מכונית חשמלית אוטונומית - הקרב על דעת הקהל

תמיר עיואן
20-04-2021 18:32

לאחר שבסופ"ש האחרון נהרגו שני בני אדם בתאונה כאשר נסעו בטסלה, התעורר דיון בנושא. על המקרה וכל הפרטים שבעקבותיו בכתבה הבאה.

בסוף השבוע האחרון שני גברים בני 59 ו-69 נהרגו לאחר שמכונית טסלה מדגם S בה הם נסעו, סטתה מהכביש, פגעה בעץ ועלתה באש. כפי שדווח, החוקרים טוענים שגופותיהם של הנוסעים נמצאו במושב הנוסע הקדמי ובמושב האחורי. עוד צוטט שהשוטר אמר לעיתונאים שהחוקרים "בטוחים במאת האחוזים שאיש לא היה במושב הנהג כשהוא נוהג ברכב בזמן הפגיעה."

הצהרות חוקרי התאונה, מעלות תהיות, האם התאונה מהווה דוגמא לשימוש לא ראוי באופציית הנהג האוטומטי, או בגרסת הבטא של full self driving mode (FSD) בו המכונית מסייעת לנהג, אולם הנהג עדיין נדרש לשלוט בנסיעה ולשבת במושב הנהג. טסלה אמנם לא הגיבה רשמית להתרסקות הרכב שלה, אולם בנסיון להתמודד עם האירועים ודעת הקהל, צייץ אילון מאסק בטוויטר וענה לאדם שהעלה תהיות לגבי בטיחות המכונית "המחקר שלך כאדם פרטי טוב יותר מאנשי מקצוע... יומני נתונים ששוחזרו עד כה מראים שהטייס האוטומטי לא הופעל וכי מכונית זו לא רכשה את הפונקציה FSD", כלומר הכחיש את האפשרות שהרכב היה יכול להיות במצב אוטומטי.

מצב FSD הושק על ידי טסלה באוקטובר האחרון, והושק רק ללקוחות שטסלה בדקה את היסטוריית הנהיגה שלהם ומצאה שהם נהגים זהירים. בניגוד לרכבים רגילים, רכבי טסלה מחוברים אונליין ב-wifi ומסוגלים לעדכן גרסה בחיבור לראוטר הביתי בכל עת, במידה והיצרן מאפשר זאת, ממש כאילו היו מערכת הפעלה של מחשב ביתי. בניגוד למה שהשם full self driving mode עשוי לרמז, העדכון למצב נהיגה FSD לא הופך את מכוניות טסלה לרכבים אוטונומיים מלאים. כמו בטייס אוטומטי, עדיין נדרשים הנהגים בטסלה להותיר את הידיים על ההגה בעת השימוש בתכונה זו. מי ששילם בעבור השדרוג הנ"ל למכוניתו, פתח לעצמו גישה לתכונות כמו Auto Lane Change ו-Autopark. בתכונת ה-Autopark, הטייס האוטומטי של טסלה יעזור לנהג כשהוא צריך להחנות את המכונית במקביל לכביש או בניצב אליו.

מאסק לא פירט אילו נתונים נשלפו על ידי טסלה מהרכב, שבינתיים עלה באש שכילתה אותו, אולם המועצה הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב (NTSB) צייצה שהיא ממנה שני חוקרים לבחון את ההתרסקות ואת האש שלא ניתן היה לכבות פרק זמן רב לאחר התאונה. 

 

למרות הציוץ של מאסק שנועד להתמודד עם דעת הקהל, דווח כבר בעבר על בעלי טסלה שהפעילו טייס אוטומטי ושפעלו בניגוד להנחיות: לא נמצאו במושב הנהג או לא היו עם ידיים על ההגה. אדם אחד כבר צייץ בטוויטר ופרסם סרטון המציג כיצד מערכת ה-FSD פועלת גם ברחוב ללא סימון מסלולים, ועלולה להביא לידי התנגשות.

 

קרוב משפחתו של אחד הגברים שנהרגו בתאונה, ציין שבעל הטסלה שנהרג בתאונה האחרונה ישב במושב הנהג בעודה יוצאת מהחניה בביתו, עבר למושב האחורי מיד כשהרכב יצא לכביש והתרסק רק כמה מאות מטרים מביתו. 

איך מכבים את השריפה?

ההתרסקות הזו הדגישה לנו גם כמה מעט ידוע לנו על אופי שריפת הסוללה הנטענת של הרכב, ומדוע היא יכולה להישרף במשך שעות, על יושביה, ללא יכולת לחלצם מהאש. באירוע האחרון רשויות כיבוי האש בארה"ב נדרשו ל-4 שעות ו-120,000 ליטר מים על מנת לכבות לבסוף את האש, מה שהדגיש את הצורך בהכוונה טובה יותר כיצד להתמודד עם שריפות סוללות רכב חדשניות ונדירות יחסית. נציגי כיבוי האש אף פנו לחברת טסלה בעת הנסיון לכבותה, על מנת לקבל הדרכה כיצד להתמודד עם האש, שבמכונית רגילה נכבית תוך דקות והפעם מיאנה להיכבות.

לעת עתה, נצטרך לחכות לראיות נוספות כדי להבין בדיוק מה גרם לתאונה ולשריפה של כמעט ארבע שעות, אולם כשבוחנים את הסוללה מבינים שאין המדובר באירוע יוצא דופן. סוללה של רכב חשמלי עשויה מליתיום, וכפי שסוללת ליתיום של סלולרי קשה לכיבוי, קל וחומר שסוללת ענק של רכב חשמלי תהווה אתגר משמעותי יותר לצוותי הכיבוי.

בתוך כך חשוב לזכור שסוללות הרכב החשמלי לא היו תמיד מורכבות מליתיום. עד לשנת 2014, אלו היו עשויות מניקל מטאל, הרכב הרבה פחות דליק מליתיום.

מעיון במדריך של טסלה עולה שהיצרן מנחה להמתין עד לכיבוי טבעי של הסוללה, ולא לנסות לכבות אותה.

"If a fire develops and visible flames appear, it is recommended to apply water spray to neighboring battery enclosures and exposures (see Defensive Firefighting on page 13), rather than directly onto the burning unit."

יותר מכך, ריסוס מים על מקור האש עלול לעודד אותה.

If water is used directly on the enclosure that is burning, electrolysis of water (splitting of water into hydrogen and oxygen) may contribute to the flammable gas mixture formed by venting cells, burning plastic, and burning of other combustibles.

The fire crew should maintain a safe distance and allow the battery to burn itself out.

האירוע הנוכחי הוא רק האחרון בסדרת אירועי שריפה שאירעו ברכבי טסלה. סרטון מצלמות אבטחה שתיעד כיצד בשנים 2018 ולאחר מכן גם ב-2019 טסלה דגמי S עולה ככדור אש בתוך שניות, מה שגרם לרשויות האכיפה בארה"ב לחקור את הנושא.

אולם לא רק טסלה היתה מעורבת באירועי שריפה. למעשה מגוון רחב של דגמי רכבים חשמליים היה מעורב באירועים דומים, ביניהם: ניסן, פוולקסוואגן, פורשה, יונדאי, ב.מ.וו, מיצובישי ושברולט. החשש הנוכחי הוא מהשילוב של רכב חשמלי עם מצב אוטונומי שתאונה בו עלולה להביא לכדי שריפה בעייתית להשתלטות.

אם נשים את החששות לרגע בצד, המהפכה האוטונומית כבר כאן. יהיו מדינות שיטמיעו השינוי מוקדם יותר מאחרות, אולם הניסויים נמצאים בשלבים מתקדמים. ממשלות רבות מאמינות ומצפות שכלי הרכב האוטונומיים יצמצמו את מגיפת ההרוגים בתאונות הדרכים ברחובות.

נזכיר שבחודש ינואר השנה אישר משרד התחבורה לטסלה לייבא את מכוניותיה לישראל. הודעת משרד התחבורה מציינת כי "נציגי מינהל התנועה במשרד התחבורה עמדו בקשר מקצועי שוטף עם נציגי החברה במטרה להתעדכן ביכולות הטכנולוגיות הייחודיות של הרכב בדגש על מערכת אוטו פיילוט".

משרד התחבורה לא ציין באותה העת האם המערכת מותרת לשימוש בישראל או לא. מצד שני, הוא גם מעולם לא ציין שלמד לעומק את מערכת ה"סופר קרוז" של קדילאק או את מערכת ה-DRIVE PILOT של מרצדס אס קלאס ששיווקה בישראל החל לאחרונה.

למקרא האירועים, דעת הקהל עלולה להיות מעורבת בכל האמור ברכב חשמלי המשלב חוויה אוטונומית. מצד אחד בעלי טסלה מעידים שהמדובר ברכב חוויתי. השילוב של טכנולוגיה חדישה, מסכי ענק, היכולת לתקשר עם הרכב בדיבור, אין סוף המידע שמוזרם לנהג והמחשבה שאנו נוהגים ברכב שהוא כמעט אוטונומי מלא, מציתה את הדמיון וגורמת לישראלים רבים להזמין את הרכב באתר האינטרנט של טסלה, חוויה שונה לחלוטין ממה שהורגלנו עד כה. בנוסף, טעינת רכב חשמלי זולה במאות אחוזים מזו של מילוי טנק דלק, הרכב החשמלי כמעט ואינו דורש טיפולים במוסך, ובשורה התחתונה חסכוני מאד ביחס לרכב רגיל. לכן ברור גם מדוע פורסמו ביו-טוב אינספור עדויות של נהגי טסלה ישראליים מרוצים שמתעדים את חוויתם בכל שלב.

עם זאת, השילוב של תאונות הדרכים בהן מעורבת נהיגה אוטונומית עם אירועי השריפה בהן עשויים להילכד הנוסעים בכדור אש שלא ניתן לכיבוי, מעלים שוב את החשש שייתכן והטמעתו של רכב חשמלי אוטונומי מוקדמת מדי ושאנשים עלולים לשלם בחייהם בגין חבלי הלידה. החשש האפשרי מפני אירועים דומים בעתיד, עלול אף לגרום לנקיטת צעדי מנע מצד רשויות האכיפה ולצנן את ההתלהבות מרכבים אלה.


מעבר לתגובות בפורום