אמזון עושה הכל כדי שתקנו פחות

תמיר עיואן
20-05-2021 19:41

נתוני המכירות של אמזון ברבעון הראשון של שנת 2021 הבהירו נתון אחד בולט: הקורונה הזניקה המכירות, בעיקר מכיוון שאנשים חששו לצאת מהבתים ולכן רכשו יותר אונליין.

הצורך לעמוד בעליה תלולה במכירות, ובמקביל לשמור על עובדיה שלא ידבקו, גרם לעליה תלולה גם בעלויות. לאור המכירות הגבוהות מידי, היא נקטה בצעדים הפוכים, שימתנו את העליה האדירה, בבואה לגרום ללקוחותיה לרכוש פחות.

קשה להאמין שאמזון תגיע למצב כזה, אולם זה מה שמבוצע בפועל. היא החלה לכבות מגוון גורמים שבדרך כלל מעודדים עליה בסל המכירות, על מנת שתוכל לספק את המוצרים שהוזמנו, ובו בעת להקטין את סל המוצרים שירכשו הלקוחות.

forbes

חשוב לזכור שבמקביל לעליה במכירות, אמזון איפשרה לעובדיה להישאר בביתם ולא להתייצב למשמרות על מנת להקטין הסיכון בהדבקת עובדים מאסיבית. 

amazon

דף הבית שלה הוא העדות העיקרית לכך: עד לאחרונה היא הציעה יותר מוצרים דיגיטליים, ספרים אלקטרונים, מנויים ל- Amazon Music, ו- Amazon Prime Videos, והרבה פחות מוצרים פיזיים. היא הפחיתה את היכולת של מוכרים להציע קופונים, כך שהמכירה תוקטן. גם השדה המוכר "לקוחות שקנו מוצר זה רכשו גם המוצרים הבאים" צומצם בדפי מוצרים רבים. 

בכל הנוגע לאירועי מכירה שנתיים, היא מצניעה אותם. אירוע המכירות "יום האם", שנחגג בדרך כלל ב- 9.5, היה מוצנע. אירוע השיא, ה- Prime Day, נדחה כנראה לאוגוסט, למרות שאמזון לא פרסמה כלום בנושא.

אמזון פועלת גם להקטנת התעבורה באתר שלה. נתוני התעבורה הרגילים מראים שהתעבורה באמזון (כ- 4 מיליארד כניסות בחודש) עולה על התעבורה של איביי, ולמארט, אפל וסמסונג יחדיו. במידה ותחפשו לרכוש מוצרים בגוגל, תגלו שהתוצאות הראשונות הם בדרך כלל מודעות של מכירות באמזון. זאת מכיוון שאמזון מהווה מפרסם גדול ביותר בגוגל. על מנת להקטין התעבורה, אמזון הקטינה דרמטית את הפרסום בו וכך הפחתה התעבורה לאתר שלה.

אחת הדרכים האפקטיביות להגדלת מכירה, היא שימוש ב- affiliate: אתרים אחרים שמקדמים מכירה של מוצרים באמזון, ובתמורה זוכים לתשלום של אחוז מסוים מהמכירה. דוגמא מקומית לכך הוא דף קבוצת הפייסבוק Ineedit IL. על מנת לצמצם המכירות, אמזון הקטינה את אחוז הרווח של ה- affiliates.

amazon

על מנת לווסת את עומס העבודה במחסניה, אמזון אישרה עד לאחרונה למוכרי צד ג' לשלוח למחסניה רק סחורה חיונית. לכן הרבה מוכרים שעד כה הסתמכו על ההפצה של אמזון, מצאו עצמם ללא מלאי במחסניה. על מנת להקטין העומס במחסניה, אמזון מאפשרת למוכרים לספק הסחורה בעצמם. כך, מוכרים שעד כה השתמשו בשירותי אמזון לשילוח מוצריהם, מספקים ללקוחות המוצרים בעצמם.

מכיוון שהאטת המכירות לא מספיקה, אמזון צמצמה גם את מגוון המוצרים שיסופקו בתוך יום אחד. חלק מהמחסנים שלה נסגרו לצורך ניקיון וחיטוי בשל הידבקות עובדים בקורונה, לאחר שכבר 4 מעובדיה נפטרו מקורונה. בצרפת לדוגמא, הרשויות חייבו את אמזון לסגור את כל המחסנים למספר שבועות.

amazon

על מנת לשפר הביצועים, אמזון ביטלה לאחרונה את ההטבה לעובדיה להישאר בביתם ללא הגבלת זמן, בשל הקורונה. הכוונה שבחלוף משבר הקורונה, הגידול יתמתן, והחברה תשוב לפעילות נורמלית. 


מעבר לתגובות בפורום