הזהב של נורמן
אפוס המלחמה החדש של ספייק לי הגיע לנטפליקס ומספק לנו את הזווית של החיילים האפרו-אמריקאיים שלחמו במלחמת וייטנאם.
המלחמה הארורה ההיא מהווה פצע פתוח בהיסטוריה של ארה"ב. גם אחרי כל השנים הללו, היא מרתקת יוצרי קולנוע להמשיך ולעסוק בה. אך את הזווית הנ"ל עוד לא יצא לנו לחוות.
"אחרי שהיית במלחמה, אתה מבין שהיא אף פעם לא נגמרת. בין שהיא בראש שלך ובין שהיא במציאות. אלה רק דרגות שונות."
תקציר העלילה
ארבעה וטרנים אפרו-אמריקאיים של מלחמת וייטנאם (פול, אוטיס, אדי ומלווין) חוזרים, אחרי כל השנים הללו, להשלים את המזימה שהם רקמו בימי המלחמה. הארבעה יחד עם מפקדם, נורמן (צ'דוויק בוזמן), נתקלו בתיבה מלאה במטילי זהב. נורמן שכנע את החבורה לקבור את התיבה ולחזור אחרי המלחמה בשבילה. הוא רצה שהם ישתמשו בכסף למען המאבק לשוויון זכויות עבור האפרו-אמריקאיים. במהלך אותו הקרב, נורמן נהרג, כך שהחבורה קברה יחד עם התיבה גם את מפקדם הנערץ.
כעת הם מתאגדים שוב, ויוצאים לחפש את הזהב האבוד וגם את גופת מפקדם, שאינו זכה לקבורה. על מנת להוציא את הזהב מווייטנאם, אוטיס פונה לטיאן, מקומית שהייתה המאהבת שלו בימי המלחמה. טיאן מחברת בין הארבעה לדה-רוץ' (ז'אן רנו), איש עסקים צרפתי, שמציע את שירותיו בהפקדת הכסף עבור ארבעת החברים (משהו עם חברות קש ובנקים בין-לאומים). לאחר המפגש של החבורה בערב הראשון, פול שחוזר למלון, מגלה שם את דיוויד בנו. דיוויד הגיע על מנת ללוות את אביו, ולדאוג לו. פול סובל מטראומה, שלעולם לא טופלה, ובעיות נוספות. כך שבנוסף לסיפור ההתאחדות של הארבעה, שחוזרים למקום שחיבר ביניהם, זהו גם סיפור מסע של אב ובנו.
הסרט מתחיל במספר קטעים דוקומנטריים מהזוועות של המלחמה והמחאה של הקהילה האפרו-אמריקאית נגדה. בין היתר, מראים את מוחמד עלי, שהתנגד לגיוס. לאורך הסרט, מדי פעם, ספייק לי לוקח הפסקה קטנה מהעלילה ומלמד אותנו קצת היסטוריה. לעתים זו תמונה של דמות היסטורית, אזכור כלשהו או קטע וידיאו. אז קל לבוא ולהגיד שזה עוצר את הזרימה של הסרט, או חמור מכך, מנתץ את האשליה, אבל אני חושב שספייק לי עשה זאת בעדינות ואני רואה את החשיבות הרבה למעשה זה.
המסע הזה, חזרה למדינה שהשאירה צלקת בהם לעד, הוא מסע אל העבר. ווייטנאם המודרנית, התקדמה כביכול. אבל בלא מעט מפגשים, הזיכרון עדיין שם. זוג מבוגרים ווייטנאמיים מזמין לחבורה משקאות. חיילים בשני הצדדים מבינים, שכולם היו לא יותר מכלי משחק בידיהם של הפוליטיקאים, והם מכבדים את ההקרבה ששני הצדדים נאלצו להקריב. מצד שני, צעירים אחרים מתקשים לשכוח ולסלוח לאמריקאיים, שמבחינתם הרגו את הוריהם.
במהלך המסע לתיבת הזהב, החברים נזכרים באירועים שהיו והובילו אותם לתיבה ולמותו של נורמן. בהחלטה אומנותית מעניינת מאוד, בקטעי הקרב מהעבר, כמעט ולא רואים את הארבעה ורוב הפוקוס הוא על נורמן. כשכן רואים אותם, הם נראים זקנים כמו היום. הרשו לי להציע את הפרשנות שלי למשמעות של כך, אני חושב שזה מסמל את כך שהם התבגרו במהירות בעת המלחמה, ולמעשה מאז הם באותו הגיל.
כשהזהב מתגלה, הוא מצליח להוציא את הצד האנושי הרע, גם מהחבורה המלוכדת הזו. כאן ספייק לי מראה לנו, שלא משנה מי אנחנו או מה עברנו יחד, היצר הרע שלנו יכול להשתלט עלינו, במיוחד כשמדובר על כסף.
סגנון העריכה בסרט, מאוד מעניין ומושך את עינו של הצופה אליו. סיפרתי לכם כבר על השילוב של תמונות או מספר קטעים דוקומנטריים. בנוסף יש שינוי של יחס התמונה במהלך הסרט, בכל פעם שמראים לנו זיכרון, יחס התמונה הופך להיות 4:3, בחלקים אחרים יש יחס קולנועי רחב ואילו בחלקים אחרים, יחס של 16:9. ספייק לא מנסה להסתיר את העובדה שמדובר כאן בסרט על ידי עריכה ריאליסטית, וכל יחס תמונה כזה משדר משהו אחר. ה-4:3 משדר שחזור של משהו ישן, היחס הקולנועי הרחב משדר את סיפור המסגרת של הסרט ואילו יחס ה-16:9, שתופס את כל המסך, מכניס אותנו לתוך הדמויות ומגדיל את תחושת ההזדהות איתן.
רמת המשחק בסרט היא נהדרת, כשדלרוי לינדו, שמגלם את פול, מעל כולם. הסצנה בה הוא מסתכל ישר לתוך המצלמה ונושא נאום של "אני מאשים" ו"לא תנצחו אותי", עוצמתית וחודרת לתוך הנפש. זהו כנראה נאום של ספייק לי, נגד הממשל והיחס הלא שוויוני לקהילה האפרו-אמריקאית. הסצנה הזו מופיעה בחלק האחרון של הסרט. כל חלק הסיום של הסרט, מלא ברגש, כל הקונפליקטים מגיעים לנקודות שיא, אחריהן יש קתרזיס מספק. אם כי חלק מסצנות הקתרזיס גלשו מעט אל עבר מחוזות הקיטץ'.
דלרוי לינדו, שמגלם את פול, בתצוגת משחק כנה, עוצמתית ומרגשת.
בפן הטכני, הוויזואליות ב-Dolby Vision, בעלת צבעוניות מופלאה ורמת חדות גבוהה. צילומים נהדרים של הג'ונגלים, העיר וגם במהלך קטעי האקשן או הדיאלוגים, עבודת הצילום מוקפדת ומדויקת. פס הקול נהדר וכולל מוזיקה, שמעצימה את החוויה בסצנות המרגשות, בנוסף לכמה שירים מהתקופה, למשל של מארווין גיי.
ספייק לי יחד עם הקאסט