רמקולים On-Wall דגם Phase 150 של Quadral - פשרה או הצלחה?

ניב נמר
22-10-2020 16:25

ניב נמר בחן את את הפתרון למי שמחפש טביעת רגל קטנה עם טרייד אוף קביל ברמת הסאונד.

אתחיל בסייגים שלי מרמקולים קטנים מדי - אני לא חסיד גדול של סטליטים (רמקולים לוויניים בעברית צחה), צליל הוא אלמנט פיזיקלי וכשאני רואה רמקול לוויני, קטן מימדים, ולידו סאב אימתני, זה ברור לי שמשהו כאן חסר באמצע. למרות זאת, עם השנים הטכנולוגיה התקדמה, נעשה שימוש תדיר ברדיאטורים וטווח התדרים האמיתי של רמקולים קטנים גדל, אך לטעמי עדיין לא מספיק כדי באמת לפצות על הפער, ואכן, לא מעט חברות הגדילו את הסטליטים שלהם לרמה כזו שהם כבר יותר קרובים למדפיים קטנים עם אלמנטים של ״5 ו-6״ מאשר לאחיהם הלוייניים ואני מת על זה - אבל עדיין, אצלי בבית, רצפתיים מקדימה מדפיים לכל השאר. אך היות ואני נשוי לאדריכלית ומעצבת פנים ובעיצוב מחודש על הפרק, צריך להתחשב למען שלום בית. אז הטלתי וטו על הרצפתיים והסנטר אבל עם האטמוס והאחוריים אצטרך להתגמש - זו היא נקודת המפנה שלי, בה החלטתי לחפש את הרמקול הנעלם ולראות אם יש בנמצא - גם מבחינתי וגם מבחינתה.

על קוודרל

קוודרל היא חברה גרמנית עם נסיון של למעלה מ-40 שנים בפיתוח רמקולים. האני מאמין שלהם מתחלק לשלוש: תכנון והנדסה קפדנית - יצירת רמקולים ורסטיליים ונוחים שיתאימו למגוון רחב של מגברים, צליל מפורט ואחיד - קל לשחזור עם כמה שפחות תלויות ואחרון, עיצוב נקי ומוקפד (גרמני כן…), אך עם זאת, מושך את העין, נח, נעים ומשתלב בסביבה.

כמובן שמטרת העל של החברה היא לייצר את הרמקולים הטובים ביותר תמורת הכסף שלכם.

טווח המוצרים של החברה רחב מאוד - החל מדגמי כניסה יחסית זולים, פתרונות קולנוע ביתי ועד להי-אנד כמו סדרת ה-Aurum עם טוויטר הריבון המדובר שלהם ואפילו סדרה מקבילה אקטיבית. בנוסף ישנם מוצרי אלקטרוניקה אך לא ארחיב עליהם כאן.

Quadral Phase

על הרמקול והעיצוב

Phase 150 הם רמקולים ״על הקיר״ (on wall) - פתרון ספציפי למי שמחפש רמקול עם טביעת רגל קטנה אך עם טרייד אוף קביל ברמת הסאונד, והם מיועדים לשימוש כרמקולים קדמיים, אחוריים או אטמוס בעזרת מתאם יעודי (לא כלול). הם חלק מסדרה הכוללת אחים גדולים בעלי וופר 180 מ״מ (7 אינצ׳ים לעומת ה-5.9 של הנבדק), סנטר תואם ואחד עם טוויטר ריבון ועוד מגוון רחב של פתרונות קולנוע ביתי. מבנה הרמקול הוא קופסא סגורה בעלת עומק של קצת מעל 10 סנטימטר, רוחב של 18.5 ס״מ וגובה של 30 ס״מ והם מגיעים בגימור שחור או לבן מבריקים עם גריל בצבע תואם. מאחורה נמצאים טרמינלים שקועים עם תעלה להעברת הכבילה בצורה אסתטית, מנגנון תליה סמוי ורגליים קטנות מסיליקון כדי להתיישב טוב על הקיר. ההתקנה לקחה לי בדיוק דקה.
הנראות שלהם על הקיר היא רגועה ונעימה לעין וסך הכל משתלבת ברקע, אפילו נעלמת, אם הקיר מאחורי הרמקול לבן / כהה בהתאמה.

כאשר מסירים את הגריל, הרמקול מקבל מראה יותר קרבי (פחות לטעמי), קצת פחות נקי, יותר היטקיסטי וכזה שמזכיר לי מערכות רמקולים ברכבים משום מה - כנראה מהאובר מתכתיות המוצגת פתאום לראווה - הטוויטר עשוי מתכת (אלומיניום) ממברנת הוופר עשויה גם היא מתכת (טיטניום) וכמובן שמסגרתו המוחצנת גם היא עשויה מתכת. כן אהבתי שהטוויטר מוגן גם ללא הגריל, אמנם עדיין יש פוטנציאל הרס, אך הוא יורד משמעותית והדאסט קאפ (הכיפה באמצע של הוופרים, איפה שילדים אוהבים ללחוץ כמובן) הוא הפוך כלפי פנים, כך שאי אפשר לדחוף אותו פנימה, שזה נחמד למי שאוהב את המראה ללא הגריל. הגריל כיאה לשנת 2020 הוא מגנטי ולכן אין חורים מיותרים בחזית הרמקול וגם אין חשש שהוא יפול - מדובר במגנטים חזקים ביותר שחשבתי שיורידו לי את האצבע, טוב, אולי קצת הקצנתי אבל הפואנטה ברורה.

לסיכום, החזרתי את הגריל היפה עם לוגו החברה בפס אלומיניום המוברש בתחתית, אפילו האישה אישרה.
Quadral Phase
בחינה 

לפי המחיר ונתוני הרמקולים התייחסתי אליהם כמתחרים במדפיים קטנים ובחנתי אותם בהתאם - הקשבתי להם בסטריאו עם מגבר סטריאו טוב (HEGEL H80), כאחוריים במערכת קולנוע ביתית עם מגבר דנון ממוצע, וכקדמיים במערכת קולנוע ביתית עם מגבר איכותי (Marantz SR7010).

ל-Phase נתון של ירידה עד 55hz (לא מצויין האם ב-6db) אך בפועל הורגש מחסור בתדרים הנמוכים, אם זכור לכם בביקורת של ה-Q Acoustics Concept 300 המצויינים, ציינתי שגם הם יורדים עד 55hz אך כל השוואה בתדרים הנמוכים בין השניים היא בדיחה, מה שמחזק את טענתי לגבי נתונים יבשים ורמת חשיבותם.

למרות זאת, לתדרים הנמוכים שהרמקול כן הצליח להוציא בבירור, לדעתי בעיקר 70hz ומעלה, היה אופי הדוק, שטוח וזריז, אלו שכבר חושבים לעצמם - נו ברור, רמקול שכזה דורש סאב, חכו, יהיה.
מהרגע שעלינו בטווח התדרים מהמיד הנמוך אל המיד הגבוה ומשם לטרבל, גילינו רמקול איכותי שראוי להיקרא רמקול מדפי אמיתי - המיד היה מדויק ומלא על הצד הבהיר והגבוהים היו זריזים ומפורטים הודות לטוויטר, הדי גדול, בעיקר בגלל הטבעת הגדולה סביב כיפת האלומיניום. אך הדבר שהכי הרשים אותי, הייתה הבמה הענקית שהפיצקים האלו מוציאים. היא עטפה אותי לגמרי אך הייתה מפוקסת וברורה ויכולתי לעצום עיניים ולהצביע על כל כלי או זמר ברדיוס של 2 מטרים ממנה, הופתעתי, לגמרי.

Quadral Phase
בהקשבה ל-dejesse 3 החדש של Jacob Collier ובמיוחד בקטע Time alone with you, יש יופי של עבודת קולות ובכלל סאונד שידרוש מהמערכת שלכם המון ובתמורה יוציא מכם חיוך ענקי. אם המערכת שלכם צלחה אותו, תגלו רמקול סטריאו איכותי שצריך דחיפה קטנה מלמטה. אז עברתי מה-ההגל אל המרנץ, כיילתי את הסאב (השתמשתי במצב pure audio + סאב כך שלא פעלה מערכת התיקון האוטומטי של הרסיבר) ונתתי הקשבה נוספת בהאזנה ללא סאב כדי לשמוע את השפעות החלל והמגבר, אגב, את המרנץ בחרתי בגלל היכולות סטריאו שלו שלדעתי מתעלות על הרבה מגברי קולנוע ביתי ואפילו מגברי סטריאו מסוימים. בהקשבה עם סאב כבר הרגשתי שאני מקשיב למערכת סטריאו מלאה עם סט רמקולים שעונה על טווח תדרים שלם, מה שאני לא יכול להגיד על מרבית הסטליטים שהקשבתי להם.

כמו שכבר ציינתי, בדרך כלל אני מרגיש שיש איזה שהוא חור ענקי בהקשבה לסטליטים והיחידים שהצליחו להרשים אותי ולהתגבר על התהום הזו היו סאטליטים גדולים מאוד פיזית, עם אלמנט של 5״ ומעלה ובעלות לא נמוכה כלל. בפועל, רמקולים מדפיים מעוצבים. ה-Phase היו כל כך כיפיים שהמשכתי במבחן הסטריאו והקשבתי ל-Sting, Muse, Eric Clapton ועוד וככל שהמשכתי להקשיב הבנתי שהרמקולים האלו יכולים לספק פתרון לבעיה אמיתית - מי שלא מתאפשר לו למקם רמקולים רצפתיים או מדפיים או שבוחר לא לעשות זאת מטעמים עיצוביים, יכול עדיין ליהנות מסט סטריאו טוב מבלי להתגמש רבות על איכות הסאונד - זוג רמקולים שכאלו בשילוב עם סאב מוסיקלי ואיכותי יעלו כצמד רצפתי ויתנו תמורה למחיר מבלי להתפשר על הצליל.

אז מה היו החסרונות? כמו שכבר צויין, בטווח הנמוך יש חוסר והיו קטעים כמו Caravan בביצוע של Jeff Goldblum (כן, הוא גם מוזיקאי מסתבר) שבו הפסנתר והתופים הרגישו לי קצת קטנים ולא מספיק מלאים, אך התמונה הכללית היא טובה, ועד עכשיו הוא נבחן כרמקול סטריאו שברור לנו שהוא מכוון לתת פתרון לקולנוע ביתי שם קצת יותר סלחניים.
Quadral Phase

אז עברתי לקולנוע ומראש ציפיתי להרבה - אני יודע שהרמקול מפורט, עולה גבוה וגם זורק לצדדים, וכל אלו הם בגדר חובה לחוויית קולנוע אמיתית ואם אקצר ואספיילר (אם יש מילה שכזו) אז פשוט אגיד שהרמקול סיפק כמצופה.
בהקשבה להופעות חיות האופי המוסיקלי של הרמקול תרם רבות לחוויה וגרם לי להרגיש כחלק מהקהל, באקשן של האביר האפל וגם בזה של פרוזן 2, בכל זאת אבא לשתי בנות ועוד תוסיפו על זה סגר, הרגשתי את הנוכחות של הרמקולים ונהניתי מהם - מהפירוט, מהבמה ומהקריספיות של הטוויטר שלהם. הם השתלבו נהדר כרמקולים קדמיים ואחוריים ואני בטוח שגם כצדדיים ואטמוס לא תהיה שום בעיה. הנוכחות שלהם בסרטים היא טובה והם לא נמצאים בסלון ליופי - יש לקחת בחשבון שאני משווה תפוחים לתפוחים ולטעמי האישי ההבדל בין מדפי קטן, לגדול, לרצפתי כרמקול אחורי הוא עצום ובמשך תקופה של כמה שנים השתמשתי ברמקולים רצפתיים גדולים כרמקולים אחוריים וההנאה היא יותר מכפולה, אך עם זאת ברוב המוחלט של המקרים זה פשוט לא מתאפשר ולכן השילוב של רמקולים שכאלו עם סאב טוב יכול להוות פתרון חלופי מצוין.

אם אנסה לשים את האצבע על החסרונות העיקריים של הרמקולים הייתי אומר שהם טיפה מפונקים (85db) ונוטים להעדיף מגבר עסיסי ואיכותי כדי להישמע במיטבם (כן, זה משפט שתקף לכל רמקול, אבל יש רגישים יותר ורגישים פחות. בנוסף, ברוב מגברי הקולנוע הביתי אין בעיה לפצות על כך בתיקון העוצמה כדי שיתאימו לשאר המערכת) ושהצליל שלהם נוטה ממש מעט לקופסתיות - אלו הורגשו בעיקר בחיבור למגבר דנון העממי שלי ובשימוש כרמקולים אחוריים, כאשר המרחק שלי מהם הוא קצר - כמטר ועשרים לכל כיוון בערך.

לסיכום

אז מה בעצם אני אומר? מדובר ברמקולים המספקים פתרון עיצובי בנוסף להיותם רמקולים והם עושים זאת טוב מאוד עם כמה שפחות (ואולי הייתי מעז להגיד כמעט ללא) פשרות - הם יכולים לשמש למגוון פתרונות, החל מסטריאו משולב סאב ועד למערכת קולנוע ביתית שלמה כוללת אטמוס (בעזרת המתאם לתקרה).

עם במה מרשימה, סאונד קריספי ומפורט ועיצוב יפה שמשתלב יופי בסלון הישראלי, הייתי אומר שיש כאן פתרון מעולה לאלו שמחפשים רמקולים עם טביעת רגל מינימאלית.

מפרט טכני 

Type 2-Way
Principle Closed
Nominal/music power (W) 60/90 W
Frequency response (Hz) 55…38.000 Hz
Crossover frequency (Hz) 2.500 Hz
Efficiency (dB/1W/1m) 85 dB
Impedance (Ohm) 4
Tweeter 25 mm Ø alu dome
Woofer 155 mm Ø Titanium-PP
Size (w x h x d) in cm 30 x 18,5 x 10,3 cm
Weight in kg 3,5 kg
Color Black, White

מחיר: 2,590 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום