מגבר משולב במבחן LAVARDIN ITX

אפי סדובניק
28-07-2020 12:41

כבר תקופה ארוכה שאפי סדובניק סקרן לגבי המגבר המשולב. אז מה יותר טוב מאשר לקחת אותו למבחן בחדר המוסיקה הביתי?

גילוי נאות: הכתב רכש את המגבר טרם הסקירה

מזו תקופה ארוכה שאני שומע על המגבר הזה בפורומים בארץ ובחו"ל וסקרן אותי לבדוק על מה מדובר ועל מה המהומה. אז פניתי ליבואן עופר שחורי - "מאסטרו אודיו" וביקשתי לקחת אותו למבחן. עופר הסכים ללא היסוס והמגבר שקיבלתי הוא מהתצוגה וכבר עבר BRAKE IN.

אז מה יש לנו פה...

מגבר משולב "נקי" מבחינת המראה והפונקציות. אין DAC, אין PHONO (אפשר להוסיף PHONO לדברי שחורי), אין תצוגה דיגיטלית ואין מעבר בין הכניסות ע"י שלט - בורר ידני. המגבר כולל 4 כניסות ויציאת TAPE. המראה סולידי - מאלומיניום עם צבע שחור מוברש. נתוני ההספק הם 2* W55 ב-8 אוהם ו-W110 ב-2 אוהם CLASS AB. מאוד הופתעתי ממשקלו הקל מאוד של המגבר (כ-12.5 ק"ג) וזה בשוק אודיופילי שבו המגברים המתחרים נמדדים בקילוגרמים רבים, במיוחד אלו שעובדים ב-CLASS A. מגבר זה הוא השלישי בסדרת המגברים המשולבים ואחד לפני האחרון היקר ביותר בסדרה ITx-20.

רמת הגימור גבוהה מאוד והתחושה בתפעול הכפתורים (ווליום, בורר הכניסות וכפתור ההפעלה) שהשקיעו במגבר. אין מצב STAND BY, הפעלה וכיבוי ע"י כפתור ההפעלה בלבד. עם המגבר מגיע שלט רחוק קטן מידות, צר וארוך שיושב ביד בנוחות. הכפתורים היחידים על השלט הם הגברה והנמכה.  לטעמי חסר גם כפתור MUTE אבל כפי שהיצרן מצהיר, הוא מעוניין כמה שפחות בתוספת פונקציות מיותרות ולקח לו מספר שנים להכניס את אופציית השלט לפי דרישות השוק. 

על הטכנולוגיה המוצהרת של המגבר יסביר עופר, אבל אני חייב לציין את הצהרת היצרן שמגבר זה מוגדר בעיניהם כ-Built to last והם גם מצהירים שהוא יהיה "המגבר האחרון שלכם" כיוון שלא תרצו להחליף אותו והתוצאה צריכה להיות בהתאם גם מבחינת איכות הסאונד וגם מבחינת איכות הייצור ולכן בסקירה אתייחס בהתאם להצהרות אלו.

LAVARDIN ITX

היצרן טוען לטכנולוגיה ייחודית הנקראת "ביטול אפקט זכרון" ברכיבים אלקטרונים ולכן הם אוהבים להשוות בינו לבין מגברי מנורות. מגבר זה ממשיך את הדגם הקודם IT ולדברי היצרן, שיפרו מספר תחומים בקדם המגבר ובספקים. 

דברי היבואן עופר שחורי:

"חברת לברדין נוסדה בשנת 1996 לאחר שמונה שנות מחקר ופיתוח בתחום העיוותים באודיו. המוצר הראשון איתו יצאה לברדין לשוק היה מגבר משולב Model IT. עם צאתו, המגבר הכה גלים בעולם ההיי אנד ועם השנים זכה למעמד של אגדה. לברדין אוחזת בשתי טכנולוגיות ייחודיות ובלעדיות. האחת קרויה Free Memory Tech והיא אחראית לאיכות המיוחדת של המגברים - נקיון ושקיפות יוצאי דופן יחד עם זרימה חלקה לגמרי. הסאונד הזה אינו אופייני כלל להגברה טרנזיסטורית ורבים טועים לחשוב על סמך האזנה שמדובר בהגברה מנורתית. ברם התוצאה עולה על מגברי נורות בתחום הנקיון והדינמיקה. הטכנולוגיה השניה עליה החברה לא מגלה דבר היא בתחום ספקי הכח – תחום חזק ביותר בתעשיית האלקטרוניקה הצרפתית. אלו ספקים חזקים מאוד בהספק עד 50 וואט ל-8 אוהם, בעלי יציבות ונקיון מושלמים בכל עוצמת שמיעה. למעשה המגברים של לברדין מניעים רמקולים גדולים וקשים עד ריבונים גדולים הנזקקים למגברים כבדים ועתירי זרם. במלאת 20 שנה להיווסדה, הוציאה לברדין שידרוג ראשון למגבריה בסקציית הקדם מגבר. השידרוג העלה את שקיפות המגברים לרמה חדשה. כמו כן נוסף שלט רחוק כאופציה. כיצרני בוטיק רבים, לברדין אינה ממליצה על שלט רחוק וזאת מתוך קונספט טהרני האומר - איכות הצליל לפני הכל.

LAVARDIN ITX

לברדין מציעה ליין של מגברים משולבים, דו ערוציים, מונו בלוקים וקדם מגבר. החל מהדגם ISx Ref מדובר בהיי אנד גבוה ועד קצה. לברדין מציעה גם כבילה בעלת קיבוליות נמוכה מאוד בהתאמה המושלמת להגברה. כל אלו במחירים נמוכים באופן מפתיע יחסית לאיכות האבסולוטית של המכשירים.  לברדין פועלת גם בתחום המוסיקה ואולפני ההקלטה. בעזרת מכשור של לברדין הופקו מאות אלבומי מוסיקה באיכות הקלטה גבוהה ביותר. ההגברה של לברדין רגישה מאוד להעמדה. היצרן ממליץ על עץ סנדוויץ' לקבלת התוצאה המוסיקלית ביותר ומציע גם רהיט מדפי הבנוי בהתאם".

LAVARDIN ITX

ונעבור לסקירה

במהלך הסקירה המגבר נבדק על מספר משטחים ורוב הזמן הוא הונח על שתי פלטות של עץ סנדוויץ' ליבנה. בהמשך הסקירה אתייחס לתוצאות ולהצהרות היצרן בקשר לטכנולוגיה ולהעמדתו על משטחים שונים.

המגבר חובר לרמקולים DEVORE GIBBON 88 קלים להנעה בדיוק כמו שהוא אוהב והסקירה יוצאת לדרך. נתחיל קודם עם כמה סקירות בדיגיטל ולאחר מכן אנלוג.

 

patricia barber companion

הקאבר Black Magic Woman של ברבר בטידאל פשוט מדהים בעיני. מתחיל עדין ומתגבר לאט לאט עם עוצמות. כשהיא מתחילה לשיר הקהל מוחה כפיים וממש הרגשתי שאני נמצא באולם בהופעה חיה, ממש הרגשתי שהקהל עוטף אותי מהצדדים. המגבר מעביר כל "פיפס" ממחיאות הכף והצעקות באולם והתחושה היא שהוא לא מחסיר דבר. הקול של ברבר מדוייק ומפוקס במרכז הבמה שהיא כשלעצמה גדולה מאוד ותלת מימדית. קולות התיפוף שמתגברים בהמשך השיר מפוקסים מאוד ומשוחזרים בצורה מדהימה ואני מרגיש מהופנט. פעם ראשונה אני שומע כך את ההופעה הזו. ממש מרשים בעיניי!

Canto Stefano Fausto Mesolella

פה בחנתי את צליל הגיטרה של היוצר המוכשר הזה במספר קטעים. השיר NON DISPREZZARE מתחיל כדקה עם צליל הגיטרה ממרכז הבמה. הצליל מאוד עמוק עם נפח והתחושה הכללית שהגיטרה ממש מולי וזו הופעה אישית. מרגישים את השנייה בה המיתר משוחרר מהאצבע זה פשוט מדהים. מה שבולט פה הוא השקט המוחלט, ממש רקע שחור. הזמר מתחיל לדבר והקול שלו מפוקס ועדין ומדבר אליי באופן אישי. בשיר TULIPANI מספר כלים אקוסטיים מפוזרים בבמה והזמר במרכז. הכלים מסודרים ואפשר להבחין איפה כל כלי נמצא. מצטרפת זמרת ליווי והמיקום שלה מורגש, מעט לצד שמאל ומעט מאחוריו.

yellow toy

להקה מדהימה עם המון חומר. בקטע DARK SIDE קול הזמר נמצא במרכז הבמה וקולות הליווי מגיעים מכמה כיוונים ובעיקר משני צדדיו, הבמה רחבה מאוד. הבאס הדוק ומדוייק ועושה רושם שהמגבר אוהב את השידוך עם הרמקולים האלו - הוא מחזיק אותם נפלא.

mephisto co eiji oue minnesota orchestra

חייבים גם קלאסיקה. אחד האהובים עליי, מוקלט ברמה גבוהה מאוד עם המון דינמיקה. אחד הדברים החשובים בקטעים קלאסיים זו הדינאמיות. אחד הקטעים האהובים עליי בתקליט זה הוא night on the Bare Mountain. מיד בתחילתו אפשר להבין למה אני מתכוון. התפרצות כל כלי הנשיפה ושאר התזמורת באותו רגע מבלי לאבד פרטים ועדיין לזהות מיקום כלים ללא "קקאפוניה" מוחלטת, זה אחד המבחנים למגברים טובים והוא בהחלט עמד בזה בכבוד. הבמה גדולה ורחבה ואפשר לזהות מיקומים של התזמורת. לא הרגשתי שהרמקולים מאבדים אחיזה, כפי שאמרתי קודם, השילוב בין השניים פשוט מצוין. ללא ספק יהיה מעניין לבדוק את המגבר עם רמקולים גדולים יותר בחלל גדול יותר משלי (כ-9 מ"ר).

ונעבור קצת לאנלוג...

joe henderson the state of the tenor2

אחד התקליטים האהובים עליי של Blue Note בסדרת TONE POET החדשה. זו הוצאה מרשימה שמביאה את האנלוג לתוצאות מדהימות ואחד מתקליטי הג'אז הטובים שיש. בקטע Soulville הסקסופון והקונטרבאס נשמעים מדהים ויש הרבה אוויר ביניהם. הסקסופון נשמע חזק וברור עם במה קדמית מעט מול הפנים ועם גוף מלא, בדיוק ההיפך מצליל רזה. אפשר להבחין במיקום הקונטרבאס מעט מאחורי הטנור ומעט שמאלה והצליל יורד נמוך (כמובן במגבלות הרמקולים האלו) אבל הדוק מאוד והתחושה היא שהנגנים ממש קרובים אליי. בקטע הבא אחריו Portrait, הסקסופון פשוט הדהים אותי כאשר הנדרסון קצת פותח מבערים. הצליל מהיר מאוד ומפוקס במרכז הבמה. הטונאליות מושלמת! ממליץ על התקליט הזה לכולם.

האזינו לקטע השני:

koln concert keith jarrett

תקליט חובה!!! חייב להיכנס לאוסף שלכם. הקלטה חיה של אחד הקונצרטים המפורסמים של קיט. צליל הפסנתר בהופעה החיה הזו מוקלט באיכות רפרנס. תוך מספר דקות מהתחלת הצד הראשון בתקליט הראשון אפשר להרגיש את העוצמה של קלידי הפסנתר כפי שהמגבר הזה יודע להפיק, הרבה חדות מצד אחד כמו תער אבל עם גוף ועומק באמצע הבמה קצת לפני הרמקולים. למי שלא מכיר, בהופעה הזו הייתה בעיה עם הפסנתר שקיט ביקש - לא הגיע הפסנתר הנכון והוא נאלץ להתאים עצמו למה שיש וגם הפסנתר שהביאו היה לא תקין. פשוט קשה להאמין שזו התוצאה הסופית. התחושה היא שהמגבר הזה ממש מעביר את הצליל כמו שהוא הוקלט.

jethro tull thick as a brick

אחד האלבומים האהובים עליי. מיד בהתחלה קול החליל נשמע מלא ואמיתי כפי שחליל צריך להיות וקולות חברי הלהקה ממוקמים בצורה נכונה במרכז ובשני צדדיו של הסולן. השילוב של האורגן והגיטרות אהובים עליי במיוחד ופעם ראשונה שאני שם לב למרחק ביניהם - האורגן מאחור והגיטרות קדימה יותר. כל הלהקה מנגנת ומתפרסת לאורך הבמה ובקטעים העמוסים עדיין אין ערבוב שמקשה להבחין ביניהם. עוד תקליט שהוא פשוט חובה אצל כל אודיופיל.

הערות

המגבר נבדק על מספר משטחים וכפי שהסביר היצרן אכן משטחי עץ "רכים" עשו לו טוב. טונליות משופרת וגבוהים עדינים יותר. התקנתי אותו סופית בסקירה על משטח עץ סנדוויץ' ליבנה ואין לי הסבר למה, אבל בהחלט זה עשה שיפור משמעותי. לטענת היבואן עופר, קוביות עץ "היקורי" גם עושות לו טוב.

סאונד

מאוד ניטרלי, תחושה שמעביר בדיוק מה שרצו להעביר בהקלטה. אין שום צבע. הדבר תואם את הצהרות היצרן והיבואן עופר שחורי שתיאר את המגבר מאוד שקוף. עם סט לא מותאם הדבר יכול מעט לצרום בתדרים הגבוהים. יש להקפיד על כבילה נכונה ומשטח מתאים. למרות הצהרת היצרן שאין צורך בחימום ארוך שמתי לב שהוא אוהב להיות דלוק לפחות שעה לפני תוצאה מקסימלית. בכל הסקירה היה רקע שחור ושקט מדהים. לאחר החזרת המגבר ליבואן ישבתי לשמוע אותו עם הרמקולים בתצוגה. כיוון שהסקירה לא קשורה לרמקולים אלו, אציין רק שתוצאת הבמה שהתקבלה אצלי, היתה מדהימה אף יותר בחדר הגדול, ואפשר היה להבין שמדובר באופי המגבר ולא רק בשילוב עם הרמקולים.

שמתי לב שרבים אוהבים לעשות השוואות בפורומים בעולם בין מגבר זה למגברי מנורות, חלק מזה בגלל הצהרות היצרן שמגדיר אותו כמחליף של מגברי מנורות. אישית אני לא אוהב את ההשוואה הזו בגלל שאודיופילים נוטים לתאר חוויות ממגבר מנורות בצורה שונה. חלק טוענים שהסאונד חם ומלטף וחלק שהוא חד, מדויק והדוק עם באס אימתני. שמעתי מגברי מנורות לכאן ולכאן ולדעתי אם התכנון טוב והביצוע טוב וההתאמה לסט נכונה אז לא משנה אם יש לו מנורות או לא. שמעתי זאת במספר רב של סטים. במקרה זה מגבר מצוין ברמה גבוהה משמעותית ממגבר המנורות האישי שלי שהוא מצוין בפני עצמו.

LAVARDIN ITX

יתרונות

- נטול צבע לחלוטין, שקיפות והעברת הצליל כפי שהוקלט.

- טונאליות מצוינת ומאוד מאוזן.  

- בס הדוק מאוד גם בתדרים נמוכים (במגבלות הרמקולים שלי).

- במה רחבה מאוד ותלת מימדית (הובחן גם בחדר גדול יותר משלי).

- רקע שחור ושקט מוחלט.

- מבנה של נגמ"ש.

- לא מתחמם כמעט בכלל.

חסרונות

- אין תצוגה דגיטלית והעברת כניסות ע"י שלט (לתפיסת היצרן זה כדי לא לפגוע באיכות הסאונד).

- מחיר לא זול (בתחום האודיופילי זה נתון לויכוח) עבור מגבר ללא פונו וללא DAC עם W 55*2 לצד בעולם שבו שולטים היום מגברים שריריים ולכן נושא ההתאמה לרמקולים מבחינת הנתונים שלו קריטית.

סיכום

לטעמי מדובר באחד המשולבים הטובים בשוק למחירו ולדרגת ההספק שלו. הסאונד והבניה ללא פשרות. מדובר במוצר מהליגה הראשונה ללא ספק עם ביצועים בהתאם. החסרונות שציינתי לא בתחום הסאונד שלו, ממש התאמצתי למצוא משהו אבל פשוט אין כזה.

עם סאונד ניטרלי, שקיפות מקסימלית, איזון טונאלי מצוין ובמה רחבה ותלת מימדית, החברה ממוצבת ללא ספק בין החברות המובילות בעולם האודיו הדו ערוצי. נכון, הוא לא זול, אבל בהחלט הביצועים מתאימים למחירו.

אם אתם אודיופילים אמיתיים ומחפשים מוצר ברמה גבוהה מאוד בהתאם לנתונים הטכניים כמובן מגבר זה ללא ספק חייב בדיקה.

החדר בו נבדק הציוד

נתונים טכנים

מפרט

 

 

מחיר כפי שמופיע באתר היבואן: 25,700 ₪

תוספת עבור שלט רחוק: 1100 ₪

ציוד בדיקה

- DEVORE FIDELITY Gibbon 88

- AYON CD2

- LINDEMANN LIMETREE BRIDGE

- Nottingham Analogue Studio ace spacedeck

- Graham 2.2 Tonearm

- Ds audio ds 002

- Hdplex power supply


מעבר לתגובות בפורום