המדריך לסוגי הדרייברים

טל גורן
21-03-2021 15:48

כמו לאזניות, גם לדרייברים יש הרבה צורות וגדלים המתאימים לסוג האזניות. טל גורן מסביר כל מה שצריך לדעת.

למדריך האזניות המלא - לחצו כאן

בשביל להפיק צלילים, אזניות עושות שימוש בדרייבר אחד או עד מספר דרייברים בכל אזנייה, על ידי קבלת אותות חשמליים והפיכתם לצלילים בטווחים שונים בהתאם לסוג הדרייבר.

כל דרייבר מורכב משלושה דברים עיקריים כשההבדל בין הדרייברים השונים הוא דרך השימוש בהם:

- מגנט - יוצר שדה מגנטי כשאפשר להשתמש בחומרים מיוחדים כמו טיטאניום או בריליום.

- סליל קול - שולח תנודות מכאניות לדיאפרגמה כשמקבל זרם חשמלי ומורכב מנחושת בדרגות איכות שונות: סטנדרטי, OFC-HI ללא חמצן בנוסף ל-PCOCC שמסמן נחושת טהורה. 

- דיאפרגמה - יוצרת את הצליל באמצעות התנודות המכאניות על ידי כליאת אוויר ושחרורו אל יריעה מאוד דקה הנשראת בקצוות הדיאפרגמה.

דרייברים

עכשיו אחרי שהבנו איך דרייבר בנוי, בואו נראה אילו סוגי דרייברים הכי פופולאריים קיימים בשוק:

- Dynamic – הדרייבר הכי נפוץ שקיים. בתוך הדרייבר, הצליל נוצר על ידי מיגנוט סליל הקול בשימוש עם המגנט ובכך נהפך לאלקטרו מגנט ובכך מצליח לייצר שדה מגנטי כל פעם שהוא מקבל זרם חשמלי. השדה המגנטי שנוצר אחראי על הזזת סליל הקול בדרגות מהירות שונות קדימה ואחורה, מזיז את הדיאפרגמה באמצעות לחץ אוויר שנוצר כתוצאה מהזזת סליל הקול.

Dynamic

- יתרונות – דרייברים אלה ייצרו את הבאס באופן הטוב ביותר עם דרך פעולה די פשוטה (יחסית לשאר הדרייברים) ולכן גם די זול לייצור.

- חסרונות – הרוב הגדול של האזניות המשתמשות רק בדרייבר הזה יציעו טווח צלילים סטנדרטי ובווליום גבוה (בסוגים הזולים יותר) יתחיל לעוות את הצליל.

- Planar Magnetic – תוכלו למצוא אותם בעיקר באזניות עם גב פתוח. בשינוי מדרך הפעולה של הדרייבר הדינאמי, בשביל ליצור צלילים הוא עושה שימוש בשדה מגנטי על מנת הפעלת הדיאפרגמה באופן ישיר.

- יתרונות – מציע איכות צליל גבוהה יותר עם יותר דיוק בשחזור הצליל.

- חסרונות -  צריכות יותר כוח כך שבשביל להינות מהן כמו שצריך, יש לקנות AMP או שילוב של AMP ו-DAC. נמצאות בטווח הגבוה יותר של המחירים.

Planar Magnetic

- ElectroStatic או ES – משתמש בחשמל סטטי ליצירת השדה המגנטי בשביל ליצור שדה חשמלי המייצר תנודות של הדיאפרגמה למשוך ולדחוף אלקטרודות שהשדה המגנטי ממוקם ביניהן. וגם כאן תוכלו למצוא אותו בעיקר באזניות עם גב פתוח או לחלופין, ב-IEM.

- יתרונות – מייצר את הצליל בצורה הכי טובה מכל שאר הדרייברים בעיקר בטווח הצלילים הגבוה יותר.

- חסרונות – תג מחיר מאוד גבוה ואי אפשר להשתמש בהן ללא AMP או מכשיר מיוחד.

ElectroStatic

- Balanced Armature או BA - תוכלו למצוא אותו רק באזניות מסוג IEM כשהרבה פעמים יהיו מספר של דרייברים בכל אזנייה. זהו דרייבר שיכול להיות אחראי על רק הטווח הנמוך, רק הטווח האמצעי, הטווח האמצעי והגבוה ורק הטווח הגבוה ולכן תוכלו למצוא בצד אחד יותר מדרייבר אחד. הם בנויים מזרוע מיניאטורית ומכאן השם שלהם: miniature arm. הזרוע ממוקמת על ציר בתוך סליל נחושת כשיש שני מגנטים הממוקמים מעל ומתחת והיא מסתובבת ביניהם. בגלל שהיא נמצאת בדיוק במרכז, היא נקראת מאוזנת. על מנת ליצור את הצליל, הסליל מקבל זרם חשמלי, מזיז את הזרוע לעבר כל מגנט במהירויות שונות ובכך הדיאפרגמה זזה.

Balanced Armature

- יתרונות – הדרייברים עם הנפח הכי קטן עם סוגים שונים שאחראים על כל טווח בנפרד כך שניתן לעשות שימוש ביותר מדרייבר אחד בכל אזנייה ועדיין לשמור על גודל אזנייה סביר. מייצרים את הטווח הבינוני של הצלילים בצורה טובה יותר.

- חסרונות – בגלל גודל המיזערי שלהן, גם סוג הדרייבר שאחראי על יצירת טווח הצלילים הנמוך יותר לא יעשה את זה בצורה טובה מספיק כמו דרייבר דינאמי.

- Bone Conduction או BC – סוג הדרייבר המוזר ביותר. מצליח ליצור את הצליל באמצעות עצמות הלסת והרקה כשהוא נצמד אליהן ואז שולח תנודות המביאות את הצליל לשבלול האוזן הפנימית. 

- יתרונות – האזניות לא חוסמות כלל את האוזן כך שעדיין תוכלו לשמוע את הסביבה כרגיל. יש הרבה מכשירי שמיעה העושים שימוש בטכנולוגיה הזאת לאנשים שעור התוף נפגע או נולדו ללא. עמידות למים באופן טבעי.

- חסרונות – איכות הצליל נפגעת, בכל האזניות שמשתמשות בדרייבר הזה אנשים יוכלו לשמוע את מה שמתנגן.

Bone Conduction

וזאת רק ההתחלה (לה לה)

שימו לב, אזניות IEM יציעו לפעמים מספר סוגי דרייברים בכל אזנייה על מנת ליצור טווח צלילים גבוה יותר ואיכותי יותר. בשביל הטווח הנמוך יעשו שימוש בדרייבר דינאמי, לטווח הבינוני ב-BA ולטווח הגבוה באלקטרו סטאטי כך שכל דרייבר משחק כאן על החזקות שלו וביחד עם הדרייברים האחרים מצליח להפיק את הצליל טוב יותר. אפשר לעצב אפילו אזניות עם כל סוגי הדרייברים.

ראיתי אזניות עם 5 דרייברים, 7 דרייברים ואפילו 12 או 14 דרייברים בכל אזנייה.

האיכות בסופו של דבר מתקשרת לאיכות בניית הדרייבר עצמו כך שיכולים להיות דרייברים דינאמיים יקרים יותר שיפיקו את הטווח הצלילים הגבוה באופן טוב יותר מדרייברים זולים יותר מסוג BA ולא בהכרח שימוש ביותר דרייברים ייגרום לצליל איכותי יותר.

מקווה שעזרתי לכם להבין עוד חלק בעולם האזניות הענקי.

מעבר לתגובות בפורום