רמקולים Cerwin Vega XLS 215 במבחן

תמיר עיואן
14-09-2021 11:53

היצרן מגדיר אותם "Simply the biggest, baddest tower on the market". האם עמדו בציפיות?

כשמדובר ברמקולים, הגודל כן קובע. בהכללה, רמקולים גדולים עשויים להתעלות על הקטנים בשתי דרכים: תיבת התהודה שלהם גדולה יותר ולכן הם יכולים לספק יותר באס. בנוסף, הם יכולים גם לספק עוצמת קול חזקה יותר. 

אולם יש סיבה נוספת. הניראות! לרמקולים גדולים יש נוכחות חזקה יותר, ולכן במידה והם מספקים את הסחורה, חווית ההאזנה מועצמת יותר.

Cerwin Vega! (סרווין וגה)

סרווין וגה נוסדה בתחילה בשם Vega Associates, עברה לשם Vega Laboratories ורק לאחר מכן לשם Cerwin-Vega. היא הוקמה על ידי מהנדס התעופה והחלל Eugene J. "Gene" Czerwinski בשנת 1954, שהתפרסם כשייצר רמקול עם דרייבר בגודל 18 אינטש שיורד ל-30 הרץ.

לאחר הידיים שעבר, המותג Cerwin-Vega נותר מפוצל בין שתי חברות: גיבסון עבור Cerwin-Vega ו-CVDA Holdings עבור Cerwin-Vega Mobile. המוצרים שלהם ידועים בעיקר בזכות הוופרים והסאב -וופרים שמסוגלים להגיע לעוצמה גבוהה בתדרים נמוכים יחסית ובדרייברים עם הטבעת האדומה הנפוצה.

רק בשנות השבעים החלה החברה להציע סדרת רמקולים ביתיים, לרוב עם וופר בגודל 10-12 אינטש. הסלוגן שלהם היה אז "Loud is beautiful… if it's clean".

בנימה אישית אציין שסרווין וגה הוא מותג שליווה אותי הרבה שנים עוד בהיותי נער. מי לא מתלהב מרמקולים ענקיים עם וופר אימתני וגומיות אדומות? לכן היתה בי הציפיה והתרגשות עם קבלתו של הרמקול הזה.

XLS

סדרת XLS נועדה, על פי היצרן, לספק לנו את הציוד כדי ליצור את חווית הקונצרט או הקולנוע הריאליסטי בבית. עם קו שלם של רמקולים רצפתיים, מדפיים, סאב וופר וסנטר, כך שתתקבל חווית Live and Loud האולטימטיבית. על מנת לתאם ציפיות, XLS אמורים להמשיך מסורת של סאונד עוצמתי עם דגש על בס. סאונד עוצמתי ובה בעת רזולוציה ודינמיקה.

XLS-215

מדובר ברמקולים הגדולים ביותר בסדרת הרמקולים שמציע היצרן. חלקכם אולי יופתע לגלות, אולם הדגם הזה קיים כבר מאז שנות ה-80, והוא ממשיך להיות מיוצר בשל קהל מעריצים של היצרן. מכיוון שטכנולוגיית הרמקולים הבסיסית לא השתנתה כל כך בעשורים האחרונים, קיימים רמקולים שממשיכים בייצור מזה עשרות שנים. רק לאחרונה סקרתי כאן את JBL L100 Classic בן ה-50 שנה.

Made in ChinaMade in China

על פי היצרן, הרמקולים נועדו לשחזר החוויה של הופעה חיה. לדבריו "אם אתה נהנה מרוק, פופ, היפ הופ או אודיו נהדר בקולנוע, תרצה בודאי לשחזר את החוויה של מערכת סאונד שתשחזר לך את החוויה התוססת ומרעידת הגוף." מדובר ביצרן שבנה את המוניטין שלו באספקת ציוד מיקצועי לבתי קולנוע, ולהופעות חיות ברחבי העולם.

Cerwin Vegaעל הנייר

כיאה לסלוגן Live and Loud, ה-XLS 215 נבנה כרמקול חזק ועוצמתי מאוד. תביטו בו, ותבינו מיד מדוע היצרן כותב עליו "Simply the biggest, baddest tower on the market". הוא כולל 2 וופרים בגודל 15 אינטש כל אחד, שמסוגלים לרדת ל-36Hz, כלומר על הנייר קיבלנו רמקול עם סאב וופר מובנה! זה עשוי להיות שילוב מאתגר מכיוון שסאב אמור להיות עם תיבה גדולה מספיק, אולם ממבט ראשוני נראה שהרמקול גדול מספיק.

כמה גדולים? בגובה 126 X עומק 53 X ורוחב 43 ס"מ הם דומיננטים מאד. התיבה מלבנית עשויה MDF, עם פינות שאינן מעוגלות והגריל עשוי ממתכת חזקה במיוחד, כאילו היו אלה רמקולים מקצועיים להופעות או אירועים מרובי קהל.

תוסיפו לזה דרייבר מיד בקוטר 6.5 אינטש וטויטר soft dome אחד אינטש וקיבלתם רמקול שלם. את הרגשת ה-"eviction notice" שהיצרן מבטיח שהרמקולים הללו יספקו, חשתי בודאות. על כך בהמשך.

הרגישות שלהם גבוהה, 95.3 dB ב-8 אוהם. המבט באחוריהם הפליא אותי, כיוון שלא בכל יום רואים רמקולים פאסיביים מוגנים בפיוז. סוג הפיוז הוא 5A 250V Slow Blow. כנראה שמדובר בכורח המציאות, על מנת לודא שהלקוחות לא מתלהבים יתר על המידה עם העוצמות שמוזרמות לרמקול. בנוסף, תמצאו בגבם שני פתחי החזר באס פתוחים לגמרי לתיבה. תדחפו יד דרכם ותגיעו ישירות לגבו של אחד משני הדרייברים בגודל 15 אינטש.

Cerwin_Vega

אם תוספת הפיוז, או העובדה שהם כוללים אלמנטים של סאב וופר בילבלו אתכם, איישר קו כבר עתה. מדובר ברמקול פאסיבי לחלוטין! כולל אלמנטי הסאב שבו. מכאן שנידרש לעוצמה משמעותית על מנת להפיק ממנו המיטב.

לסיכום, שבו על הספה ותביטו בו. שילוב הצבע האדום, המאסיביות והגריל האימתני, משווים לו מראה על גבול המאיים.

סאונד

לזה חיכיתי. לרמקול שמתפאר בכך שהוא Simply the biggest, baddest tower on the market ומדגיש שנועד למוסיקת רוק, פופ, היפ הופ או קולנוע ביתי.

אז פתחתי בהופעה החיה של מדונה MDNA משנת 2006 בשיר Forbidden Love. כהוכחה לכך שהיא יכולה לזעזע אנשים גם בשנות ה-50 לחייה, מדונה עוררה סערה כשהעלתה לבמה גבר יהודי וגבר מוסלמי שעל חזה האחד מגן דויד ענק ועל חזה השני סימן של סהר וכוכב, כששניהם נלחמים זה בזה, ובסוף מתחבקים ועומדים להתנשק.

והסאונד - בול כמו בהופעה חיה. קיר של סאונד, שנוצר כתוצאה מרמקולים גבוהים מהמאזין, הולם בחזה ומספק סאונד שקשה להישאר אדיש אליו.

עברתי ל-Sounds of silence של סיימון וגרפונקל, הזוג שמעיד על עצמו כהכי לא חברים. מלחמת האגו הגיעה לשיאה כשמבקר מוסיקה כתב כי "מר גרפונקל התברר כאחד מתוך צוות של זמרי ליווי למר סיימון". עדים ששהו בחדר ההלבשה טוענים שבמידה והיה שם סכין, מישהו היה משתמש בו. למרות ההצלחה הכבירה, סיימון הצהיר שסבל מדיכאון, בעקבותיו נזקק לטיפולים פסיכיאטריים. היחסים העכורים הביאו לידי כך שגרפונקל מפסיק לשיר במהלך הופעה חיה ומביך את סיימון מול הקהל.

והסאונד? כאילו הם עומדים מולי ושרים. מלודיה בשיאה, קולם בשירה יפייפיה נוכח באופן מושלם ונפרד מהמנגינה שמלווה אותם. השילוב של קולותיהם הגבוהים עם הגיטרה של סיימון נשמעו בדיוק כפי שהיה מצופה.

החלטתי לעבור לשירים מהסרטים, ואיזה סרט מתאים יותר מאשר Sing, עם השיר Don’t you worry 'bout a thing של Tori Kelly. השיר נכתב והולחן על ידי סטיבי וונדר ויצא לאור באלבומו Innervisions בשנת 1973. מילות השיר מבקשות להעביר מסר חיובי, וכך בדיוק נעשה גם עם תוך התמקדות בלקחת דברים בנחישות ולהדגיש את החיובי.

השיר נפתח בקולה הלוחש של Tori Kelly, אשר מתגבר אט אט עם התקדמות השיר. אבל אז מצטרפת התזמורת בדיוק עם מה שחיכיתי לו – התופים עם הבאסים. זוכרים את הרגשת ה-"eviction notice" שהיצרן מבטיח שהרמקולים הללו יספקו? זה הקטע. הזמרת קופצת, הבמה מתחילה להתפרק, ואני מרגיש שהבית מתפרק. הרגשה שניתן לחקות עם רמקולים שנועדו לכך.

החלטתי לסיים בקטע שמהווה את אבי כל ה- "eviction notice": הסרט 2012 בקטע בו גיבור הסרט ובתו חומקים בו זמנית מכדורי האש שבוקעים מהתפרצות געשית ומרעידת אדמה. כאן הבנתי במדויק את חלקם של הוופרים האדירים. הרמקולים העבירו את הסאונד ברמת פירוט שלא תיאמן ואת ההרגשה בדיוק כפי שהבמאי ביקש להעבירה: רעידת אדמה למיטיבי לכת, כדורי אש שורקים ומנוע המכונית הנוהם באופן מפורט וריאליסטי. כמה ריאליסטי? עד שבקומה למעלה החלו מרגישים כאילו מתחילה רעידת אדמה.

סיכום

לאחר שהתרשמתי ממנו לעומק, אני יכול לומר בביטחה שה-Cerwin Vega XLS 215 הוא הרמקול העוצמתי ביותר שהיה אצלי. הם נשמעים בדיוק כפי שהם נראים. עם זוג דרייברים בגודל 15 אינטש כל אחד, מיד בקוטר 6.5 אינטש וטויטר 1 אינטש, גריל מתכתי ופסים אדומים, הם ללא ספק משדרים נוכחות שקשה להתעלם ממנה.

הם אינם מנומסים ומצליחים להעביר באופן מאד ריאליסטי את ההרגשה של הופעה חיה וקולנוע ביתי. הם בוודאי לא כוס התה של כולם, וייתכן שתעדיפו בחירה אחרת, אולם אם יש לכם חלל מתאים לרמקול בגודל אדיר שכזה, ואתם חובבי באסים ובמה אדירה בקולנוע ביתי והופעות חיות, הם עשויים להיות בחירה מעניינת ביותר. עם זאת, אחד החסרונות בשילוב סאב אימתני כל כך ברמקול, יכול להיות הגודל והמשקל שלו, שעלול להתפרש ככבד וגדול מדי עבור אחדים מאיתנו, ועדיין שכשלוקחים בחשבון שבמחיר כלולים שני סאב-וופרים בגודל 15 אינטש, זו עיסקה מעניינת. 

מחיר: 13,900 ש"ח

יבואן: סיריוס

סט אפ:

חלל בגודל 4 על 6, ותקרה בגודל 2.2 מטר.

מקור: Nvidia Shield TV Pro

הגברה: Yamaha DSP Z7

סנטר: Paradigm CC 590

סראונד: Jamo studio sound

סראונד אחוריים: Paradigm Studio 590 v4

Speaker Specifications:

Description: Dual 15” 3-way

Frequency Response: 38 Hz - 20 kHz (-3 dB) 

36 Hz - 20 kHz (-10 dB)

Power Handling (Peak): 500 watts

Sensitivity in SPL @ 8 ohms @ 1 meter full: 95.3 dB

Impedance: 6 ohms. 8 ohm compatible

Crossover Frequencies: 280 Hz / 2 .4 kHz

Protection: Yes Fuse (system)

Video Shielding: No

Dimensions (HxWxD): 1260 mm x 430 mm x 535 mm

Net Weight: 52.6 kg


מעבר לתגובות בפורום