטמוס מחייב התקנת רמקולי אטמוס משובחים.

את חווית האודיו ההולגרפית המושלמת הזאת קיבלתי בסצנת מעוף המסוקים העתיר אנרגיה ודינמיות המתרחשת בכל שכבות מערך הרמקולים ובמיוחד ממערך רמקולי האטמוס שברשותי, החוויה הזאת ליוותה אותי לכל אורך הסצנה. גם כאן ה-1723v2 הציג ביצועים ברמה גבוהה ביותר, הוא יודע להיות חזק, מהיר ומדויק, הוא אינו בא כדי להציג כמות גדולה של באסים, אם כי לדעת להשתתף נכון לאורך כל הסרט עם עוצמה דיוק ופירוט המניבים איכות צליל מרשימה, את היכולת הללו פגשתי במעט סאבים.

מבט על
הופעות

שמע רב ערוצי בהופעות די דומה למוזיקה, גם בהופעה חיה נדרשים ביצועים זהים לאותם יכולות בשמע דו ערוצי, על הסאב להיות זמין, מדויק, טבעי, מהיר וכמובן מפורט.
ה-1723v2 הינו סאב פתוח בעל סלוט פורט אחורי, התוצאה די טבעית עם באס נכון מהיר ומדויק, הוא הצליח לשמור על מרקם עדין במיוחד ודי מפתיע לסאב פתוח. וזה שלעצמו הפתיע אותי לטובה.
הארנדל שכנע אותי שהוא יודע להשתלב מצוין עם רמקולי החזית שברשותי גם בהופעות. התחושה הזאת גרמה לי לחוש שיש מולי סאב בעל תכונות ייחודיות מרשימות במיוחד, התחושה הזו ליוותה אותי שוב ושוב כאשר צפיתי בעשרות קטעים של הופעות, וביניהם הופעת האיחוד של להקת פוליס "בבואנוס איירס" במיוחד בקטע הפתיחה.

מוסיקה

לגבי שילוב סאבוופר במוסיקה דו ערוצית, אני נוטה לאלה הטוענים שסאבים סגורים מתאימים יותר למוסיקה, מאשר סאבים פתוחים בעלי פורטי צינור ענקיים, שברובם מתאימים יותר לקולנוע רב ערוצי, אך זה עדין לא מעיד על כל הסאבים הפתוחים.

מה שאני אומר שבמרבית המקרים סאב סגור יתפקד טוב יותר בשמע דו ערוצי מאשר סאבוופר פתוח עם פורטי צינור גדולים, ה-1723V2 הפתיע והרשים אותי ובענק בשמע דו ערוצי, שילובו עם רמקולי החזית שברשותי מסוג Klipsch RF-7MKIII העשירו את במת האודיו, ה-1723v2 פשוט משתלב איתם היטב הוא פשוט מסדר אותה טוב יותר וזאת מכיוון שהוא משנה את התחום הטונאלי. התחושות הללו המשיכו ללוות אותי גם בדיסק המצוין של "אריק טרופאז", במיוחד בקטע הקונטרה באס המעולה. את היכולות המרשימות הללו אי אפשר לזקוף רק לתיבה וליחידות הוופר המעולות, אלא גם בזכות יחידת ההגברה הייחודית של הסאב השולטת היטב על זוג יחידות הוופרים המשובחים בצורה פנטסטית, תזוזה נכונה ועצירה מוחלטת, ושוב יציאה ועצירה מוחלטת, ה-1723V2 מציב רף חדש בתחום הסאבים המאפשר לו להשתלב היטב בשמע דו ערוצי בצורה מיטבית.


מבט על
העמדה

מדובר בסאבוופר גדול יחסית בעל תיבה פתוחה, לכל אורך הבחינה מיקמתי את הסאב במרכז חזית הבמה הקדמית שלי וזה בגלל צורת הבניה של הסאבוופר הכוללת זוג וופרים היורים לצדדים, חשוב היה לי לבחון אותו כשהוא אינו צמוד לשום קיר או חפץ כלשהוא, וזאת למרות שהיצרן מצהיר שאת הסאבוופר הזה ניתן למקם בכל אזור בחלל האזנה כשהוא מרוחק כ-20 ס"מ בלבד מהקיר.

שיכוך

ה-1723v2 מגיע עם שישה ספייקים מקוריים עם בסיסי גומי שתוכננו ע"י החברה. הספייקים מוברגים לפלטת שיכוך המשודכת ליחידת הסאב עצמו המאפשר הצבה על כל סוגי המשטחים, כך שאין שום הגיון להחליפם במוצר אחר.

בסיס הסאב
בנימה אישית

אינני נוהג לעשות זאת בסקירות שאני עורך, אך הפעם זה פשוט מתבקש. אני יכול לספר לכם שבחנתי מאות מוצרים בחיי מהזולים ליקרים שביניהם, המוצר הזה פשוט שונה, זהו מוצר שחשבו תכננו והינדסו אותו על כל פרט ופרט, אז הינה זה מגיע, זה מתחיל מאריזת המוצר עצמו העטוף בבד יוקרתי משובח בהדפס גדול של לוגו החברה, זוג כפפות לבנות משובחות, חוברת הפעלה מהמרהיבות שפגשתי עד היום, ואני אכן שם דגש לגבי חוברת ההפעלה, לא רק שהיא ברורה ומוסברת להפליא, היא מושקעת באיכותה. המגע הראשוני בחוברת מסביר היטב את החשיבה וההשקעה שמציגה החברה על כל פרט ופרט במוצר עצמו. וכמובן איכות המוצר עצמו, החל מאיכות ההגברה, האלמנטים, איכות העץ העשוי מ-HDF משובח המאפשר להגיע לרמת בניה וגימור בדיוק מרבי שנראה פשוט מושלם, המאפשר לקבל איכות רמת צביעה ברמות הגבוהות ביותר המציג שלמות, כל אלה יחדיו מציגים מבחינתי מוצר מושלם המבייש מוצרי יוקרה ממותגים שונים העולים פי כמה וכמה מהמוצר הזה. אוהבים את המונח היי אנד? מבחינתי Arendal מציגה מוצר היי אנד מהשורה הראשונה במחיר לכל כיס.

סיכום

היום בסקירה ערכנו הכרות מעמיקה עם המותג הנורווגי  Arendal Sound שהנבחן הינו סאבוופר מדגם 1723v2. אני יכול לספר לכם שבמהלך חיי בחנתי עשרות סאבים מסוגים שונים ברמות שונות מהזולים ליקרים. בעל זוג אלמנטים מהטובים ביותר שיצא לי לפגוש ולבחון, ולא רק בגלל רמת התמחור שלו. הסאב הזה מכיל שלל תכונות שאנחנו מצפים לקבל מסאבוופר, הוא מהיר, חזק, דינאמי, מדויק, ומפורט להפליא. וזאת גם בזכות איכות ההגברה שלו, הוא מסוג המוצרים שריגשו אותי כל פעם מחדש בכל קובץ שהתנגן, אם ברב ערוצי או בדו ערוצי, הוא השתלב נהדר עם רמקולי החזית שלי. ה-1723v2 מסוג המוצרים שפגעו בול בכל מטרה ומטרה וכל פעם מחדש העלו חיוך על פניי. בכל הנוגע לקולנוע והופעות ברב ערוצי הכל ברור, סאב הוא הכרחי וזה לא משנה אם יש לך רמקולים ענקיים שיורדים הכי נמוך.

תפקידו של הסאב הוא חשוב ביותר זה משום שהוא משתתף לא רק בפיצוצים אם כי בכל החגיגה, כשהוא לא נמצא בסביבה תחושת הקולנוע פשוט יורדת, מבחינתי סאבוופר הוא רכיב חשוב ביותר במערכת שמע רב ערוצית. הסאב הזה הצליח לשכנע אותי לכתוב עליו בהתלהבות לא רק בגלל איכות השמע שהוא מניב, אלא גם בזכות איכות הבניה והגימור הנדירה שלו המציבה רף חדש בכל הקשור לאיכות בניה ולנראות המוצר, כשהיא מציגה חשיבה נכונה ובריאה ושלמות בכל סעיף וסעיף אשר נשלטת ע"י אפליקציה סופר מקצועית.

ואם נחזור שוב לסעיף איכות השמע, הסאב הזה הצליח לשכנע אותי לכתוב עליו בהתלהבות, בזכות המוזיקליות שלו ובזכות יכולת ההתמזגות הנכונה שלו כדי להשלים תדרים חסרים בצורה נכונה ומדויקת. הוא בנוי ונראה חלומי, הוא חזק מהיר מאוזן ומפורט באופן מרשים ביותר. זוג יחידות הוופרים האקטיביות החזקות שלו יצליחו לנער לכם באלגנטיות את הסלון שלכם בקולנוע בצורה מיטבית, וזה בזכות הדיוק וההתאמה המושלמת בין כל הרכיבים שעובדים בדיוק כמקשה אחת, המציגים בפנינו מוצר מושלם מה שקשה יהיה למצוא בסאבים אחרים.

שורה תחתונה: יצירת מופת.

אחריות ושרות:
5 שנים אחריות מלאה CINEMART

מחיר:14,900 ש"ח - High Gloss

מחיר: 14,400 ש"ח - Satin Black


רכיבי המערכת:
אמצעי תצוגה: SONY KD-85XG9505
רסיבר: INTEGRA DRX-R1.1
מקור: OPPO UDP-203
רמקולי חזית: Klipsch RF-7MKIII
רמקולי סראונד:  Klipsch RS-62MKII
רמקולי סראונד אחורי: Klipsch RB-81MKII
רמקולי אטמוס:  Power Sound Audio MT-110SR
סאבוופר: Arendal 1723v2

יבואן: CINEMART

מעבר לתגובות בפורום