חוסרים בגלל קורונה? תוסיפו למדורה שריפה במפעל השבבים של AKM

תמיר עיואן
12-01-2021 09:48

גורמים בתעשיה מעלים סברה כי ההשלכות יהיו בעיקר על סוני, קנון וניקון.

חברת Asahi Kasei Microdevices (AKM) הודיעה לאחרונה על שריפה שארכה 82 שעות במפעל שלה ביפן, מה שהביא לחוסרים משמעותיים של חלקי מפתח למוצרי AV רבים. השריפה החלה ב-20 באוקטובר 2020, ולקח כשלושה ימים לכבותה. כ-400 עובדים פונו ולא דווח על נפגעים. חלק מהגג והקירות קרסו. עד ראייה אמר: "עשן לבן עולה מהדלת האוטומטית בקומה 4."

אז מה לנו ולשריפות?

מסתבר שמספר רב של חברות אחרות עלולות להיות מושפעות, במיוחד חלפי digital-to-audio converters (DACs) and audio-to-digital converters (ADCs). חלפים אלו הוטמעו עד היום ברסיברים, טלוויזיות, מקרני קול ונגני דיסקים. 

אז מי החברות שעלולות להיות מושפעות ישירות? אמנם חברות אלו לא דווחו ישירות, אולם גורמים בתעשיה מעלים סברה כי ההשלכות יהיו בעיקר על סוני, קנון וניקון.

שבבים

רק שלושה שבועות לאחר שהחלו הדיווחים בכלי התקשורת על השריפה ב-AKM וההשלכות על התעשייה, פרסמה סוני יפן הודעה שכותרתה "הודעה והתנצלות על אספקת מוצרי הדמיה דיגיטלית". הצהרה זו, שפורסמה במקור ביפנית, תורגמה כאזהרה כי החברה חווה בעיות אספקה של מוצרי הדמיה דיגיטלית מסוימים וכי "יתכן ולא נוכל לענות על הביקוש וזה ייקח מעט זמן... למעשה, כל כך הרבה זמן, שסוני לא תוכל כבר לספק חלק מהמוצרים שמכרה עד כה ולכן החלטנו להשעות קבלת הזמנות ממפיצים לאחר ה- 3 בדצמבר 2020."

סוני אירופה הוציאה הודעה נפרדת, בלשון דומה.

ניקון אישרה שמפעל AKM אחד מספקיה, אולם ציינה שההשלכות עליה חסויות.

 

קנון פרסמה הודעה עוד יותר מוזרה, לפיה היא תיידע את לקוחותיה על השלכות השריפה במפעל AKM.

מפעל AKMבתמונה מפעל AKM ששתי הקומות העליונות שלו נשרפו

יצרני הרסיברים לא הוציאו הודעה רשמית, אולם כבר כיום ידוע כי השבבים של AKM הוטמעו ברסיברים ופרוססורים של דנון, מרנץ, אונקיו, פיוניר ואנטם. החלפתם באחרים לא תהיה תהליך של מה בכך. תוסיפו לזה חוסרים בעקבות הקורונה, וקיבלתם מתכון מנצח להעלאת מחירים.

Brendon Stead, סמנכ"ל הפיתוח של Sound United, חברת האם של מרנץ ודנון, צוטט כעונה לאתר Audioholics בנושא:

"We were saddened to have heard the news of the fire at the AKM factory in Japan. Having been long-time partners and personal friends with the AKM team in North America and in Japan, we sympathize with AKM as they work through this challenge. The good news is we have the parts we need to ensure our dealer partners have products to sell during the holiday buying season this year, and into 2021. Further, we're in talks with multiple parties to better understand the longer-term effect on our product supply with an eye towards mitigating potential shortages in the future. That picture is coming into clearer view, but still requires much due diligence.

Let's remember that after the 2011 Japanese earthquake there was significant damage to our Shirakawa factory, yet we bounced back from that in short order. We believe that level of resiliency is shared among our friends and colleagues at AKM and we look forward to them being operational in the future."

תחום נוסף שייתכן ויושפע הוא מצלמות הסטילס והוידאו של סוני, ומגברי אוזניות ההיי אנד של יצרנים כגון Schiit ו-Fiio, אולם גם אחרים עלולים להודיע על חוסרים בחודשים הקרובים.

הדיווחים מציינים כי לחלק מיצרני ה-AV מלאי לעד חצי שנה. חלקם יעברו לשבבי ESS SABRE DAC. ההשערה שייקח ל-AKM כשנתיים לחזור לייצור רגיל, וייתכן מאד שהייצור יהיה כבר למוצרים חדשים ולא לשבבים שיוצרו עד לאחרונה. יצרני AV שלא יעברו לספק אחר, פשוט יפסיקו לייצר מוצרים הכוללים שבבי AKM.

ומה לגבי המתחרים?

בכלכלה כרגיל, אין ואקום. משבר של חברה אחת הוא ההזדמנות העיסקית של אחרת. חברות כגון Texas Instruments ואחרות בודאי כבר מציעות מרכולתן ליצרני ה-AV שאיבדו ספק קריטי, אולם אין המדובר בהחלפה פשוטה. השבבים של TI Burrbrown לא בשימוש נפוץ כמו AKM, יש הטוענים שבשל היותם מיושנים יחסית. ESS כמעט הפסיקה לייצר שבבי ADC מכיוון שהשוק נהר לשבבי AKM. המבנה של השבבים שלהם שונה, כך שלהחליף אחד בשני זה לא כ"כ פשוט...

מבולבלים? גם אנחנו. 

המשך יבוא!

מעבר לתגובות בפורום