LCD במשקפיים: דגם LCD EVG920D

ליאור קורן
07-08-2008 07:06

קולנוע ביתי על האף: משקפי LCD ברזולוציה משופרת מבעבר, איכות התמונה לא מושלמת, אך עדיין מספקת חוויה יחודית ושונה מצפיה במסך רגיל.


משקפי LCD הם מוצר חדש יחסית בשוק הוידאו, הדגמים הראשונים סבלו מרזולוציה נמוכה שהפכה אותם לקוריוז יותר מאשר מוצר שימושי, אולם, כמו שקורה בדרך כלל בעולם הוידאו, הטכנולוגיה משתפרת וגם המחיר אינו אסטרונומי כבעבר.

דגם EVG920D הוא דגם חדש שמגיע לארץ, מעוצב בקוים עדינים ועגלגלים עם גוף מוכסף וחזית אדמדמה בגוון דובדבן, המראה הכללי מזכיר אביזר מספינת החלל אנטפרייז, עם מראה כללי נאה ולא מגושם.

היבואן, מצהיר על מוצר זה שהינו מתאים לשימוש עם מקורות וידאו שונים, לשימושי קולנוע ביתי וגם מחשב.

עבודה עם מחשב

החיבור למחשב מתבצע ע"י כבל יעודי המתפצל בצידו האחד לשלושה כבלים: הראשון מתחבר אל יציאת ה-VGA של המחשב להובלת אות וידאו, השני אל יציאת האודיו והשלישי לחיבור ה-USB אשר מספק מתח הפעלה למשקף.


בחיבור למחשב, המשקף מזוהה כמסך ראשי או משני (באם מחובר במקביל למסך קיים), יש להגדיר עבורו רזולוציה של 640X480 פיקסלים ובנוסף, לבחור האם הוא ישמש כהארכת שולחן עבודה של המסך העיקרי או כ- Clone שפרושו הצגה של אותו התוכן בשני המסכים (פחות שימושי משום שאז גם המסך הראשי צריך להיות ברזולוציה 640X480  שנחשבת לנמוכה בימינו).

המשקף חף מכל כפתור או לחצן, השליטה נעשית דרך שלט רחוק המאפשר לבחור בין מצבי וידאו שונים ולכוון בהירות או ניגודיות.
יש גם לחצני בחירה בין מצב 2D או 3D אולם צפייה במצב תלת מימד מחייבת שימוש בכרטיס מסך של nVidia שתומך בתכונה זו או שימוש בסרטי תלת מימד מקוריים.

בחיבור דרך VGA, המשקף משמש מסך מחשב לכל דבר, התמונה חדה וברורה ומאפשרת קריאת דפי אינטרנט, גם עבודה על מסמך Word היתה קלה למדי עם טקסט חד וברור –עם פונט בגודל 10 (אם כי מומלץ 12) – בתנאי שאתם יודעים הקלדה עיוורת (בזמן השימוש במשקף, המקלדת מוסתרת מהעין).

משחקי מחשב מהווים חוויה, השימוש במשקפיים סוחף את המשתמש לתוך המשחק ובהחלט מוסיף לחוויה.

בעת החיבור למחשב, ככל שמרחיקים את המשקף מהעין, התמונה מקבלת גוון מעט אדמדם, מה שעלול להיות פחות נוח למרכיבי משקפיים.



חיבור למקורות וידאו שונים

בערכה, כלולים גם מתאמים לחיבור ליציאת וידאו קומפוזיט ואודיו RCA עבור נגני DVD ומכשירים דומים.

כאמור, בעת חיבור למחשב, הזנת המתח מגיעה דרך חיבור ה-USB, אבל כאשר מבקשים לנייד את משקפי ה-LCD ולחברם לנגן וידאו נייד, יש לחברם אל מארז סוללה חיצוני שמכיל גם יציאה לאוזניות חיצוניות ושליטה על הווליום.

הסוללה החיצונית מסרבלת במעט את הניידות, אולם היא קטנה וקלה למדי וחוסכת במשקל שהיה אמור "ליפול" על האף.
הסוללה הינה סטנדרטית של נוקיה המשמשת בטלפונים סלולריים (ניתנת להחלפה בקלות – בהחלט יתרון).

ראשית, יש לשים לב, כי כאשר קיים מקור אור חזק מאחורי עמדת הישיבה, האור עלול להשתקף במשקפיים.
שימוש בכבל הקומפוזיט, מאפשר לחבר את ה- EVG920D למקורות וידאו כגון ממיר טלוויזיה, נגן DVD, נגן וידאו נייד וגם מכשיר iPod (קיים בערכה מתאם יעודי).

מספר דקות של התרגלות ואנו מועברים אל תוך עולם ה-LCD, המשקפיים אמורים לדמות מסך בגודל 80" וככל שמקרבים את הפנים ומצמידים העיניים למשקף, כך הופכת החוויה לטובה יותר.

השליטה על אותו הוידאו נעשית כולה דרך המקור, לדוגמא, ממיר הטלוויזיה מעביר את התמונה ממצב תמונה 4:3 למצב 16:9 בהתאם לתוכנית המשודרת.

צילומי מסך
(היות וקשה טכנית לצלם את המסך הזעיר דרך עדשת המשקף, יש להתיחס לתמונות אלו כאל טעימה כללית ולא מחייבת)





טלוויזיה על האף

שידור טלוויזיה כגון התוכנית 5 עם רפי רשף מהווה חוויה מעניינת ושונה בהשוואה לצפייה בטלוויזיה רגילה, איכות השידור הנצפה בשידורי טלוויזיה טובה, בין השאר הודות לרזולוציה הטבעית של המשקף שדומה במקור לטלוויזיות CRT (בניגוד לטלוויזות LCD גדולות עם רזולוציה גדולה שמדגישה לעיתים את הבעיות באיכות השידורים בארץ).

הצבעים מעט חיוורים, תוספת רוויה צבע היתה מוסיפה לאיכות החוויה תמונה, השלט הרחוק המצורף, מאפשר לשלוט על פרמטרים כגון ניגודיות ובהירות (אך לא על רווית הצבע).

התוכנית (בערוץ National Geographic HD) על ז'אן מישל קוסטו – מסעות עם כרישים, עם צילומים של הגלובוס המסתובב, כמו גם צילומי האוקיינוס מעל ומתחת למים העבירו תחושה תלת מימדית ובהחלט הוסיפו לחוויה.

ניגודיות ובהירות
תחום בו פחות מצטיינים שני מסכי ה-LCD הזעירים במשקפיים הוא בגוונים הבהירים (ניגודיות) והכהים (בהירות).
בסצינות כהות, השחור מוצג כאפור כהה: סצינות המערה בסרט "גוניס" היוו אתגר למשקף, העלאת הבהירות עזרה להפרדה של הדמויות המשחקות לבין קירות המערה האפלים אך פגעה עוד יותר בשחור.
מנגד, מורגשת רוויה (Blooming) בגוונים הבהירים, דמותה של סופר נני בלבוש בהיר מתמזגת עם הרקע כאשר הוא בהיר וקשה להפריד בינהם (אלא אם מורידים את הניגודיות לרמה נמוכה).

בערכה מצורף גם תוספת מגן מגומי (חיפוי הצללה) אשר עוזר מאוד באטימת המשקף מפני אור ובהחלט תורם לצפיה – מנטרל הפרעות אור מהצד, הוא נוח והתקנתו מהירה.



רזולוציה
הרזולוציה של דגם זה הינה משופרת עומדת על 640X480 פיקסלים, זה מספק ברוב חומרי הוידאו בהם צופים ומהווה שיפור ניכר לטעמי בהשוואה לדגמים קודמים שתמכו ברזולוציית 320X240.
מי שמרכז מבטו קמעה, יוכל להבחין בתופעת ה- Screen Door, בה נראים הרווחים בין הפיקסלים השונים כקוי רשת דקיקים (בדומה לרשתות נגד יתושים שארצנו משופעת בהם).

נוחות שימוש

בשימוש בן מספר שעות, לא הורגשה הכבדת יתר בגלל המשקפיים, צפיה בסרט קולנוע מלא בן שעתיים לא הותירה כאב על האף וגם לא סחרחורת, יש צורך בהתרגלות קלה למצב הצפייה הייחודי למשקפי LCD, מומלץ לנסות את ענין הנוחות לפני קניה.
אפון המשקף מתפרק ומתכוונן, מה שעוזר עוד יותר בהתאמת המכשיר לאף.

חזית המשקף (הפלסטיק האדום) מתחממת לאחר שימוש של שעתיים, אך החום אינו מורגש על פני הצופה.

הסוללה המצורפת מספיקה לכשעתיים וחצי של שימוש רצוף, כלומר מספיקה לסרט קולנוע מלא אחד לפחות.
חבל שכבל הטענה לסוללה מתחבר ל-USB במחשב ולא לשקע חשמל בקיר (לא תמיד יש מחשב בסלון כשמחוברים לממיר או נגן DVD), למרות שניתן כיום לרכוש מטען חיצוני עם מחבר USB.

איכות הקול באוזניות טובה מאוד, עם קולות דיאלוגים צלולים והפרדת סטריאו טוב שנשמעת משכנעת גם כאשר מאזינים למוסיקה.



סיכום

בעד: רזולוציה טובה יחסית בהשוואה לדגמים קודמים, מגוון חיבורים, איכות קול

נגד: ניגודיות נמוכה יחסית, כמו גם עומק השחור

המשקפיים מצליחים להעניק חוויה משכנעת של סרט גדול ומשהו שונה בהשוואה לצפיה במסך טלוויזיה רגיל, התמונה לא מושלמת אבל תספק את הצופה הממוצע.

ציון:


מחיר: 1,869 ₪

אחריות: שנה של i-Dan

קישור: מפרט המוצר באתר יבואן

נתונים טכניים

רזולוציה: 640X480 פיקסלים
עומק צבע: 24 ביט
תמיכה ב- PAL ו-NTSC / SECAM
פונקציית 3D אופציונאלית

חיבורים:
כבל VGA (למחשב)
חיבור וידאו קומפוזיט
כבל וידאו עבור iPod
אודיו + כבל טעינה

מעבר לתגובות בפורום