רמקולים רצפתיים JBL HDI 3600 במבחן

תמיר עיואן
08-07-2021 14:13

JBL השיקה לאחרונה סדרת רמקולים ללקוח הביתי. כיצד הוא עומד במבחן?

בחירת רמקול רצפתי עלולה להיות בעיה קשה. הם גדולים, כבדים, בולטים בחלל, ולעיתים קרובות לא משתלבים עם ציפיות יתרת הדיירים באשר לעיצובו של החלל הראשי בבית. אז למה רובינו ממשיכים לבחור בהם? התשובה פשוטה: איכות צליל. בעולם הרמקולים, איכות השמע הטובה ביותר מגיעה בדרך כלל מרמקולים רצפתיים. בהכללה אציין שגודל התיבה והדרייברים מאפשרים להם להשמיע מוסיקה בעוצמה גבוהה יותר ביחס למדפיים, תוך אספקת סאונד עשיר יותר.

בכל הנוגע לסוג הסאונד, רובינו נחפש רמקולים ניטרליים, שמסוגלים להתמודד עם כמעט כל סוג של מוזיקה שנבחר. לכן כדאי להתמקד בחברות עם היסטוריה של רמקולים. אמרנו היסטוריה? קבלו את  JBL.

JBL

JBL היא חברה אמריקאית, יצרנית רמקולים ואוזניות, שהוקמה על ידי מהנדס אודיו בשם James Bullough Lansing בשנת 1902. הבחור הצעיר, שהספיק לחיות רק עד גיל 47, הקים שתי חברות שהטביעו את חותמן בעולם האודיו: Altec Lansing ו- JBL. בשנת 1946, JBL יצרה את הרמקולים הראשונים שלה, D101, שכלל דרייבר בגודל 15 אינטש, ובהמשך גם דגם נוסף שכלל גם דרייבר לתדרים גבוהים. בשנות ה- 70 השיקה החברה את הרמקול האלמותי שלהם L-100, שזכה לחידוש בימים אלה – צפו לסקירתו בקרוב מאד!

בעשורים שלאחר מכן, התפצלה JBL בפנייתה ל-2 לקוחות שונים לחלוטין:

- הקהל הביתי עם מוצרי ה- mass market

- ציוד לסיבובי הופעות, פסטיבלים, בתי קולנוע

HDI (High-Definition Imaging)

סדרת הרמקולים HDI שייכת לחטיבת המוצרים של JBL Synthesis, שמציעה לקהל הלקוחות הביתי רמקולים, פרוססורים, ומגברים. סדרת ה- HDI כוללת סאב וופר, סנטר, רמקול מדפי, ו-2 רמקולים רצפתיים – כדי לספק סט שלם למערכת קולנוע ביתית

jbl

JBL Synthesis HDI series

HDI-3600

זהו הרמקול הקטן מבין שני הרמקולים הרצפתיים בסדרה. הוא כולל 3 אלמנטים בקוטר 6.5 אינטש העשוים מאלומיניום בנוסף על Compression Driver בדומה לרמקולים בסדרה המיקצועית של JBL. הרמקול תוכנן ועוצב בארה"ב והינו 2.5 way, כלומר המיד שלו בעצם מתפקד כמיד-וופר. בגבו 2 פתחי באס רפלקס, מה שמחייב התיחסות למרחק שיוצב מהקיר האחורי, ולכן היצרן מנחה להציב אותם במרחק מינימלי של חצי מטר מהקיר האחורי. 2 זוגות החיבורים שבגבו מאפשרים הזנת bi- amp/bi-wire. 

החיבורים בגב הרמקול

חיבורים בגב הרמקול

הגריל מגנטי, כך שהלבשתו והסרתו מהרמקול הופכת לפעולה פשוטה במיוחד, בניגוד לגרילים של חברות אחרות, עם פינים מפלסטיק, שעלולים להשאר בתוך הרמקול לאחר נסיון שליפת גריל.

נוכחות

כל רמקול שוקל כ- 28 קילו, גובהו 102, עומקו 32 ורוחבו 25 ס"מ. התיבה מעוצבת כיח' מלבנית עם פינות מעוגלות. מימדיו בשילוב עם הגימור שחור חלק (High Gloss Black) שהתקבל לסקירה, מיצרים נוכחות משמעותית בחדר. ניתן לרכוש את המוצר גם בגימור אגוז מלך (Satin Walnut) או עץ אלון  (Gray Oak wood).

נתונים טכניים

הרגישות של הרמקול היא 90dB ב- 4 אוהם, מה שמביא לצורך לשקול שימוש במגבר מתאים. לצורך הסקירה, הוא שולב עם Arcam SA-30 שכולל DIRAC RC  מובנה. את הסקירה שביצעתי לאחרונה על ה- SA-30 תוכלו לקרוא כאן.

טווח התדרים של הרמקול הוא 38Hz - 30kHz (-6dB). במבט ראשון על טווח התדרים עולה שכדאי לשקול הוספת סאב וופר, למרות שאני אוהב להאזין למוסיקה דו ערוצית ללא סאב.

זוג רמקולים JBL

האזנה

בטרם אתאר את החוויה מההאזנה הממושכת לרמקול זה, אציין שמנסיוני עימו, למיקום המאזין עשויה להיות השפעה אדירה. לישיבה בה גובה הראש שלי מעט מתחת לגובהו של ה- compression driver הניבה את סאונד המספק ביותר. לעומת זאת, האזנה בגובה הדרייבר הזה הניבה תוצאה מעט פחות טובה.

compression driver

compression driver

בנוסף, שלא כרמקולים אחרים, הפתיע אותי שלקח לי מעט מאד זמן להתרגל לחתימת הצליל שלו. אינני בטוח אם זה בשל המגבר בו השתמשתי, שביצע כיול ותיקון באמצעות DIRAC RC, או בשל העובדה שחתימת הצליל שלו היתה דומה מלכתחילה לזו של הרמקולים שלי. 

בכל הנוגע לחווית האזנה, מי מאיתנו לא היה רוצה שהרמקולים שבחלל שלו יספקו חוויה דומה להשתתפות בהופעה חיה במועדון? ממש כאילו הוא יושב בשורה הראשונה בקהל. בחוויה שלי, הרמקולים הללו עשוים לספק תוצאה קרובה מאד, בתנאים המתאימים. 

חשתי שעל מנת להפיק המיטב מרמקולים אלו, כדאי להזין להם תוכן מתאים, ולהקשיב בעוצמה תואמת. את ההנאה המקסימלית הפקתי כשהאזנתי למוסיקת רוק ופופ, ולמוזיקה אלקטרונית. כמו כן הם בהחלט מתאימים שאכלול אותם במערך קולנוע ביתי.

מדוע אני כותב זאת? מכיוון שחשתי שכשאני משמיע מוסיקה מסויימת, נראה כאילו הלהקה נמצאת מולי. איזו מוסיקה? חכו.

התחלתי עם Eric Prydz VS Pink Floyd בשיר 'Proper Education'. המדובר ברמיקס לשיר משנת 1979, Another brick in the wall part II. הגרסא של המוסיקאי השוודי יצאה ב- 2007, אולם אני נחשפתי אליה לראשונה בעמדת האוזניות בתערוכת דיטאון האחרונה. חיש מהר צילמתי את שם השיר מכיוון שכה התחברתי לביצוע. לטעמי, השיר המקורי קיבל בדיוק את הערך המוסף שהיה חסר לו – קצב מתאים כדי להתאים אותו לקצב העכשווי. בכל האמור בביצוע, הרמקולים עמדו בציפיות: הפרזנטציה היתה כמצופה. הבאסים היו מדויקים, ללא הידהוד, והסאונד - סוחף.

עברתי לנוסטלגיה שזרקה אותי 15 שנים אחורה, Love of my life של להקת Queen בהופעה חיה באצטדיון וומבלי. בקטע זה פרדי מרקורי נצפה במלוא הדרו, שולט בקהל ללא עוררין ומעורר געגוע לווקאליות של פעם בדור. לא כולם זוכרים, אולם ההופעה שודרה בטלויזיה לראשונה במונו, ועל מנת לפצות את הקהל – במקביל גם ברדיו בסטריאו. קראו לזה Multi Cast. הקטע הווקאלי היווה אתגר מסוים לדרייבר השופרי של הרמקול, אולם המלודיות והריאליזם בהם נשמעה הגיטרה של בריאן מיי, חיפו על כך. 

לעיתים צריך פשוט להשמיע את מה שכה טבעי לחברה שיודעת טוב כל כך ליצר רמקולים להופעות חיות. AC/DC - Highway to Hell. הלהקה האוסטרלית שחררה את האלבום השישי שקרוי על שם הלהיט הזה בשנת 1979 והשאר היסטוריה. לצפות בקהל ללא חולצות, שואג ומקפץ בגלים מתוזמנים, כאילו הצמידו לכל אחד מכשיר טמפו, נראה מרגש לגמרי. נחזור לרמקולים. להקשיב לשיר ב- HDI-3600, בעוצמה המתאימה, זו ללא ספק חוויה ששוה להתנסות בה. נראה שהרמקולים הללו מתאימים בול למוסיקה הזו.

סיימתי את ההאזנה בקטע המרגש כל כך של האופרה כרמן מאת המלחין הצרפתי Georges Bizet ובכיכובה של זמרת הסופרן Anna Caterina Antonacci. בקטע זה ניסיתי למתוח את הדרייבר השופרי עד קצהו, בדיוק כפי שאנה מותחת את מיתרי קולה. במהלך ההאזנה חשתי לעיתים שקולה יוצא הדופן של הכוכבת הביא את ה- Compression Driver השופרי לכדי מיצוי ולהבנה שיתכן ועל הרמקול הזה המועדפים סגנונות אחרים.

לסיכום

ל- JBL יש מקום של כבוד בתעשיית הרמקולים העולמית בכלל והאמריקאית בפרט. במטרה להיכנס לשוק הצרכנים הביתיים, פיתחה החברה את סדרת ה-HDI. דגם ה-3,600 HDI הם רמקולים רצפתיים מעוצבים בקפידה שרבים היו שמחים להציב בסלון. הוסיפו לזה את מיטב הטכנולוגיה שפותחה על ידי JBL, וקיבלתם פוטנציאל אמיתי במחיר נוח. ככל דבר בחיים, חשוב שגם כאן נבצע תיאום ציפיות. מהתנסותי עימו מצאתי שכדי שניתן יהיה להפיק את המיטב ממנו, חשוב שיוצב במרחק הגון מהקיר האחורי וכן שנתאים את גובה הישיבה של המאזין, כך שהראש יהיה מעט נמוך מגובהו של הדרייבר השופרי. בכל האמור לסגנונות המוסיקה, מצאתי שרוק ופופ מאד מחמיאים לו, וכי אופרה ומוסיקה קלאסית עלולים מעט לאתגר אותו. צרפו לו את המגבר המתאים וקיבלתם מערכת נפלאה למגוון רחב של סגנונות. 

 

מחיר לזוג: 16,990 ש"ח

יבואן: קבוצת כהנא

 

 

 

מעבר לתגובות בפורום