סקירה על מגבר מנורות משולב EAR YOSHINO v12

אפי סדובניק
26-08-2021 12:25

מגבר מנורות משולב ומעניין ביותר הגיע אל אפי סדובניק למבחן. האם עמד בציפיות הגבוהות?

את ה-EAR v12 בחנתי מול שני סוגי רמקולים שונים לחלוטין באופיים, DEVORE GIBBON 88 ו-HARBETH SHL5:

לפני שאמשיך כמה מילים על חברת EAR מהיבואן רועי מ-Kodo Audio:

"חברת EAR Yoshino, נוסדה באנגליה בשנת 1976 והינה ממותגי האודיו הוותיקים המובילים בעולם, וממותגי הגברת המנורות בפרט.

החברה נוסדה על ידי טים דה פרוויצ'יני (שנודע בכינויו ה"ברון" ו"king of tubes"),שהיה דמות ייחודית, צבעונית ולא שגרתית, לא בכדי נחשב לאחד ממתכנני האודיו החשובים בעולם והטביע את חותמו על תעשיית הפרו אודיו לאולפנים ומוצרי האזנה ביתיים כאחד.

טים דאג לשמר את הידע ההנדסי וההון האנושי בתוך החברה ולפני מספר שנים העביר את ניהול החברה לבנו.

אין מוצר, בין אם זה פונו, שנאי MC, מונו-בלוקים או מגבר שלא משאיר אותי נלהב מהתוצאות המוסיקליות שלהם, ללא ספק אחת מהחברות שאני נהנה במיוחד לייצג. 

פגשתיו בפעם האחרונה בשנת 2019, טים הראה והשמיע לי בגאווה אב טיפוס של מגבר מבוסס על המנורה B 300, בשנתיים האחרונות לחייו עסק בשיפור ופיתוח הסופי של מגבר זה.

בשל בעיות שונות בתקופת הקורונה נדחתה השקת המגבר, המתוכנן להיות מושק בשנת 2022 נמתין בסבלנות, יש למה לצפות."

ובחזרה לסקירה

מבחינתי מדובר במוצר יפייפה שנבנה בהשראת מנוע יגואר האגדי V12. למגבר תצורה לא שגרתית של 22 מנורות, מהן 12 EL84, שש לכל צד ועשר מנורות ECC83 עבור קדם המגבר. משקל המגבר 22 ק"ג והוא מספק 50W לכל צד בתצורת CLASS A. השילוב בין נירוסטה לעץ והרשת השחורה מעל המנורות נראה מדהים ובגלל התצורה הלא שגרתית שלו הוא נמוך יחסית ורחב כך שיתאים לרוב המרווחים בסטנדים הקיימים.

בחזית המגבר כפתור הפעלה ושני בוררים: אחד לעוצמה והשני בין הכניסות. בחלקו האחורי 5 כניסות, מהן שתיים עבור TAPE ו-PHONO. מעל הכניסות יציאות לרמקולים עם שתי אפשרויות – 4 אוהם ו-8 אוהם. כמו כן יש יציאה אחת TAPE OUT.

את שאר נתוני המגבר אפשר לראות בדף היצרן.

המגבר עבד כבר תקופה אצל היבואן ולכן אין צורך בתקופת Brake in. לאחר התקנתו על הסטנד בדקתי מספר ימים כמה זמן הוא צריך להתחמם כדי להגיע לתוצאה מירבית והתחלתי בסקירה. סקירה זו תהיה גם עם קטעים דומים שבחנתי איתם את המגבר הקודם שברשותי LAVARDIN ITX שאפשר למצוא כאן. כמו כן הוספתי מספר קטעים שסקרנו אותי עם מגבר זה.

הנחת העבודה שלי היא שמגבר מנורות מסוג EL84 יהיה חם ולכן יתאים במיוחד ל-DEVORE עקב היותם פתוחים ומפורטים יותר מה-HARBETH. האם צדקתי? הישארו לסוף הסקירה ותדעו.

EAR YOSHINO v12

כבוד לאנלוג:

joe henderson the state of the tenor 2

קטע שני

כפי שכתבתי בסקירה הקודמת, זה אחד התקליטים האהובים עליי של Blue Note בסדרת TONE POET החדשה. בקטעים Portrait ו-Soulville אני בודק את הסקסופון במרכז ואת הקונטרבאס שמלווה אותו. מגבר זה הרים מעט את הבמה והזיז את הסקסופון מעט ימינה מכפי שאני רגיל ומעט מאחור. המרחק בין הנגנים מובחן מאוד וכל אחד נשמע מפוקס ובפני עצמו. הסקסופון פשוט נשמע מדהים ועוצמתי, תחום המיד במגבר זה פשוט מוציא אותו החוצה כפי שצריך להיות. הקונטרבאס יורד נמוך והדוק ושומעים את עוצמת הפריטה על המיתרים. ב-Portrait התפרצות הסקסופון כל כך עוצמתית שנאלצתי להנמיך, הדינמיות של המגבר ממש הפתיעה אותי.

Lee Morgan The Rajah

עוד תקליט מסדרת TONE POET. בקטע זה ההפרדה בין הכלים מאוד מובחנת. אני בודק את הבמה בין שתי החצוצרות. רמקול ימין משמיע את החצוצרה וממש משמאלו התופים עם רווח ביניהם ומעט מאחור, הפסנתר ממורכז ומעט קדימה. במה קטנה מאוד אבל מובחנת ויש פוקוס על כל כלי בנפרד, כיף להאזין ולדמיין איך הם נראים על הבמה עקב כך שההפרדה ביניהם מצוינת.

koln concert keith jarrett

אני מאוהב בקטע הזה ומאוד הסתקרנתי מה תהיה התוצאה ולשמחתי לא התאכזבתי. הפסנתר נשמע נקי, מפוקס ושומעים כל הקשה על הקלידים. ההד מסביב לפסנתר כשהוא גובר ודועך תופס חלק נכבד מהבמה וממלא אותה כמעט עד אלי. התחושה שהמרחק ביני לבין קיט ג'ארת הוא מספר מטרים בלבד. בנגינה מהירה יש הפרדה מעולה בין הקלידים, התוצאה פה פשוט מדהימה מבחינתי, אחת התוצאות הטובות ביותר ששמעתי עם פסנתר.

EAR YOSHINO v12

דיגיטל:

Club For Five - Brothers In Arms

בקטע חדש זה בסקירות שלי אני בוחן את קול גברי נמוך מאוד. בלי הקשר לאהבת קאברים או ההיפך קול הזמר כאן נמוך מאוד ונמצא ישירות מול המאזין בבמה קדמית. המגבר הזה יודע את העבודה טוב, הקול נמוך רועד ומרעיד את כל החדר. הבמה קדמית ונותנת תחושה שהזמר ממש מולי. הזמרות שמצטרפות נמצאות מצדדיו ומעט מאחור, ההפרדה והפוקוס עליהם פשוט מעולים.

BUIKA LAS CIUDADES

לא יודע כמה אתם מכירים אבל זמרת מופלאה זו נמצאת מולי תקופה ארוכה. הקול הצרוד שלה משכר אותי ואני עדיין זוכר את הפעם הראשונה ששמעתי אותה. בקטע זה המגבר מוציא את המיטב מהקול הצרוד שלה ופה היה מעניין מאוד המשחק בין שני הרמקולים. זה אחד הקטעים הבודדים שלא מצאתי משום מה הבדל גדול בין הרמקולים למרות הבדל האופי שלהם.

patricia barber companion

בקטע זה אני בוחן בדקות הראשונות בעיקר את תחושת המרחב והבמה בגלל שמדובר בהופעה חיה שמוקלטת באיכות גבוהה מאוד. התיפוף העדין והמדויק בפתיחה במיוחד לאחר 2:10 דקות נכנס הקהל ומוחה כפיים. קולה של ברבר נשמע קידמי צלול וברור. הקהל שנכנס מספר לנו מה המרחק בינו לבין הזמרת ובין המאזין ונמצא לאורך כל הבמה והיא ממש גדולה, יש תחושה של ישיבה מול הבמה באולם קטן.

Terry callier people get ready

זמר מופלא בקטע משולב בקול אנושי חם עם קטעי סקסופון גיטרה וזמרות ליווי. במה רחבה מעט קדמית ועם פוקוס על כל כלי בנפרד, טונאליות מצוינת כאשר הזמרות מעט מאחור ואפשר ממש להבחין בכל פרט שנמצא על הבמה. הסקסופון נשמע מלא ועם זאת חד כתער, התוצאה פשוט פנטסטית המגבר פורח בקטעים מסוג זה.

mephisto co eiji oue minnesota orchestra

קטע זה עמוס בכלים ומאופיין בדינמיות מתפרצת עם מספר רב של כלים הממוקמים על הבמה מהצדדים ומאחור. אפשר להבין את רמת הדיוק והתכנון של המגבר הזה אשר לרגע אחד לא הרגשתי איבוד של גודל הבמה ומיקום הכלים עליה. דינמיות זה נושא קצת בעייתי במגברי מנורות ובמיוחד במגברי CLASS A וחשבתי שאני צפוי לבעיות קלות אבל המגבר התגבר על זה בצורה מדהימה. לא מבין בתכנון מגברים ואל תתפסו אותי במילים אבל יתכן וזה קשור לריבוי המנורות ושליטה על ערוצים נפרדים, פשוט שאפו במקרה הזה.

EAR YOSHINO v12

הערות:

התחממות - מצאתי שלאחר כשעה הוא הגיע לתוצאה מקסימלית. המגבר לא ממש לוהט אבל ציפיתי להתחממות גדולה יותר ממגבר CLASS A. הוא צריך להיות מותקן במקום מאוורר ורווח מינימלי בין המדפים של כ-35 ס"מ כדי שהמדף מעל לא יתלהט.

העמדה - במהלך הסקירה המגבר עבר מהסטנד לרצפה על גבי פלטת MDF מסיבית (4 ס"מ עובי) ועל סטנד נוסף מעץ אלון בוצ'ר בלוק. לא הבחנתי בהבדלים בסאונד בין המיקומים השונים.

סאונד:

כפי שכתבתי בתחילת הסקירה הפעם בחנתי מול שני סוגי רמקולים בעלי אופי שונה מהותית, אבל שניהם יחסית קלים להנעה. בשני המקרים המגבר לא הראה שום מאמץ למרות הספקו הצנוע יחסית ובורר העוצמה מעולם לא עבר את שליש דרכו.

כמו כן רשמתי לכם שהנחת העבודה שלי היתה שהמגבר יהיה חם ויתאים יותר לרמקול פתוח ומפורט ויגרום לאיזון וטונאליות טובה יותר.

עם DEVORE GIBBON 88 - כפי שציפיתי התוצאה היתה לא פחות ממדהימה. התאמה מעולה בין השניים, סאונד פתוח עם במה רחבה ופוקוס בין הכלים, הפרדה מדויקת בין כלי לכלי. המיד היה מלא וקולות אדם נשמעו מדהים. לא הבחנתי בחמימות או במריחה של הבאס הכל היה הדוק ומדויק כפי שצריך להיות סט מודרני. זו לא פעם ראשונה שאני נוכח ביכולותיהם של מגברי מנורות להפיק סאונד "מודרני" ולא תואם את ההנחה הכללית של חמימות, פשוט הכל תלוי בתכנון ופה מדובר בתכנון לעילא ולעילא. 

עם HARBETH SHL5 - פה קצת חששתי מהזיווג הזה במיוחד בתחום הבאס והגבוהים כי מדובר ברמקולים חמים עם באס מעט "מרוח" אבל היתרון הגדול בתחום המיד בולט ובגבוהים "רגועים" למי שלא אוהב טוויטרים בולטים או מנסרים. אכן קיים הבדל בין שני הרמקולים מול מגבר זה וזה יותר עניין של טעם אישי אבל בהחלט מבחינת באס וגבוהים הגיבון נתן פרזנטציה שקיפות ופוקוס טובים יותר לעומת מיד מלא וקולות אנושיים עם יותר עומק ומלאות בהרבת. כמו כן בהרבת למי שאוהב כלים בודדים כמו כינור גיטרה אקוסטית או גיטרת באס יקבל תוצאה טובה יותר.

הבדל נוסף בין השניים הוא בצורך במרחק וההטיה הנדרשת. ההרבת דורש מרחק גדול יותר בין הרמקולים והטיה כלפי פנימה כדי לקבל את הבמה הנכונה ואת הפוקוס הרצוי, יתכן שזה עקב מבנה המוניטור שלהם שמיועד להיות לכיוון המאזין. לעומת זאת ה-GIBBON הרבה פחות מפונק ואפשר לשחק עם ההעמדה ולקבל מספר תוצאות רצויות.

באופן כללי הכל תלוי בטעם אישי ויש שיעדיפו את התוצאה ה-"חמה" יותר עם ההרבת או ההיפך. בשני המקרים המגבר השתלב מצוין והייתי חי בשמחה עם שניהם.

יתרונות:

- מפורט, מיד מלא וטונאליות מצוינת ללא "צביעה" של צלילים עם באס הדוק, גבוהים נקיים ולא צורמים. 

- דינאמיות מרשימה יחסית למגברי class a.

- במה רחבה ומפורטת בשידוך לרמקול המתאים.

- בורר הכניסות איכותי מאוד ולא משמיע רעשים במעבר בין הכניסות כפי שנתקלתי במספר מגברים.

- תכנון נראות ובניה מרשימים מאוד ובהחלט תואמים את המסורת הנהדרת של היצרן הזה. 

- שלט קטן ונוח מאוד לשימוש.

חסרונות:

- לשלט שליטה אך ורק על העוצמה.

- זמן יחסית ארוך של התחממות והגעה לביצועים מקסימליים.

- יציאות לרמקולים מלמעלה לא מפריע אבל קצת פוגם בחזות המגבר.

- מחיר לא זול (אפשר להתווכח על זה) אבל אנו בעידן של הכול כלול וזה מגבר נטו ללא דאק ללא פונו וללא תצוגה דיגיטלית. 

לסיכום:

מדובר במגבר שתוכנן כמו שיצרן ברמה זו יודע לתכנן. הוא בנוי כמו טנק שיוצר במפעל מכוניות יגואר לפי הגימור המקובל בשושלת נסיכות אירופאית. מגבר היי-אנד לכל דבר בעל מראה ייחודי ומדהים. 

מי שמחפש מגבר משולב איכותי שיודע לספק הנאה מרובה עם סאונד "מודרני" מדויק ועשיר עם באס הדוק מיד מצוין וגבוהים עדינים ולא צורמים מגבר זה חייב להיכלל בבחינה מול הרמקולים שלו.

היה לי קשה, לא נפרדתי בקלות ממגבר זה, אפשר להגיד רועי תלש לי אותו מהידיים וברח... :(

הבהרות:

- רוב הסקירה התנהלה מול ה GIBBON כיון שלאחר מספר ימים גיליתי שלטעמי ההתאמה בין השניים פשוט טובה יותר.

- בתמונות המצורפות רואים את שני הרמקולים אחד ליד השני. במהלך הסקירה כל זוג היה בנפרד בחדר.

- מהלך הסקירה התנהל בשני שלבים. התחלתי בסקירה דיגיטלית כאשר במהלכה הרכבתי את הראש החדש לפטיפון (ZYX ULTIMATE R100) לתקופת "ברייק אין" ורק אז בוצעה הסקירה האנלוגית. בסופו של עניין חזרתי לסיבוב נוסף להמשך סקירה דיגיטאלית.

EAR YOSHINO v12

נתונים טכניים:

Valves

Twelve EL84 (6BQ5)

Ten ECC83 (12AX7)

Performance

Frequency Response: 12-60Khz -3dB

Signal-to-nosie Ratio: 93dB

Input Sensitvity: 0.4V

Input Impedance: 47kΩ

Output Damping Factor: 10

Connectivity

Five Line Inputs (RCA)

One Tape Output (RCA)

Output

Power Output (20-20KHz): 50W

nto 4 & 8Ω (8 & 16Ω optional)

Total Harmonic Distortion: <0.03%

 

מחיר מומלץ לצרכן: 33,000 ₪ כמחירו בארץ הייצור אנגליה.

יבואן: קודו אודיו

מוזמנים להדגמה בתיאום.

 

ציוד בדיקה

DEVORE FIDELITY GIBBON 88

HARBETH SHL5

AYON CD2

LINDEMANN LIMETREE BRIDGE

kUZMA STABI S

KUZMA 4P TONEARM

EAR THE PHONOBOX

ZYX ULTIMATE R100

Hdplex power supply


מעבר לתגובות בפורום