איזה כונן פנימי הכי מתאים לכם? המדריך המלא

טל גורן
15-03-2021 10:50

יש מספר סוגים שונים של כוננים פנימיים למחשב כשההבדל העיקרי ביניהם הוא מהירויות הכתיבה והקריאה.

HDD

Hard Disk Drive - עושה שימוש בחיבור SATAIII.

גודל: בדרך כלל מגיע ב-3.5 אינץ' אבל יכול להגיע גם ב-2.5 אינץ' בשביל מחשבים ניידים.

נפח: בדרך כלל ינוע בין 1TB ועד ל-12TB אך כוננים ישנים יותר יהיו גם עם פחות.

כונן שעובד כמו פטיפון. הוא משתמש במספר דיסקים הנעים במהירויות של בין 5,400 סיבובים בשנייה ועד ל-7,200 סיבובים. בגלל שהוא משתמש בדיסקים מסתובבים, יש לו יותר סיכוי לקבלת שגיאות או איבוד מידע אם מקבל מכה והם רועשים.

זה הסוג הכי נפוץ. הוא הכי איטי מכל שאר הכוננים, בעל מספר השגיאות הגבוה ביותר ובעל החיים הקצרים ביותר אבל, הוא גם הכי זול. לנוחיותכם ולתת לכם קצת יותר מידע.

מצורפות תמונות עם בדיקה הבודקת את המהירויות השונות של הכוננים.

hdd

SSD

Solid State Drive – SATAIII

גודל: 2.5 אינץ' או מותאם ל-m.2, מידע נוסף בהמשך.

נפח: בדרך כלל ינוע בין 250GB ועד ל-4TB.

הכוונה ב-Solid State היא שאין שימוש ברכיבים זזים. הם יותר עמידים מפני זעזועים, שקטים, קטנים יותר וגם נחלקים לארבעה סוגים שונים. לכוננים מסוג זה, יש תאים מיוחדים המאחסנים את המידע כשכל תא יכול להכיל בין ביט אחד לארבעה ביטים כשאחד הכי טוב ויקר וארבעה - הכי פחות טוב אך זול, ועדיין כולם יהיו יותר טובים מ-HDD.

SLC – ביט אחד - הסוג הכי מהיר, הכי אמין והכי עמיד אך גם הכי יקר. 

MLC – שני ביטים – דגם ביניים גבוה – לא מספק את כל האפשרויות של SLC אך עדיין איכותי מספיק לאנשים שלא רוצים להשקיע יותר.

TLC – שלושה ביטים – דגם ביניים נמוך – קצת יותר טוב מ-QLC, אך כנראה שעדיין לא תראו הבדל משמעותי.

QLC – ארבעה ביטים – הסוג המספק את הדברים באופן בסיסי ולא נועד לשימוש דורשני אך עדיין מתאים לרוב המשתמשים הרגילים.

access times per nand


ssd

SSHD

Solid State Hybrid Drive – SATAIII

גודל: 2.5 אינץ'

נפח: בדרך כלל ינוע בין 250GB ועד ל-2TB.

אם תשימו לב, המילה Hybrid נמצאת בשם. הכוונה כאן היא שהכונן עושה שימוש גם בטכנולוגיית HDD וגם בטכנולוגיית SSD. 

מבחינת הביצועים, הכונן הזה יושב בין SSD ל-HDD. יותר זול מ-SSD רגיל אך גם יותר יקר מ-HDD. אבל בגלל שעדיין מכיל חלקים זזים, הסיכונים עדיין נשארים.

כונניםSSD NVMe

Non Volatile Memory Express – M.2

נפח: בדרך כלל ינוע בין 125GB ועד ל-8TB.

הכונן הזה עושה שימוש בתעבורת PCIE המתקשרת ישירות למעבד, כך שהמעבד יכול לעבוד במהירויות גבוהות יותר. הוא קטן יותר מ-SSD רגיל אך עדיין שומר על המהירויות שלו והרבה פעמים משאיר ל-SSD הרגיל אבק הודות לתעבורת PCIE. 

ssd

גם כאן יש שימוש בסוגי:

SLC

MLC

TLC

QLC

ולמעשה מסמלים את אותו הדבר כפי שהיה אצל ה-SSD הרגיל.

הכונן הכי מהיר מכל שאר הסוגים, אך גם עולה הכי הרבה.

ssd nvme

מידע לגבי החיבורים

SATAIII

החיבור הכי נפוץ. בלוח אם רגיל, יהיו בדרך כלל שש כניסות לכוננים מהסוג הזה ואין הגבלה אם אתם רוצים לחבר שישה כונני SSD, HDD, SSHD או שילוב כלשהו ביניהם. הכוננים האלו יהיו מחוברים ללוח האם דרך כבל SATA לתעבורת מידע ויהיו מחוברים באמצעות חיבור שני לספק הכוח בשביל, כמו שניחשתם, כוח. החיבור הזה מוגבל עד 600MB בשנייה.

2.M

חיבור די חדש והוא נמצא ישירות על לוח האם ועושה שימוש בנתיבים מיוחדים המגיעים ישירות למעבד דרך PCIE. וככל שגרסת ה-PCIE גדולה יותר, כך גם המהירות תגדל, אך שימו לב כי תצטרכו לקנות כונן מיוחד המתאים לגרסאת ה-PCIE שיש אצלכם. שימו לב שבמקרה ולא תרצו להשקיע כל כך הרבה בכונן מהדור החדש ביותר, תוכלו לקנות כונן גם מהדור הקודם ולא תהיה בעיה, רק שאז המהירות תהיה מוגבלת.

נכון לגרסת 4.0 PCIE, החיבור הזה מוגבל עד 4GB בשנייה. אך שימו לב כי לא כל הכוננים מסוג זה יהיו במהירויות כאלה גבוהות. קיימים בשוק כוננים פנימיים בצורה הזאת אך הם מוגבלים למהירות של SATAIII. הסיבה היא מאוד פשוטה, בגלל שהחיבור הזה קטן יותר, הוא נהיה פופולארי עם מחשבים ניידים דקים הצריכים להשיל כל מילימטר ומיליגרם. כך שכדאי שתבררו את העניין לפני שאתם קונים כונן מהסוג הזה.

אז, אחרי שהבנתם את כל הדברים האלה, איך כדאי לבחור?

ובכן, בואו נסתכל על מערך הכוננים שיש לי במחשב כרגע ומה השימוש שלהם.

יש לי כונן אחד מסוג NVMe במחשב בנפח של 500GB למערכת הפעלה ומשחקים (אך אם תרצו לשים רק את מערכת ההפעלה, גם 250GB יוכלו להספיק לכם), שני כוננים קשיחים, כשבהתחלה קניתי רק אחד של 1TB לכל הסרטים והשירים שלי ואז כשהתחיל להסתיים לו המקום, קניתי עוד אחד של 2TB. בגלל שכונני HDD הם די זולים, מציע לכם להשקיע קצת יותר בהתחלה ולקנות אחד של 2TB ומעלה. גם אם אתם בטוחים שלא תגיעו למכסה הזאת, אתם כן, זאת רק שאלה של זמן.

אנשים המשחקים במשחקים כבדים או משתמשים בתוכנות כבדות במחשב ירצו לקנות אולי כונן NVMe עם נפח של 1TB או אפילו שניים וזה בסדר גמור. יהיו גם כאלה שאולי ירצו להשתמש ב-SSD רגיל בשביל הדברים האלו מכיוון והם זולים יותר. למחשב החדש בסלון, גם SSD רגיל בשביל המערכת הפעלה יעשה את העבודה. בשביל סבתא, אפילו HDD יספיק. כך שהכל תלוי בדרישות, השימושים והתקציב של אותם אנשים אשר הולכים להשתמש במחשב.

מקווה שעזרתי לכם בבחירה.


מעבר לתגובות בפורום