ReQuest Audio The Raptor נגן דיגיטלי במבחן

נמר לוי
09-10-2020 10:12

האם נמר לוי, האיש האנלוגי בישראל, נפל בקסמו של הנגן הדיגיטלי?

שוויץ. המדינה ממנה מגיעים כמה מחברות האודיו הנחשבות שיש. האמת היא שטרם נתקלתי במוצר שוויצרי שלא עשה לי ניצוצות בנשמה. בואו נגיד את זה אחרת, אין מוצר אודיו שמגיע משם שהוא לא טוב. מקסימום יכול להיות לא לטעמי.

זורמים על מזרימים

אפשר להכתיר את השימוש בסטרימינג כמוביל היום בניגון מוסיקה. מוסיקה דרך הרשת, המאוחסנת שם על ענן מרוחק ומוזרקת על פי דרישה לתוך הרמקולים שלנו, היא האופציה המועדפת כיום על פי רוב החובבים. להזרמת מוסיקה דרך הרשת ימבה יתרונות וגם כמה וכמה חסרונות. היתרונות הם בכך שכמעט ואין תוכן מוסיקלי שלא נמצא שם באחד מהעננים, מאידך, הצליל לפעמים מדהים ולפעמים קצת מעאפן (תלוי בקובץ). החסרונות הם שברוב הסטרימרים לא ניתן להכניס תקליטור ועדיין ישנם לא מעט חובבים עם אוסף תקליטורים מרשים, התלות ברשת האינטרנט היא מוחלטת, לעיתים מתנתק או לא מתחבר. בקיצור, סטרימר לאודיו הוא מעולה אבל תמיד השאיפה שלי היא להימנע מכל סוג של תלות במשהו שהוא לא המכשיר עצמו, אבל זה רק אני ואני, מה לעשות, בעמדת מיעוט.

אז כן. גיא רג׳ואן, יבואן אודיו ואודיופיל ותיק חשף אותי לאחד מהמוצרים שהוא התחיל לייבא לא מזמן. מדובר בנגן עצמאי. וזה הזמן לדבר עליו. לא על גיא, על המוצר…

הנגן בקופסא

ReQuest Audio The Raptor במבחן!

מדובר בשרת מוסיקה טרנזיסטורי הכולל DAC ו-Clock פנימי. ואם כבר מדברים על הטכני, אז הנה בקטנה למרות שזה החלק הכי משעמם בעיני כשאני בוחן מוצר. אבל בכל זאת, אני אעשה את העבודה למי שמתעצל להיכנס לספפיקציות של המכשיר ברשת. הרי אני ידוע כאדם שתמיד רוצה לעזור.

אז…

הנגן בקופסא

אנלוג: כניסות מסוג XLR מאוזן ויציאות מסוג XLR ו-RCA.

יציאות דיגיטליות: coaxial S/PDIF (via RCA jack), TOSLink, PRO i2S, BNC או במילים אחרות, לא יחסר לכם כלום.

המכשיר תומך בפורמטים: DSD all 4 different formats, WAVE / FLAC 44.1 / 88.2 / 96 / 174.4 / 192 / 384 and 16bit / 24bit / 32 bit

אינטרפייס: תוכלו לעבוד עם Apple iPad, iPhone, Android, PC or Mac. גם כאן כמובן, אתם מסודרים.

שידרוג תוכנה: החברה מתחייבת לשידרוג תוכנה למשך 10 שנים. זה אומר שבעשור הקרוב, מבטיחים לכם מכשיר מעודכן.

המכשיר בנוי כמו שהשוויצרים יודעים לבנות. מצד אחד טנק ברמת המשקל ובחירת החומרים ומצד שני מעודן ונקי מכל סוג של עיצוב יתר. מה קוראים אותו - מינימליסטי. בקדמת המכשיר סלוט המאפשר טעינת תקליטור להשמעה או להטמעת התוכן בדיסק הקשיח הפנימי.

ReQuest Audio The Raptor

הנגן בקופסא

חלאס. מוסיקה עכשיו!

אחד המקומות בהם דיגיטל לא מספיק טוב נכשל, הוא בשיחזור תזמורת סימפונית גדולה. שם הוא נחשף ב״דיגיטציה״ ובצליל ״מכני״ משהו. ברכיבים דיגיטלים טובים מאוד הוא מצליח להתגבר על הבעיה באחוזים משמעותיים אבל עדיין, זה לא ״זה״, זה לא אנלוג. מאידך, כן נתקלתי בנגנים דיגיטלים בודדים שמצליחים להעלים כמעט לחלוטין את הבעיה הזו, ומה שנישאר ממנה, בטל בשישים ביחס לתוצאה הכללית. וזה בדיוק המקרה הזה. הפתיח המרשים של היצירה הזו מיד מלמד אותי שמדובר במכשיר דינמי, מדויק, מלא וטבעי. הוא מצליח להציג את כל שכבות התזמורת. מי בעומק, מי ברוחב הבמה ובכלל, במרחב כולו. אופי הצליל ה״רגוע״ משהו מבלי לפספס פרטים ודינמיקה מזכיר לי כמה פטיפונים טובים שסקרתי בעבר. הנגן הזה עושה כמה דברים שקשה מאוד למצוא בנגנים דיגיטלים כאשר הבולט בהם זו ההולוגרפיה, התלת מימדיות הזו שמאפשרת לי ממש לקבל תזמורת סימפונית אמיתית לנגד עיני. ובלי במה ותלת מימדיות, זה אפילו לא מתחיל להיות מעניין. ליכולות הללו תוסיפו פרטים ורזולוציה, דינמיקה מרשימה ויכולת הפרדה היסטרית והנה לנו פטיפון דיגיטלי - כמעט.

ReQuest Audio The Raptor

הרי ברור לי שזה הולך להיות מעולה. אבל חייבים לבחון בהכל, מי יודע, אולי תהיינה הפתעות? אז זהו שלא. ברור שלא! הנגן הזה נפלא. פסנתר טבעי ומלא. נמצא את המתופף מאחור מכה בעדינות של מאוהב במצילות ונמצא קונטרבסיסט עם עיניים עצומות, נשען על הכלי ופורט ברגש. זו בעצם התחושה שהנגן הזה מעביר - מציאות! ובשביל ליתר את המציאות הזו, הוא חייב להיות שקרן טוב, שהרי מה לעשות, הנגנים לא באמת נמצאים אצלי בחלל, והוא מצליח לעבוד עליי, הם בהחלט אצלי ואני מוכן לחתום על זה שפגשתי את בן וובסטר וההרכב המוסיקלי שלו אצלי בסלון. פשוט וואו!!!

אז בקלאסי הוא מעולה, בג׳אז הוא מפיל, ממש אמיתי מה שמתרחש שם. עכשיו למבחן קשה נוסף - קולות אדם.

בקולות אדם אני מחפש שני פרמטרים בעיקר. הראשון הוא המציאותיות שבקול. כמה זה באמת קול אדם, עם כל הניואנסים שמאפיינים אותו וכמובן את הפרופורציות בין קול גבר לקול אישה. היצירה הזו היא מבחן מובהק ליכולת של מקור טוב.

ועכשיו לביצועים

נורא! פשוט נורא! לאט לאט אני רואה שהדיגיטל מתחיל להתקרב בצעדים מפחידים לכיוון האנלוג. מה שבוקע מהנגן הזה הוא ברמת קול אנושי כמעט מושלם, כמעט אנלוגי. ואם נודה על האמת, הוא גם לא רחוק ממש מהאנלוג שלי. יש בו משהו רך מצד אחד ו״אלים״ מצד שני. הוא משתנה יחד עם האנרגיה של הזמר. גם קול נשי, שהוא קשה יותר לשיחזור, נשמע מהמם לטעמי. אהבתי מאוד את הפרופורציות שבין האדם לכלי הנגינה ובכלל את הפרופורציות בין כלי הנגינה כולם מאחור. התוצאה בהעברת קולות אדם מופלאה, ממכרת, מהטובות ששמעתי בדיגיטל.

אז היה לנו ג׳אז, קלאסי, שירה. ובמהלך כמה ימים הנגן הזה הריץ כמעט את כל הדיסק הקשיח שלי. הוא עושה מוסיקה בלי ספק. אבל צריך לזכור שהוא גם חושפני מאוד. כמו כל נגן בקליבר הזה הוא גם יפוצץ לכם לא מעט בועות הקלטה. כאלה שחשבתם שהן נשמעות לא רע יחשפו את הטכנאי במערומיו. הוא דינמי בטירוף, זה אומר שגם מוסיקת רוק אלימה במיוחד, בתקווה שיתר השרשרת במערכת תצליח לשרוד, תשתחרר ממנו בנונשלנטיות מרהיבה. זה לא נגן דיגיטלי טוב, זה נגן על(!) במלוא מובן המילה.

ReQuest Audio The Raptor

ואיך התפעול שלו?

ישנו הבדל תהומי בין ניגון מוסיקה ממחשב שייעדו אותו לאודיו לעומת נגן ״סגור״ עם שלט, שמיועד לניגון מוסיקה בצורה נוחה. חשוב לציין שבשני המקרים ניתן להגיע לתוצאות אדירות. אבל במחשב שיועד לאודיו, אתה מוכרח להבין בזה או להצטייד בחבר שיכול לתמוך במערכת הדיגיטלית.

במקרה הזה, תכלס, קל יותר מלתפעל טוסטר.

מחברים דיסק קשיח, ניגשים אליו מהשלט, בוחרים את היצירה, לוחצים הפעל וזה קורה. רוצים "למשוך״ את המוסיקה לדיסק הקשיח שבמכשיר? סבבה, תלחצו על Rip ונגמר, הוא ישאב אותו לכונן הקשיח הפנימי מסוג SSD ב-bit perfect. איחסון בגודל 1TB או 2TB ואם ממש תפליגו לבניית סיפריית מוסיקה ענקית אז אל תדאגו, יש אופציה גם ל-4TB. וזה לא הכל, גם ההתממשקות שלו עם הטאבלט או המחשב הנייד היא מהירה ונוחה. אפילו לחצי טכנופוב כמוני.

העמדה ומיקום

כמו כל נגן. האפשרויות הן או מדף ייעודי לאודיו או שתעזרו באביזרי שיכוך. אין שום דרך נכונה אחרת להעמיד רכיב אודיו. במקרה הזה השתמשתי במעמד האישי שלי finite elemente pagode edition ו-Stabilian (bronze) שקיבלתי לבדיקה עם המכשיר (ביקורת בנפרד בקרוב).

אביזרי שיכוך

סיכום

ראשית אדווח לכם שנוחות ההפעלה של ה-ReQuest Audio The Raptor פשוט מושלמת. מישהו שם חשב והבין שצריך להגיע למצב בו גם טכנופוב מוצהר ירגיש פתאום מומחה טכנולוגיה כשהוא ישתמש בו. וזה בהחלט תורם לביטחון בהתעסקות איתו. הוא מהיר תגובה והכי חשוב, יציב מאוד. אז אם לא בא לכם על תקליטורים, ולא בא לכם להתחיל להתעסק עם רשתות, ויש לכם דיסק קשיח עם המוסיקה שאתם אוהבים, הנגן הזה הוא הדבר האמיתי. היכולת שלו לנגן כל כך טבעי ונכון היא משהו ששמור ברוב המוחלט של הפעמים לאנלוג. הצליל שלו חלק כמו חמאה אך מצד שני מדויק כמו מנתח מדופלם. השילוב הזה שהשוויצרים מצליחים לייצר. השילוב בין הדיוק הגרמני לרכות היפנית. ברוב הפעמים אני נשאר אדיש כשאני מאזין לנגנים דיגיטלים, כמה אדיש? לפעמים ממש אדיש ולפעמים נהנה אבל וואלה, זה לא זה. במקרים מסוימים אני ממש מתפעל. למשל הממיר של Nagra שהיה פשוט מהמם ביכולות שלו. אבל הוא רק ממיר, לא נגן של ממש. פה מדובר בנגן תקליטורים בלי תקליטורים.

שורה תחתונה: אחד ממעטי הנגנים הדיגיטלים שהפילו אותי. חובה לשמוע!

מחיר: 64,000 ש״ח כולל כונן קשיח בגודל 4TB.

אחריות ושירות: שנתיים על ידי היבואן ״גיא רג׳ואן״

גיא רג'ואן: 054-4282905


מעבר לתגובות בפורום