ניקון D90 – מצלמת DSLR דיגיטלית ראשונה עם וידאו

ליאור קורן
28-08-2008 07:47

ניקון מפתיעה בדגם חדש – Nikon D90 הכולל בפעם הראשונה במצלמות DSLR, יכולת צילום וידאו באיכות High Definition 720p.


ראשית, חייבים לתת קרדיט על המהלך לחברת ניקון, מדובר בתכונה חדשה שגם בעלי הדימיון המפותח לא האמינו שיכניסו אותה אל מצלמת DSLR שנתפסת כמכשיר אנין למומחי צילום הסטילס, מה לה ולצילום וידאו ?

על פניו, בהחלט יכול להיות שמדובר ברעיון מוצלח ביותר: חיישן מצלמות DSLR גדול פי כמה וכמה מהחיישנים שקיימים בדגמי מצלמות סטילס קומפקטיות ואף מאלו השוכנים במצלמות וידאו בדגמים שמוכרים לכל חובב בתחום, כך שבתאוריה, רתימה של חיישן גדול שכזה למטרת צילום וידאו תוכל להשיג איכות פלט וידאו טובה בהרבה מהקיים ובעלת רעש דיגיטלי קטן פי כמה וכמה ביחס למה שמקובל היום – מה שיבוא לידי ביטוי בעיקר בצילום בתנאי חשיכה.

יתרון ה- DSLR

מעבר לכך, תכונותיה של מצלמת DSLR והשילוב עם מגוון עדשות עצום, יכולים לתרום למרחב יצירה גדולה בצילום סרטי וידאו, כגון היכולת ליצור עומק שדה רדוד אומנותי, שימוש בעדשות מאקרו או זום אימתני, דברים שנחשבים כקשים לביצוע  עבור בעלי מצלמות וידאו סטנדרטיות.
בנוסף, מנגנון יצוב / ניטרול רעידות, כזה שקיים בעדשות Nikon VR יעבוד גם במצב וידאו.

נותר כמובן לראות את התוצאות בעיניים של הדגם החדש, אבל הפוטנציאל קיים גם קיים (גם אם לא ימומש במלואו בדגם זה). כך שסוף סוף גודלה הפיזי של מצלמת DSLR יצליח להצדיק עצמו עבור רבבות חובבים.

תכונת צילום וידאו מהווה המשך ישיר וטבעי להכנסת תכונת LIVE VIEW  למצלמות DSLR, זו מאפשרת צפיה בזמן אמת מבעד למסך ה- LCD האחורי: הצלם כבר צופה למעשה בסרט וידאו שמוקרן בזמן אמת, עתה נותר לדאוג לשיטה שתצליח להקליט סרט זה בצורה איכותית אל כרטיס הזיכרון.

המגבלה העיקרית בתכונת צילום הוידאו ב- D90 הינה  שלא ניתן לבצע פיקוס אוטומטי תוך כדי צילום, אך ניתן לכוון פרמטרים רבים בתמונה לפני הצילום וכך לקבוע אופי צבעים בתמונה, דרגות חשיפה רצויות או אפקטים שונים.

הרזולוציה המירבית בה ניתן לצלם הינה 1280X720 פיקסלים בקצב פריימים של 24 תמונות לשניה (24P) שנחשב לפורמט העדכני כיום (בדומה לפילם בקולנוע שם מצלמים ב- 24 תמונות לשניה).
סוג הקובץ המתקבל הינו AVI - Motion Jpeg, נותר לקוות כי בדגמים הבאים, תשתמש ניקון בקידודים מתאימים יותר לוידאו HD, כגון H.264.

למרבה הצער, אורכם של הקלפים המצולמים הינו מוגבל: ברזולוציה המיטבית, ניתן לצלם קליפים באורך מירבי של 5 דקות בלבד, בשתי הרזולוציות הנמוכות יותר (640X424, 320X216 24 fps) עולה זמן אורך הקליפ המקסימלי ל- 20 דקות.
המצלמה כוללת גם חיבור HDMI עבור טלוויזיות, הוא מוציא אות באיכות של עד 1080i.

אתר dpreviw מדווח כי בניסיונות צילום וידאו ראשונים שערך הצוות, התקבלו תוצאות טובות מאוד, אך יש להמתין לבדיקות מעמיקות יותר.

ניקון השיקה גם מודול GP-1 GPS שמתחבר לחיבור הפלאש החיצוני, שמספק מידע על נקודות ציון גאוגרפיות לכל תמונה.

D90 - מצלמה דיגיטלית מחליפה ל- D80

המצלמה, שמחליפה את דגם D80 (שקיים שנתיים בשוק) ועל פניו כוללת שיפורים בכל תחום ופרמטר: חיישן DX מסוג CMOS ברזולוציה אפקטיבית של 12.3 מיליון פיקסלים, מסך LCD בגודל 3 אינץ' ורזולוציה מכובדת של 920,000 פיקסלים, מנגנון ניקוי חיישן, רמת ISO של עד 6,400 ומנגנון עקיבת פוקוס 3D הכולל 11 נקודות.

המצלמה תוכרז באופן רשמי בתערוכת Photokina 2008.

המחיר באירופה צפוי לעמוד על 959 אירו (גוף בלבד).

מעבר לתגובות בפורום