דירוג מדאיג לסאונד יונייטד

תמיר עיואן
16-05-2021 12:22

תמיר עיואן מציין מה משמעות המהלך הזה וכיצד זה עלול להשפיע עלינו.

חברת דירוג האשראי מודיס' (Moody’s), אחת מסוכנויות הדירוג המובילות בעולם, פירסמה לאחרונה את המלצתה למשקיעים לדירוג אשראי B2 לחברת סאונד יונייטד (Sound United). בנוסף לכך, הם הקצו דירוג B2 גם להלוואת שעבוד מוצעת בסכום של 380 מיליון דולר שבכוונת סאונד יונייטד ללוות.

מי זו סאונד יונייטד?

המדובר באחת מיצרניות ה-AV המוכרות והגדולות ביותר. בבעלותה מותגים מובילים כמו דנון, פולק אודיו, מרנץ, Definitive Technology, HEOS, קלאסה, בוסטון אקוסטיקס ו-B&W. לחברה הכנסות שנתיות של כ-800 מיליון דולר.

המותגים של סאונד יונייטד

מה משמעות הדברים?

ייתכן והמשקיעים במניות או אג"ח ירצו לחשוב פעמיים על השקעה במניות החברה. מודיס' משתמשת בסולם פשוט למדי, לצורך סיווג מעמדם הפיננסי האמיתי של חברות. בקצרה נציין שסולם זה מסווג חברות בדרגות A,B או C. חברות המדורגות A נחשבות מומלצות יותר להשקעה, בעוד שאלו הזוכות בדירוג C מצויות בסיכון גבוה יותר להחזרת ההלוואה.

הדירוג הזה משפיע על בנקים ומוסדות פיננסים אחרים, בבואם להחליט על אחוז הריבית על ההלוואה שתינתן לחברה מדורגת. במקרה של סאונד יונייטד, היא עלולה לשלם ריבית גבוהה יותר על ההלוואה שלקחה.

הלוואה לשם חלוקת בונוסים לבעלי המניות

דמיינו שמסגרת האשראי בבנק שלכם נגמרה ועל מנת להמשיך בקניות, אתם פונים לחברת אשראי נוספת, על מנת לקבל הלוואה גדולה יותר מהראשונה, כדי שתוכלו לכסות ההלוואה הפתוחה שלכם בבנק, ושיהיה לכם עוד כסף לביזבוזים ומתנות לדודים. 

זה בדיוק מה שמודיס' טוענת שסאונד יוניטד עושה. היא שוקלת לקחת הלוואה של 380 מיליון דולר לשם מימון הלוואה קיימת בסך 320 מיליון דולר, ולשם חלוקת דיבידנד של 50 מיליון דולר לבעלי המניות. סאונד יונייטד נמצאת בבעלות מעצמת ההון הפרטי powerhouse Charlesbank Capital Partners. מודיס' טוענת שלא בטוח שלקיחת הלוואה זו מהווה ההמלצה הנכונה ביותר מבחינה פיננסית. 

מוצרים בוגרים

מגוון המוצרים העיקרי של סאונד יוניטד כולל רסיברים, מגברים ורמקולים פאסיביים. מודיס' טוענת שאלו מוצרים שמצויים בשלב הבגרות של מחזור חייהם ולכן מצויים בסיכון להחלפתם במקרני קול, רמקולים אלחוטיים ומוצרי All in One. בקרב קהל האודיופילים זה עלול לעורר גיחוך, אולם זו כנראה המגמה השולטת. בנוסף, היא יכולה להעלות את נתח השוק של המוצרים שבבעלותה רק באמצעות רכישת חברות נוספות, ומכאן שנטל ההלוואות שהיא לוקחת צפוי רק לגדול.

כיצד זה עלול להשפיע עלינו?

סימון יצרן AV כה גדול על ידי חברת דירוגי אשראי, בדירוג אשראי כזה עלול לאותת לבאות. למדנו כבר מהשתלשלות האירועים עם אונקיו שבהיעדר חוזקה פיננסית, כל יצרן עלול למצוא עצמו בסיכון. הדירוג הנמוך יחסית עלול להביא לעליה בעלויות המימון של סאונד יוניטד, מה שיגרור אחריו מכירת נכסים ואפילו האטה בפיתוח מוצרים עתידיים.

מגמה מדאיגה

בצל הקשיים הכלכליים המשמעותיים בהם מצויה אונקיו, עליהם דיווחנו בעבר קיים סיכון שמותגים פופולריים כגון אונקיו, אינטגרה ופיוניר יצומצמו משמעותית. נוסף על כך, בדצמבר 2020 הודיעה סוני על סגירת אתרי הייצור שלה במלזיה ובברזיל, במהלך שנת 2021. המדובר באתרים שייצרו עד כה גם את הרסיברים שלה. מוקדם יותר בשנת 2020 דווח על כך שבכוונתה לארגן מחדש את מגוון המוצרים שלה, ובכיר בחברה צוטט כטוען שההשקעה בפיתוח מוצרי אלקטרוניקה היתה מוגזמת. 

התעמקות במצגת למשקיעים מ- 19.5.2020, שפרסמה סוני באתר שלה, אמנם לא ציינה באופן חד שהיא מפסיקה להתמקד ברסיברים, אולם ניתן להסיק זאת מהמשפט הכללי הבא: "Business Portfolio Management and Strategic Capital Allocation"

במצגת הובהר שסוני תתמקד בעולם האופטיקה, המשחקים ושירותי הסטרימינג, PS5, מוסיקה, סרטים, סלולר, אוזניות וטלויזיות, אולם אף מילה על רסיברים.

אף מילה על רסיברים – מתוך מצגת של סוניאף מילה על רסיברים – מתוך מצגת של סוני

מכאן ניתן להסיק שיתכן מאד וסוני עומדת להפסיק את ייצור קו הרסיברים שלה. נזכיר גם שהרסיבר STR-DN1080 הושק כבר לפני 3 שנים, וסוני לא הכריזה עד כה על מחליף. צימצום כה דרמטי של מגוון המותגים עלול להביא לכדי עלית מחירי המותגים שנותרו, ולכן להשפיע בעיקר עלינו, הצרכנים.


מעבר לתגובות בפורום