מקרן קול SONOS Beam (Gen2) במבחן

תמיר עיואן
12-10-2021 18:21

ב- 5.10 הושק מקרן הקול החדש של סונוס. הרשמים ממנו לפניכם.

ככל שמסכי הטלוויזיה הופכים דקים יותר, גדל לצערנו הפער בין איכות התמונה בטלוויזיה שזה עתה רכשנו, לבין ביצועי הסאונד. הסיבה לכך היא שכמעט בכל הטלוויזיות המודרניות, ממוקמים הרמקולים מאחורי הצד שהולך ונהיה דק יותר. לכן יותר ויותר חברות מציעות דגמים נוספים של מקרני קול שמשדרגים את חווית הצפייה והופכים אותה למהנה יותר. בנוסף, חלק ניכר מהכותרים החדשים מגיעים עם פסי קול הכוללים סראונד ואפילו דולבי אטמוס, חוויה שקשה להפיק באמצעות רמקולים שמוטמעים בגב הטלוויזיה.

סונוס

סונוס מהווה אחת החברות המסקרנות בעולם הסאונד, בעיקר בשל היותה חברה ציבורית שמשקפת את אסטרטגית השיווק שלה. נזכיר שבחודש מרץ האחרון במהלך מסיבת עיתונאים סקר מנכ"ל החברה את הצמיחה הצפויה לאחר היציאה מהקורונה, את המודל העיסקי שכולל סאונד בכל מקום וכולל שילוב של חומרה ותוכנה, אשר מספק ערך ללקוח לאורך זמן. נזכיר שכשני שליש מצוות ההנדסה של סונוס עוסק בפיתוח התוכנה, אסטרטגיה ייחודית בנוף יצרניות האודיו.

Sonos Beam Gen 2

בשנת 2018 הושק מקרן הקול Sonos Beam Gen 1 והיווה בשורה כשהיה הראשון שכלל בתוכו תמיכה מובנית באלקסה ולמרות מימדיו הקטנים יחסית סיפק תמורה הולמת באשר לאיכות הסאונד ותמיכה בפיזור רמקולים בחלל. ה- Beam Gen 2 שמהווה הדור החדש, מהווה חידוש מרענן בעיקר מכיוון שכולל תמיכה בדולבי אטמוס.

מה באריזה?

אריזת הקרטון, שכיאה לטרנד העכשווי, עשויה מחומרים ממוחזרים, ארוזה באופן מהודר במיוחד.

באריזה

כאשר פותחים אותה, היא כוללת:

- מקרן קול

- כבל HDMI באורך 1.5 מטרים

- מתאם מ-HDMI לאופטי לבעלי טלוויזיות חסרי חיבור HDMI

- כבל חשמל באורך 2 מטרים

SONOS Beam 

עיצוב

ה-Gen 2 דומה בעיצובו ל-Gen 1 בהיותו רחב ושטוח. מימדיו 60 ס"מ אורך, 10 ס"מ עומק ו-7 ס"מ גובה. הלחצנים שלו אינם בולטים ולכן הוא נראה נקי ופשוט, בדיוק מה שצריך מתחת לטלוויזיה. ניתן לקבלו בצבעים שחור או לבן, כך שיתאימו לסגנון העיצוב של החלל. בשונה מה-Gen 1 הגריל שלו עשוי פוליקרבונט מחורר ולא בד נמתח ולכן גם עמיד יותר לפגעים. למרות האמור הוא לא עמיד ללחות או מים.

בקדמתו מתנוסס בגאון השם SONOS ובחלקו העליון תמצאו לחצנים שקועים:

Play, Pause, Volume Up, Volume Down  וכן את סטטוס המיקרופון והרמקול. 

SONOS Beam

בגב המכשיר נמצא את החיבורים שכוללים HDMI אחד בלבד, חיבור לכבל רשת ולחשמל.

גב המכשיר

תשכחו משלט רחוק. זוכרים שכשני שליש מאנשי ההנדסה בסונוס עובדים בפיתוח תוכנתי? לכן במידה ותרצו שליטה מרחוק, תקבלו אותה באמצעות האפליקציה הייעודית, או באמצעות שלט הטלוויזיה, ששולט גם בעוצמת הסונוס.

חומרה

בדומה לעיצוב, גם החומרה נותרה דומה ביחס ל- Gen 1. סונוס מצהירים שהמעבד מסוג Quad Core 1.4 GHz A-53 מהיר כ- 40% ביחס לדור הקודם. 

ההגברה כוללת 5 מגברי קלאס D והדרייברים כוללים טויטר אחד המכוון למרכז, ו-4 מיד וופרים המכסים את תדרי המיד והבאס. על מנת להעצים את אפקט הבאס, נוספים 3 רדיאטורים פאסיביים. עם זאת, חשוב לציין שה- Beam לא כולל דרייברים שמופנים כלפי מעלה, ולכן חוויית האטמוס אמורה להיות מוגבלת.

המכשיר כולל מקלט וויי פיי 802.11b/g/n/ac בתדרי 2.4 או 5 גיגה הרץ. בגזרת חיבור הרשת, המצב איטי יותר, וכולל חיבור קוי 10/100.

בעוד ה- Beam Gen 2 נהנה מחיבור לטלוויזיה בעלת כניסת HDMI שתומך בתקן eARC (enhanced Audio Return Channel), זוהי לא חובה. בחיבור eARC נהנה מפס רחב במיוחד של אודיו בין הטלוויזיה למקרן הקול, ולכן גם לתמיכה בפורמטי הסראונד True HD ודולבי אטמוס, כמו גם מ-  Dolby Digital Plus ו-Dolby Digital .

לעומת זאת, אם נחבר אותו לטלוויזיה שתומכת רק בחיבור HDMI עם ARC, פורמטי הסראונד שייתמכו, יהיו תלוים ביכולתה של הטלוויזיה לפענח דולבי אטמוס, Dolby Digital Plus ו-Dolby Digital , אולם לא True HD.

תוכנה

כיאה לחברה ממוקדת תוכנה, חלק מהשיפורים ביחס לדור הראשון הוטמעו בגזרה התוכנתית: 

TruePlay: בעלי האייפון יוכלו למדוד האקוסטיקה בחדרם באמצעות המיקרופון שבמכשירים הכוללים מערכת הפעלה של iOS. די חבל שהאופציה אפשרית רק במערכת הפעלה זו.

Speech Enhancement: סונוס מאפשרים להדגיש את תדרי קולות אדם במקרן הקול, כך שיהיה קל יותר להאזין להם. 

מצב לילה: בדומה לחלק מהרסיברים לקולנוע ביתי, גם ה- Beam Gen 2 מאפשר מצב לילה בעת צפייה בטלוויזיה בעוצמות נמוכות. מצב לילה מפחית את עוצמת הצלילים החזקים תוך הגברת רמת הצלילים השקטים יותר, ובכך גורם לדיאלוגים להיות ברורים יותר ללא צורך בהגברת עוצמת הקול.

SONOS Beam 

התקנה

ההתקנה פשוטה ביותר. בעת חיבור כבל HDMI בין המקרן לטלוויזיה, יש לבחור בטלוויזיה בכניסת ה- HDMI שתומכת ב- eARC, לחבר כבל רשת או לשייך לרשת האלחוטית, לחבר לחשמל, להוריד אפליקציית סונוס במכשיר אנדרואיד או iOS וזהו. 

תשומת הלב שבניגוד לרוב מקרני הקול הקיימים בשוק, ה- Beam Gen 2 לא כולל תקשורת בלוטות', ומשכך החיבור בין המקרן קול לטלוויזיה מחויב בחיבור HDMI או בחיבור אופטי לטלוויזיה.

השיוך בין הסלולרי למקרן הקול מבוצע באמצעות החלקת הטלפון על הסונוס. הסטרימינג מהטלפון עבד בקלות וללא תקלות או שהיות מיותרות.

סונוס מאפשרת הגדרה של העוזרת הקולית אלקסה או גוגל, אולם בהיעדר עוזרת קולית, לא יכולתי לבדוק תכונה זו. המיקרופון המובנה ב- Beam Gen 2 מאפשרים להשתמש בו כרמקול חכם, כלומר לפנות באמצעותו ישירות לעוזרת הקולית ולקבל באמצעותו את המשוב.

סטרימינג

הערך המוסף הבולט של סונוס מול יתרת המתחרים הוא ללא ספק השימושים הנוספים שניתן לבצע במקרן הקול: כמו כל רמקול של סונוס, תוכלו להאזין למוסיקה ולהסכתים דרך מגוון גדול של שירותי שמע שקיימים באפליקציה, החל מ- Amazon Music, Apple Music, Audible, פנדורה, SoundCloud, Spotify, Tidal, TuneIn ו-YouTube Music. כפי שציינתי גם בסעיף ההתקנה, מכיוון שמקרן קול זה אינו כולל תקשורת בלוטות', לא רק שהחיבור בין המקרן קול לטלוויזיה מחויב בכבל HDMI, גם הזרמת מוסיקה אליו ניתנת רק באמצעות אפליקציית סונוס.

אפליקציית סונוסאפליקציית סונוס

בוא לגדול איתנו

סונוס מציעים לנו את האפשרות להוסיף למקרן הקול גם סאב וופר וזוג רמקולי סראונד. לפי המודל הזה, קיימות מספר חלופות בהן נוכל לבחור, ולכן איננו נדרשים כבר ברכישה הראשונית של מקרן הקול להחליט גם לרכוש סאב וופר ורמקולים סראונד נוספים. 

החלטתם לרכוש סאב ומצאתם שצריך יותר מאחד? בבקשה. סונוס מאפשרים זאת בקלות. כל אחד מהם יחובר למקרן הקול ויספק את מנת תדרי ה-LFE הנדרשת.

איך נשמע?

אציין כבר בתחילה שחיברתי מקרן הקול והתאכזבתי, כי השמע היה נמוך יותר מזה של הטלוויזיה. אולם מהר מאד גיליתי שהאפליקציה הייעודית של סונוס מאפשרת הגעה להגברה המקסימלית, ואז התהפכה הקערה. מדובר במקרן קול קטן שמספק סאונד אדיר יחסית לגודלו.

פתחתי ב-Free Guy. מתחילת הסרט מרגישים שהבמה גדולה הרבה יותר מגודלו הפיזי של ה- Beam. ההגשה של מונולוג הפתיחה היתה עמוקה וברורה. הפעלת התכונה Speech Enhancement הגבירה את המיד והטרבל על מנת להדגיש קולות הדיבור.

עברתי ל-The Guilty, ובמהלכו הפעלתי את מצב הלילה. כתוצאה מכך, קולות הפיצוצים והירי התמתנו באופן משביע רצון.

קינחתי בפרק הראשון בסדרה See באפל TV, שם גם הדגמתי את יכולות האטמוס. במידה ותרצו להתרשם מאיכות הסאונד, גשו בפרק הראשון לדקה 8:37 לקטע בו הגיבור תוקע בשופר וחבורתו מצטרפת אליו בתקיעה ובשירה. העוצמה והנפח שה- Sonos Beam Gen 2  מגיש את הקטע, ראוים לציון. לרגע מצאתי את עצמי תוהה כיצד מקרן קול כה קטן מימדים באורך 60 ס"מ, מצליח להפיק סאונד כל כך ריאליסטי וגדול. התופים אמנם לא היו מלאים כפי שניתן לצפות בשילוב סאב, והאטמוס היה מוגבל בשל אי הימצאותם של דרייברים שמופנים כלפי מעלה, ועם זאת זה היה מרשים ביותר.

תרצו לשנות הסאונד? ההתאמות אפשריות אולם מוגבלות לשינוים בטרבל, באס ו-Loudness בלבד.

תמיכה באטמוס ושליטה בבאס טרבל ו-Loudness

תמיכה באטמוס ושליטה בבאס טרבל ו-Loudness

עברתי לדו ערוצי. הזרמתי מוסיקה ישירות מהסלולרי, סמסונג גלקסי S10 Plus. על מנת להנות ממגוון שירותי הסטרימינג החינמיים, נדרשתי לבחור באיזה שירות אני מעוניין, ולצמד אותו לאפליקציה של סונוס. השמע הביא לתוצאה משביעת רצון. חשוב לציין שזה בסופו של יום מקרן קול ומשכך הסאונד היה בעיקר גדול. תחושת הסטריאו מתעתעת אולם זה לא מפתיע כי המשיר מיועד בעיקר לסרטים.

סיכום

נזכיר שהמדובר בדור השני של Sonos Beam שעבר שידרוגים משמעותיים. הוא כולל תמיכה בדולבי אטמוס, תמיכה ב- eARC ומשכך גם ב-True HD. עם זאת, חסרה תמיכה בפורמטים מתקדמים יותר כגון DTS:X. הוא תומך ברוחב פס של 24bit/192kHz בקצב דגימה של עד 38Mbps, ולכן גם בשירותי סטרימינג הסאונד באיכות HD. מערך הרמקולים בו כולל 5 מוקדי סאונד במקום 3 שהיו בדור הקודם, והתוצאה בהתאם.

האפליקציה מעידה יותר מכל על מאמצי הפיתוח שמשקיעים בסונוס. יכולותיה להתממשק למגוון רחב כל כך של תחנות רדיו ואינספור אפליקציות סטרימינג, מאפשרים ללקוחותיהם למצות את השימוש במוצרי סונוס עד תום. 

בניגוד לציפיות בשל מימדיו הקטנים, הוא מייצר במה אדירה שהפתיעה אלו שהאזינו לו. לאורך השימוש בו הוא שלט בתוכן שהוזרם לו בעוצמות נמוכות וגבוהות כאחד. חובבי הז'אנר ישמחו לגלות שהוא תומך בעוזרות הקוליות אלקסה ו- Google Assistant, ומשתלב בקלות עם כל החלטה עתידית שלכם לשדרג את ה- Beam עם סאב וופר וסראונד, ואפילו להוסיף רמקולים נוספים בחללים אחרים בבית או מחוץ לו.

מחיר: 1,799 ₪

יבואן: באג


מעבר לתגובות בפורום