סקירה לכונן נייד של חברת SanDisk מדגם Extreme Pro

אורי וינגרט
24-09-2020 12:16

חברת SanDisk היושבת היום תחת המותג WD ממשיכה את הקו של מוצרי אחסון ‎חיצוניים למשתמש ההרפתקני חובב הצילום. אורי וינגרט בחן את הדגם החדש.

סדרת ה-extreme של מוצרי ה-SSD של החברה בנויה בצורה קומפקטית במיוחד אך בעלת מבנה קשיח ואפשרויות נשיאה בדרכים שונות. דגמי ה-extreme pro של החברה מתאפיינים בעיצוב דק מעט יותר מדגמי ה-extreme אבל, וזה אבל גדול, תומכים בקצבי העברה גבוהים במיוחד תודות להתקן האחסון הפנימי מסוג NVMe.

פה נספר לכם שאותו תקן האחסון הסופר מהיר אשר נוכח במוצר שאנו סוקרים הוא מוצר אשר פותח במעבדות החברה היושבות בישראל! התקן ה-NVMe הוא פרוטוקול אחסון חדיש מהשנים האחרונות אשר מסוגל לנצל את היכולות הגבוהות של התקני אחסון מסוג SSD לשם קבלת מהירות גבוהה לעומת הפרוטוקולים.היה ויהיו לכם שאלות נוספות בנוגע להתקן נשמח לענות עליהן בפורום.

הכונן עצמו מתחבר למחשב בעזרת חיבור USB-C Gen 3.2 1x2 אשר תומך במהירות העברת נתונים של עד כ 1GB/s. 

בקופסא אנו נקבל גם כבל USB-C <> USB-C וגם כבל USB-C <> USB3.0 מה שנותן לנו את האפשרות להתחבר למחשבים חדישים התומכים בחיבור החדש וגם למחשבים בעלי חיבור ישן. כמובן שהתמיכה אחורה בהתקנים הישנים כלולה.

Solid State Drive

 

מבחינת עיצוב ועמידות נמצא פה מוצר מוקשח ודיי אטום עם תמיכה בתקן IP55, הכונן קטן ונכנס לכל כיס בצורה נוחה ביותר. כמו כן נמצא פה את המקום לשאקל חיבור נוח ואיכותי מה שמאפשר גם להרפתקן ביותר מביננו להגיע עימו לכל מקום בעולם ולא לחשוש.

לחצתי בכמה מקומות בכח על הפלסטיק שממנו עשוי הכונן ונראה שאין לנו בעיית עמידות אשר מצאתי בהמון מוצרים זולים יותר ופשוטים יותר. מה שאומר שנוכל להכניס אותו מתחת לכמעט כל מה שנרצה, לשלוף אותו כשצריך והוא יעבוד לנו.

מכיוון שמדובר במוצר סוליד סטייט, הוא מוגן מפני הבעיות הפוגעות בהתקנים מכניים, מגנטיות, מכות ורוב הנפילות. כמובן שלא נוכל לומר ששום מכה לא תהרוג אותו, עדיין מדובר במוצר פיזי אבל אם הוא יפול לכם מהשולחן הסיכוי שתאבדו את התמונות או השירים האהובים שלכם שואף לאפס.

החברה עצמה מכריזה על עמידות של מכות עד 1,500G.

מבחינת אמינות, מידע הכונן שבפנים אמור לעמוד בתנאים של רוב כונני ה-ssd של wd, אשר באחסון בגודל של 2TB, מכריזים על חסינות מידע של כ-1,200 טרה בייט כתיבות של הכונן. מכיוון שגם ככה הכונן עצמו, בגלל סוג החיבור, מעביר מחצית ממה שהכונן הפנימי מסוגל, אני מעריך שיקח לנו מעל 5 שנות האחריות של הכונן למלא מעבר למגבלה הזו.

ביצועים בשטח

אז נתחיל בהבהרה. מהירות המקסימום של הכונן תלויה ישירות במחשב אליו הוא מחובר ובחיבורים שלו. אל תצפו להעתיק מידע מדיסק מכני שתומך במקסימום 130 מגה בייט לשניה בקצב של הכונן. 

‎אם נקביל את זה לנושא שאנו אוהבים לדבר עליו באתר, אודיו - אל תצפו שתנגנו mp3 על המערכת של נמר ותשמעו ממנה מה שיוצא לו מהפטיפון.

כמו כן יש קשר ישיר למערכת ההפעלה, המעבד, וכו...

Solid State Drive

אז מה כן בדקנו

את הבדיקה העברתי על שני מחשבים, הראשון מחשב דסקטופ חזק אבל לא חדיש, בעל חיבור usb3.0 רגיל מהדור הראשון והעברות מידע מול ssd התומכים ב-sata בלבד. sata רק שנדייק תומך בפועל במהירות מקסימום של 550 מגה בייט לשניה. כך שלא נוכל לקבל יותר מכך.

בבדיקות שעשיתי, מצאתי שבהעברה של מידע במהירות המקסימלית שהמחשב הזה מסוגל לתמוך בו, אני מקבל אכן באזור ה-500 מגה בייט לשניה בהעברה. כאשר אנו מעבירים קבצים מאוד גדולים אנו מקבלים העברה במהירות קבועה ויציבה לאורך זמן.

אם תרצו להעביר מספר גדול של קבצים בגדלים שונים מתיקיות שונות, תחוו ירידה קלה בביצועים לאזור ה-400 מגה בייט לשניה. הדבר הזה קשור ישירות ליכולת של מערכת ההפעלה, המעבד וכו'. מה שכן הדיסק החיצוני עובד ללא דופי, ואפילו כמעט ולא מתחמם.

המחשב השני שבדקתי עליו את הכונן הוא מסוג MacBook Pro מסוף 2018 המגיע עם 4 חיבורי USB-C מהירים. הכונן הפנימי של המקבוק הוא מסוג Nvme גם כן ומגיע למהירות של אזור ה-3,000 מגה בייט לשניה.

כאשר הרצתי העברת קבצים מלאה על הדיסק קיבלתי באזור ה-1 ג׳יגה בייט העברה לשניה. הקבצים הדהימו אותי. העברה של קבצים רבים וגדולים לא הזיזה לכונן. 

כאשר הרצתי עליו את כלי הבדיקה התוצאות שהתקבלו היו כבצילום מסך מטה. תוכלו לבד להיווכח ביכולות הגבוהות.

תוצאות הבדיקה

מה כן מפריע לכונן? ובכן בעצם מה שמגביל אותו יותר אלו העברות מידע מקביליות וזה עקב כך שתקן usb מניסיוני לא אוהב העברות מקביליות. 
הדבר השני הוא סוגי הכבלים. ברגע שחיברתי את הכונן עם כבל USB-C אשר מתחבר למטען שלי קיבלתי ירידה מטורפת בביצועים. מדובר בכבל של בערך 2 מטר וברגע שעלינו מעבר למטר ישנה ירידה חדה בביצועים עד לכדי חצי מהיכולת.
לסיכום
אז אם נסכם, מדובר במוצר היי אנד לכל דבר. אני שמח לראות שעולם ה-Nvme עשה את דרכו לכוננים הניידים.
אם המידע שלכם חשוב לכם מאוד, מאסתם בדיסקים ניידים ששובקים חיים בדקה הקריטית הזו שאנחנו צריכים אותם בדיוק, אני מציע לכם בחום לנסות את הכונן הזה מבית SanDisk.

מחיר לצרכן - 1,700 ש״ח לכונן של 2TB

מעבר לתגובות בפורום