צילום אוכל עם הסמארטפון - כל מה שצריך לדעת

אלי כרמי
20-06-2021 10:31

אלי כרמי עם מספר טיפים והמלצות לצילום האוכל עם הסמארטפון שלכם, כדי שתשתפו את החוויה בצורה הטובה ביותר.

הטלפון כבר מזמן הפך להיות כלי הצילום הפופולרי בעולם, כך שלא מפתיע לראות רבים שמצלמים איתו אוכל. בשורות הבאות אנסה לספק לכם כמה נקודות שיעזרו לכם לקבל תמונות אוכל מרשימות יותר. רוב ההסברים והטיפים הבאים נכונים גם כשמצלמים עם מצלמה רצינית יותר, אבל באו נחזור לחבר שתמיד איתנו... לטלפון.

למה אנחנו מצלמים אוכל - במקום לאכול אותו

אנחנו מצלמים אוכל מאותה סיבה שאנחנו מצלמים בכלל, לשתף ולתעד את החוויה, ואוכל הוא בהחלט חוויה. גם אם אנחנו אוכלים בבית ובעיקר כשאנחנו יוצאים לאכול במקום מיוחד ואנחנו רוצים לנצור את הרגע והתמונה יכולה להחזיר לנו את החוויה. ברור שאנחנו גם רוצים לשתף את החוויה שלנו עם הקרובים והחברים שלנו וגם כאן צילום עוזר. 

היום זה כבר ידוע שאוכל מתחילים לאכול עם העיניים, אוכל שנראה טוב מושך אותנו לאכול אותו וגם לצלם אותו, לזכור ולשתף, כמו כל דבר יפה שאנחנו פוגשים. כך שזה הגיוני שצילום מוצלח שעושה חסד לרגע ולאוכל, ישרת אותנו טוב יותר ואני מקווה הטיפים הבאים יעזרו לכם לקבל תמונות אוכל טובות יתר.

צילומי אוכל

צילום זה אור - אור מביא חיים גם לאוכל

צילום זה לקלוט את האור: כיצד הצבעים, המרקמים ובכלל האוכל מושפע מהאור. בהרבה מקומות כשאנחנו מצלמים, התאורה היא חלשה ואז המצלמה של הטלפון מנסה לחפות על חוסר האור, אם בחשיפה איטית או ברגישות גבוהה יותר שיכולות לספק לנו תמונות פחות ברורות.

מצד שני שימוש בפלאש של הטלפון יכול לספק תמונה שטוחה, היות ועודף האור הלבן מספק תמונה ללא גוונים וכן גם יכול לספק הרבה צללים.

הרבה צלמים, גם המקצוענים של צילום אוכל, מעדיפים לצלם בתאורה טבעית עד כמה שניתן, ליד חלון או ליד מקור אור גדול שמספק אור רב אך לא חזק מדי וללא צללים.

אפשרות מעניינת היא להשתמש בתאורה מטלפון של חבר להאיר מהצד את האוכל שאנחנו מצלמים. מומלץ לנסות תאורה מהצד ובהרבה מקרים תאורה מאחורי האוכל יכולה לספק אפקט מאוד מיוחד. אפשר לנסות להאיר עם משטח שמחזיר אור, התפריט של המסעדה, דף חלק, בבית ניתן להשתמש בנייר אלומיניום - אור מוחזר הוא בדרך כלל רך יותר וטוב יותר לצילום, בטח ראיתם צלמים משתמשים במטריות או משטחים מחזירי אור לקבלת אור רך.

צילומי אוכל

קומפוזיציה - כאן משקל לא נמדד בזמן ולא בגרמים

קומפוזיציה היא איך נמקם את האובייקטים בתמונה כך שהיא תמשוך את העין. קומפוזיציה טובה לא נמדדת במשקל או בגרמים, היא נמדדת בזמן - כמה זמן נביט בתמונה, וככול שהתמונה טובה יותר, משך הזמן יהיה ארוך יותר. להסיר ספק, תמונה לא ברורה לא תמשוך את העין להבין מה יש בתמונה, פשוט נעבור לתמונה אחרת.

יש מספר חוקים וכללים בצילום שידועים כמושכים את העין. זה נושא רחב וכל הכללים הללו מתאימים גם כאן, כולל הכלל שמותר לשבור את הכללים. לא הוכנס לכאן כל הכללים. אפשר לקרוא על חוק השלישים, הולכה ועוד ברשת, רק נקודה למחשבה, משקל - אם מצלמים תמונה ומציגים צלחת בחצי תמונה, אז בחצי השני כדאי להניח אובייקט נוסף: כוס, מזלג או אפילו חלל ריק שיכול להיות משקל נגדי כדי ליצור קומפוזיציה שתמשוך את העין - כלומר פשוט לחשוב על איזון ומשקל בתמונה והשאר יגיע לנו לבד.

נקודה למחשבה, שלמות - אם מצלמים צלחת, עדיף להציג את כל הצלחת ולא לשבור אותה בתמונה, כלומר לא להציג חלק ממנה. אם אין מקום או שלא רוצים להציג את כל הצלחת אז כבר כדי להציג חצי צלחת, שני שליש צלחת ולא רק להסתיר חלק קטן ובטח לא עקום - לחשוב מה יותר נוח לעין לראות.

צילומי אוכל

זווית צילום - משם זה נראה אחרת

צילום אוכל בדרך כלל מגיע משלוש זווית צילום - צילום בזווית, צילום עילי, וצילום מגובה השולחן:

צילום בזווית

זווית הצילום הזו היא הפופולרית ביותר, היא הטבעית ביותר מגובה העינים בכ-30 עד 45 מעלות לעבר המנה. זווית זו מאפשרת לנו לקבל תלת מימד של המנה וכן את חלקו הקדמי של כלי ההגשה. אפשר לצלם בזווית זו בישיבה ללא הרבה הכנות. זו הזווית שבה אנחנו רואים את האוכל כשהוא מוגש לנו ולכן זה הגיוני לצלם מזווית זו. כל סוגי התאורה יתאימו לזווית זו, אם כי אור חזק מאחור יכול ליצור צללים ולא יתאים בדרך כלל.

צילום גרפי

צילום מעל המנה, צילום זה נקרא צילום גרפי היות והמנה נראית בו דו ממדית, כיוון שאין לנו כלל את מימד הגובה. צילום זה בדרך כלל מחייב אותנו לעמוד, זווית זו מתאימה לצלם מספר מנות יחד ואפילו את כל השולחן ולפעמים נעמוד על הכיסא (אל תעשו זו במסעדה) כדי לקבל את האפקט הרצוי. זווית זו מתאימה בדרך כלל לצילום של מרק, קפה, פיצה וכן מנות ללא מימד גובה דומיננטי. בזווית צילום זו בדרך כלל לא תתאים תאורה חזרה מהצד בגלל צללים. באופן מפתיעה צילום כזה יכול ללכת טוב עם פלאש של הטלפון.

צילומי אוכל

צילום מגובה השולחן

זווית צילום זו הינה שהטלפון ממש בגובה השולחן, זווית זו פחות פופולרית, אבל תתאים לצילום של מנות בעלות גובה, כמו המבורגר על מספר שכבות, פרוסה של עוגת שכבות וכן גם של בקבוק יין ואז תאורה מאחור תספק אפקט מרשים. אני אוהב להוסיף לצילום מזווית זו עריכה עם הדגשת הבהירות ואז הרקע ממש לא מורגש והאובייקט (האוכל) קופץ קדימה.

צילומי אוכל

צילום הכנת האוכל - לכלוך זה טוב

אם זו אמא שלכם, או שף על בר פתוח או שקיבלתם אישור לקפוץ למטבח - צילום של הכנת האוכל יכול להיות מעניין מאוד, גם אם המטבח מלוכלך זה יכול להיות אותנטי. כמו כן צילום של פיזור של מלח, או גבינה על האוכל, כמו גם גבינה של פיצה נמתחת שמושכים פרוסה או כל משחק עם אוכל, יכול לצאת מאוד מעניין - מי אמר שלא משחקים עם אוכל.

אם השולחן לא נקי בגלל טיפות של מרק או כל דבר אחר שנפל מהמנה, גם זה יכול לצאת מיוחד בתמונה, אבל זה לא אומר שתמיד זה יוצא טוב ובדרך כלל תמונה נקיה ומסודרת זה הצילום הנכון.

אם יש את הזמן, מותר לביים קצת את התמונה, לנקות, לסדר או אפילו להוסיף לכלוך מתוכנן - לפעמים תכנון מביא לנו תמונות שנראות טבעיות.

צילומי אוכל

כמה זמן יש לנו, אפשר כבר לאכול - There is no spoon

מי זוכר מאיפה המשפט הזה (There is no spoon)?

אוכל בסופו של דבר משמש לאכילה וכולנו מכירים את זה שבמסעדה או בבית שהאוכל מוגש, הצלם התורן עוצר אותנו כדי לצלם תמונה מזווית צילום נוספת. אז הפעם יכול להיות שאתם משחקים את התפקיד של הצלם הנודניק הזה- יש לנו כאן אלמנט של זמן שצריך לנצל אותו בזריזות וכדאי לעשות חושבים מראש, מה רוצים לצלם לפני שהאוכל מוגש, לחשוב מאיפה בא האור ואילו זוויות צילום יתאימו לנו.

נקודה למחשבה, צילום של מזלג כפית או אפילו יד שאוכלת יכול להיות צילום מאוד מעניין לא פחות מצילום של האוכל לבד - רק לשים לב שבניגוד לאוכל לא כל אחד אוהב להצטלם או להופיע בתמונה שמפורסמת לאחר מכן.

צילומי אוכל

מעבר למנה

הכפית או הכף או כל אביזר אחר על השולחן יכול להוסיף עניין לתמונה ואולי יהיה צורך לסדר אותה יפה בזווית הנכונה לספק את האפקט הרצוי בתמונה.

כלי ההגשה: לפעמים כלי ההגשה עצמו יפה לא פחות מהאוכל, ואז צילום האוכל יכול להיות יותר מאשר צילום אוכל.

אפשר להיות קצת אמנותי עם צילום של השתקפות השולחן מכוס מים, או אפילו צילום של מנה או חבר דרך כוס היין.

יש לשים לב לרקע של התמונה, מנורה, מפית או גוון או צבע בולט יכולים לגנוב את המבט מהמנה או אולי משהו אחר נראה לא טוב ברקע. אבל רקע גם יכול להיות מסגרת יפה לתמונה, רק צריך לשים לב לכך. 

צילומי אוכל

עריכה - לא של השולחן

הטלפונים המודרניים שלנו בעלי יכולות מעולות לעיבוד תמונות וניתן לבחור את סוג הצילום המתאים לנו. אני תמיד עורך את התמונות שאני מצלם עם הטלפון בעזרת תוכנת עריכה. אישית אני משתמש ב-Adobe Lightroom, אבל זו תוכנה בתשלום. יש תוכנות עריכה לא רעות ללא תשלום ואתם מוזמנים להוסיף את התוכנה המומלצת שלכם בתגובה לכתבה.

רבים וגם אני בינהים מפרסמים את התמונות באינסטגרם. יש לו יתרונות בנוסף ליכולת החברתית והשיתוף שלו - יש לו עורך תמונות קל ונוח לשימוש, הן בצורה אוטומטית והן בצורה ידנית, אני משתמש בו כל הזמן. מצד שני לאינסטגרם יש חסרונות: הוא אוהב תמונות ריבועיות בניגוד לטלפון שמצלם תמונות רחבות, אז כדאי לתכנן את התמונה מראש שתתאים לפלטפורמה שנפרסם בה את התמונה.

צילומי אוכל

בתאבון

יש לי עוד הרבה טיפים ובטוח שגם לכם, אבל הדבר שעוזר לצלם טוב יותר, כמו בהרבה דברים אחרים זה תרגול. אני יכול להמליץ לכם לצלם יותר, אבל אתם בטח כבר עושים זאת. אבל בניגוד לאוכל שלא אוכלים לפני שהולכים למסעדה, כאן אני ממליץ לכם לתרגל צילום בבית וכך שתגיעו מוכנים מראש למסעדה.

בתאבון, ומוזמנים לשלוח תמונות טובות בתגובות לכתבה בפורום.

מעבר לתגובות בפורום