מאמי, תקנה לחם, חלב ומסך

איציק ירקוני
11-10-2020 14:56

איציק ירקוני מאיר בפניכם כמה זוויות לרכישת מסך המותאם למסגרת התקציב שלכם.

ולמה הכוונה? שתוכלו לרכוש את המסך הגדול והנכון ביותר עבורכם שיכיל בתוכו את כל הפרמטרים החשובים ברכישת מסך. 

שוק המסכים לבית הוא דיי נרחב, החל מהמותגים הנחשבים המציעים לנו מבחר עצום של מוצרי איכות, המגיעים במספר טכנולוגיות מובילות: LED / QLED / OLED, כאשר הטכנולוגיה הנפוצה ביותר הינה ה-LED שבה משתמשים כל יצרניות המסכים. אז זה נכון שהחברות המובילות בתחום המסכים הן: SONY ,SHARP ,Samsung ,LG ,Panasonic ו-Philips המציעות לכם את מרכולתן וממוקמות בפסגת הטכנולוגיה. המסכים הללו, ברוב המקרים יהוו רכישה מוצלחת ביותר ולשביעות רצונכם המלאה. אך לא תמיד מתאפשר לנו לרכוש את אחד ממותגי האיכות שציינתי וגם אם נרכוש אותם, נצטרך להתפשר על הגודל לפי אותה מסגרת התקציב שברשותנו. 

לכן, מעבר לפינה קיימים גם מסכים טובים של חברות סיניות מקוריות מכובדות כגון Hisense ,Haier, Xiomi או TCL המציעות את מרכולתן עם שלל תכונות מרשימות וחדישות המתאימות למרבית הרוכשים. יסלחו לי מותגים סיניים נוספים מכובדים שלא הזכרתי את שמותיהם. המותגים הללו אינם אותם 'מוצרי מדבקה' (עליהם נסביר בהמשך הכתבה) שנפגוש בסופרים או בכל רשת שונה בארץ. מדובר במוצרי איכות המציעים ברוב המקרים תכונות של מוצרי האיכות המובילים, לצידם נמצא את מוצרי המדבקה הכובשים את רשתות הסופרים, שגם הם במידה מסוימת יכולים להפתיע במידה ויעמדו באותם פרמטרים שעליהם אסביר בהמשך הכתבה.

Hisense

אז לפני שאתם רצים לרכוש מסך או להתפשר על גודל לעומת איכות בעקבות תקציב מוגבל, אפרוש בפניכם את הפרמטרים החשובים במסך ובמידה ותפגשו אותם בשלל המסכים הקיימים בשוק, הם יהוו בפניכם אופציית רכישה ראויה.

ששת הפרמטרים לפני רכישת מסך:

1. הפרמטר החשוב ביותר הינו איכות התמונה הכוללת זווית צפייה רחבה - מכיוון שהמסכים מגיעים עם סוגי פאנלים שונים, לא נוכל לקבל בכל מסך תמונה מגובשת בזווית צפייה רחבה. כלומר: שתאפשר גם למי שיושב על הכורסא בצד ליהנות מהתמונה. ולכן לפני שאתם רוכשים מסך, וודאו שהוא יתאים לכם מבחינת זווית הצפייה וסידור הסלון. סוג הפאנל הדיי פופולארי המציג זווית צפייה רחבה הינו IPS.

2. איכות השמע - ודאו שאיכות השמע של המסך תתאים לחלל הצפייה שלכם. במידה ולא, תזדקקו להוספת מקרן קול שישלים לכם את חווית השמע. ולא, זה לא רק הווליום. תתייחסו גם לכמה הצליל מלא, כמה בס בוקע מהמסך. אחרי הכל, התחום הנמוך הוא זה שעושה את רוב הרושם. במסכים מסוימים ניתן להשתמש ברמקולים של המסך ולהוסיף רק יחידת סאב מיציאה ייעודית. וגם זה פתרון לא רע.

3. מערכת ההפעלה הטמונה במסך וקבלת עדכוני גרסה - כיום, כל מסך חכם מגיע עם מערכת הפעלה שונה המחוברת לרשת האינטרנט, חשוב לבדוק באיזו מערכת הפעלה מדובר והאם היא תקבל עדכוני גרסה שוטפים. כמובן שרצוי שלמסך תהיה מערכת ההפעלה של אנדרואיד המעודכנת ביותר.

TCL

4. מערך האפליקציות הטמון במסך - כיום כמעט כל המסכים מגיעים עם מערך אפליקציות מובנה במסך, כאשר המובילות שבהן: Netflix ו-YouTube. גם כאן חשוב לבדוק האם הן יקבלו עדכונים ותמיכה לשנים הקרובות.

5. בדקו את מחברי המסך, האם הם מתאימים לחיבור למחשב או לשימוש לקונסולת משחק.

6. הפרמטר האחרון מבחינתי הוא אחריות ומשך האחריות. מה באותיות הקטנות (הובלת מוצר / חלקים / עבודת מעבדה). נתון זה חשוב למרות שלא רכשנו מסך מאחד מהמותגים הגדולים. יש לוודא שנקבל את האחריות הטובה ביותר על  המסך, על הפאנל עצמו (מדיניות פיקסלים שרופים וכ״ו) ולכן בדקו לפני הרכישה מי נותן האחריות ומה הם תנאי האחריות שהוא מציע.

אז לאחר שבחנתם, בדקתם ומצאתם את המסך הטוב ביותר עבורכם הגיע הזמן לבחור גודל. כיום פורמט ה-4K קיים כמעט בכל המסכים ובמיוחד בגדולים שבחבורה. לכן לפני הרכישה אל תיבהלו שמציעים לכם מסכים גדולים. 65, 75 ו-85 רק יעצימו את חווית הצפייה. לכן, כשאתם בחנות, שבו (או עמדו) בנוחות במרחק צפייה הדומה לזה בביתכם, זה יגרום לכם לבחור ולרכוש את המסך בגודל הנכון ביותר עבורכם. וביננו, במסכים, הגודל כן קובע!

ויש גם ״מותגים״ אחרים...

טוב, לא בדיוק ״מותגים״ אם כי מדבקות של אותם מותגים. מדובר בחברות שבעבר היו מוכרות אפילו כאלה שהיו ב״תהילה״ עם מחלקת פיתוח ומפעל ייצור וכמה מוצרים שבזמנו היו נחשבים לשם דבר, ששמם נרכש והודבק למסך. יש לציין שאין באמת קשר בין השם המתנוסס על המסך לבין המותג האמיתי שפעל בזמנו. ואם תהיתם, לזה קוראים ״מוצר מדבקה״ ולפעמים הם פתרון סביר למקומות הללו שחבל להשקיע בהם (מרפסת, חדר משחקים, לובי משרד, עסק, חדר המתנה). במקרים הללו תקבלו מסך גדול ובזול. איכות התמונה תהיה בציון עובר. כלומר, תצליחו לזהות את דני קושמרו. אבל פרטים וביצועים גבוהים לא תמיד תמצאו שם. ואם נלך קצת יותר רחוק, גם איכות הבניה היא לא כזו שתרשים במיוחד.

Haier

את המסכים הללו תמצאו בדרך כלל ברשתות מזון המוכרות גם אלקטרוניקה. המחירים למסכים גדולים (מאוד) עם כל השיכלולים זולים במיוחד. למשל, בשופרסל תמצאו מסך של חברת PILOT בגודל מרשים של 65 אינטש, בעל פנאל ברזולוציית 4k עם מערכת הפעלה אנדרואיד עדכנית במחיר מצחיק. כמה מצחיק? 2000 ש״ח. הלכתי לראות אותו, לגעת בו, להתרשם ממנו וקל לגלות שמדובר בפאנל באיכות נמוכה, עם איכות בניה בינונית. הכל בשביל להוזיל את המסך. ואם תתאמצו ולא מאמץ רב, ועל יד אותו מסך יעמוד מסך של אחד מהמותגים האמיתיים, קל יהיה להבחין בהבדלים, גם ברמת איכות הבניה וההרכבה וגם ברמת איכות התמונה. יש עוד מותגים בסגנון של PILOT כמו למשל LENCO, Sansui, Normande, Metz ועוד שלל שמות שפעם היו עם לא מעט ״תהילה״ או מסכים ישנים קטנים ברזולוציית HD READY של חברות מוכרות (לא מדבקה) שמיועדות בדרך כלל להתקנות לחדרי המתנה במשרדים, חדרי מלון וכ״ו.

סיכום

כיום שוק המסכים מציע לנו מבחר עצום של חברות משובחות מובילות וביניהן גם כמה חברות סיניות מכובדות ששמותיהם כבר אינה מילה גסה. לצידם נמצא עוד שלל מוצרי מדבקה במחירים סופר מפתים. הכתבה הזו אינה באה רק כדי להסביר לכם כיצד לבחון את המוצר בין אם מדובר במוצר סיני מקורי או מוצר מדבקה, היא מכוונת גם למוצרי האיכות המובילים בשוק שבמרבית המקרים יענו על כל הציפיות שלכם לעומת מוצרים סופר זולים מחברות מדבקה שגם יכולים להיות פתרון סביר, ופגשתי גם כמה כאלה. לכן, ממליץ לכם לבחון היטב את סוג המסך שאותו אתם מתכוונים לרכוש ללא דיעות קדומות. פשוט תבחנו היטב האם המסך שאתם מכוונים אליו עונה על כל הפרמטרים שהוצגו בפניכם. במידה ועבר אתכם, ואתם מבינים את הפשרות - רכשו ותיהנו, הרי הכל עניין של מסגרת תקציב, וחשוב לא פחות להבין. ישנם יחסי גומלין בין גודל התמונה לבין איכות התמונה. ואגיד לכם משהו לא פופולרי - הגודל כן קובע ולפעמים אפשר להעדיף אותו תוך פשרה קלה (שימו לב - קלה!) על פני איכות התמונה. וזה כמובן, כל עוד אתם לא וידאופילים מושבעים.


מעבר לתגובות בפורום