ביקור באולם התצוגה של אודיופריק

תומר צין
13-07-2020 17:34

תומר צין האזין לרמקולים של Living voice, נגן תקליטורים של Luxman וסטרימר של Melco. אז איך הצלילים?

ביום שטוף שמש, נפגשנו עם היבואן ערן פוגל באולם התצוגה שלו ברעננה, על מנת להאזין ולבדוק רמקולים חדשים של מג'יקו דגם A5. להפתעתנו הרבה, הוא ציין שהחברה בארה"ב סגרה לאחרונה את שעריה למשך חודשיים בגלל ווירוס הקורונה. בשל כך, הרמקולים מתעכבים חודשיים עקב המשלוחים הרבים והבירוקרטיה של היצרן, "הברייק-אין" שעליהם לעבור בארץ. 

אנחנו קצת מאוכזבים וערן הציע שבמקום מג'יקו A5, נבדוק זוג אחר של Living voice דגם Avatar R3. ציינו שנמר כתב על Auditorium R3, עוד בשנת 2013 אולם הוא מבהיר, שהרמקולים שלפנינו הם דגם חדש יחסית ומשופר בצליל. החלטנו לתת האזנה ל- Avatar R3 מחוברים לסטרימר של Melco ולמגבר משולב של לקסמן שהיו בנמצא, בקטעים המוכרים לנו. לאחר כשעה התאהבנו בשילוב עם הלקסמן, שנבדק על ידי גיא לפני כשנתיים. רצינו לבדוק על בשרינו מגבר משולב בטופולוגית Class A, עם 30 וואט לערוץ ראויים ומכובדים. עלות המגבר כמעט שווה למחיר הרמקולים וההתאמה טובה מאוד. סוכם על האזנה נוספת אחר הצהרים באמצע השבוע, כאשר רוב האנשים מסיימים את עבודתם בשעה זו והחשמל יציב וטוב יותר.

האני מאמין של ערן בתחום האודיו הוא, "מתוך תשוקה מוחלטת למוזיקה ונכונות להתפתח, בחרה חברתו לייבא ולייצג בישראל את מיטב החברות המובילות והאיכותיות ביותר בתחום הסטריאו הביתי ומערכות הקצה. אנו שואפים להעניק תמורה מריבת של ביצועים לצד ערך ומסייעים ללקוחותינו, בהשגת סביבת האזנה נכונה ונעימה בביתם. אנו מציעים תשומת לב אישית ושירות ברמה עולמית ונהנים לחלוק מהידע הרב והמומחיות שלנו. המוצרים אותם אנו מייבאים, נבחרים בקפידה תוך מתן דגש רב על הפרטים שלטעמינו הכרחיים לקבלת חוויה מוזיקלית ברמה הגבוהה ביותר. החברות איתן אנו עובדים פועלות ומייצרות באירופה, ארה"ב ויפן, בעלות סטנדרט איכות עולמי ובלתי מתפשר. מתוך ניסיון עשיר והבנה בתחום, אנו בוחרים לספק ללקוחותינו את הפתרון המושלם להנאה מוזיקלית ברמה הגבוהה ביותר". 

המערכת בחדר

כאמור, אולם התצוגה של "אודיופריק" ממוקם באזור תעשייה ברעננה, ערן עבר את גיל 40 שנים (לא רואים עליו!), הוא נחמד מאוד וקליל, חובב מוזיקה מילדות ויש לו ידע עצום בשוק. דיברנו על החיים, על אודיו ועל כל הדגמים החדשים שיגיעו בחודשים הקרובים. בנוסף, על "וילסון בנש" - חברה בריטית מעולה, שלקוח שלו אוחז בגאון אחד מדגמיה. 

מה היה לנו פה?

באולם התצוגה מוקמו זוג רמקולים Living voice Avatar R3, בעלי תיבה קומפקטית ללא קימורים או קצוות רכים. מאחורה ישנה תעלה ליציאת אוויר, המסייעת לשני הוופרים 17 ס"מ. ביניהם בשיטת MTM טוויטר עם מגנט בגודל 28 מ"מ העשוי כיפה רכה. הנצילות ידידותית ועומדת על 94 די.בי וההתנגדות נומינלית 6 אום, גבוהה וקלה מאוד למגברי מנורות. ל- Avatar R3 בכל תיבה 2 יציאות ו-3 דרייברים, תחום היענות 35 הרצים ועד 25,000 הרצים. המידות: גובה 1,030 מ"מ, עומק 270 מ"מ, רוחב 215 מ"מ, משקל כל רמקול 21 ק"ג, במחיר 28,900 ₪, 3 מקורות דיגיטליים להשמעה: סטרימר Melco N100 במחיר 9,500 ₪, טרנספורט Luxman DN100 במחיר 8,000 ₪, דאק LUXMAN DA-250 במחיר 11,500 ₪. יש גם מקור אנלוגי - פטיפון Michell Gyro SE, זרוע Origin Live Encounter MK3 c וראש Dynavector 20x2L, במחיר לכל השלושה 22,000 ₪.

המערכת בחדר

מגבר משולב + פטיפון MC/MM LUXMAN L590AXII במחיר 33,990 ₪, המגבר המשולב של לקסמן, מאפשר למי שמעוניין להיכנס לקו המוצרים של החברה, אך לא יכול לפצל לשני חלקים של קדם ומגבר הספק, משיקולים של מיקום, תקציב ועוד. נתוני ההספק הצנועים של הלקסמן L590AXII בהספק 2 x 30 וואט אר.אם אס לשני ערוצים ובקלאס A, חזקים ביותר והזיזו אף הריצו בקלילות את הרמקולים Avatar R3, בעל נצילות 94  די. בי.

כבלים LUXMAN JPA15000 במחיר 800 ₪, JPR10000 במחיר 1,700 ₪ ו-JPS150 במחיר 1,800 ₪ וארון מערכת ,TAOC XL במחיר 11,000 ₪. 

בחדר האזנה ועל הקירות, תלויים פתרונות אקוסטיים כדוגמת Vicoustic VC2 difusser ובפינות Vicoustic wavewood 120+60, על הרצפה יש שטיח שבולע ומקצר את זמן ההדהוד בחדר. 

אולם התצוגה 

גודלו של אולם התצוגה של ערן, בו ממוקמת מערכת האודיו הוא 37 מטרים רבועיים בבנייה תעשייתית, חלקה בלוקים וחלקה בטון. המרחק בין הרמקולים הוא 2.6 מטרים והמרחק ממקום הישיבה אל הרמקולים 2.9 מטרים. המרחק מהקירות הצדדיים כ-2.5 מטרים לכל כיוון, מהקיר האחורי אל הרמקולים 55 ס"מ והם הונחו על ספייקים.    

המערכת בחדר

כאשר ניגנו את "קטע מחיאות הכף" מדיסק הבדיקה של המגזין "סטראופייל", לא נשמעו הדהודים בחדר, אשר עלולים לרמוז על בעיות אקוסטיקה מיוחדות. כאמור, לפני כל האזנה, בדקנו בעזרת דיסק הבדיקה שערוץ שמאל וימין לא הפוכים. אולי לא מפתיע שלקח לנו זמן להתעסק עם המיקום של הרמקולים והמרחק של הכורסא. הטנו אותם שמאלה וימינה הזזנו אותם קדימה ואחורה, לקחנו אותם קצת אחורה לכיוון הקיר הקדמי, עד שהתגלתה במה רחבה והם נעלמו מבחינה אקוסטית כמעט לחלוטין. 

הפעם כמו בכל פעם (אין לנו כוונה לשבור שום מיתוס), תמיד לפני האזנה לציוד אודיו אנו מגיעים שבעים לחלוטין ועם בקבוק מים. אכילה מוקדמת משפיעה לחיוב על איכות ההאזנה של הכתב (מעבר לאיכות הצורה העצמית שמתקבל מאכילת יתר). בזמן שמערכת השמע ה"תחממה", ישבנו על אספרסו כפול שהתקבל בברכה (למה לכל יבואני האודיו יש מכונת אספרסו ולא קפוצ'ינו?).

מורה נבוכים

כאמור, הגענו שלוש פעמים לאולם התצוגה על מנת לבצע את ההאזנה והבדיקה למוזיקה וכפי שהיא צריכה להתבצע לדעתנו. הנוהל הבלתי פורמאלי, של בדיקת מערכות אודיו אצל היבואן / אודיופיל בחדר האזנה / תצוגה האישי שלו, היה גם פה. וידאנו עימו שהרכיבים עבורו ברייק-אין ממושך של 200 שעות לפחות. המערכת "התחממה" לפחות שעה לפני האזנה, זה התפקיד של כל כתב אודיו וזה דבר שצריך להקפיד עליו מאוד. במשך האזנה, לא בוצעה השוואה עם ציוד אחר ולכן אין פה התייחסות השוואתית. 

לקחנו בחשבון, שתהיה השפעה על האנרגיה האקוסטית של הרמקולים המנגנים, כאשר הוופרים מהרמקולים שעמדו באולם התצוגה של ערן, "מקשיבים" להם בדריכות בצורה פאסיבית ומשפיעים על הוופרים בכל רמקול.

כ-30 דיסקים נבחרו בצורה אקראית והיו הפורמט העיקרי, האזנו גם לתקליטים וסטרימר, במקרה שלערן היה תקליט אודיופילי או קטע בהיי-רז. 

המערכת בחדר

לקח לנו מספר דקות לעכל את מערכת השמע, חשבנו שהכיוון הכללי היה תחום האמצע על חשבון הנמוכים והגבוהים, אך לא כך הדבר. מצאנו מערכת אודיו שיודעת לרגש ולנגן את המוזיקה, באופן מיוחד. לאחר שהמערכת ניגנה מוזיקה כחצי שעה, לא היתה חסרה בכלל אינפורמציה בקצוות. הרמקולים התאימו למגבר כמו כפפה, ההגברה מצליחה להביא את השקט המופתי.

נזכרנו בפטרישיה בארבר, איך היא ניגנה בדיסק ב-Café Blue בקטע Too Rich For My Biood, של היצרן הבריטי Living voice. קודם הוא הדגים את רמקולי השופר היקרים שלו עם דיסקים אחרים, אחר כך, עבר להדגמה של רמקולים צנועים יותר מסדרת ה-Auditorium. קטע התיפוף בשיר שנמשך כמה דקות, הפיל לחלק מהמאזינים את הלסת וחלק מהם התעלפו, בייחוד מאזינים שלא הכירו את פטרישיה או את הקטע הספציפי הזה.  

אנחנו מתחילים עם אלבום שמבחינתנו הוא כמעט שיר אחד של עונג. ב-Here But Im Gone של Vanessa Fernandez, הבחורה המוכשרת הזו, באלבום "Use Me" בקטע 10, נשמעת מתוקה אך לא מתקתקה. העיבודים של וונסה לשירים הם מצוינים, הנגנים טובים מאוד והמוזיקה אמיתית, כמעט מוזיקת פופ במלוא מובן המילה וההקלטה טובה מאוד. וונסה נשמעה צלולה עם במה תלת ממדית רחבה ועמוקה, מפורטת עד כאב, התיפוף בהתחלה היה מלא והשקיפות היא באמת חריגה.

המערכת בחדר

עברנו על כמה קטעים סטנדרטיים, ואז הגיע בתורו "Whole Lotta Love" של לד זפלין, שיר ענק שרק משתבח עם השנים. השיר נוגן כמובן בסטרימר, בהיי-רז, בטידל רימסטר MQA, הוא הפך במהרה ללהיט הראשון של הלהקה, שהוקלט מחדש באופן מלאכותי באולפן מודרני, נשמע מרגש ודינמי באופן משמעותי. כן, אנחנו יודעים שזה נשמע כמו קלישאה או סיפור מצוץ מהאצבע, אבל תאמינו או לא, השיר הזה פתח לנו עידן חדש במוזיקה בתחילת שנות ה-80. הרמיקס של לד זפלין מתחיל בצעקת שירה של רוברט פלנט, אקפלה, "You need coolin" ואז החלק השני בשיר, כאשר רק הבאס והתופים מצטרפים. הגיטרות מופיעות סוף סוף אחרי סולו התופים האמצעי, עד להתערבות המלאה שרצה עד הסוף, כשכולם מתחילים לצחוק וכל העניינים מתפוגגים לבסוף. זאת תערובת שמתערבבת כאשר הקול הנשמע מאוד של פלנט, תלוי בבירור במרכז החדר בגובה הראש. יכולנו להרגיש אותו מתאמץ בשירה במיקרופון, כאשר תוף הבעיטה והבאס פגעו וזה הרגישו כמו טיל ממריא. ברגע שכולם ניגנו ופלנט שר, נוצרה תחושה שהלהקה מסתובבת בחלל בתלת ממדיות, מסביב ומאחורי הרמקולים. התופים רהוטים ומהנים בהחלט, העלייה בקצב ובדומיננטיות של המוזיקה פתחה לפתע במה ענקית, ממש כאילו מעירה אותנו משינה. בקטע לקראת הסוף, הקול של פרנט עבר מצד לצד בצורה כמעט מושלמת, לרגע הרגשנו שאנו נסחפים עם הלהקה, ממש יכולים לגעת בנגנים.

ריגושים מלאים 

הבאס לא משתלט באף קטע מוזיקאלי על תחום תדרים אחרים. הוא יורד עד מתחת ל-40 הרץ ומטה, מהודק ומפורט, ניטרלי וללא שמץ של הדהוד. להודות על האמת, היו מעט פעמים שרצינו קצת יותר באס בכמות. הדינאמיקה טובה מאוד, המהירות וקצב המוזיקה שוחזרו בנאמנות, הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה והאיזון הכללי היה מאוד טבעי. 

שירה המונית, זכר או נקבה, נשמעו מעולה באמצעות המערכת, האמצע בכלל, הוא נקודת השיא שלה. אין זה מפתיע, למשל, שהסקסופון הוצג בגוף מלא, שהיה מאוד פיזי ומוחשי. הפסנתר פרח בצבעים אינסטרומנטליים מדהימים, קונטרבס בחדר, היה בדרך כלל אידיאלי בדיוקו ובעושרו. הצבעים היו פסטלים ולא אקריליים דקים, תיבות העץ הענקיות של הכלים נשמעו בבירור.

לא היה שום ניסיון להפוך את המערכת לכלי אנליטי מכל סוג שהוא, נהנינו מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה. הפרדת הצלילים שלה מצוינת, היא משחזרת את הפרטים הקטנים ביותר במוזיקה בנאמנות גבוהה מאוד. לטעמנו, התמונה בחדר הייתה בדיוק באמצע, הדינאמיות הייתה טובה מאוד, פיזור הסטריאו מדויק ויציב, במת הצליל תלת ממדית וקדמית, הצליל מאוזן באופן שגרם לנו ליהנות מהמוזיקה במקום להאזין לצלילים. המערכת מאפשרת לחובב המוזיקה להיסחף עם הרגש של המוזיקה. אם אתה מקשיב למוזיקה כדי שתוכל להיות מעורב במוזיקה, כדי שתוכל להיסחף עם רגשות המוזיקה, אתה באמת צריך לשמוע את ה-Avatar R3.

ערן פוגל

סיום

היה קל לאהוב את מערכת האודיו, נראה שהיא מבצעת את כל מה שהיא אמורה לעשות. בעיקרו של דבר זה, להיראות מושכת ולעשות מוזיקה יפה. אנחנו חושבים, שכל מערכת אודיו שנבנית בנקודת מחיר מסוימת היא אוסף של פשרות, שנועדו למקסם את ההנאה מהמוזיקה. צריכים להגיד גם איזו מילה על המחיר שהוא לא זול, תצטרכו להיפרד מ-84,000 ₪ וזה לא הכול. אבל, המערכת ורסטילית ונשמעת טוב בכל סוגי המוזיקה, מומלץ מאוד להאזין.

מבלי לשים לב חולפות להן שלוש שעות של האזנה למוזיקה איכותית ונעימה, התאהבתי באווירה הביתית ובערן פוגל, העומד מאחורי מערכת אודיו משובחת. תודה רבה מקרב לב - היה כיף, להתראות בעוד 3 חודשים כאשר יגיעו צמד ה-A5 של מג'יקו בשבילי, יעבור ברייק-אין ושנוכל להאזין להם.

כאשר ירדנו להיפרד בחנייה בקרני שמש אחרונות, ערן נכנס לאלפא רומיאו ג'ולייטה Veloce QV Pack ואומר בפסקנות: זה הצליל הטוב ביותר שאני מכיר והוא דוהר אל השקיעה. איזה מלך.

 

יבואן: אודיופריק


מעבר לתגובות בפורום