מדריך האזניות הגדול

טל גורן
03-03-2021 11:40

האדם הממוצע ישתמש באזניות בעיקר בדרך לעבודה או למשרד על מנת לא להפריע לאנשים סביבו, אך עולם האזניות הרבה יותר גדול. לכן טל גורן הכין עבורכם מדריך שייתן לכם טעימה קטנה על סוגי האזניות ועל מושגים בסיסיים בתחום

אזניות הן עולם ומלואו עם גדלים ומחירים שונים אך דבר אחד ועיקרי משותף לכולן - כולן מפיקות מוזיקה אבל, וזה אבל גדול, לא כולן משמשות לאותו הדבר.
מה הכוונה למעשה? הרי אם אני רוצה לשמוע מוזיקה, אני יכול ללכת לחנות הקרובה ולקנות את ספק האזניות ספק צעצוע בעשרים שקלים ופה נסגר העניין. אם אתם מאותם האנשים האלה או לחלופין, משתמשים באזניות שהגיעו עם הטלפון (כשעדיין הגיעו אזניות בקופסא) ואין לכם בעיה איתן, אולי בכל זאת כדאי שתישארו לקרוא את המדריך, יש קפה ועוגיות בפינה ומי יודע? אולי תלמדו משהו חדש ותרצו להתנסות בעצמכם.

האדם הממוצע ישתמש באזניות בעיקר בדרך לעבודה או במשרד על מנת לא להפריע לאנשים סביבו, אך העולם הזה של האזניות הוא הרבה יותר גדול ולכן, הכנתי מדריך שייתן לכם טעימה קטנה של סוגי האזניות השונות ואולי גם לבחור אזניות חדשות על פי ההעדפות שלכם ויותר חשוב, התקציב. ואם כבר הזכרתי את עניין התקציב, תמיד תזכרו כי לכל כלל, יש יוצא מן הכלל. לא תמיד אזניות שעולות יותר יהיו טובות יותר וגם ההיפך, יש אזניות שיישמעו טוב יותר מאשר אזניות עם מחיר גבוה יותר.

יש במדריך הזה המון מידע ומושגים כך שאני מציע לכם לשמור אותו במועדפים למקרה שנתקלתם במשהו לא מובן בעתיד או ששכחתם משהו ותרצו להיזכר.

טווח התדרים הסטנדרטי:

אז עכשיו כשהחלטתם שאתם רוצים להישאר ולהבין יותר לעומק הנה הבסיס של הבסיס: בערך 90% מהאזניות, יציעו טווח תדרים הנע בין Hz20 לבין KHz20 שזה למעשה היכולת של האוזן האנושית לשמוע תדרים בטווח הזה. אך שימו לב כי קיימות אזניות המציעות מעבר לטווח הזה, מידע נוסף עליהן נמצא בהמשך. הטווח נע בין התדרים הנמוכים יותר (או באס) ועד לגבוהים יותר (או טרבל). תוכלו לדעת שכשהטווח ההתחלתי נמוך יותר, תגובת הבס תהיה טובה יותר וכשהטווח בקצה השני גבוה יותר, כך תגובת הטרבל תהיה טובה יותר. 

התנגדות:

דבר נוסף שכדאי שתדעו, הוא התנגדות (Resistance). רוב דגמי האזניות יציעו בין Ω16 ועד Ω32 מה שאומר לכם עד כמה “קל” ניתן להפעיל את האזניות, ונגיע גם לזה בהמשך. 

מידע כללי:

בשביל להפיק את התדרים הנדרשים בשביל שמיעת המוזיקה, אזניות עושות שימוש בדרייבר (בדרך כלל אחד בכל אוזניה) אשר מקבל והופך אותות חשמליים לצלילים. וכמו שהזכרתי קודם, קיימים דרייברים המסוגלים להפיק טווחים שונים של תדרים וכמו שיש צורות שונות של אזניות, כך ישנם גם סוגים שונים של דרייברים, מידע נוסף עליהם, אפרט במדריך בעתיד.

נכון להיום, יש מספר לא קטן של חברות המייצרות אזניות שרוצות שתקנו דווקא את הדגמים שלהן אבל, מה הדגמים השונים למעשה מייצגים? מהם היתרונות והחסרונות של כל צורה? התשובה? טיפה מסובכת אבל הנה מה שאגיד לכם על רגל אחת:

סוגי האזניות:

קיימות שלוש קטגוריות עיקריות:

בתוך האוזן – In Ear

על האוזן – On Ear

מעל האוזן – Over Ear

וזוכרים שאמרתי שזה עולם ענקי? אז כאן ניתן לראות איך העולם הזה רק הולך וגדל. בתוך הקטגוריות האלו, ישנן גם תת קטגוריות בנוסף לתחומים שונים, כשאת חלקם ניתן לראות ביותר מקטגוריה אחת. כשכל תחום, מציע חווית שמיעה אחרת מתחומים אחרים. דוגמא לתחום שנהפך להיות יותר ויותר שכיח, הוא ביטול רעשים, ארחיב עליו בהמשך.

אזניות הנכנסות לתוך האוזן:

ישנן שתי תתי קטגוריות, אזניות היושבות בתוך האפרכסת לא צריך להכניס אותן לתוך התעלה כך שהן יותר נוחות אך מאבדות הרבה מאיכות הצליל כי אין אטימות. ואזניות הנכנסות לתוך תעלת השמיעה שלפעמים מציקות אחרי זמן קצר או ארוך אך יספקו איכות שמיעה טובה יותר כי יש אטימות של אוויר. 

התחומים העיקריים בקטגוריה הנוכחית הם:

אזניות חוטיות פשוטות:

אלו אותן אזניות שהזכרתי בתחילת המדריך, אזניות המגיעות עם הטלפון או שניתן לקנות בחנות עד איזור ה-50₪.

אלו סוג האזניות הכי פשוט ובסיסי כשהן גם בנויות מהחומרים הכי פשוטים ובסיסיים ולא ישרדו הרבה זמן. הן מספקות חווית שמיעה די ירודה כשהיתרון היחידי הוא המחיר. 

אזניות חוטיות איכותיות:

עשויות מחומרים יותר איכותיים ומעוצבות באופן יותר טוב (טווח מחירן בין 150 עד ל-300 שקל).

במקרה הזה, אין ממש חסרונות. אם אתם רוצים לעלות שלב מהאזניות הפשוטות שלכם אבל עדיין לא להשקיע הרבה כסף, ורוצים לשים אותן בתוך הכיס או התיק ללא נרתיק או או כיסוי, אלה כנראה האזניות בשבילכם.

אזניות אל-חוטיות:

הכוונה כאן היא לאזניות שלא צריכות להתחבר באופן פיזי למקור השמע אלא באמצעות Bluetooth. כשגם כאן יש תתי קטגוריות, TWS או רגילות. (טווח מחירן בין 100 עד 1600 שקל). מיועדות בעיקר לאנשים המבצעים פעילויות ספורט, אך יש גם לאחרונה אזניות איכותיות יותר המתמקדות על איכות הצליל או ביטול רעשים ללא צורך בכבל. רוב דגמי האזניות כאן יהיו מוגנות מפני מים ואבק כך שגם אם אתם מזיעים, רוב הדגמים ימשיכו לעבוד כרגיל.

JLAB Epic ANC Wireless Active

אל-חוטיות רגילות:

אמנם לא צריכות להתחבר באופן פיזי למקור שלכם אך כן יש חוט המחבר בין כל אזניה כשבדרך כלל הסוללה נמצאת במלבן הקטן הזה איפה שניתן לשלוט על עוצמת הווליום וגם לעצור או להמשיך.

את האזניות האלו יהיה ניתן להטעין באמצעות כבל USB רגיל.

TWS או True Wireless:

מגיעות ללא חוטים כלל, כך שכל אזנייה היא גדולה יותר כי היא צריכה לאחסן בין היתר את הדרייבר, הסוללה והצ'יפ של Bluetooth.

אזניות מהסוג הזה יגיעו תמיד עם נרתיק הטענה אשר מחזיק אותן שלא יזוזו, תוך כדי שהוא מטעין אותן כשהן ללא שימוש ואת הנרתיק עצמו ניתן להטעין באמצעות כבל USB רגיל.

IEM או IN EAR MONITORS:

אם אתם לא רוצים להתפשר על איכות הצליל אבל עדיין רוצים לשמור על האזנייה עצמה קטנה ככל שניתן, זאת תהיה תת הקטגוריה בשבילכם. יתרון אחד עיקרי באזניות מהסוג הזה הוא טווח תדרים רחב יותר בנוסף לאיכות גבוהה יותר על ידי שימוש במספר דרייברים קטנים בכל אזנייה, כשכל דרייבר אחראי על טווח צלילים שונה או דרייבר אחד גדול המתוכנן בקפידה - כך שיש הפרדה בין טווחי התדרים הנמוכים, הגבוהים ומה שביניהם. בנוסף לכך, ישנה גם אפשרות לעצב את הצליל לפי הטעם שלכם על ידי החלפת הכבל. למה אני מתכוון בכך? כבל העשוי מנחושת, ייתן צליל מעט חם יותר (יותר באס) כשכבל העשוי מכסף ייתן צליל מעט בהיר יותר (יותר טרבל). טווח מחירן בין 100 שקל לדגמים הסיניים ועד ל-14,500 שקל.

IN EAR MONITORS

אזניות הממוקמות על האוזן:

תתי הקטגוריות כאן הן עיצוב שונה של איך שהאזניות מחוברות, בין אם יש קשת היושבת על הראש או מחוברות עם כבל העובר דרך העורף ומגיעות עם וו היושב על האוזן. התחומים העיקריים בהם הן נמצאות הם אל-חוטיות או לעבודה משרדית (טווח מחירן בין 50 עד ל-350 שקלים).

אל-חוטיות רגילות:

מיועדות בעיקר לאנשים העושים ספורט שמעדיפים לא להשתמש באזניות הנכנסות לתוך האוזן כי הן לא נוחות להם או שמפחדים שהן ייפלו באמצע האימון.

עבודה משרדית: 

בדרך כלל עובדי שירות לקוחות משתמשים באזניות מהסוג הזה עם מיקרופון.

אוזניות על האוזן

אזניות הנמצאות מעל האוזן:

תתי הקטגוריות כאן הן גב סגור וגב פתוח והתחומים הפופולריים יותר הם גיימינג, ביטול רעשים וסטודיו. (טווח מחירן בין 250 עד ל-224,000 שקלים).

גב סגור - חסימה טבעית עד רמה מסויימת של רעש המגיע מהסביבה (עוד מידע בהמשך) ובעוצמה נמוכה, אין דימום של הצליל מחוץ לאזניות. כלומר שאנשים מסביבכם לא יוכלו לשמוע מה שאתם שומעים אלא אם כן אתם שומעים בעוצמה גבוהה. מיועדות לשימוש במקומות פומביים כשאתם לא רוצים לשמוע את הסביבה.

גב פתוח - ההיפך הגמור מגב סגור. מאפשר לאוויר ולצלילים השונים להיכנס ולצאת. רוב האזניות היותר איכותיות ישתמשו בגב פתוח אך לא כולן. הסיבה לכך היא שאם תרצו לשמוע מוזיקה בצורה איכותית, לא תעשו זאת בשטח ציבורי אלא בבית שלכם כך שלא יהיה אף אחד שישפוט אתכם אם תקשיבו לשיר החדש של ג'סטין ביבר.

Focal Listen Wireless

גיימינג:

הן מעוצבות טוב עם תאורת RGB, מיקרופון ואפשרויות שונות כמו אל-חוטיות, חווית סראונד ועוד. בדרך כלל יגיעו עם DAC מובנה במידה והחיבור נעשה דרך USB ולא כניסת האזניות במחשב. וברוב המוחלט של הפעמים, על מנת למלא את מלוא הפוטנציאל שלהן, יש צורך בהתקנת תוכנה מיוחדת למחשב.

כמובן, מיועדות לאנשים שאוהבים לשחק במשחקי FPS בעיקר אבל מתאימות גם לשאר סוגי המשחקים.

אוזניות הגיימינג ONIKUMAביטול רעשים:

כמו שהשם מסמל, הן מבטלות רעשים אך באופן אקטיבי. מה הכוונה? יש להן מנגנון המפענח רעשים מהסביבה ואז מחקה אותם באופן נגדי כך שהם מתבטלים כשיש כמה דרגות לביטול הרעשים. כמובן, אף אוזניה לא יכולה לבטל 100% מהרעשים אבל האזניות של SONY או BOSE מצליחות להגיע מספיק קרוב על מנת שלא תשמעו בכלל כשאתם שמים מוזיקה. ביטול הרעשים עובד הכי טוב כשהרעש הוא סטטי כמו רעש מנוע.

מיועדות לאנשים הרוצים סביבת עבודה שקטה במקום רועש או במהלך שימוש בתחבורה ציבורית כמו מטוס או רכבת.

ANC Bang & Olufsen Beoplay H95 

סטודיו / אודיופיליה:

אם אתם לא רוצים להתפשר על איכות הצליל, זאת תהיה תת הקטגוריה בשבילכם תחת הקטגוריה של אזניות מעל האוזן. בתת קטגוריה זו, העולם של האזניות שוב מתרחב עם המון אפשרויות שונות ודברים שלא נמצאים בשאר הסוגים. כמו אצל אזניות IEM, גם כאן ניתן להחליף (ברוב המוחלט של המקרים) את הכבל. האזניות יהיו בדרך כלל עשויות מחומרים יותר איכותיים וכאן אפשר גם לראות שימוש בחומרים כמו עץ, עור אמיתי ועוד.

אזניות אלו בדרך כלל יציעו התנגדות גבוהה יותר (אפילו עד Ω600) ודיוק ככל הניתן כשכל המהות שלהן היא לתת לכם את חווית השמיעה הכי טובה, כך שלא תוכלו לראות אזניות כאלו עם מיקרופון או תוכנות מיוחדות. אך שימו לב כי זו הקטגוריה הכי יקרה וברוב המקרים תצטרכו לקנות DAC, AMP או שילוב של שניהם בשביל ליהנות כמו שצריך מהאזניות

מיועדות בעיקר ליוצרים, מוזיקאים ואנשים שרוצים לקחת את המוזיקה לשלב הבא.

הסיפור שאינו נגמר:

חשבתם שזה הכל? ממש לא. עכשיו אחרי שהבנתם קצת על העולם הזה של אזניות הנה עוד קצת מידע לגבי התחומים השונים.

חיבורי אזניות:

לרוב האזניות יהיה את החיבור הרגיל בגודל 3.5 מילימטר אך יש עוד ארבעה חיבורים וכל אחד מוגדר האם הוא כבל מאוזן (Balanced) - מפצל את הצליל לשני ערוצים, ימין ושמאל ואז שולח אותם בהתאם לאזניות, או לא (לפעמים נקרא גם SE או Single Ended) - שולח את הצליל כמו שהוא לאזניות, אין ממש פיצול במקרה הזה.

1. 2.5 מילימטר – מאוזן – נמצא בדרך כלל באזניות מסוג IEM ואין בעיה לחבר מתאם ל-3.5 מילימטר.

2. 3.5 מילימטר – לא מאוזן – נמצא ברוב האזניות.

3. 4.4 מילימטר – מאוזן – יגיע עם אזניות בעלות התנגדות גבוהה יותר הדורשות יותר כוח.

4. 6.3 מילימטר – לא מאוזן – כמו 4.4, יגיע עם אזניות בעלות התנגדות גבוהה יותר עם דרישה ליותר כוח.

5. XLR – מאוזן – כאן חייבים להשתמש במגבר מיוחד עם חיבור זה.

אזניות אל-חוטיות:

במידה והחלטתם ללכת על אזניות מהסוג הזה, מאיזו קטגוריה שתרצו, יש דבר מאוד חשוב שתצטרכו לדעת לפני שתקנו אותן. הן משתמשות ב-Bluetooth. הגרסה הכי חדשה כרגע היא 5.2 ואם כבר יצא לכם להסתכל על אזניות כאלה, ודאי שמתם לב למושגים כמו AAC או APTX. מושגים אלה הם למעשה קודקים המביאים לכם מידע על איכות הסאונד המקסימלית היכולה להגיע מהמקור. להנאתכם, סידרתי כאן את הקודקים השונים מהבסיסי ביותר ועד לאיכותי ביותר על ידי KBPS או קילו בייט בשנייה:

1. AAC – 250 KBPS

2. SBC  - 320 KBPS

3. aptX - 352 KBPS

4. aptX HD - 576 KBPS

5. LDAC - 990 KBPS

הגנה מפני מים ואבק:

במידה ותרצו להשתמש באזניות בשביל פעילות ספורטיבית, יהיה לרוב סימון IP בנוסף למספר דו ספרתי מסוים. הספרה ראשונה מייצגת הגנה מפני חלקיקי אבק והספרה שנייה מייצגת הגנה מפני נוזלים כמו מים או זיעה. במידה ומופיע X, זה אומר שאין מספיק מידע בשביל לדעת. ככל שהמספר גבוה יותר, כך ההגנה טובה יותר אך המחיר יהיה בהתאם.

ביטול רעשים:

יש שני סוגים של ביטול רעשים, אקטיבי ופאסיבי.

אקטיבי – שימוש במנגנון המנתח צלילים מבחוץ ומחקה אותם בצורה נגדית כך שהצליל מבחוץ והצליל הנגדי מבטלים אחד את השני. יהיה רק באזניות עם סוללה כי המנגנון הזה צריך סוללה בשביל לפעול. לפעמים איכות הצליל תשתנה במידה ומפעילים את האפשרות הזו באזניות.

פאסיבי – שימוש בחומרים מיוחדים לבידוד רעשים באופן שלא דורש פעולה מסויימת.

BURN IN:

אז קניתם את האזניות שתמיד חלמתם עליהן ושמעתם אין ספור ביקורות שוב ושוב לפני שהחלטתם לקנות. היום המיוחל הגיע והן סוף סוף אצלכן אבל אבוי! הן לא נשמעות כמו שכל המסקרים אמרו לכם. בדיוק בשביל זה יש BURN IN.

אז מה זה בעצם אומר?

BURN IN הוא למעשה תהליך הנועד לגרום לדרייבר להיפתח כמו פרח כי רק אז באמת יהיה אפשר להינות מכל היופי שהוא מציע. כשהאזניות מופעלות לראשונה, הדרייבר יפעל פעם ראשונה לאחר שיצא מהמפעל ולכן הוא עלול להפיק צליל חלול או מעומעם. כמו שתפגשו בפעם הראשונה את ההורים של חברה שלכם, אתם תהיו בהתחלה לחוצים אבל תרגישו יותר בנוח עם הזמן.

התהליך הוא די פשוט, להשמיע רעש ורוד (Pink noise) לזמן ממושך. יכול להיות שעה, 12 שעות או יומיים באופן רצוף. אין באמת דרך לדעת מראש כמה זמן אזניות יידרשו לפעול בשביל שהדרייבר ייפתח וירגיש בנוח.

יש הרבה סרטוני יוטיוב במיוחד לזה. אני למשל משתמש בסרטון הזה:

ניתן באותה מידה להשמיע רשימת שירים או אפילו שיר אחד בלופים. הרעיון הוא לתת לדרייבר לעבוד הרבה זמן.

עם זאת, ישנם אנשים הטוענים כי התהליך לא באמת עושה משהו וזה סתם בזבוז של זמן. גם אם הדרייבר לא נפתח עדיין, הוא ייפתח לאט לאט כשתשמשו באזניות. אך הרעיון הכללי הוא שזה לא יכול להזיק.

אביזרים:

במידה וכבר קניתם אזניות והן הגיעו עם תקע גדול מדי, סימן שאתם צריכים משהו בנוסף. פה נכנסים מכשירים הנקראים DAC או AMP. ואם כבר הגעתם עד לכאן, אתם ודאי כבר די עייפים אז לא אעמיס עליכם יותר מדי:

DAC – DIGITAL TO ANALOG CONVERTOR - התפקיד שלו זה לקחת את האודיו הדיגיטלי היוצא מהמחשב או מהטלפון שלכם ולהעביר אותו בצורה איכותית יותר לאודיו אנלוגי כך שהאיכות נשמרת.

AMP - Amplifier - תפקידו הוא להגביר את הכוח שהאזניות מקבלות ובכך גם לקבל עוצמה גבוהה יותר.

במידה ואין לכם אזניות עם התנגדות יותר מדי גבוהה, אולי תרצו בכלל לקנות מכשיר המשלב בין שניהם.

תהליך החיבור הוא כזה:

מקור האודיו מתחבר ל-DAC, שמחובר בתורו ל-AMP ואליו, האזניות (או הרמקולים) מתחברות. ואם קניתם מכשיר המשלב בין שניהם, האזניות יתחברו ישר אליו.

סיכום ומסקנות:

וזהו... בערך.

המטרה העיקרית שלי עם מדריך זה היא להעשיר לכם את הידע על עולם האזניות מבלי להיכנס יותר מדי עמוק לכל ההגדרות והאפשרויות השונות, ולעזור לכם ברכישה הבאה שלכם מבלי להסתבך עם מדריכים אחרים באנגלית שכל מטרתם היא למכור לכם דווקא את האזניות שהם "ממליצים" לכם.

ומשהו קטן אחרון לפני שאתם קונים, אם יש אפשרות, תמיד תנסו לשמוע אותן לפני שאתם קונים כי הפתגם "על טעם וריח אין להתווכח" משחק פה הרבה. מה שחבר שלכם אוהב, לא בטוח שידבר אליכם. אם אין אפשרות כזאת, תחפשו הרבה ביקורות כתובות או מצולמות ותאספו הרבה חוות דעת כי לכל אחד יש העדפה שונה ומה שאתם בסופו של יום תרצו לשמוע, יהיה שונה ממה שמישהו אחר שומע. ולא, הדגם הבא לא תמיד יהיה יותר טוב וגם אם כן, ברוב המקרים הדגם הקודם יהיה בהנחה כך שההבדל במחירים לא מצדיק לקנות דווקא את הדגם החדש יותר.


מעבר לתגובות בפורום