אונקיו – הסוף לחברה הציבורית?

תמיר עיואן
11-04-2021 16:08

חלק שלישי בסדרת הכתבות על מצב החברה

ביום חמישי ה-1.4.2021 הודיעה Onkyo לבורסת טוקיו שעל פי התחזית העדכנית שלה לשנת 2021, למרות מאמציה, היא נותרה חדלת פירעון. זו כמובן הודעה מאכזבת לתעשייה ולציבור הלקוחות שלה, מכיוון שמשמעותה היא שהחברה אינה מסוגלת עוד לעמוד בתשלומים.

אז מה קורה עכשיו?

ידיעה זו מהווה המשך לכתבה הראשונה והשניה שפורסמו כאן. לכן כדאי לקרוא אותן בטרם תמשיכו לקרוא עדכון זה. 

מצבה של אונקיו עד להתפתחות האחרונה היה שבשנת הכספים שמסתיימת ביפן ב-31 במרץ 2020, היה לאונקיו הון כולל שלילי. כלומר, היא היתה חדלת פירעון. בניגוד לשמועות שפורסמו בכלי תקשורת שונים באותה תקופה, אונקיו לא הוכרזה כפושטת רגל. עם זאת, היה ברור שהיא לא במצב פיננסי בריא. חדלות פירעון היא מצוקה כלכלית שמתרחשת כאשר סך ההתחייבויות של החברה עולה על סך נכסיה. כלומר, על מנת לפשט את הדברים, במידה ונמשיל זאת לניהול משק בית, לא היה לכם מספיק כסף לשלם את החשבונות שלכם.

זה כמובן לא מקום בריא, אולם לא בהכרח סוף הדרך.

חברות ציבוריות ביפן, כגון אונקיו, נדרשות לעמוד בקריטריונים מינימליים על מנת להמשיך להירשם ולפעול כחברה ציבורית הנסחרת בבורסת טוקיו (TSE). אחד מהם הוא להיות בעלת הון עצמי חיובי. מכיוון שבנובמבר 2020 נודע לנו שאונקיו - לראשונה בתולדותיה - מפרה את הדרישה הזו של ה- TSE, העניקה לה הבורסה ביפן הזדמנות קצובה בזמן לתקן את המצב עד לסוף שנת הכספים האחרונה 31.3.2021. אם חברה חדלת פירעון מסוגלת לחזור לפירעון, היא יכולה להמשיך להיסחר בבורסה. ואם עדיין תישאר חדלת פירעון, אזי כבר אינה עומדת בדרישות המינימליות של הבורסה ולכן ה- TSE ינקוט בצעדים הדרושים למחיקת החברה.

tokyo-stock-exchangeבורסת טוקיו

מחיקת חברה הינה מצב גרוע. חברות שנמחקו נמצאות במצוקה כלכלית, ומה שגרוע עוד יותר הוא שכולם יודעים זאת. לאחר המחיקה, כבר לא פשוט להשקיע בה, גם אם יימצא משקיע פוטנציאלי. על ידי מחיקתה, היא מאבדת את הסיבה העיקרית בגינה נוסדה - היכולת להנפיק מניות ולגייס הון מהציבור לצורך פעילותה. לכן אונקיו עבדה קשה וניסתה ככל יכולתה להימנע ממחיקה כפויה.

הפעולות שנקטה על מנת לחזור למצב פרעון

אונקיו יצרה תוכנית עסקית שהיתה אמורה לייצר מזומנים כך שתגרום לתוצאות העסקיות להחזירה לפירעון. לתוכנית היו שלושה מרכיבים עיקריים:

1. שינוי בסיס ההון

2. קיצוץ בעלויות ושליטה במזומן

3. צמיחת המכירות

התוכנית נראתה באותה העת אופטימית.

הרווחים גדלו, אולם הזמן אזל

האופטימיות היתה במקומה. אמנם כשמשווים את התוצאות הכספיות שלה ברבעון הראשון של שנת 2021 לעומת הרבעון הראשון של 2020, מתגלה ירידה של כ- 70% במכירות, אולם בשורה התחתונה נצפית עליה ברווחים. בכך מובן שמאמציה לשלוט בהוצאות נשאו פרי, הן בשל הקיצוץ בעלויות והן על-ידי תפעול רזה יותר.

אולם בעוד ההזמנות זרמו, למרבה הצער, הזמן אזל בטרם הפכה החברה לרווחית. היא אמנם הצליחה להפחית את הוצאות התקורה כדי לייצור רווחים, כמובן חלק חשוב בתוכנית, אולם שאר המטרות לא הושגו באותה מידת הצלחה. 

בזמן שחלף, בכירים באונקיו ציינו ש"ההזמנות ממפיצים אמריקאים חדשים ושותפים עסקיים אחרים צומחות..." זה היה כמובן חיובי.

המרכיב החשוב ביותר בתוכנית כולה היה ארגון מחדש של בסיס ההון. החברה ניהלה משא ומתן להסדר חוב עם קבוצת EVO Fund. העסקה היתה אמורה להתרחש בשתיים עשרה פעימות בהן בתמורה לאופציה לרכישת מניות אונקיו, יינתנו לה מזומנים.

כפי שסוכם, בוצעו עד כה 10 עיסקאות בהן אונקיו מסרה ל- EVO זכויות לרכישת מניותיה, ובתמורה קיבלה מזומנים. עד העסקה העשירית אונקיו החלה לפדות חלק מהחובות.

ואז נעצרה הרכבת בפתאומיות

לאחר שבוצעו כבר 10 עסקאות בדיוק לפי התוכנית, חודש אחרי חודש, פתאום EVO החליטה לסגת, בעוד אונקיו נזקקת נואשות לכל שתיים עשרה העסקאות הללו כדי לגרום לתוכנית שלה להצליח.

ואז בטרם התבצעו הפעימות 11 ו-12 התקבלה ההודעה מ- EVO ש"לאחר דיונים רבים, ב- 31 במרץ 2021, החליטה הקרן בסוף שלא לממש את האופציה לרכישת מניות אונקיו." ולכן, במקום לגייס כ-56 מיליון דולר, הון שהיה נחוץ לה במיוחד, היא גייסה בסופו של דבר רק כ-11 מיליון דולר. וזה כמובן לא היה מספיק.

דמיינו את סמנכ"ל הכספים באותו היום

באותו היום שבו כל ההנהלה באונקיו מתרגשת ש"הנה מגיע השינוי", מחכים לעסקה עם EVO, ובום! ההחלטה הסופית של EVO נכנסת ומבשרת שאין עסקה! EVO נסוגה מהעסקה שלה עם אונקיו.

למרות שביטול השקעה זו עלול להספיק כשלעצמו לפוצץ את כל התוכנית להצלתה, לרוע המזל, זה לא היה הגורם היחיד. זוכרים שאונקיו הודיעה ש"ההזמנות ממפיצים אמריקאים חדשים ושותפים עסקיים אחרים צומחות"? על אף שאלה היו חדשות טובות, החדשות הרעות היו שאונקיו לא הצליחה לספק הזמנות אלו. 

הכוכבים לא הסתדרו בשמיים

מגוון של גורמים חברו יחדיו למנוע את אספקת ההזמנות: חוסר במזומנים מנע את הייצור, בעיות בשרשרת האספקה הביאו למחסור בחלקים הנדרשים ליצורם של מוצרים מוגמרים, במיוחד מוליכים למחצה, עליהם דיווחנו בעבר, ביטול האשראי אצל הספקים ומגיפת הקורונה שמדכאת באופן גורף את הרצון של לקוחות להוציא כסף.

גורמים באונקיו צופים שהחברה תדווח על הפסד נקי של יותר מ -55 מיליון דולר לשנת 2021, ועדיין תהיה חדילת פירעון עם הון עצמי שלילי. השותף שלהם, EVO FUND, יצא כאמור מהתמונה, ומכאן סביר מאוד לצפות שה-TSE תסיר את אונקיו מהבורסה. באתר Nikkei Asia נכתב:

"In response, the TSE said it has designated Onkyo as a security under supervision, the first step toward being ejected from the bourse".  

המחיקה הסופית צפויה להיערך בסוף חודש יולי, לאחר אסיפת בעלי מניות TSE שתצביע בנושאים על הפרק.

Munenori Otsuki, נשיא ומנכ''ל אונקיוMunenori Otsuki, נשיא ומנכ"ל אונקיו

סוף דבר?

אז מה ההשלכות של צעד כזה על אונקיו?

תשובתם: "המצב הקשה יימשך, אבל נמשיך לעשות כל מאמץ לקיים את החברה שלנו." נכון לכתיבת שורות אלו, החברה לא הגישה בקשה להגנה מפני פשיטת רגל, אבל חשוב לזכור שהמצב רק יהפוך לקשה יותר במידה ואכן תימחק. פשיטת רגל עשויה להיות על הפרק. מצפיה בדף החברה באתר ה- Nikkei ביפן ניתן להבין את התמונה. "החברה שעומדת מאחורי אחד ממותגי האודיו הוותיקים ביפן נמצאת בתקופה קשה." 

ומה ההשלכות עלינו, הצרכנים?
נפילת אונקיו תביא איתה לקריסה של מותגים נוספים שבבעלותה, כגון אינטגרה ופיוניר. בשורה התחתונה, ככל שקיימים פחות מתחרים על הארנק שלנו, נפגעת המוטיבציה של היצרניות להשקעה בפיתוחים חדשניים, לשפר את מוצריהם, לספק ללקוחות שירות מיטבי ולתמחר את מוצריהם באופן תחרותי יותר.


מעבר לתגובות בפורום