סאב וופר Tannoy TS2.8 במבחן

תמיר עיואן
12-05-2021 14:38

מי לא אוהב באסים בסאונד? בין אם יש לכם מערכת סטריאו ובין אם מערכת קולנוע ביתית, לסאב וופר יש תמיד נוכחות שקשה להתעלם ממנה.

בין אם מדובר במסיבה, הופעה חיה, סרטי פעולה, ואפילו קלאסיקות מקפיצות ברחבת הריקודים – כולם צריכים באס על מנת להישמע במיטבם.

תדרים נמוכים מוסיפים מתח ודרמה לסצינות בסרטים, כמו גם לשירים שקטים וקיצביים כאחד. סאב וופר יעודי הוא לרוב הדרך הטובה ביותר לעשות זאת.

המוצר בו נתמקד היום הוא סאב וופר מדגם TS2.8 של חברת טנוי.

נזכיר שמדובר בחברה בריטית בעלת היסטוריה של כ- 96 שנה.

טנויTS2.8

מדובר בסאב צנוע מימדים בגודל 42x27x37 בעל תיבה סגורה ושני דרייברים בגודל 8 אינטש כל אחד. 

אטום (sealed) או פתוח (ported) זו השאלה

אז מה עדיף? תיבה אטומה או פתוחה? זה נושא שנדון עד דק בפורומי האודיו ולא חסרות דעות בנושא. הדיפלומטים יבחרו בתשובה "זה תלוי".

בהכללה, סאב וופר אטום שתוכנן כראוי עשוי להשמיע תדרי LFE באופן מדויק יותר, בהשוואה לסאב עם תיבה פתוחה. לפיכך הוא עשוי להיות הבחירה למי שאוהב להקשיב למוסיקה. סאב עם תיבה פתוחה, לעומת זאת, יהיה בעל תיבה גדולה ממקבילו בעל התיבה הסגורה. השילוב של התיבה הפתוחה ש"דוחפת את האויר" עם מימדיה הגדולים יותר, עשויים להביא לתוצאה דרמטית יותר, במיוחד בתדרים הנמוכים. בסאב עם התיבה הסגורה, לעומת זאת, הדינמיות תבוא לידי ביטוי בד"כ בתדרים גבוהים יותר. לכן התיבה הפתוחה תהיה הבחירה של בעלי חדרי הקולנוע הביתי המרווחים, שמאפשרים תנועת אויר ומחפשים את אפקט ה"בום" בסרטים.

TS2.8

הטנוי כאמור, בעל תיבה אטומה.

מראה

כיאה ליצרן בריטי, למוצר עיצוב שמרני קלאסי: לא תמצאו כאן גריל מתכת נוצץ, אורות לד בקידמת המוצר, או שורת לחצנים קידמית. לעומת זאת, תקבלו מוצר שמעוצב כמו רהיט בגימור MDF בעובי 25 מ"מ. הסאב משווק בגימור אגוז מלך (Walnut) או שחור. פינותיו המעוגלות, פאנל הבקרה הצידי המאפשר חיבור דיסקרטי, משרים מראה קלאסי, כאילו היה חלק בלתי נפרד מהמזנון.

למרות מימדיו הצנועים, מדובר בסאב כבד דיו (10 קילו) המבטיח להתמודד עם ויברציות צפויות להבטיח שלא ירקד לכם בחדר.

TS2.8

ABR (Auxcillary Bass Radiator)

שיטת ה- ABR לוקחת 2 אלמנטים ומציבה אותם זה מול זה. האחד אקטיבי מסוג C-CAM, והאחר – פאסיבי (Passive Radiator). באופן זה, במקום שהסאב ישפיע רק בכיוון אחד של האלמנט האקטיבי, הוא גורם גם לתזוזתו של האלמנט הפאסיבי ובכך מעצים את האפקט. התוצאה בפועל שצד אחד של הסאב מאד פעיל, והשני – ניחשתם נכון – פאסיבי! אגב, את שיטת ה- ABR ניתן למצוא גם בסאבים של חברות נוספות, כדוגמת מוניטור אודיו. 

הגברה

הסאב מוגבר במגבר Class D המספק במקסימום 200 וואט, ובמצב רגיל 100 וואט. צנוע, אמרנו?

פאנל בקרה

פאנל הבקרה כולל התכונה המוכרת Auto On/Off לפיה הסאב מתעורר לחיים רק לאחר שיקבל סיגנל מהרסיבר. באופן זה ניתן לאחסן אותו בצמוד לריהוט אחר ולא להידרש להדלקה וכיבוי ידניים. בנוסף, הוא כולל כיווני עוצמה והתדר שעד אליו הסאב יעביר סאונד (תדר החיתוך). אני בחרתי 80 הרץ. בנוסף תמצאו בורר להפיכת פאזה בו תידרשו לכוון "אפס" במידה והסאב קידמי, או "180" במדה והסאב ממוקם בירכתי החלל, מאחורי היושבים.

TS2.8חלל ההאזנה

חלל ההאזנה שלי ייעודי לקולנוע ביתי ואינו מטופל אקוסטית. הוא אינו פתוח לחללים אחרים, אורכו כ- 6 מטרים על 4 מטרים וגובהו כ-2.2 מטרים. מרחק הישיבה ממוקם כ-4.5 מטרים מקיר ההאזנה, מה שמאפשר מרווח של כמטר וחצי בין המאזין לקיר האחורי.

כיול

בניגוד לחלק מהמתחרים, לסאב של טנוי אין תוכנת כיול ייעודית. לפיכך הרצתי רק את הכיול של הרסיבר וניגשתי לעבודה. המלצתי: קחו את הזמן שלכם בקביעת מיקום, כיול וכיוון הסאב. אתם עשוים להיות מופתעים מההבדלים בתוצאה הסופית לאחר  שינוי במיקום או בכיול.

סאונד

האמת, בתחילה היית מסופק אם הסאב יורגש בחלל. מימדיו הרזים והאלמנט הקטן יחסית גרמו לי למחשבות שאולי מימדי החדר גדולים עליו. עם זאת, מרגע שהפעלתי הסאב, לא ניתן היה להתעלם מנוכחותו. זהו סאב מהיר וזריז מספיק בכדי למלא את החלל בנוכחות משכנעת. המופע האינטימי של ביונסה, Hello, נשמע היטב והבאסים השלימו היטב את התמונה. גם כשעברתי לקרבות הכבדים באמת של הסרט אווטאר, הוא הפתיע לטובה. הסאב הוסיף מימד עומק כאשר נדרש היה להעצים את הדרמה, ובו בעת גם העביר את ההרגשה העמוקה של פיצוצים, יריות ושעטת החיות. באופן צנוע, אולם מספק. 

כאשר הגברתי את העוצמה שלו על מנת להשיג אפקט מקסימלי, הוא הצליח לספק גלי בס עמוקים אולם סימן בקולו שלא אגזים בציפיותי. 

לסיכום

מדובר בסאב וופר קומפקטי, במידות צנועות שמתאים למלא חלל בגודל בינוני ומטה ואשר לימד אותי שלמרות גודלו, הוא מסוגל להעצים את החוויה. הבס שלו ברור, תמציתי ומשתלב נהדר עם סרט טוב או הופעה חיה. במידה ואתם מחפשים סאב שיעשה את העבודה אולם לא יאיים לנפץ את הויטרינה שלכם או להטריד את השכנים, כדאי שתוסיפו אותו לרשימה.

מחיר: 2,290 ש"ח 

יבואן: טקטופ

סטאפ:

רסיבר Yamaha z7

קידמיים: Paradigm studio 100 v5

צידיים: Jamo studio sound

אחוריים:  Paradigm studio ADP 590

סנטר: Paradigm studio cc590

 

מקור Nvidia Shield tv pro


מעבר לתגובות בפורום