+NAS Synology DS 720 במבחן

תמיר עיואן
19-10-2021 12:57

סינולוגי השיקו לאחרונה דגם NAS חדש. כיצד עמד בציפיות?

מבוא

עד לפני 20 שנה עוד איחסנתי קבצים בדיסק פלופי, והקופסה בה נעלתי את הדיסקים סיפקה לי הרגשת ביטחון, שהכל שמור. באותה העת עוד לא היתה לי מצלמה דיגיטלית, ומשכך המדיה שכללה תמונות, מוסיקה וסרטים, אוחסנה באמצעים ייעודיים כגון קלטות ותמונות מודפסות.

קופסאת דיסקי הפלופי שליקופסאת דיסקי הפלופי שלי

חלפו כשני עשורים ותפיסתי בנוגע למדיה ואיחסונה התהפכה מהקצה לקצה. כמות המדיה שאני מאחסן מידי יום היא עצומה. למעשה אני כמעט ונמנע כיום מלשמור חומר מודפס, ולכן התלות שלי באיחסון ושמירה על קבצים הפכה משמעותית יותר.

בעידן הנוכחי בו אנו מצלמים בתדירות יומיומית תמונות ברזולוציה גבוהה מהסמארטפון, ומקליטים בווידאו כמעט דרך קבע בכל אירוע חברתי, שטח האחסון במחשבים האישיים והניידים שלנו מתמלא מהר מתמיד. בנוסף, סרטים שבעבר רכשתי במדיה מסחרית, מופצים כיום באתרים ייעודיים באיכות UHD ובדגימה גבוהה לכל דורש, מה שמגדיל הרבה יותר את הצורך באיחסון וגיבוי.

דיסק חיצוני

למרות שלתקופה מסוימת השתמשתי בדיסק קשיח חיצוני בו גיביתי קבצים חשובים מהמחשב האישי ומהטלפון, מכיוון שנעלתי אותו במגירה סמויה מהעין, חוסר הזמינות שלו מנע ממני גישה אל הקבצים שבו כשהייתי במיקום מרוחק. בנוסף, חששתי לתת לאחרים גישה לקבצים, שמא ימחקו בטעות.

חלופות איחסון צד ג'

חלקנו יעדיף לשמור קבצים בענן ציבורי כגון גוגל דרייב או דרופ בוקס, אולם אני מוצא שלשימוש כזה חסרונות משמעותיים במידה ומדובר במידע אישי, מכיוון שבפועל אנו נותנים לגורם זר להחזיק בקבצים האישיים שלנו. בנוסף, שירותים אלה גובים דמי מנוי חודשיים שהופכים הפתרון ללא משתלם לאורך זמן.

NAS

NAS – Network attached storage, ובעברית "מאגרשת", הוא מכשיר בעל קיבולת גבוהה לאיחסון, המתחבר לרשת הביתית או המשרדית, וכך שאני ומשתמשים אחרים להם אני מאשר גישה, יוכלו לגשת לקבצים נבחרים ממכשירים ניידים וממחשבים אישיים מרוחקים, מבלי להתחבר פיזית לכונן בו הקבצים מאוחסנים.

באמצעות NAS, ניתן כמובן לבצע פעולות פשוטות כגון גיבוי ספריות נבחרות במחשבים בבית במהלך הלילה, אולם גם פעולות מורכבות יותר. במידה ותרצו להזרים סרטים באיכות דגימה גבוהה במיוחד מה- NAS ישירות למחשבים, טלוויזיות או סטרימרים בבית, יתכן ותידרשו ל- NAS בעל מפרט מתקדם יותר כגון זיכרון, מעבד וחיבור רשת מהיר במיוחד.

מאחר ולרוב NAS לא כולל בתוכו אמצעים לאיחסון מדיה, נדרש לרכוש בנוסף גם דיסקים קשיחים ולהתקינם ב- NAS. משכך, הפרמטר הבסיסי ביותר ב- NAS הוא מספר המפרצים שלו לדיסקים קשיחים. רוב מכשירי ה- NAS הביתיים כוללים עד שני מפרצים. שימוש ב- NAS שכולל מפרץ אחד מקשה לשמור על גיבוי הנתונים ולכן פחות אמליץ עליו.

NAS בעל מפרץ איחסון אחדNAS בעל מפרץ איחסון אחד

שרידות

הייחודיות של NAS טמונה בכך שהוא משתמש בטכנולוגיה בשם Redundant Array of Independent Disks (RAID). טכנולוגיה זו מאפשרת לתוכנה שמנהלת אותו לשכפל את הנתונים שמאוחסנים בו על גבי מספר דיסקים קשיחים. משכך, במידה ופרחה נשמתו של אחד מהדיסקים הקשיחים, מערכת ה- RAID תוכל לאפשר לנו להחליף הדיסק הקשיח המת שמכיל את המידע החשוב לנו, להשליכו לפח, ולדחוף למפרץ שהתפנה דיסק קשיח חדש וריק לחלוטין.

באמצעות ה- RAID יודע ה- NAS להעתיק לדיסק הקשיח החדש את המידע שגובה בדיסקים התקינים שנותרו בו, ולחזור לפעולה רגילה. כדאי לציין שקיימות רמות שונות של RAID, שלכל אחת מהן רמת שרידות אחרת.

שימוש ביתי

עבור רוב משתמשי ה- NAS בבית, שכוללים בעיקר תמונות, מסמכים וסרטוני וידאו מאירועים משפחתיים, NAS בעל שני מפרצים אמור להיות די והותר. בעידן בו קיימים דיסקים קשיחים בעלי נפח איחסון גדול במיוחד, במחיר משתלם, מספיק NAS שמגבה את החומר שלנו בשני דיסקים קשיחים. 

אם בעבר היה ה- NAS מוצר נדיר בבתים, כיום הוא הופך למוצר נגיש ופופולרי. כך הוא ממצב עצמו להתקן איחסון ריכוזי, שכל מחשב ברשת יכול להשתמש בו ככונן קשיח לאיחסון לכל דבר ועניין, ובנוסף, במידה ואחד הדיסקים בו התקלקל, אין חשש של איבוד מידע. 

סינולוג'י (Synology)

סינולוג'י היא חברה טאיוונית שהוקמה בשנת 2000 על ידי Cheen Liao  ו-  Philip Wongשעזבו את מיקרוסופט והחלו מתמחים בייצור ופיתוח NAS. ארבע שנים מאוחר יותר השיקה החברה את ה- Disk Station 101, ה- NAS הראשון שלה עם מערכת הפעלה ייעודית, ומאז ועד היום ביססה עצמה במדינות רבות בעולם וביניהם גם בישראל. בהכללה אציין שמוצרי ה-NAS של סינולוג'י כוללים משפחות המוצרים הבאות:

- NAS בעל דיסקים קשיחים נשלפים

- NAS בעל איחסון מסוג FLASH, כלומר זיכרון מובנה בכרטיס

- NAS המיועד להתקנה בארונות תעשייתיים – Rack mount

מכיוון שאיחסון וגיבוי מהווים פעולות פשוטות יחסית, על מנת להיות יותר תחרותיים, פיתחה סינולוג'י מערכת הפעלה בקוד פתוח בשם DSM, המאפשרת למפתחים חיצוניים להציע התקנת אפליקציות שיאפשרו לנו שימוש נוח ורחב יותר במכשיר שיועד בתחילה לגיבוי בלבד. 

+DS720

מדובר ב- NAS קומפקטי הכולל שני מפרצים ומיועד בעיקר למשתמש הביתי. מבחינה חיצונית לא תמצאו בו עיצוב חריג. יש הטוענים שהעיצוב של סינולוג'י דומה מאד בין הדגמים השונים.

המוצר באריזתוהמוצר באריזתו

בחזיתו תמצאו:

- שני מפרצים להכנסת דיסקים קשיחים

- תאורת לד לאינדיקציית סטטוס המכשיר וכל אחד מהדיסקים

- לחצן הפעלה

- כניסת התקן USB 3.1 Gen 1 להעתקה מהירה של מידע 

מצדדיו הוא סגור במעטפת מתכת ששם היצרן מתנוסס עליה. 

מאחוריו נמצא:

- מאוורר

- 2 כניסות RJ-45  במהירות 1 Gigabit לחיבור רשתות, כך שבמידה ורשת אחד נופלת, השניה עדיין שורדת. לא בטוח שהכפילות הזו מנוצלת ברוב הבתים. 

בהקשר זה כדאי שנציין שלסינולוג'י יש גם דגמי NAS שכוללים חיבורים מסוג 10 Gigabit, בהם היכולת להעברת קבצי מדיה באיכות UHD עשויה להשתפר דרמטית בהשוואה לחיבור במהירות 1 Gigabit.

- חיבור eSATA – להוספת יחידת הרחבה (Expansion unit) של סינולוג'י, כדוגמת DX 517 וכך להוסיף 5 מפרצי דיסקים נוספים מעבר ל- 2 הקיימים.

- חיבור USB 3.1 Gen 1

חזית וגב המכשירחזית וגב המכשיר

מתחתיו ממוקמים שני פתחים דרכם ניתן להתקין שני כונני איחסון מסוג M.2 NVMe SSD לשם הגברת המהירות בביצועי המכשיר בקריאה ובכתיבה בזיכרון המיידי (Cache). מעט מאכזב שלא ניתן להשתמש בהרחבות אלו גם לשם הוספת כונני איחסון ל- NAS. עם זאת, היצרן מציע לרכוש יחידת הרחבה המאפשרת לצרף עוד 5 מפרצי דיסקים, כדוגמת DX-517 שיתחבר ל-NAS בחיבור eSATA שלו.

לאלו הבוחנים תוספת כונני ה- NVMe אציין כי הערך המוסף שלהם מגיע לידי ביטוי בעיקר אם תחליטו להתקין דיסק קשיח רגיל, ולא דיסק מסוג SSD. בנוסף, צבירת המטמון בכונן ה- NVMe באה לידי ביטוי רק במידה וכמות המידע שמועתק מהדיסק הקשיח שב- NAS עולה על כמות הזיכרון ב- RAM. היצרן מציע NVMe דגם SNV3000 למרות שגם דגמים של חברות אחרות יתאימו כאן.

סלוט להתקנת שני כונני M.2 NVMe SSDסלוט להתקנת שני כונני M.2 NVMe SSD

חומרה

+DS720 כולל מעבד מסוג סלרון J4125 עם 2GB DDR4 RAM שניתן להרחבה ל- 6GB בקלות יחסית. כל שתידרשו הוא לשלוף את שני הדיסקים הקשיחים מהמפרצים ולדחוף כרטיס ההרחבה לזיכרון בחלון מימין.

סלוט להרחבת זיכרון RAMסלוט להרחבת זיכרון RAM

את הדיסקים הקשיחים מקליקים לתוך המסגרות הייעודיות שמתקבלות עם ה- NAS, ללא צורך בכלים מיוחדים, ומחליקים לתוך המכשיר.

הדיסקים לאחר שהורכבו במסגרות בתוך המפרציםהדיסקים לאחר שהורכבו במסגרות בתוך המפרצים

תצרוכת החשמל של ה- NAS נמוכה ביותר והינה 10 וואט בלבד.

התקנה

אם יש דבר פשוט בכל הסיפור, זו ההתקנה. תכניסו את הכוננים שלך למפרצים, חברו את כבל הרשת לשקע ה- LAN, חברו לחשמל ותפעילו את המכשיר. התקשורת עם ה- NAS מתבצעת באמצעות מחשב אחר ברשת, עימו תתחברו ישירות לממשק האינטרנט של סינולוג'י, שיפשט לכם את ההתקנה. במהלך ההתקנה, תורידו את מערכת ההפעלה העדכנית ביותר, יפורמטו הדיסקים הקשיחים ויקבעו תיקיות משותפות.

בניגוד למצופה, על מנת להתקין את ה- NAS של סינולוג'י, לא נדרש מידע מוקדם במחשבים או ברשתות. הוא כל כך נוח להפעלה, שאפילו מי שמעולם לא התקין NAS, יוכל לנווט בין התכונות העיקריות שלו.

אם יש מידע שהייתי רוצה לראות על גבי ה- NAS היא מדבקה שעליה כתוב "לאחר הדלקת ה- NAS כנס לכתובת https://find.synology.com". אפשרות נוספת היא לחפש בממשק הראוטר שלכם את ההתקנים שמחוברים ולזהות את ה- IP שהוקצה ל-NAS ולהקישה בדפדפן. כך מגיעים היישר למסך ההתקנה.

מסך ההתקנה

מורידים את מערכת ההפעלה (DSM) העדכני ומרגע זה הממשק של ה- NAS בדפדפן עובד עצמאית. 

מסך ההתקנה

בשלב הבא נתבקש להחליט מהי רמת השרידות שנרצה לבחור ל-NAS. אני בחרת ב- RAID 1, כלומר ששני הדיסקים שהתקנתי ב- NAS מהווים גיבוי אחד של השני.

נבחר את שיטת ניהול הקבצים המועדפת עלינו, כאשר Btrfs מהווה ברירת המחדל, ותוך 10 שניות יש לנו NAS פעיל. מרגע זה נוכל להשתמש בו ככונן ברשת לכל דבר ועניין.

Secure Signin ואימות

מכירים את זה שככל שהאפליקציות מתעדכנות, הן מבקשות סיסמאות מורכבות יותר וקשות לזכור? ממש לשם כך, סינולוג'י פיתחה מערכת ניהול נוחה יותר במערכת ההפעלה DSM 7.0. כך האפליקציה Secure Signin מספקת לנו מספר דרכים להתחבר ל-NAS:

- Approve sign-in: אישור לנסיון החיבור מממשק ה- web

- Hardware security key: התחברות באמצעות USB key כדוגמת windows hello או macOS touch ID

- One-time verification code (OTP): התחברות בממשק ה- web בעזרת קוד חד פעמי המתקבל באפליקציית הנייד.

 כותבים בממשק ה- web של ה- NAS רק את שם המשתמש, ובמקביל מאשרים באפליקציה Secure Signin את החיבור. במידת הצורך, ניתן להפיק באמצעות האפליקציה גם קודי גישה חד פעמיים ל- NAS לגורמי חוץ. Secure Signin מקושרת לחשבון הסינולוג'י שלכם, וכך גם אם במקרה תאבדו את הסלולרי, תוכלו לאחזר הגישה ל-NAS. 

אבל זה רק הבסיס. תרצו למצות את הפוטנציאל שלו למקסימום? כנסו ל- Package Center, המקביל ל- Play Store של גוגל, וקיבלתם עשרות אפליקציות שיאפשרו לכם לנצל את ה-NAS למגוון שימושים.

אפליקציות

הגענו ללב העניין. מערכת ההפעלה של סינולוג'י כוללת אפליקציות צד ג' שמנצלות את ה- NAS לשימושים רבים, מעבר לאיחסון וגיבוי.

חנות האפליקציות החינמיות של סינולוג'י כוללת מגוון אפליקציות בהן תוכלו להשתמש לצורך הזרמת קבצי מדיה ישירות מה-NAS באמצעות פרוטוקול PLEX Media server, iTunes server, DLNA, Roon audio server. בנוסף, תוכלו גם לנהל את ההקלטות ממצלמות ה- IP שפיזרתם בבית, לנהל הורדות טורנטים ישירות באמצעות ה- NAS.

ניתן לגבות את הסמרטפון באמצעות אפליקציה ייעודית של סינולוג'י, ואפילו לגשת ל- NAS מרחוק באמצעות פורטל באינטרנט כשאתם רחוקים מהבית.

חשוב לציין שהשימוש בחלק מהאפליקציות כרוך בתשלום, אולם קיימות אפליקציות רבות שהשימוש בהן בחינם.

Active Backup for Business 

מדובר בפיתרון מרכז לגיבוי שמסייע לנו לנהל גיבוי ממחשבים ברשת, מתחנות עבודה ומתוכנות צד ג' (Software as Service – SaaS באמצעות ממשק אחד ובמועדים שנבחר. השירות הזה מאפשר לנו להחליט מהן מספר הגירסאות שהמערכת תשמור, בטרם ימחקו גרסאות ישנות, והכי חשוב – זה חינמי לחלוטין, כמו רוב האפליקציות בחנות. על פתרונות גיבוי חינמים נוספים ניתן לקרוא גם כאן.

Active Backup for Business

Antivirus Essential

אפליקציה חינמית השומרת שהמידע ב- NAS לא ידבק בוירוס. ככל אנטי וירוס היא מאפשרת סריקה מתוזמנת לתוכן שנמצא ב-NAS כמו כל אנטי וירוס שהתקנתם על גבי המחשב. במידה ותרצו גירסא מקצועית יותר, תוכלו להוריד את האנטי וירוס של מקאפי ולאחר תקופת נסיון לשלם 20 דולר לשנה או 35 דולר לשנתיים.

Antivirus Essential 

כל המדיה תחת קורת גג אחת

סינולוג'י פיתחה מספר אפליקציות שמאפשרות ניהול כל קבצי המדיה ישירות מה- NAS.

- Audio Station

האפליקציה החינמית מתממשקת לאפליקציית DS Audio בסלולרי ובכך מאפשרת ניגון קבצי אודיו בפורמטי FLAC, OGG ו- WAV שמאוחסנים ב- NAS, ישירות בסלולרי. בנוסף, ניתן להתחבר מהאפליקציה לתחנות רדיו דרך האינטרנט, ולנהל את הפלייליסטים שלכם.

- Video Station

באמצעות אפליקציה ללא תשלום זו תוכלו להזרים סרטים ישירות מה-NAS למכשירים בעלי אנדרואיד TV, ואפל TV. על מנת להציג את הסרטים באופן ויזואלי יותר, האפליקציה יודעת לשאוב נתוני סרטים ממאגרי מידע, וכך להציגם באופן מרהיב, כאילו המדובר בסטרימר ייעודי. תוכלו להוריד לסרטים כתובית בעברית מאתרים כגון Open Subtitles וגם לקבוע מהם הסרטים שזמינים לצפייה לכולם, ולעומתם כאלה שצפיה בהם דורשת סיסמא. בנוסף, תוכלו להקצות שמות משתמשים כך שכל אחד מהם יוכל לגשת לספריות ייעודיות שהוקצו בשבילו.

- Synology Photos

אחד הקשיים העיקריים בשמירת תמונות הוא מגוון המקורות הרב ממנו הן מגיעות: סלולרים, מצלמות, וואטסאפ, ולכן החשש שמא תמונות חשובות יעלמו. האפליקציה הייעודית שפותחה סינולוג'י כוללת גיבוי מובנה, כך שלעולם לא תאבדו תמונות גם אם הם בסלולרי: אנדרואיד או iOS.

האפליקציה עושה שימוש בספריות ואלבומים על מנת שסדר התמונות לפי נושאים וקטגוריות. באופן זה יקל עליכם לאתר אותן בעת הצורך. ניתן להציג את מאגרי התמונות כפי שנחליט, ולשתף ספריות מסוימות באמצעות יצירת קישור ייעודי. באופן זה, נוכל לשתף גם עם אלו שאין להם גישה ל- NAS.

ביצועים

כדאי להדגיש שביצועיו של ה- NAS תלויים גם במהירותם של הכוננים הקשיחים המותקנים בו, וכן אם התקנתם כונני מטמון מסוג M.2 NVMe SSD שיגבירו את המהירות בקריאה ובכתיבה בזיכרון המיידי (Cache) או לא. 

הדיסקים הקשיחים שהתקבלו עם ה- NAS מסתובבים במהירות 5400 RPM, תומכים בממשק SATA במהירות 6Gb/s ו- Buffer של 256 MiB. מכיוון שה- NAS סופק ללא כונני מטמון מסוג M.2 NVMe SSD, לא ניתן היה לבחון את הערך המוסף של שידרוג זה.

ממשק ניטור המשאבים (Resource Monitor) ב- DSM מספק לכם תמונת מצב ברורה וגראפית על ביצועי ה- NAS. נתונים כגון קצב העברת קבצים וזיכרון בשימוש.

ממשק ניטור המשאבים

לשם הדגמת המהירות, העתקתי קובץ בנפח 15 גיגה מדיסק קשיח מכאני מדגם WD Black ל- NAS, והתוצאות הביאו למהירות כתיבה של כ- 70MB/s.

הדגמת המהירות

בהעתקה של אותו הקובץ מה- NAS למחשב, מהירות הקריאה היתה כ- 112MB/s. נזכיר שגם ב- NAS וגם במחשב מותקנים דיסקים קשיחים מכאניים.

הדגמת המהירותסיכום

NAS הופך למוצר פופולרי הרבה יותר מבעבר גם לשימוש ביתי. מבדיקתי מצאתי את ה- +DS720 כמוצר שנוח מאד לשימוש, עם מערכת הפעלה קלה לשימוש ויציבה. האפליקציות המוצעות בו רבות, רובן חינמיות והן עוזרות מאד למצות את הפוטנציאל ממנו. מצאתי את החומרה שלו כמתאימה לביצועים בעיקר לשימוש ביתי ומשרדי, בהם תשתית רשת של 1 ג'יגה מהווה הסטנדרט. הוא אמנם כולל חיבורי USB 3.1 Gen 1 ולא USB 3.2 או Thunderbolt 3, אולם אלו לדעתי פחות משפיעים על המשתמש הביתי הממוצע. 

אם לעומת זאת, בכוונתכם להזרים קבצי מדיה בעלי קצבי דגימה גבוהים במיוחד, כגון REMUX ב- 4K או 8K ובאיכות HFR, והרשת בביתכם מהירה יותר מ- 1 ג'יגה, כדאי שתבדקו דגמי NAS בעל חיבורי רשת תומכי 10GbE שיאפשרו תעבורה מהירה יותר ברשת שלכם.

יבואן: בנדא

מחיר: 2,399 ש"ח

לפרטים נוספים אודות המוצר - לחצו כאן

לתמיכה במוצרי סינולוג'י - לחצו כאן

 

מעבר לתגובות בפורום