האם טסלה היא ה-'אפל' של המכוניות?

אלי כרמי
25-10-2021 12:22

טסלה היא לא חברת מכוניות סטנדרטית, היא מתנהגת כמו חברת הייטק ומזכירה בהרבה את חברת אפל. אלי כרמי עם הסקירה.

טסלה פרצה לתודעה שלנו בארץ השנה עם התחלת מכירות של מודל 3. ממצב שרק פריקים של טכנולוגיה ושל טסלה הכירו את החברה, נראה שהיום כל אחד בארץ מכיר את אותה. יש הרבה כתבות ודיבורים על החברה, אך למרות מכירות טובות, עדיין כמות של כמה אלפי מכוניות זה כמו טיפה בים של עשרות אלפי מכוניות חדשות אחרות שרוכשים בשוק המקומי... ועדיין הבאז של טסלה בארץ מאוד גדול. יתרה מכך נראה שלכל אחד בארץ יש דעה מוצקה על החברה לכיוון זה או אחר, וזה מזכיר בהרבה דברים התייחסות של אנשים לחברת אפל שגם לה יש עדת מעריצים ומצד שני קהל גדול שלא מפספס הזדמנות להקניט את החברה.

לא חברת מכוניות סטנדרטית

טסלה חברה חדשה יחסית, בטח מול חברות הרכב הוותיקות, ובנוסף לכך היא גם חושבת ומתנהגת שונה מחברות רכב אחרות. טסלה מתנהגת יותר כמו חברת הייטק מאשר חברת מכוניות. נראה שכל אחד יודע מי המנכ"ל של טסלה (אילון מאסק, למי שבמקרה עדיין לא ידע), ממש כמו שנראה שכל אחד יודע שסטיב ג'ובס היה המנכ"ל האגדי של אפל. כעת בואו נראה מי יודע מי המנכ"ל של טויוטה, יונדאי, פולקסווגן או חברת רכב אחרת? אין אף יד באוויר? זה בסדר, גם אני לא יודע. כמו אפל, גם טסלה אחת לכמה זמן יוצאת במסיבת עיתונאים בניהול מנכ"ל החברה עם הצהרות מפוצצות על טכנולוגיה חדשה כזו אחרת. כמו אפל גם לטסלה מספר דגמים יחסית קטן הממותגים כמותגי יוקרה. אחת התכונות המיוחדות לטסלה היא שכל משלוח שמגיע יכול להיות עם שינויים, חלקם קטנים וחלקם גדולים. החברה לא ממתינה לשנת דגם חדשה כדי לעשות שינויים ברכב, זה יכול להיות עיצוב פנים או חיצוני זה יכול להיות סוללה חדשה ושונה לגמרי - כאמור לא חברה סטנדרטית.

tesla

טסלה מושכת מעריצים ואש

דיברנו על חברת רכב לא סטנדרטית ועל הצהרות מפוצצות, אלו נקודות מושכות הרבה עניין וכסף. ערך החברה בבורסה מרקיע שחקים ואלו שהשקיעו בחברה לפני מספר שנים עשו קופה יפה ואפילו יותר מכך, ונראה שהיא ממשיכה להפתיע את העולם במכירות ורווחים - גם כאן זה מזכיר את אפל. אבל יותר מכך, מה שממש מזכיר את אפל זה שטסלה מושכת אש, כאמור עם הצהרות בומבסטיות עם טכנולוגיה מתקדמת, צורת תפעול שונה וייחודית ועם קהל מעריצים גדול, חלקם קנאים מאוד לחברה ומוצריה כולל בארץ. כמובן שיש את הצד השני של המטבע עם עדת משמיצים גדולה.

זו לא מכונית - זה מחשב עם גלגלים

קל להבין עד כמה טסלה היא לא מכונית רגילה. נתחיל בזה שלא רואים מנוע, לא מקדימה וגם לא מאחור, וממשיך בכך שכאשר יושבים בכיסא הנהג במודל 3, לא רואים לוח מחוונים ממול, לא ידית הילוכים ולא מתג הנעה למכונית. זה לא סוד שטסלה רואה בעיני רוחה איך המכונית צריכה להיות ואיך אנחנו צריכים להפעיל אותה. יותר מכך, שימוש בטסלה הוא בצורה בה החברה תכננה לנו את צורת השימוש ולא בדרך אחרת. לדוגמא, רוצים תוכנת ניווט? יש לכם את תוכנה שלהם מבוססת מפות גוגל. רוצים וויז? אין באמת פתרון לכך, תשתמשו בטלפון שלכם לכך. 

המכונית מחוברת לאינטרנט להרבה צרכים כמו שירות, ניווט, מוזיקה ועוד. החיבור של של טסלה הוא לא דרך סים שאתם בוחרים, זה סים של טסלה. זה נוח מאוד, מקבלים הכל מסודר ועובד, אבל אין אפשרות לבחור מפעיל אחר, טסלה בוחרת לנו איך לעבוד. כן, כן, מזכיר את אפל שמכוונת אותך לעבוד בצורה מסוימת.

לטסלה יש מסך גדול במרכז ועוד אפשר לחשוב שזה מחשב על גלגלים, אז זה ממש לא רחוק מהמציאות. ללא לוח מחוונים במודל 3 מול הפנים ועם שליטה על תפקוד המכונית דרך תפריטים במסך, היא מרגישה יותר כמו תפעול מחשב מאשר תפעול מכונית. עם עדכוני תוכנה (כן, עדכון תוכנה למכונית) שמגיעים פעם בכמה זמן ומותקנים אוטומטית ממש כמו במחשב או בטלפון שלנו.

המכונית נשלטת בצורה מאוד מאוד נוחה על ידי אפליקציה בטלפון שלנו והאפליקציה היא גם המפתח שלנו, כך שאין צורך לקחת מפתח של הרכב איתנו. האמת שאין כלל מפתח, יש כרטיס (ממש בגודל כרטיס אשראי) לצורך הגדרה ראשונית. במקרה של בעיה - או אם אנחנו רוצים להשאיל את הרכב למישהו. 

למכונית יש אפשרות למצב של Valet Mode שהינו מצב עם יכולות מוגבלות של מהירות וטווח עבור נהג של שירות החניה. 

יש עוד הרבה יכולות מעניינות לשליטה וניהול הרכב כמו הזמנת טיפול דרך האפליקציה, הפעלת מזגן מראש וכן גם יכולת של חברת טסלה לעקוב אחרי הרכב ולבדוק תקלות ומצב הרכב, לא כולם יאהבו מעקב זה אחרי הרכב וכמו חברת אפל גם טסלה מוצאת הרבה אנשים שלא אוהבים את צורת החשיבה של החברה.

tesla

טסלה בישראל

רוב המכוניות בארץ נמכרות דרך יבואן כזה או אחר שיכול להיות שמייבא גם חברת מכוניות אחרות. נכון שניתן גם להביא רכב בייבוא אישי, אבל אלו כמויות קטנות שלא ממש משנות את חוקי המשחק. טסלה מצידה מוכרת את הרכב ישירות מהחברה ולא דרך יבואן, ברכישת און ליין בלבד וכעת גם ללא אולמות תצוגה וללא סוכנים. מכוניות טסלה לא נדרשות בטיפול שנתי ונמכרות במחיר נמוך ביחס למתחרות. נכון לכתיבת שורות אלו, יש בארץ רק כמה אלפי מכוניות טסלה שזו עדיין כמות קטנה מול עשרות אלפי הרכבים שנמכרים בשנה בארץ, אבל ההשפעה של הגעת טסלה על השוק הרכבים החשמליים וכן הרכבים בכלל היא גדולה מאוד... ממש כמו כניסת טלפונים של אפל לארץ לפני שנים.

tesla

חווית רכישה

טסלה עושה את הכל בדרך שלה, כך גם רכישת המכונית מתבצעת רק באונליין. תהליך הרכישה של מכונית טסלה בארץ מאוד קלה, יותר קלה מאשר להזמין בסופר אונליין. נרשמים לאתר, בוחרים מודל, רמת גימור, עוד כמה דברים קטנים כמו אם רוצים צבע אחר או ג'נטים שונים, משאירים פיקדון קטן בכרטיס אשראי וההזמנה הסתיימה. כעת מתחיל הקטע הקשה - ההמתנה. אמנם יש צפי של תאריך מסירה, אבל זה לא תאריך מדויק וזה לא בטוח שלא יהיו שינויים בתאריך. זה נושא מאוד בעייתי. מדובר על רכב לא זול בכלל ורובנו לא מחזיקים סכום כזה בעובר ושב בבנק. יותר מכך, יש גם את נושא המכונית הקיימת שאנחנו לא בטוחים מתי צריך למכור אותה ולפעמים הכסף מהמכירה יהיה חלק מהתשלום עבור הטסלה החדשה. להסיר ספק (נכון לכתיבת שורות אלו) אין אפשרות לטרייד אין, אז בהחלט יש כאן תהליך לא פשוט.

ואז לאחר זמן ההמתנה, מגיעה ההודעה שהרכב שלנו יגיע ויש תאריך ושעת מסירה ואנחנו צרכים להעביר את יתרת הסכום, וגם כאן זה לא פשוט (שוב נכון לכתיבת שורות אלו), אין יכולת להסכם מימון דרך טסלה ויש לעשות העברה בנקאית של הסכום, ואם צריך שיעבוד לרכב זה גם מוסיף קצת מורכבות לנושא. כעת שהכסף עבר ממתינים לאישור על קבלת הכסף כמה ימים וגם כאן לא תמיד הכל חלק - בקיצור תהליך שמצריך קצת סבלנות קצת פרפרים בבטן עד קבלת הרכב. ביטוח לרכב הוא יחסית זול ואם אישור ביטוח והתשלום מוכנים לקבלת הרכב שבדרך כלל עוברת חלק ומהר ואתם בעלים של טסלה חדשה.

כאמור טסלה עושה דברים בדרך שלה והיא מיוחדת בארץ בתהליך הזה שבתחילת דרכו לא עבד חלק, ועדיין נשארים מספר נושאים שהייתי שמח שיהיו פשוטים וקלים יותר. אם הייתם שואלים אותי האם הייתי מוכן לעבור את התהליך הזה שוב כדי לרכוש טסלה, הייתי אומר 'כן בהחלט' ורק מקווה שיהיה יותר נוח בהמשך לרוכשים הבאים.

tesla

חווית שימוש

לפני שיוצאים לדרך, אחת הנקודות החשובות ברכב חשמלי זו הטעינה שלו. נכון שטסלה מספקת לנו עמדות טעינה מהירות במספר נקודות מפתח בארץ, עדיין אני ממליץ לכל מי שחושב על רכב חשמלי, עמדת טעינה ביתית זו נקודה שיש לקחת בחשבון מראש וכדאי להתכונן לכך. לדעתי עמדת טעינה למכונית החשמלית - זה נושא ששווה כתבה בפני עצמו, רק הערה קטנה, במידה וזו בעיה, הייתי שוקל שוב את נושא הרכב חשמלי שוב.

רכב חשמלי הוא רכב שקט מאוד ויותר מכך, לא צריך להניע את המכונית כדי להתחיל בנסיעה. בטסלה יש דוושת תאוצה ("גז" בעברית :) ) ודוושת ברקס. במקום הילוכים יש להעלות את הידית מימין להגה לרוורס ולהוריד אותה לנסיעה קדימה (אחרי זמן קצר על טסלה, אם תסעו על רכב רגיל, יש סיכוי טוב שתפעילו את הווישרים ללא צורך). אין שום דרמה, רעש וצלצולים - פשוט המכונית נוסעת. והיא נוסעת יפה מאוד. תאוצה נהדרת בכל רמות הגימור ומדהימה ברמות הגבוהות. אבל תאוצה זה לא הכל, החוויה של נהיגה ללא לוח מחוונים מול העיניים, מכונית שמפעילה לבד אורות, מגבים ומאוד מנתקת אותך מהכביש - נכון היא לא היחידה שעושה זאת, אבל היא עושה זאת שונה עם עיצוב מינימליסטי עם שדה ראיה מעולה לקדימה, קצת פחות לאחור ולצדדים, אבל הרושם שהתקבל - עד כמה קל ופשוט לנהוג ברכב הגדול הזה (אורכו של המודל 3 4.70 מטר ורוחבו 1.9 מטר - הוא בגודל של BMW סדרה 3 ושל מרצדס C class). עם משקל של קרוב ל-2 טון זה רכב כבד והוא קצת נוקשה, אבל לא יותר קשה מרכבים גרמניים או יפנים ומספק נסיעה מאוד חלקה ויציבה (הסוללה בחלק התחתון זה יופי של איזון לרכב).

הרושם הכללי מחווית הנסיעה בטסלה, היא שלווה וקלילות ועם הרבה מאוד כוח זמין למקרה הצורך - נכון שהנהג מאוד מנותק בהרבה דברים (אין מד סל"ד, מד חום מנוע, או באיזה הילוך אנחנו - היות ואין את כל זה), אבל הרכב מספק לנו תמונה מאוד יפה של הרכבים סביבנו וכן על הסכנות הצפויות - וגם נושא הבטיחות בטסלה הוא נושא לכתבה נפרדת.

מה שבטוח שחווית השימוש / נהיגה בטסלה היא ייחודית ממש כמו שהשימוש באייפון הוא ייחודי.

tesla

סרן שמועתי

טסלה לא מפרסמת בארץ כלל, לא הודעות לעיתונות, לא פרסומות לא כלום. למרות זאת, קשה לפספס את ההגעה שלה לארץ. אני זוכר שכחובב החברה, שמחתי לשמוע שמתחילים למכור טסלה והייתי בין הראשונים להזמין רכב. חיפשתי כל פיסת מידע שאני יכול למצוא על הרכב. כעת נראה שיש הרבה מידע. רוכשי מכוניות מפרסמים ביקורות, חלקן גם בוידאו, העיתונות לא מפסיקה להעלות כתבות על טסלה. חלק מ'הנשמות הטובות' מפרסמים כל כתבה שלילית שאפשר למצוא ברשת וחלקן גם מלפני שנים.

ממש כמו שכל כתבה על אפל צפויה לקבל הרבה תגובות כך גם כתבות על טסלה. 

כעת כשאין מידע שמגיע מחברת טסלה או פרסומות ויש ביקוש למידע, סרן שמועתי עובד שעות נוספות כדי לספק את המידע - כמו אפל כבר אמרתי?

 

מעבר לתגובות בפורום