רמקולים לסלון המעוצב: Monolite Slim Reference

נמר לוי
18-08-2008 18:22

הוא איטלקי מעוצב ומגיע בשלל צבעים, מתאים למוסיקה ולשימושי קולנוע ביתי ואין לו בעיה להתייצב צמוד לקיר מצידי המסך ומתחתיו בגאווה. זהו רמקול המונוליט סלים רפרנס.



רמקולים אלו, מיועדים בפירוש לסביבת הבית המעוצב, מה שמשפיע על מהות תכנונם עם עיצוב שמשתלב עם אופנת מסכי הטלוויזיה הדקים (כגון LCD או פלזמה).

במבחן זה, אבדוק, עד כמה השפיעו שיקולי העיצוב על איכות הצליל.

מבנה ועיצוב

כאשר הרמתי את דגם ה- Monolite Slim Reference לקומת ביתי, הבנתי שמדובר ברמקול כבד למדי ואף מפתיע לגודלו. גופו שטוח למדי ללא עומק התיבה אליו התרגלנו מרמקולים אחרים, מה שבהחלט תואם לשמו (סלים).
גובהו מטר עם מעמד בצורת רגל אשר נושא רמקול יפה תואר בעיצוב עתידני מרשים במיוחד.

הגריל העשוי בד מוקף מסגרת אלומיניום, מגיע בשלל צבעים על מנת להתאימו באופן אבסולוטי לעיצוב הבית.
בכדי להסיר את הבד ולחזות באלמנטים מאחוריו דרושה עבודה לא קלה, יש לקחת בחשבון שלהחזירו גם נדרשת עבודה דומה. ראשית מפרקים את צידי הרמקול העשויים עץ ולאחר מכן הגריל נשלף, למזלי פירוק הרמקול אינו דורש כלי עבודה אך דורש יד גברית לחלוטין.

הרמקול כולל שלוש יחידות בקוטר 5.6 אינץ' עשויות קבלר, האחת משמשת כ- מיד-וופר והשתיים האחרות, מכונות Servo-woofers.
יחידת הטוויטר מגיעה בקוטר 26 מ"מ והינה מסוג Soft dome.
מאחורי הרמקול, ניתן לראות את הטרמינלים האיכותיים, בחלקו התחתון סטנד בצורת רגל המחזיק את הרמקול (ניתן לפירוק).

מונוליט הינה יצרנית רמקולים איטלקית המייעדת מוצריה לתחום הבית המעוצב וכמו כן לחובבי הצליל האיכותי והלוק העדכני, זה אינו רמקול המיועד לאודיופילים "כבדים" ויש לבחנו ברוח זו.

הגברה

לשם בדיקת המוצר, בחרתי בשלוש סוגי הגברות.

ההגברה הראשונה היא האישית שלי שכוללת מגבר אודיו אנלוג מאסטרו 200 וקדם מגבר Densen Beat 200.

ההגברה השניה היא מגבר משולב 100 וואט יוניסון ריסרצ' יוניקו.

ההגברה השלישית היא מגבר משולב Bluenote בהספק 40 וואט.

ראיתי חשיבות בצורך לבדוק את הרמקול גם כשהוא מחובר להגברה חלשה יותר, חלק מבעלי רמקול זה, ישדכו אותו לרסיברי קולנוע ביתי חלשים יחסית. הערכתי היא כי הבלו נוט המדובר ישמע בסטריאו טוב יותר מכל רסיבר קולנוע ביתי מקביל. אך העוצמה שלו תיתן את היחוס.

מציב את הרמקול עם חיוך של "הוא נראה הכי רחוק מאודיופילי", מבצע חיבור הכבלים למערכת ומתחיל בהאזנה.

מסיקה, מירי מסיקה

בחרתי להתחיל דווקא עם משהו עכשוי, פחות אודיופילי וסופר מסחרי.
מירי מסיקה היא הזמרת, כוכבת בלתי מעורערת במוסיקה העברית, איכות הקלטותיה נעה בין טוב ועד גבול המצוינות, היא לכדה את עיני מתוך שלל התקליטורים שעל המדף. השיר שבחרתי הוא "לשם".
קולה של מירי נשמע נהדר במציאות, מלא אנרגיה ועם משקל נכון, את מירי אני מכיר היטב עוד לפני שהתפרסמה,  הייתי הטכנאי שלה בשעות הבוקר, כאשר הייתה מופיעה מול ילדי תיכונים יחדיו עם הזמר ראובן ארז. התוכנית נקראה "דרך השירים", המורים קוראים לזה "סל תרבות" הילדים היו מכנים זאת "אין שיעור".

כיוון שאת קולה אני מכיר היטב אני יכול להגיד לכם בבטחה שאין מערכת שמוציאה את הקול שלה על אמת, הטובות מנסות להתקרב למקור והמצוינות קרובות עוד יותר.
בתחום הגבוה ה- Monolite אכן מפתיע, מפורט, לא צרחני ויחד עם זאת פתוח מאוד. קולה נשמע נעים וחם אם כי הייתי מעדיף יותר טבעיות, גיטרה בס מובילה את המתופף, נוטה לכיוון הרזה. הפזמון של השיר משלב בו את קולה הרם של הזמרת והתחושה היא של צליל שנוטה לצד הקל, לא כזה שבועט לבטן.



אני ממשיך עם Dire Straits בלהיט הנצחי Brothers In Arms

הגיטרה האקוסטית נשמעת אינטימית, הבמה רחבה אך חסר עומק למרות המיקומים השונים שניסיתי. קולו של מארק נופלר ברור ודומיננטי אך מעט רזה,  גם גיטרה חשמלית שמצטרפת בצליל בוכה. הבס אינו עמוק במיוחד אך מדויק ופאנצ'י.

אני ממשיך עם ג'אז בסגנון חדיש מבית פט מטיני מתוך "פט מטיני גרופ", קטע מספר 3.
היצירה מתחילה בפריטות מהירות של בס ולמעלה המצילות חוגגות. לא קשה לרמקול להפריד את סוגי המצילות (קראש, ספלאש, צ'יינה, היי אט) הן נשמעות היטב וניתן לדמיין היכן פגע המקל במצילה בעלת הצליל המתכתי. את פריטות הבס המהירות קשה מאוד לשמוע, הן נמצאות אי שם מאחורי הרמקול וניתן לשמוע שהן קיימות רק כאשר מתרכזים. הגיטרה החשמלית של פט מטיני מצטרפת בצליל נקי נטול אפקטים והיא נשמעת היטב, האיזון הטונאלי חיובי למדי עם תחום מיד נמוך דק מעט. התחושה הכללית נוטה לכיוון צליל נעים ומנומס.

מוסיקה קלאסית בתקליט ויניל

BRAMS SIMPHONY NO.4 – FRITZ REINER -  ROYAL PHILHRMONIC ORCHESTRA
זוהי יצירה רומנטית אשר אהובה עלי ביותר. היא מתחילה בכינורות רגועים ומשלבת כלי נשיפה. היצירה מתפתחת שמגיעה לשיאים שמרטיטים את הלב. הכינורות בתחילת היצירה נשמעים ככינור אחד יחסית מרוח, אופי הצליל נעים אך הכינורות פחות משכנעים. היצירה מתפתחת ומגלה לנו גם כלי נשיפה, כלי מתכת באופן די מפתיע נשמעים נחמד, ישנה הפרדה טובה יותר אם נמקד את תשומת הלב אליהם. שיא היצירה נימצא אי שם כמעט בסופה, כל הכלים בכל הכוח נותנים את עוצמתם, ניכר על הסלים כי יעדיף סגנונות עמוסים פחות. על מנת לקבל אפקט עוצמתי יותר שמתאים לסגנון אורקסטרה גדולה, רצוי לשדך לו יחידת סאבוופר מתאימה.

מסיבת רמקולים

DJ TIESTO בלהיט ישן אך אחד האהובים עלי, IN MY MEMORY שיצא לפני כמה שנים טובות אך עדיין עדכני בעיבוד ובסגנון שלו. זהו שילוב של DEEP עם נגיעות של קלאב טראנס. הוא מתחיל בסינטיסייזר ואליו מצטרף בס טרנסי צפוי שחלק נכבד קורא לו "אומצה אומצה" היוצרים קוראים לזה HIT הקצב מתחיל ואני מגלה שהרמקול שהיה יחסית רה עד עכשיו מספק אנרגיה וכוח יחסית מכובד לגודלו בתחום האלקטרוני, הוא מצליח לנגן בקול רם ולשמור על דינמיקה ורזולוציה טובות מאוד, אומנם זה לא הרמקול המומלץ למסיבת בריכה מבורכת באלכוהול ובגדי ים חושניים אך בהחלט יכול לספק חובב מסיבות סלון מלווה במספר חברים טובים שרוצים קצת רעש.

אותם קטעים על מספר מגברים שונים:
נתחיל במגבר BLUENOTE S1 שמספק 40 וואט לערוץ, ברוב הסגנונות, מגבר זה נתן תמיכה ומוסיקליות, בקלאסי רב כלים, היה ניתן להעזר בכוח נוסף.

מאה הוואט לערוץ של מגבר ה- UNICO SECONDO  תמכו בשמחה ברמקולים, נגיעת המנורות בצליל עושה איתם חסד. הצליל נשמע יחסית יותר טבעי, המיד מודגש יותר אך הנמוכים מעט פחות מדוייקים לעומת מגבר הטרנזיסטור.

רב שימושיות בסלון

דגם ה- Slim Reference נראה מצוין, איכות הבניה מרשימה כל עין, ניתן להציבו במערכת קולנוע ביתי או מוסיקה דו ערוצית, ניתן לתלות אותו על קיר בדרכים שונות, להפוך אותו לרמקול סנטר או להציב זוג רמקולים כסראונד אחורי או פשוט להעמידו לתפקיד רמקול קדמי על הרגל המקורית שלו. בקיצור הוא מאוד וורסטילי. רצוי לבדוק גם אפשרות שידוך סאב על מנת להגיע לתוצאות טובות יותר במוסיקה קלאסית מרובת כלים, מה שיוסיף דינמיקה ופירוט בתדרים הנמוכים.
אז אמרנו שהוא אינו רמקול לחובבי הקלאסי והפרטים הנמוכים. מה הוא כן?

המונוליט הוא רמקול מעוצב שחוץ מעיצוב מצליח לייצר חוויה מוסיקלית נעימה.
המבחן שעבר הרמקול הזה אינו כל כך קל, הוצאתי אותו מהשטח שלו (קולנוע ביתי) ובחנתי אותו בסגנונות תובעניים למדי שחלקם דורשים רמקולים עם אלמנטים גדולים. הוא אמנם לא יצא צדיק מושלם אך בהחלט יצא לוחם רציני.

מחיר ליחידה (רמקול בודד) – 4,600 ₪
יבוא ואחריות: יורוטל טק

נתונים

מקסימום הספק: 70 וואט RMS
טווח תדרים: 42Hz-25Khz+/-3db
נצילות: 89.5db
עכבה: 6 אוהם (מינימלית 4 אוהם)

מידות (ללא סטנד וגריל קדמי): גובה 70 ס"מ, רוחב 19 ס"מ, עומק 10.2 ס"מ
משקל: 10 ק"ג

מעבר לתגובות בפורום