רמקולים רצפתיים מג'יקו A5 ומגבר משולב סטריאופוני לקסמן L-509X במבחן

תומר צין
14-01-2021 11:27

כתבנו תומר צין ביקר את היבואן ערן פוגל, האזין לרמקולים חדשים של מג'יקו ובחן מגבר משולב של לקסמן, אז איך נשמעה מערכת האודיו?

רגע לפני הסגר השלישי נפגשנו עם ערן פוגל ("אודיופריק"), היבואן של חברות לקסמן ומג'יקו, באולם התצוגה שלו ברעננה. ערן חייב לנו חוב מוסרי זה מספר שבועות והוא מחליט לפרוע את ההתחייבות הלא כספית במלואה היום. ערן מדבר על שני מוצרים המשלימים האחד את השני - רמקולים רצפתיים טווח מלא וחדשים דגם A5 מבית Magico האמריקאית ומגבר סטריאו משולב סטריאופוני דגם L-509X, מבית Luxman היפנית - שנהננו להאזין ולהתרשם מהם במשך כארבע שעות. בנוסף לכך, דיברנו גם על מוזיקה איכותית בכלל ואודיו ומערכות סטריאו בפרט והוא הכין לנו אספרסו קטן. באותה הזדמנות החמאנו לו בכך, שהוא ידוע בציבור האודיופילים כבחור טוב במובן הטוב, ראוי להדגיש זאת, כי ידועים הרבה בחורים טובים במובן הרע. הוא חייך והסמיק.

ערן פוגלדברי פתיחה 

בהגיענו לאולם התצוגה חשבנו להאזין ל-A1 אל מול ה-A5, אולם ערן טען ובצדק, ש-A1 זקוק לחלל קטן יותר ולא יכול להגיע לרמת עוצמת הצליל ש-A5 מסוגל, בגלל נצילות נמוכה של 84 די.בי, לבסוף ויתרנו על העניין. ביקשתי ממנו לעשות הרצה (בריק-אין) למג'יקו A5 ולקדם אותם כמטר מהקיר הקדמי. בנוסף, לחבר מגבר משולב מתאים של לקסמן שיספק לפחות 100 וואט לערוץ ב-4 אום ושיפעיל את הרמקולים כראוי.

אולם התצוגה של אודיופריק

היפה

על ארון המערכת עומד מגבר משולב טרנזיסטורי וסטריאופוני, ספינת הדגל של חברת לקסמן (Luxman) היפנית, דגם L-509X בעיצוב רטרו, כמו בשנות ה-70. שני שעונים אנלוגיים מצויים בקדמת המכשיר, המראים את הספק המגבר וסקלה גדולה מוארת בצבע לבן, המשלבים תכונות קלאסיות עם מראה מודרני. בחלקו העליון של המגבר ישנה פלטת אלומיניום שמחורצת בצורת ריבועים מדויקים לצורך אוורור, מה שמקנה למכשיר מראה יפה ויוקרתי, החזית מוגמרת באלומיניום מוברש בצבע כסוף. מעגלי מגבר ההספק הם בעיצוב Class A / B ומסוגלים לספק 120 וואט אר. אם. אס. לערוץ ובאופן מרשים יותר, מסוגלים כמעט להכפיל את ההספק ב-4 אום. ה-L-509X כולל כניסה לפטיפון ,MM / MC כפתור בורר כניסות (2 מאוזנות XLR) ובורר עוצמה מדגם LECUA1000, שממש גדולים ונוחים לשימוש.

בנוסף, קיים מגבר אוזניות איכותי, שליטת הקדם בבאס היא ב-100 הרצים ובצלילים הגבוהים ב-10 קילו-הרצים. חברת לקסמן דאגה לשמור על גמישות המגבר, כך שלמרות שמדובר במגבר משולב, ניתן לפצל את חלקי הקדם וההספק (בלחיצת כפתור) ולהשתמש בהם בנפרד. ניתן לחבר שתי קבוצות של רמקולים ולעבור ביניהם, או להשתמש בהם יחד. בהתבוננות במגבר פנימה, קשה שלא להתרשם מסטנדרט הבנייה הגבוה, שנראה מסודר ומתוכנן בקפידה, ככל הנראה לקסמן לא חסכה שום דבר. במבט פנימה על אספקת החשמל של המגבר, קיים שנאי שמנמן עם 600VA ובנק קבלים ייעודיים 40,000 מיקרו פאראדים לכל ערוץ. על הנייר לפחות, מדובר במגבר שלא יתקשה להניע רמקולים קשים לרמות עוצמות שמע גבוהות. חברת לקסמן לא הזניחה את הצד של קדם המגבר, היא פיתחה מערכת בקרת ווליום משלה עם 88 שלבים. המסר ברור: זה אולי מגבר משולב, אבל הוא באמת דומה לשני חלקים (הספק+קדם מגבר), בלי תכנון חשמלי שנפגע במגבר. השלט שסופק עם המכשיר מרובה כפתורים אבל די נוח לשימוש, הוא נחצב מגוש אלומיניום ולא מהשלטים המביישים את בעליהם. 

ה-L-509X מרגיש מוצק מאוד ומשקלו כמעט 30 ק"ג! אהבנו את התחושה של הווסתים, הם מגיבים בשימוש ומדויקים להפליא. איכות הבנייה הכללית מצוינת, ההתאמה והגימור מעולים, הביצועים מפורטים ומגובשים וכמעט לא חסר דבר, יש שפע של עוצמה, שליטה, קור רוח ומגוון רחב של תכונות. אם אתם מחפשים פתרון הגברה טרנזיסטורית ביחידה אחת למערכת סטריאו יוקרתית, ה-L-509X הוא מגבר מצוין להתחיל בו. אנו מודים שהתכווצנו בהנאה מהמגבר ומהשעונים האנלוגיים, במחיר של 38,900 ₪.  

L-509X

החיה

חברת הרמקולים מג'יקו מארה"ב התחילה את פעילותה בשנת 2004, כאשר יאיר תמם מישראל המנהל הטכני הראשי (CTO), הצטרף לחברה לצד חברו בארה"ב אלון וולף, המנכ"ל והבעלים. בתחילת דרכה, בנתה החברה תיבות מאלומיניום בחזית הרמקולים, ובהמשך בשנת 2010, נשאל יאיר מדוע הם לא בונים תיבה מושלמת מאלומיניום? התשובה לא איחרה לבוא ובחלוף זמן קצר, נרכשה חברה לבניית תיבות מאלומיניום, על ידי אלון וולף. הרמקולים הראשונים שתיבתם הייתה עשויה מאלומיניום מלא היו ה-Q5, שיצאו בשנת 2010. מאז הרבה מים עברו בירדן... וכיום כל רמקולי החברה עשויים מתיבת אלומיניום תעופתי, כולל סדרה A, שהצליחה החברה לאזן בין בנייה יעילה ואלמנטים עיצובים, חומרים מתקדמים ומחיר שפוי בהחלט. נדרשת מיומנות וכישורים מעודנים, בכדי להתאים טכנולוגיות ופילוסופיות עיצוב, המשולבות בדגמים היוקרתיים של החברה, למוצרים הזולים בהרבה. פעולות אלו, תוך "שמירה" על שלמותם של הרמקולים היקרים יותר, הן מעשה להטוטני, הדורש הנדסה מושכלת וחוכמה אסטרטגית. 

על הקיר הצר באולם התצוגה, מוקמו זוג רמקולים חדשים ואלגנטיים ה-A5, עמדנו וליטפנו אותם בהשתאות. אם להודות באמת, באופן אישי לא הייתי מהאוהדים הגדולים ביותר של מג'יקו לאורך השנים האחרונות. יחד עם זאת, הגעתי ל-A5 מחודש ורענן, לאחר ששמעתי כמה מהדגמים האחרונים של החברה, שהדהימו אותי במיוחד. מתחת לפני השטח פועם לב של מג'יקו טהור, מה שמייחד אותו באמת הוא שיש להם כיף עצום לעשות מוזיקה.

ה-A5 הוא ספינת הדגל של סדרת הכניסה של חברת מג'יקו, רצפתיים בגובה בינוני שמחייך לעולם והעולם מחייך אליו. התיבה ישרה מארבעת הצדדים ועם קצוות עגולים וחסרה את היתרונות הנוספים של תיבה מעוגלת. לא יותר ולא פחות, הפעם בדופן הקדמית יש סרחי עודף קצרים, היחידות קרובות האחת לשנייה ולראשונה, זה טוב מאוד למראה. המארז המסיבי והאטום ללא פתח, מיוצר כולו מאלומיניום 6061-T6 המיועד למטוסים ופלטה פנימית מורכבת, מסייעת להקשיח את כל המתחם ולמזער תהודה וצבעים לא רצויים. בקופסאות יש חיזוקים פנימיים, שנועדו להוסיף מסה ונוקשות תוך הורדת תהודה פנימית, כמו בתיבות שבנו בעבר לסדרת Q, מה שמביא לפרטים ודינאמיקה בלתי צפויים ברמקולים בנקודת מחיר זו. בנוסף, איכות הדרייברים וסטנדרט הבנייה והגימור ב-A5 עולים על זה של מוצרי קצה אחרים.

המג'יקו

מידות הרמקולים: גובהם 1,136 מ"מ (ס"מ וחצי גבוהים יותר מ-A3!), רוחבם רזה יחסית - 266 מ"מ והם עמוקים במקצת - 378 מ"מ. משקלם 82 ק"ג מכובדים לכל רמקול. התיבה האטומה שלו הופכת אותו לגמיש במיקום ומתאים היטב למיקום קרוב יותר לקיר. גובה התיבה של 1 מטר ו-13 ס"מ הופך אותו לקטן מספיק, כדי לשבת ברוב חדרי המגורים מבלי להקדיש תשומת לב רבה לגובהו. הרמקולים מוגמרים באלומיניום מוברש שחור (כמו אצל הנרי פורד צבע אחיד), עם גרילים הנמכרים כאופציה בנפרד.                                                                                                                                      

בכל רמקול 5 דרייברים, שלישיית וופרים "9 שהקונוס שלהם עשוי מגרפן (סיבי פחמן) ננו-טק, יחידת מידרינג' "5 שהקונוס שלה עשוי מגרפן (סיבי פחמן) ננו-טק ויחידת טוויטר 28 מ"מ מברליום טהור עם ניאודימיום. הטוויטרים ב-A5 חסרים את ציפוי היהלום, בו משתמשים הדגמים הגבוהים יותר מסדרת S ו-M. הקרוסאובר 3 יציאות הכיווני, כולל מסנן Linkwitz-Riley של 24 dB לכל אוקטבה, רכיבי קצה של מונדורף מגרמניה, שנאמר כי הוא ממקסם את רוחב הפס של התדרים, תוך שמירה על פאזה ליניאריות ומזעור העיוות. תחום היענות הוא 24 הרצים ועד 40,000 הרצים, זה נתון מצוין.

אולם, אנחנו אוהבים לשמוע מוזיקה ולא תדרים. המלצת היצרן למגבר בהספק 50 - 1,000 וואט, הנצילות של הרמקולים עומדת על 88 די.בי וההתנגדות נומינלית 4 אום המצריכה מגבר שיכול "להחזיק" התנגדות נמוכה כזאת. ה-A5 הוא הצהרה והכרזה עם מסר חזק כמו M6, ספינת הדגל של עצמו.

A5

ה-A5 הם רמקולים עם טווח מלא, עיוות נמוך וללא צבע במחיר 93,000 ₪.

למגבר חובר קומפקט דיסק של לקסמןD-03X במחיר של 17,000 ₪, בכבלי חשמל של לקסמן דגם JPA 15000 שעולה 800 ₪, בכבלי XLR של Inakustik דגם NF 2404 שעולים 6,800 ₪, בכבלי רמקולים Inakustik דגם LS2404 שעולים 13,500 ₪. ארונית המערכת Box Audio Rack D3S עולה 20,000 ₪.

חדר האזנה

גודלו של אולם התצוגה בו ממוקמת מערכת האודיו הוא 37 מטרים רבועים בבנייה תעשייתית, חלקה בלוקים וחלקה בטון. המרחק בין הרמקולים הוא 2.6 מטרים והמרחק ממקום הישיבה אל הרמקולים 2.7 מטרים. המרחק מהקירות הצדדיים כ-1 מטר לכל כיוון, מהקיר האחורי אל הרמקולים 1,20 ס"מ והם הונחו על ספייקים. ערן דאג לאקוסטיקה חלקית, במרכז החדר מונח שטיח פרסי עבה כבן 50, לשני לוכדי באס מתוצרת GIK ACOUSTIC, לשני מפזרים אקוסטיים מתוצרתDIFFUSER VICOUSTIC DC2  והפינות מכוסות ב-VICOUSTIC WAVEWOOD. 

כאשר האזנו "לקטע מחיאות הכף" מדיסק הבדיקה שלי לא נשמעו הדהודים בחדר, המעידים על בעיות אקוסטיקה מיוחדות. כאמור, לפני כל האזנה, בדקנו בעזרת דיסק הבדיקה שערוץ שמאל וימין לא הפוכים. אולי לא מפתיע שלקח לנו זמן להתעסק עם המיקום של הרמקולים והמרחק של הכורסה. הטינו אותם שמאלה וימינה הזזנו אותם קדימה ואחורה, לקחנו אותם קצת קדימה, עד שהתגלתה במה רחבה והם נעלמו מבחינה אקוסטית כמעט לחלוטין.

חדר האזנה

כאמור, הגענו פעמיים לאולם התצוגה על מנת לבצע את ההאזנה והבדיקה למוזיקה וכפי שהיא צריכה להתבצע לדעתנו. הנוהל הבלתי פורמאלי, של בדיקת מערכות אודיו אצל היבואן / אודיופיל  בחדר האזנה / תצוגה האישי שלו, בוצע גם פה. וידאנו שהרמקולים והמגבר עברו ברייק-אין ממושך של למעלה מ-300 שעות לפחות ושהמערכת "התחממה", לפחות שעה לפני האזנה לציוד. 

לקחנו בחשבון, שתהיה השפעה על האנרגיה האקוסטית של הרמקולים המנגנים, כאשר הוופרים מהרמקולים שעמדו באולם התצוגה, נוכחים ומקשיבים בדריכות בצורה פאסיבית ומשפיעים על שלושת הוופרים ויחידת המידרינג' בכל רמקול.

כ-15 דיסקים נבחרו בצורה אקראית והיו הפורמט העיקרי, כמו כן האזנו גם לתקליטים. בשלט הרחוק של המגבר אפשר לכבות את השעונים המראים את הספק, כדי לקבל אינפורמציה נוספת במוזיקה וכך עשינו כל האזנה.

אודיופריק

האזנה למוזיקה

שילוב ההגברה של לקסמן עם הרמקולים של מג'יקו A5, יוצר הרמוניה נהדרת ומצליח להביא את השקט המופתי. הרושם המיידי שהמוזיקה שקופה וטבעית לחלוטין, מפורטת, כלי הנגינה בפרופורציה נכונה, הכול מוגש בצורה מאוזנת ואין משהו שמשתלט על חשבון האחר. המערכת לא צועקת, אבל זה לא אומר שהיא לא בטוחה בעצמה. יש לה אחיזה וסמכות מדהימים, היכולת להשמיע בקול רם ובאופן מפתיע, מבלי לאבד את קור הרוח.

למגבר ולרמקולים יש צליל מאופק ונדרש זמן להעריך את זה, מי שמחפש זיקוקי דינור קוליים, ימצא אותם כאן, רק אם הם נמצאים בהקלטה. המערכת לא מתבלת את הדברים למען הבידור, היא מנגנת בכל רוחב ספקטרום התדרים. התחושה של איזון כמעט מושלם.

מערכת השמע מנגנת במדויק את משך הצלילים, הדינמיקה ואופן השמעת הצלילים ביחס לאחרים. ישנה תחושה של מהירות מטרונום מדויקת, כמו צלילי קישוט, האטה, האצה ושהייה. במת הצליל הייתה ריאלית, המיקום שלה לא היה קדמי מדי  לטעמי, המהירות וקצב המוזיקה שוחזרו בנאמנות גבוהה. המוזיקה משחזרת דקויות, אפילו בהפקה עמוסה כמו של "סטיבי ריי וון", שומרת עליהם, ככל שהשיר Little Wing”" יהיה תובעני. הדהוד ברמה נמוכה המגדיר את המרחב האקוסטי בו הוקלט השיר ורמזים מרחביים, עוזרים לנו לזהות את מיקומם המדויק של הלהקה על בימת הצליל. הדינמיות הפרועה של המוזיקה עוברת בהתלהבות, תפוקת הכוח הנדיבה של המערכת ניכרת באגרוף שהיא נותנת ובסולידיות המוצגת.

סטיבי ריי וון

צלילי הפסנתר שוחזרו בנאמנות מדהימה, במהירות ובקצב הנכונים. הגיטרה הייתה מאוד מציאותית, הצלילים בחדר נשמעו חיים ומוזיקאליים. במת הצליל שלהם הייתה ריאלית, עמוקה, רחבה וגבוהה, קולות בני אדם וכלי נגינה אינם משוחזרים מתוך יחידות רמקולים או מתיבות, אלא, מרחפים בחלל בתלת מימד, בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. התחושה שהמערכת מהירה מאוד והמאזין שומע את מה שהנגנים רוצים להשמיע לו ללא כל תוספות. 

נהנינו מהקצב של המוזיקה, שנשאר מדויק לכל אורך ההאזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. הקצה הנמוך והעשיר של הבאס נפסק בזמן ונורה כמו אגרוף ובעוצמה, מבלי להיות אגרסיבי ומייגע. הבאס מורגש בחזה, לא פחות ממה שהוא נשמע מדויק לאוזניים. האמצע מפורט מאוד, ניתן היה לשמוע שכבה אחר שכבה. הגבוהים נמצאים בכל מידתם והם מספקים ברק, שקיפות ואוירה למוזיקה. הטרבל מאוד צלול ונקי, במספר שירים קיווינו לשמוע צלילים גבוהים יותר, סביר להניח שאם היינו משנים את זווית הרמקולים, הדבר היה נפתר. 

גרפן 

הפרדת הפרטים מרשימה, עם ערוצים המציגים מרחב ברור מבחינת עומק, רוחב ומוצקות. הטונאליות נשארת ניטראלית, השילוב בין האלמנטים לא מאומץ, התזמון קליל ואפילו תחת פרובוקציה קשה, המערכת נשארת מאוזנת, בשליטה ומלאה בתוכן. לא חסרה דרמה בצליל, אולם אנו נעשים מודעים לקור הרוח המרשים של מערכת השמע ולתחושת השליטה שהיא מקנה. המערכת משחזרת בצורה טובה מאוד את תזמורת הג'אז, או את האינטימיות והעדינות של העדינות של סולו גיטרה ושירה באלבום Fitzgerald & Pass...Again.

Fitzgerald & Pass

היא מנגנת בנינוחות, ללא עיוות וללא מתח גם בעוצמות גבוהות מאוד. ההתקפיות והדינאמיות של כלי נגינה, היא לא פחות ממדהימה, מערכת האודיו נעלמה ולא משכה תשומת לב לעצמה.

לסיכום

ישנן מערכות המענגות אותנו בחצי השעה הראשונה, אך נוטות להטריד כאשר השעות חולפות, לא כך עם המג'יקו והלקסמן. גם לאחר האזנה של שעתיים וחצי, מצאנו את עצמנו מהנהנים בראשנו ורוקעים ברגלינו ונהנים מהחום של המוזיקה. אנחנו לא מוכנים לומר ש-A5 וה-L-509X, שיחזרו את הצלילים הטובים ביותר ששמענו בחיינו בכל מחיר, אולם, במחיר נמוך מ-150,000 ₪ לכל החבילה, נדהמנו לגלות מערכת שמפיקה מוזיקה בדיוק רב. מעל הכל, אנחנו מודים שהיא מרגשת אותנו עד מאוד, באופן שחדרה עד לנשמה. זה הרי כל העניין, לא כך? 

אם התמזל מזלכם ויש לכם תקציב ומחפשים חבילה מסודרת מבלי לוותר על הביצועים, קחו את לקסמן ואת מג'יקו לתשומת ליבכם.

 

יבואן: אודיופריק

מעבר לתגובות בפורום