GPS - כיצד בוחרים מכשיר ניווט

אלי כרמי, עומרי לוי YNET
27-08-2008 03:31

אספנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם לרכוש את מערכת ניווט GPS הטובה ביותר בתקציב שהגדרתם לעצמכם. מישל וכרמי בודקים זאת בנסיעת מבחן (וידאו).

בחירת מכשיר ניווט הפכה להיות עסק לא פשוט בזכות היצע המכשירים הגדול הזמין כיום בישראל.
מכשירי הניווט מתחלקים לשתי קבוצות, מערכות הניווט המשתמשות במחשבי כף יד וסמארטפונים ומערכות הניווט הייעודיות (PND). צרכנים המעוניינים לרכוש מערכת ניווט צריכים לבחון היטב מספר פרמטרים שיעשו את ההבדל בין מכשיר עם בעיות אפשריות כדוגמת סאונד חלש בהוראות קוליות או תצוגה לא ברורה באור שמש ישיר ברכב. אספנו עבורכם מספר פרמטרים וטיפים חשובים שצריך לשים לב בטרם הרכישה.


 כתבת וידאו: בחירת מכשיר GPS

בשיתוף עם אתר Ynet, ערך: מישל דור, צילם: אוהד אבידן קינר

שמע להוראות ניווט ה- GPS
ברוב מכשירי הניווט הרמקול נמצא מאחור זאת כדי לחסוך בגודל הפיזי של המכשיר. נקודה זו לא צריכה להפריע כל עוד הרמקול נשמע היטב ולא צורם כאשר מגבירים את העוצמה שלו. מכשירי הניווט היום מאפשרים לנגן גם כן קבצי מולטימדיה, אבל אל תצפו למצוא כאן רמקול עם איכות מעולה לכך. מה שכן מומלץ לבדוק שיש למכשיר GPS יציאת אודיו סטנדרטית של 3.5 מ"מ  לאפשר חיבור לאוזניות או למקור שמע אחר.

לחצנים

בדרך כלל כפתור ההפעלה כיבוי ממוקם בראש המכשיר וכאשר המכשיר מוצמד לשמשה במכונית ויש למצוא אותו בעזרת מישוש – מומלץ לבדוק שאתם מצליחים לעשות זאת בקלות.
(יהיה זה מתסכל להוציא את המכשיר מהמקום שלו רק לצורך הפעלה או כיבוי).
לחצני גישה נוספים לשליטה על עוצמת השמע או/ ו פעולות אחרות יתקבלו בברכה, אבל ברוב המכשירים לא תמצאו כאלו.

מסך
בחירת היעד ומסלול הניווט מוצגים על המסך לכן עליו להיות ברור וקל לראות אותו בתוך המכונית. היום הגדול הסטנדרטי הינו 4.3'' וכמובן שיש בשוק גם מכשירים עם מסכים קטנים וגדולים יותר. כאשר המסך קטן יותר גם המכשיר קטן יותר וקל לקחת אותו איתנו במקרה של ניווט רגלי, מצד שני ברור שבמסך גדול יותר רואים יותר טוב.
חשוב לבדוק נושא השתקפויות בשמש ישירה ועקיפה, גם ברכב, מסך שסובל מהשתקפויות מתאורה עקיפה יפגום בחווית הניווט והשימוש. נושא השתקפויות בשמש ישירה חשוב במיוחד כאשר אתם לוקחים את המכשיר לצורכי ניווט רגלי.

מסך ראשי
רוב הפעולות המכשיר מתבצעות בעזרת מסך המגע כאשר הכלי שלנו לכך הן האצבעות – רוב המסכים היום בעלי מסכי מגע טובים. חשוב להבין שהפעלת המכשיר ברכב הינה בסביבה יחסית צפופה ולפעמים אנחנו עושים זאת גם בזמן נסיעה (למרות שזה לא חוקי),  כך שעדיף שהמסך הראשי יהיה עם מספר קטן של  איקונים וגם מומלץ שהיו גדולים ונוחים להצבעה והפעלה.

ממשק יעודי
לפעמים, מגיע המכשיר עם ממשק מקורי בנוסף לתוכנת הניווט, האם זה חיסרון או יתרון? שימושיות וידידותיות יכולים בהחלט לעזור לתפעול, אך ממשק מסובך וצפוף מדי, יפגום בחווית המשתמש.

זרוע למכשיר GPS
הזרוע מקבעת את המכשיר על השמשה הקדמית ברכב והיא צריכה באמת  לעשות זאת, כלומר לקבע את המכשיר ללא רעידות בזמן הנסיעה. היא גם צריכה לאפשר חיבור יציב לשמשה כך שלא תיפול בזמן עצירה חזקה. מומלץ גם לבדוק שיהיה ניתן לחבר ולפרק את הזרוע בקלות, היות ולפעמים יש צורך להוריד את הזרוע.
טיפ: כאשר הרכב חונה בחניון גדול ושומם (לדוגמא בחניון של גן אירועים) כדי לפרק את הזרוע ומומלץ גם לנגב בטישו את הסימן של גומי על השמשה – אחרי הכול את המכשיר אנחנו שומרים לעיתים בתא הכפפות ולא נרצה לרמוז לגנב על המצאותו ברכב.

זיכרון
ממשק לכרטיס הזיכרון המומלץ הינו SD או יותר נכון ה SDHC שהינו התקן ה- SD שתומך בנפח זיכרון גדול High Capacity)). תקן ה- SD הינו הפופולארי ביותר ורוב הציוד עובד עם תקן זה, רוב המצלמות וטלפונים, אם ברשותכם כרטיס זיכרון קטן יותר פיזית בדרך כלל הוא מגיע עם מתאם ל- SD.

כבלים

חיבור לטעינה ולעברת נתונים המומלץ הינו Mini USB  בתקן 2.0 אשר מאפשר מעבר נתונים מהיר, ממשק זה בדרך כלל גם נמצא במצלמות סטילס דיגיטליות וכמו כן גם ברוב הנגנים ובחלק מטלפונים הסלולאריים, כך שניתן להשתמש בקלות בכבל חלופי שסביר שיהיה בנמצא. ברוב המכשירים חיבור לכבל זה הינו בצד זה נוח לשימוש אבל נראה פחות אסטטי בעוד שחיבור מאחור (או מלמטה) נראה יותר טוב אבל יהיה פחות נוח וקל לחבר ולנתק אותו כשהמכשיר מותקן ברכב.



מעבד מהיר ועצבני
היות ותוכנות הניווט מציגה גרפיקה ברמה גבוהה ובנוסף למכשיר יש יכולות לשמש כנגן מולטימדיה לכן מעבד חזק ומהיר כדי לתמוך בכך. נכון שיש גורמים נוספים פרט למעבד שמשפיעים על הביצועים של המכשיר. כך שבנוסף למעבד במהירות של לפחות Mhz 300 (ומהיר יותר טוב יותר), מומלץ להפעיל את המכשיר בחנות ולראות שהתגובות שלו מספקות את הצרכים שלנו.

מקלט GPS זריז ויציב

פעולת זיהוי מיקום בפעם ראשונה (במקרה בו שהמכשיר היה מכובה מספר ימים, או בעת הפעלה ראשונה במדינה אחרת) בדרך כלל לוקחת יותר זמן מפעולה רגילה ויכולה לקחת גם מספר דקות. חשוב שזמן זה יהיה קצר – אחרת אנחנו יכולים למצוא את עצמנו במכונית שכורה בחו"ל ממתינים זמן ארוך לאות בכדי לדעת לאיזה כיוון להתחיל לנסוע.  כמו כן חשוב שהאות יהיה גם יציב לאורך זמן ולא יתנתק בזמן הנסיעה.

ניווט ומפות עבור מכשירי GPS
ישנן מספר תוכנות ניווט בארץ עבור מכשירי GPS, בינהם תמצאו את IGO הפופולרית, דסטינטור וגם GPS2GO.
המכשיר אותו תבחרו מגיע עם אחת מהן, מומלץ לבדוק שהתוכנה מספקת לכם תמונה ברורה כזו שיהיה נוח לכם להבין את המסלול במבט קצר בזמן נסיעה. חשוב שגם יהיה קל להפעיל אותה למציאת היעד. נכון להיום המפות בהן משתמשות התוכנות בארץ הן של חברת מפה ולכן בסיס הנתונים אמור להיות זהה. בעתיד יכול להיות שבסיס הנתונים יהיה של חברות אחרות ויהיה צריך לבדוק כי הוא מדוייק ומספק את כל נקודות העניין החשובות.

רוב התוכנות מאפשרות לרכוש מפות גם עבור ניווט בחו"ל לכן צריך לבדוק את האופציה עבור המכשיר המסוים שאתם בודקים.



סוללה
סוללת המכשיר בדרך כלל לא ניתנות להחלפה רוב זמן הניווט המכשיר מחובר לשקע המצת ברכב, כך שגם סוללה חלשה אינה משפיע על ניווט רכוב. במצב זה המכשיר יעבוד בצורה זו גם שהסוללה חלשה, מה שחשוב שכאשר הסוללה מתרוקנת המכשיר לא יאבד את המידע ששמור בו, וכיום רוב המכשירים מאפשרים זאת.

מולטימדיה ותוספות
מכשירים רבים מאפשרים לנגן סוגי קבצים שונים של מוזיקה וסרטים, זה יכול לעזור להעסיק את הקטנים בזמן הנסיעה – בזמן בו המכשיר אינו נמצא בזמן ניווט פעיל.
לפעמים מכשיר מספק גם ממשק Bluetooth ונראה שיכול לשמש גם כדיבורית לנייד – בדרך כלל מכשירים אלו לא מצוידים במעבד קול לצורך ביטול הד וסינון רעשים וגם ממשק המשתמש של דיבורית זו אינו ברמה גבוהה ולא נוח לשימוש. כך שכדיבורית המכשירים האלו יהיו בדרך כלל פחות מוצלחים בהשוואה לדיבורית יעודית.



איכות ושרות - מאחורי ה- GPS
חשוב לדעת מי ה"אבא" שלו של המכשיר שמטייל עימנו בדרכים ומי החברה שמעניקה לו שירות ותמיכה. יש לבדוק היטב את נסיונה של החברה שמשווקת את המכשיר בתחום הספציפי של הניווט, יש חברות שמיבאות מוצר בודד ורמת השירות והאחריות של המוצר עשויה להיות בהתאם.
לא פחות חשוב לדעת לכמה זמן ניתנת אחריות על המכשיר והיכן תוכלו לממש אותה במידת הצורך - במקרים מסויימים יכול להיות שמדובר בתחנת שירות רחוקה ממקום מגוריכם.

סיכום - בדוק את מכשיר הניווט GPS בחנות
טיפ אחרון וחשוב הוא לרכוש את מערכת הניווט רק לאחר בחינה בפועל של המכשיר בחנות, תוך שאתם בודקים את כל הנקודות שהעלינו בכתבה.
גם אם בחרתם לרכוש את המכשיר במחיר אטרקטיבי באינטרנט - אל תוותרו על בדיקת המכשיר במו ידיכם בחנות.

קישור: סקירות מכשירים וכתבות נוספות בנושא GPS
מעבר לתגובות בפורום