מה עובר על אונקיו?

תמיר עיואן
06-12-2020 11:35

בעשור האחרון Onkyo, חברת ה-AV הגלובלית, עברה שינוים רבים, חלקם דרמתיים. האחרון שבהם היא ההודעה מיום 18.11.20 על כך שהחברה חדלת פרעון: חסרת מזומנים או נכסים ולפיכך אינה מסוגלת יותר לשלם את חשבונותיה. אז מה משמעות הדברים ומהי הדרך שאונקיו עברה עד למצב הנוכחי?

הכינו את הפופקורן...

בשנת 2012 הודיעו גיבסון ואונקיו על כך שגיבסון (חברת הגיטרות הידועה מארה"ב) רוכשת מניות באונקיו ובנוסף רוכשת את השליטה באונקיו ארה"ב - זרוע ההפצה של מוצרי אונקיו בצפון אמריקה.

בשנת 2014, הכריזה Pioneer, שדישדשה אז במכירות ה-AV, על מכירת חטיבת ה-AV לאונקיו. באותה העת, פירשו חובבי פיוניר את המכירה כמהלך חיובי שעשוי לשפר את ביצועי הרסיברים של פיוניר, באמצעות הטכנולוגיות שפיתחה אונקיו. 

פיוניר הצדיקה את המכירה בכך שהיא מבקשת להתמקד בעולם הניווט ברכב, שהביא לה בשנת 2013 כ-70% מההכנסות.

באותה השנה, אונקיו היתה אחת מ-2 יצרניות ה-AV היחידות (השניה היתה פיוניר), אשר הכריזו על ייצור דגמי רסיברים חדשים הכוללים את פורמט דולבי אטמוס. בנוסף הבטיחה, כי חלק מדגמי הרסיברים שכבר נמכרו, יוכלו גם כן לתמוך בפורמט אטמוס, באמצעות עדכון תוכנה ברסיבר.

Onkyo Atmos

זו היתה כמובן הודעה מאוד משמחת, מכיוון שאף יצרן רסיברים אחר, לא הבטיח זאת עד כה ללקוחותיו.

הבטיחה וקיימה: באוקטובר אותה השנה, השיקה אונקיו 2 רסיברים תומכי אטמוס: TX-NR1030 ו-TX-NR5530.

הסרדין בולע לוויתן?

בספטמבר 2014 עדכנה פיוניר ששני המותגים: פיוניר ואונקיו, יישארו בשוק זה לצד זה. חטיבת ה-AV של פיוניר אמנם תתמזג לחלוטין לתוך חברת אונקיו - פיוניר תנהל את פלטפורמות המכירה מחוץ ליפן, ואונקיו תוביל את חטיבות הייצור והרכש. באותה העת פורסם כי לפיוניר היו כ-22,000 עובדים, בעוד שלאונקיו היו רק 1,800ם. בנוסף, ההכנסות השנתיות של פיוניר היו 4.6 מיליארד דולר, ואילו של אונקיו היו רק 370 מיליון דולר.

באוקטובר 2016 הודיעה אונקיו על שינוי יסודי של אירגון המכירות שלה: ארבעת המותגים בהם אחזה עד כה ואשר פעלו כל אחת בנפרד (אונקיו, אינטגרה, פיוניר ופיוניר עלית), ימוזגו לכדי 2 חטיבות בלבד: 

- חטיבה אחת תכלול את המוצרים הכוללים אודיו בחלקים, כולל הרסיברים, של כל 4 המותגים.

- חטיבה שניה תכלול את האוזניות והמוצרים הדיגיטליים של כל 4 המותגים.

עד לאותה נקודת זמן, כל מותג כיוון לפלח אחר של האוכלוסיה. לדוגמא, מוצרי פיוניר עלית תומחרו גבוה יותר וכוונו לפלח אוכלוסיה מבוסס יותר כלכלית ומוצרי אינטגרה יועדו בעיקר לאלו שחשוב להם אינטגרציה של בית חכם. 

שינוי דרמטי זה הוביל כמובן לחרושת שמועות ואי ודאות בכל האמור לעתידם של מנהלי המכירות בכל הדרגים בפיוניר ובאונקיו, מכיוון שהשינוי אמור היה להביא לקיצוץ בתקנים. 

ב-2017 הודיעה אונקיו על הגעה ליעד - השגת משקיע אסטרטגי. יצרן מוצרי גיבסון שב-2012 רכש את אונקיו ארה"ב, יהפוך מעתה להיות בעל המניות העיקרי באונקיו. אבל זה היה רק הפרק האחרון ברשימת הקניות של גיבסון, כי עד לאותה העת, היא רכשה גם את המותגים Teac, Tascam, Esoteric, Woox a Philips accessory division ועתה גם את פיוניר שמגיעה עם פיוניר עלית, אונקיו ואינטגרה. בכך עלה מספר המותגים שבבעלות גיבסון ל-17, הכוללים בנוסף גם מותגים מוכרים יותר כגון Cerwin Vega, KRK Systems, Stanton DJ.

 Munenori Otsuki מנכבתמונה ממסיבת העיתונאים המדוברת, Munenori Otsuki מנכ"ל אונקיו ו-Henry Juszkiewicz מנכ"ל גיבסון

אבל חגיגת הקניות לא יכלה להמשך יותר מדי, או כמו שלימדו אותנו בטירונות - לכל שבת יש מוצאי שבת! כבר באותה העת לא היה ברור מה תעשה גיבסון עם כל כך הרבה מותגים. הרכישות דירדרו את מצבה הפיננסי מהר מהצפוי, מנהלי כספים שלה התחלפו בקצב, דירוג האשראי צנח, היא החלה מוכרת זכויות על מותגים כדי לשרוד וכצפוי, ב-2018 הגישה גיבסון בקשה להכרה כפושטת רגל.

הגעתם עד כאן? תחזיקו חזק כי האקשן רק מתחיל.

בהיעדר הגב של גיבסון, אונקיו חיפשה משקיעים חדשים ובאותה השנה הודיע מותג האלקטרוניקה הסיני TCL שעסק עד כה בייצור טלוויזיות, שרכש מאונקיו את הזכויות לשימוש בשם המותג שלה, על מנת לייצר מוצרי AV חכמים כדוגמת אוזניות, רמקולים קטנים, רמקולים לטלוויזיה ומקרני קול, ולהפיצם ברחבי העולם. בכך ביקשה TCL להטמיע את טכנולוגיית האינטיליגנציה המלאכותית שפיתחה, במוצרים תחת השם אונקיו. אונקיו מצידה לא הוציאה כל הודעה לעיתונות.

באותה העת לא היה ברור כיצד המהלך הנוכחי ישפיע על מגוון מוצרי אונקיו, בפרט על האוזניות הממותגות של פיוניר והאם תהיה לכך השלכה על המכירות שלה.

אבל הקריסה של גיבסון גרמה לאונקיו לבצע שינוי אירגוני נוסף. 

ביולי 2018 הודיעה אונקיו על מכירת הזיכיון למכירת מוצרי אונקיו, אינטגרה ופיוניר באירופה, לחברת Aqipa - מפיץ אירופאי לציוד היקפי של מוצרי אלקטרוניקה.

בכך צימצמה אונקיו עוד יותר את פעילות המכירות הגיאוגרפית, מה שעזר לה לצמצם עוד יותר בכח אדם, תוך ציפיה שהמכירות באירופה לא יינזקו כיוון ש-Aquipa אמורה למכור שם במקומה.

המודל הזה היה חריג באופיו, מכיוון שיצרני האודיו היו מעוניינים עד כה לשלוט באופן בו מוצריהם ישווקו, יימכרו ללקוחות וכן לשלוט באיכות שירות הלקוחות והתמיכה שניתנת להם בשטח. במודל הנוכחי שבחרה אונקיו, היא ויתרה גם על השליטה בבחירת הדילרים המקומיים, על הקשר עם הלקוחות והעבירה הכל ל-Aquipa. מעתה אם כן, אונקיו מתמקדת בייצור ופיתוח בלבד.

אז מיהי Aquipa, אתם שואלים?

המדובר במפיץ של אביזרי אודיו בעל 320 עובדים ומספר חנויות קטנות באירופה, הכוללים מותגי Adidas, B&O Play, Beats by Dr. Dre, Polk Boom, Case Logic, Coloud Headphones, Definitive Technology, Denon, Focal, JBL, Jabra, LG, Marshall, Master & Dynamic, Moleskine, Pioneer DJ, Scholl, Thule, Urban Ears. מרגע זה אונקיו מסרה בידיו את כל עתיד המכירות שלה באירופה.

הפרשנים הכלכליים שאלו את עצמם אם אנשי מכירות של אביזרי אודיו מתאימים למכירת רסיברים, פרוססורים ומערכות אודיו מתקדמות טכנולוגית הרבה יותר - והתשובה לא איחרה לבוא. משווק בספרד הגיב שהמעבר להפצה על ידי Aquipa המית אסון על אונקיו. זמינות ירודה של מוצרי החברה באירופה הביאה לירידה תלולה במכירות.

בצעד נואש של אונקיו למצוא משקיע חליפי לגיבסון, היא הודיעה עם סאונד יונייטד, הבעלים של מרנץ, דנון, B&W, פולק, Definitive Technology, Boston Accustics ו- Classe על הסכמתה של האחרונה לרכוש את השליטה באונקיו על כלל מותגיה. 

איך זה מסתדר אתם שואלים, אם רגע לפני כן אונקיו מכרה את הזכויות לשימוש במותג שלה ל-TCL ואת ההפצה בארה"ב ובאירופה לגיבסון ו- Aquipa? 

ומדוע שסאונד יונייטד תרצה לרכוש את אונקיו על מותגיה פיוניר, אונקיו ואינטגרה, אם כבר יש לה את מרנץ ודנון? הרי הם עלולים לנגוס האחד בשני.

באותה נקודת זמן כולם טענו שזה מסתדר.

אבל חמישה חודשים לאחר מכן זה כבר לא הסתדר. באוקטובר 2019 הודיעה סאונד יונייטד על נסיגתה מהכוונה לרכוש את אונקיו.

אומרים שתמונה שווה יותר מאלף מילים. ככה נראתה מנייתה באותה נקודת זמן.

גרף המניה

והעדכון האחרון מה-18 לנובמבר השנה: אונקיו הכריזה על עצמה כחדילת פירעון, לאחר ירידה תלולה של כ-50% בהכנסות בשנת 2020 ממכירות. כמה זה חמור, אתם שואלים? הבורסה ביפן הודיעה על ימי חסד שהיא נותנת לאונקיו, ובמידה ולא תשפר את מצבה הפיננסי, ימחקו מניותיה מהבורסה של טוקיו.

אונקיו כמובן האשימה את וירוס הקורונה, שהביא לסגירת משרדים ואתרי ייצור בעולם, כדוגמת מלזיה, בעקבות הנחיות השלטונות על סגר. ההוצאות, כמובן נותרו בעינם, וזה השפיע לטענתם על השורה התחתונה.

אבל הסיבות היו כנראה עמוקות יותר. אונקיו סובלת מירידה במכירותיה מספר שנים, ולכן כבר משנת 2012 היא מחפשת משקיע אסטרטגי. התוצאה, כפי שאנו זוכרים, לא היתה מוצלחת. אמנם ב-2012 גיבסון נכנסת לתמונה, וב-2017 העמיקה את ההשקעה בה, אולם כזכור ב-2018 היא הוכרזה כפושטת רגל.

אז מה עכשיו? את הפיתרונות לחילוץ מהמצב הכלכלי שלה אותיר לכלכלנים.

אבל דבר אחד חשוב לציין. תקופת ימי החסד שהעניקה הבורסה בטוקיו לאונקיו, תסתיים ב-31.3.21.

עד אז, היא חייבת פיתרון מהיר.

יש משקיעים בקהל?


מעבר לתגובות בפורום