להפוך את התחביב למקצוע - פגישה אישית עם ארי זליקוביץ

תומר צין
03-12-2020 10:59

זה סיפור העוסק ביחסיהם של שני חובבי מוזיקה ואודיופילים ארי ותומר, שנפגשו לראשונה לפני שמונה שנים כשארי הקים את העסק, דרך פגישות אקראיות בתערוכות מינכן ו-Digitown בכפר המכבייה ועד למפגש היום.

לאחר 25 שנות עבודה בתחום השעונים והתכשיטים, ארי זליקוביץ, חובב מוזיקה ואודיופיל, רצה לעשות שינוי בחייו ולהפוך תחביב למקצוע. הוא התחיל לייבא אביזרים ייחודים לפטיפונים, אביזרים לתקליטים, אלבומי מוזיקה מחברות אודיופליות וציורי שמן על קנבס, שאחדים מהם מקשטים מבחינה אקוסטית ואסתטית, את סלונו של בעל דיטאון.

הוא פתח את העסק מהבית, לשם הגענו לבקר אותו לראשונה, כאשר באמתחתנו 5 דיסקים מופלאים. משפחתו מנתה שלושה נפשות, אולם במשך הזמן נולדו להם תאומים והעסק התרחב. מתוך דאגה לגידולם וכדי לא להפריע לחיי המשפחה, החליטו ארי ומרינה לפני כ-3 שנים, להעביר את העסק מחוץ לבית, לאולם תצוגה קטן בפתח תקווה.

סלון הבית

מים רבים זרמו מאז בירדן והרבה דברים השתנו במשך הזמן שחלף. השבוע כאשר יצאה "קרן שמש מאוחרת" כדברי שלום חנוך, הגענו לאולם התצוגה של ארי שממשיך להתרכז בייבוא אביזרים לפטיפונים ולתקליטים, ייבוא אלבומי מוזיקה של מספר חברות אודיופיליות, תמונות קיר ומכירת ציוד אודיו חדש ומשומש.

שוחחתי עימו אחד על אחד שיחה אישית וקסומה, שבה הוא התגלה בחור טוב, מסביר פנים, מארח נפלא וחייכן, מענטש ועושה את זה פשוט כי כך נכון להתנהג (48% מהסלנג הישראלי מקורו ביידיש, שם המילה נשמעת מעט יותר טוב). בין היתר דיברנו על משפחתו: מרינה אשתו, על שלושת ילדיהם ועל החיים, על המורה הרוחני שלו בתחום השמע "אודיופריק", הרבה על מוזיקה כי הוא בעל ידע נרחב וכמובן על סטריאו. 

מערכת יד שנייה שארי לא מחליף אותהמערכת יד שנייה שארי לא מחליף אותה

"מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחיי וחלק מחיי משפחתי. אשתי הייתה שותפה בכל תהליך הרכישה של מערכת האודיו הביתית ואני משתדל להנחיל לילדיי את האהבה למוזיקה", אומר ארי.

אנקדוטה קטנה שאנחנו חייבים לעצמנו. מתחת לעסק שלו, קיים בית עסק ותיק מאוד לסטריאו לרכב "רדיו אחים שהרבני", שעבדכם עבד איתו לפני 17 שנים כמנהל שיווק ומכירה של עסק אחר שנסגר בינתיים - איזה עולם קטן.

היבוא של החברה

החברה של ארי ומרינה Music & Design מייצגת בישראל את חברות Tonar ו-Nagaoka בתחום האביזרים לפטיפונים. חברת Tonar הינה חברה הולנדית המייצרת ומשווקת אביזרים לפטיפונים כגון: פונוסטייג', ראשים, מחטים, קלאמפים, שילות, משטחי מאט וציוד לכיוון הפטיפון. ההתמחות של Tonar בייצור אביזרים לניקוי ושמירה על תקליטים. ארי מוכר כשמונה סוגים שונים של מברשות לניקוי תקליטים ומחט, מבחר גדול של שקיות פנימיות וחיצוניות - איכותיות ביותר לתקליטים ומכונה לניקוי תקליטים.

 מכשיר אולטרסוני מהפכני לניקוי ראש ומחט הפטיפון מבית FLUX HIFIמכשיר אולטרסוני מהפכני לניקוי ראש ומחט הפטיפון מבית FLUX HIFI

חברת Nagaoka הינה חברה יפנית שהוקמה בשנת 1940, היא מייצרת בנוסף לראשים ולמחטים לפטיפונים, אביזרים נוספים לטיפול ושמירת התקליטים, כגון שקיות אנטי סטטיות, מברשות ניקוי ונוזלי ניקוי הזוכים לשבחים רבים בעולם.

כמו כן, מתמחה החברה בייבוא אביזרים ייחודיים לשמירה, טיפול ושדרוג פטיפונים ותקליטים, מכונות לניקוי תקליטים מגרמניה, Knosty Disco - antistat מכשיר אולטרסוני מהפכני לניקוי ראש ומחט הפטיפון מבית FLUX HIFI, שעשה מהפכה בניקוי המחט, מכונה חשמלית עם שאיבה לניקוי תקליטים, מתוצרת גרמניה NESSIE Vinyl Cleaner שקטה ויעילה.

בנוסף לאביזרים, הוא משווק את הפטיפונים המובילים של REGA ,Pro-Ject ,Michell Engineering ופטיפון מתוצרת NAD המפתיע באיכותו הסונית. כמו כן, מבחר מגוון של פונו-סטייג', יד שנייה בטרייד אין.

מגבר המנורות, הפטיפון, קדם מגבר, והקומפקט דיסקמגבר המנורות, הפטיפון, קדם מגבר, והקומפקט דיסק

כאמור, חברתו מייבאת לישראל מבחר גדול של תקליטי Vinyl איכותיים ביותר, כותרי SACD ודיסקים, קלאסיקות מוזיקליות במגוון רחב של סגנונות: רוק, פופ, ג'אז, בלוז, סול ועוד, ומייצגים בישראל את חברות התקליטים והדיסקים Impex Records ,STS-Digital, STS-Analog ואת SteepleChase Records. 

בנוסף לתקליטי הייבוא, יש בחנות מבחר גדול של תקליטי יד שנייה במגוון סגנונות. לאחרונה קיבל ארי אוצר מוזיקלי - תקליטונים יפניים "7 בהדפסות יפניות מקוריות, מוקדמות מתחילת שנות ה-60 וה-70. יש הרבה ביטלסים, דייר סטרייטס, פרנק סינטרה, סגול כהה ועוד... והמחירעם לא בשמיים! הצטערתי שאין לי יותר פטיפון.    

אולם התצוגה לאודיו

ארי לא מייבא מוצרי אודיו, כך שמבחר המותגים שבתצוגה משתנה בקצב מהיר. באולם התצוגה יש מספר סטים מנגנים, אנחנו האזנו למערכת אודיו הכוללת פטיפון חדש NAD דגם C 588 עם זרוע ומחט ב-4,000 ₪, פונו-סטייג' של טונר ב-700 ₪ מחובר למגבר יד שנייה OCTAVE, דגם 70 סימן 2 ב-11,000 ₪ שהפתיע מאוד לטובה. אל המגבר מחובר גם נגן תקליטורים משומש - סוניק פרונטיר 1 שלא ימכור אותו לעולם. למגבר מחוברים רמקולים משומשים של Opera דגם Grand Mezza שנקנו לפני כעשור ונבחרו כמנצחים בתחרות רמקולים שערך נמר לוי.

שוויה של מערכת השמע הוא בערך 20,000 ₪.

תמונות שמן על בדתמונות שמן על בד

תן למוזיקה להתנגן

ידענו שאיננו צרכים לבוא לארי עם התקליטורים שלנו, כיוון שיש לו המון תקליטים ותקליטורים שאפשר להאזין להם. התקליטור הראשון לו האזנו הוא ברזולוציית SACD, מתוכו שלפנו מספר קטעים של האמן מישל לגראן, בסגנון ג'אז. בראשית שנות ה-50 היה אחד האירופאים הראשונים שעבדו עם 31 נגני הג'אז החדשניים: דיזי גילספי, מיילס דייוויס, ג'ון קולטריין, סטן גץ, בן ובסטר, ביל אוונס ועוד. האלבום הזה חובה לכל חובב מוזיקה.                      

אלבום נוסף חשוב הוא של רביעיית דייב ברובק - Time Further Out, אלבום ג'אז סטודיו, שיצא בקולומביה ב-1961 עם הקלטה טובה מאוד, המרחיבה את המושגים שהוענקו לראשונה בלהיט Time Out. מנגינה רומנטית כהה כמו "Bluette" המשלבת מגוון מכשירים קלאסיים המצביעים על ההשפעה המלודית של שופן ובאך, עם געגוע סולו של הסקסופוניסט פול דזמונד, שמציע את התוכן הרגשי של בלוז, מבלי להתייחס ספציפית למכשירים סטנדרטיים. 

רביעית Shoji Yokouchi Trio + Yuri Tashiro בתקליט Greensleeves, שמנגנים ג'אז מעולה, יצא במקור בלייבל היפני "שלושה עכברים עיוורים", שהם המקבילה היפנית לחברת התקליטים ECM הגרמנית, מבחינת איכויות ההקלטה ומקוריות המוזיקה והמוזיקאים. אי אפשר להשיג את האלבום בדיסק.

האזנו ללמעלה מ-30 קטעים נפלאים, אך קצרה היריעה מלציין את כולם. 

ארי זליקוביץחדר האזנה  

גודלה של החנות של ארי, הנמצאת בקומה השנייה ובה נמצאות מערכות השמע, הוא כ-27 מטרים, רוחבה 3.8 מטרים ואורכה יותר מ-7 מטרים (הרמקולים צמודים על הקיר הארוך). גובה התקרה מעט נמוך ועומד על 2.2 מטרים, המרחק בין הרמקולים כ-2.1 מטרים האחד מהשני, מרחק מקום הישיבה מהאוזן אל הרמקולים הוא 2.2 מטרים. הרמקולים ממוקמים במרחק של כ-53 ס"מ מהקיר. 3 קירות גבס וקיר בלוקים המעידים על האקוסטיקה הלא יציבה בחדר.

כאשר נוגן בדיסק "קטע מחיאות הכף" מדיסק הבדיקה, נשמעו מעט הדהודים בחדר, שלא רמזו על בעיות אקוסטיקה מיוחדות, כמה מפתיע. כאמור, לפני האזנה בדקנו בעזרת דיסק הבדיקה שערוץ שמאל וימין לא הפוכים. באולם התצוגה מונח שטיח המשפר את האקוסטיקה בחדר, ארי לא שם אביזרי חשמל שיכולים לשפר את הצליל בחדר. אולי זה לא מפתיע שלקח זמן להתעסק עם מיקום הרמקולים, מקומם ועם הכורסא עליה יושבים (קרבנו אותה חצי מטר קדימה), קרבנו את הרמקולים 10 ס"מ אלינו עד שהתגלתה במה רחבה והם נעלמו כמעט לחלוטין מבחינה אקוסטית. נדמה שנמצאה ה"סוויט-ספוט" - או נקודת האמצע האידיאלית. היות ומדובר ביבואן המחזיק יותר מזוג רמקולים אחד, סיכוי רב כי תהיה השפעה על האנרגיה האקוסטית של הרמקולים המנגנים, כשבערך 6 וופרים מהרמקולים ליד "מקשיבים" להם בדריכות בצורה פאסיבית ומשפיעים על מיד-הוופר הקדמי של הרמקולים המנגנים, נלקחו בחשבון.

ארי זליקוביץ

באנו גם לספר את סיפורו של ארי וגם להאזין לתקליטים מאוד מיוחדים בהוצאות מטורפות ולקומפקט דיסקים, מהמגוון המפואר שיש לו בנמצא. למרות זאת, זו אינה כתבה רגילה בה אנחנו מאזינים למערכת אודיו וכותבים את מה שאנו שומעים וחושבים. מטרת האזנה הייתה חברתית גרידא והתרשמות כללית ממערכת שמע, במחיר נמוך וביד שנייה, כשהפטיפון הוא הפריט היחידי החדש במערכת ולמערכת יש הרבה קסם. 

איך שומעים?

ארי אוהב יותר מוזיקה משהוא אודיופיל, הוא הראה לי כבלי חשמל יקרים של NEOTECH ובגלל שהוא לא שומע הבדלים משמעותיים בינם לבין אלה הפשוטים, הם מונחים בצד. 

לעיתים מערכת אשר מענגת אותי בחצי שעה הראשונה, נוטה להטריד כאשר השעות חולפת, לא כך עם הרמקולים של אופרה. המערכת מנגנת נפלא בעוצמה נמוכה ובינונית, שולטת ביד רמה ברמקולים של אופרה, המגבר המשולב של אוקטב מצליח להביא את השקט המופתי וממלא את כל חלל החדר. המוזיקה דיי שקופה ומפורטת, הכלים בגודל פרופורציה הנכונים, אין משהו שמשתלט על חשבון האחר, נהנינו מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה. הצליל נשאר מדויק כמעט לכל אורך ההאזנה, האיזון הכללי היה טוב, התמונה בחדר הייתה בדיוק באמצע, במת הצליל הייתה מוגדרת ברוב התקליטים והתקליטורים להם הקשבנו. היו מעט קטעים שהמערכת נשמעה חמימה ורצינו יותר רזולוציה ופרטים.

הפטיפון הוא הפריט החדש היחידי במערכת

חובב מוזיקת ג'אז כמונו, ימצא שהמערכת מדמה טוב את הכלים והקולות במרחב. במוזיקה לה הקשבנו, הבס היה יחסית מדויק וקצת פחות מהודק, מהיר ומוגדר. מערכת השמע ירדה בערך ל-45 הרצים, אבל, לא היה חסר מהבאס מאומה וכמה פעמים נאמר על ידי שהבאס "נעים ועבה". קטעי צלילי האמצע היו ברורים ומוגדרים בדרך כלל, הצלילים הגבוהים סיפקו ברק, שקיפות ואווירה למוזיקה. הדינאמיות הייתה טובה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב.

אולם התצוגה

נראה לי כי המגבר המשולב של אוקטב הוא הכוכב של האזנה, למרות שהיה דיי קשה לקבוע זאת. מערכת השמע לא יקרה ואנו חושבים שהיא מאוזנת היטב מבחינה קולית ופשוט טובה באזור הבינוני, בו המון מוזיקה זקוקה לעושר במידע. הם יכולים להציע נוף יפה אל לב המוזיקה. 

סיום

מבלי לשים לב, חולפות להן שש שעות של האזנה למוזיקה איכותית ונעימה, במשך פעמיים בהן הגענו לביקורים. התאהבתי בארי זליקוביץ, העומד מאחורי מערכת אודיו טובה מאוד. ברכתי אותו על שהצליח לבנות מערכת מהנה לחדר קטן, שלא עולה כסף רב. רוב המכשירים הם בני מעל ל-10 שנים, הפטיפון הוא דגם חדש.

תודה רבה מקרב לב - היה כיף.

מעבר לתגובות בפורום